ویژه ها

آمریکا در پی آن است تا با وعده لغو تحریم ها به صورت گام به گام و پلکانی، مولفه های قدرت ایران را یکی پس از دیگری فشل کرده و در نهایت ساختار تحریم ها را نیز بدون تغییر در جای خود نگه دارد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** پالس «کاسبان تحریم» به آمریکا برای فشار به مردم ایران

«قاسم محبعلی» فعال اصلاح طلب و دیپلمات سابق که پیش از این در مصاحبه با یک رسانه خارجی گفته بود «چرخش اساسی در سیاست خارجی ایران جز از طریق وارد کردن «شوک نظامی» ایجاد نخواهد شد»، در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «چون تحریم آثار اقتصادی دارد و اقتصاد ایران تحت تاثیر تحریم‌ها به شدت افول کرده است عدم توافق ضربه بسیاری بر اقتصاد کشورمان وارد خواهد کرد. از سال 2009  تاکنون که تحریم‌ها ایجاد شده می‌توانیم بگوییم نه تنها اقتصاد ایران رشد نکرده بلکه سقوط کرده است. حال آثار دیگری همچون  نرخ ارز، بیکاری، تورم و به خطر افتادن سلامت و معیشتی مردم نیز آثار بعدی این مساله است. بنابر این اگر می‌خواهد اقتصاد را حل و فصل کند چاره‌ای جز این نیست که پرونده برجام و این تهدید طرف‌های مقابل رفع شود».

محبعلی در ادامه گفت: «راه دیگر این است که ایران به سمت توسعه برنامه هسته‌ای خود برود و توسعه برنامه هسته‌ای نیز مسلما مفهوم اقتصادی ندارد. بلکه بدین معنا است که ایران از برنامه هسته‌ای خود مثل کره شمالی انحراف پیدا کند و تعهداتی که بر اساس N.P.T و برجام دارد را کنار بگذارد و به سمت تولید سلاح برود. گرچه تبعا این روال هیچ کمکی به وضعیت اقتصادی  نمی‌کند بلکه باعث افزایش تحریم‌ها شده و اقتصاد ایران را در معرض ضربه‌های سنگین‌تر و تهدیدات بیشتر اقتصادی  قرار دهد».

این فعال اصلاح طلب تصریح کرد: «تحریم‌هایی که آمریکایی‌ها در مذاکرات 2015 متعهد شدند که آنها را بگردند امکان برگشت دارد و برخی تحریم‌های دیگری که در اختیار رئیس جمهور قرار دارند می‌توانند لغو شوند. اما اینکه در مورد کل تحریم‌ها صحبت شود ایران در دسته‌های مختلفی تحریم شده است. تحریم‌هایی که مربوط به تروریسم، حقوق بشر، سیاست خاورمیانه‌ای و قدرت دفاعی ایران است و هر کدام  نیاز به مذاکرات جداگانه دارد و اینکه خواسته باشیم با برجام آن تحریم‌ها برداشته شود طبیعتا انتظاری چندان بر آورده شدنی نیست».

پالس «کاسبان تحریم» به آمریکا برای فشار به مردم ایران/ از مدیریت پشت میز و «نظرسنجی از داخل خودرو» تا «مدیریت جهادی»

ساختار حاکمیتی آمریکا- دموکرات ها و جمهوری خواهان- در غارت و چپاول منابع و دارایی های ملت های مختلف و ترور و آدم کشی، کارنامه سیاهی بر جای گذاشته است.

دولت آمریکا به دلیل خوی غارتگری و چپاول، در مقابل دیگر کشورها از 3 طریق عمل می کند؛ حمله نظامی، تحریم و مذاکره.

مواردی از جمله اسقاط پهپاد فوق پیشرفته و گرانقیمت «ترایتون» و موشک باران پایگاه عین الاسد و موارد مشابه دیگر، بیش از پیش ثابت کرد که گزینه حمله نظامی به ایران سالهاست که از روی میز مقامات آمریکایی کنار رفته است.

از سوی دیگر، مقامات و اندیشکده های آمریکایی صراحتا اذعان کرده اند که تحریم ها به حد اشباع رسیده است و بیش از این کارایی ندارد و به همین خاطر تحریم های جدید صرفا جنبه نمادین خواهد داشت.

ناگفته نماند که بنابر تاکید کارشناسان و صاحبنظران، تحریم ها حدود 20 الی 30 درصد در مشکلات اقتصادی سهیم است و 70 الی 80 درصد مشکلات ناشی از سوءمدیریت و موارد غیرتحریمی است. برای مثال وزیر اسبق راه و شهرسازی در دولت روحانی گفت که به نساختن مسکن برای مردم افتخار می کند. وی با قصور و تقصیرهای خود منجر شد که بازار خرید و اجاره مسکن با افزایش سرسام آوری مواجه شده و بر همین اساس در دولت روحانی با افزایش 700 درصدی قیمت مسکن مواجه شدیم.

در مجموع دولت آمریکا در شرایط فعلی تنها یک گزینه در مواجهه با ایران دارد و آن مذاکره است. یک سوال؛  آیا آمریکا از مذاکره با ایران به دنبال لغو تحریم ها است!؟ پاسخ قطعا منفی است. دولت آمریکا در پی آن است تا آن نتیجه ای که قرار بود با حمله نظامی یا تحریم به دست آورد، اکنون با مذاکره به دست آورد.

نشان به آن نشان که «وندی شرمن» عضو ارشد تیم مذاکره کننده در دولت اوباما و مقام ارشد فعلی در دولت بایدن پس از امضای برجام صراحتا گفت: «کاری که برجام با برنامه هسته ای ایران کرد، جنگ هم نمی توانست انجام دهد».

یک سوال دیگر؛ آیا باید مذاکره با آمریکا و تروئیکای اروپا حول محور پرونده هسته ای ایران را کاملا منتفی کرد!؟ پاسخ منفی است. هیچکس مخالف مذاکره نیست، بلکه مخالفت اصلی با امتیازدادن یکطرفه و چوب حراج زدن بر دارایی ها و مولفه های قدرت کشور و ملت ایران است.

آمریکا در پی آن است تا با وعده لغو تحریم ها به صورت گام به گام و پلکانی، مولفه های قدرت ایران را یکی پس از دیگری فشل کرده و در نهایت ساختار تحریم ها را نیز بدون تغییر در جای خود نگه دارد. نتیجه برجام خود مثال روشنی از این رفتار آمریکاست.

اما نکته قابل تأمل اینجاست که برخی در داخل علیرغم کارنامه سیاه آمریکا در برجام، ضمن تخطئه صنعت هسته ای و انکار فواید بی نظیر آن در حوزه های مختلف از جمله تأمین دارو، پزشکی هسته ای، تأمین برق و انرژی، کشاورزی و...دقیقا در پازل طرف آمریکایی بازی می کنند.

این جماعت در پی عادی انگاری معامله بر سر توان دفاعی و قدرت منطقه ای ایران است و راه برون رفت از وضع موجود را اجرای برجام های 2 و 3 و...معرفی میکند. به نظر شما، لقب «کاسبان تحریم» برازنده این طیف نیست؟

** از مدیریت پشت میز و «نظرسنجی از داخل خودرو» تا «مدیریت جهادی»

روزنامه آفتاب یزد در مطلبی با عنوان «در جمع مردم، منهای تشریفات» نوشت: « یکی از انتقادات جدی نسبت به دولت قبل این بود که در برخورد با مردم ضعیف است و هرگز در جمع مردم حاضر نمی‌شود. این انتقادات همزمان با شیوع بیماری کرونا شدت بیشتری هم گرفته بود. دوری رئیس جمهور سابق از مردم، گویی از وی فرد بی‌تفاوتی نزد افکارعمومی ساخته بود. آیت الله رئیسی از همان ابتدا اثبات کرد برای حضور در جمع مردم حتی منتظر تشکیل کابینه و آغاز به کار وزرای جدید نمی‌ماند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «پیش از این بارها و بارها مردم انتقاد کردند که کاش در میان این همه گرانی و مشکلات کسی بود تا از نزدیک صدای آنها را می‌شنید و پای درد ودلشان می‌نشست. هنوز یادگاری روسایی که از داخل خودروی خود به دیدار کارگران و مردم می‌رفتند بر پیشانی فضای مجازی نشسته است و با یک جستجوی ساده زنده خواهد شد. کم نبود بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله خبری که از حضور اولیه رئیس جمهور در عرصه نبود، در حالی که مردم، نوروز خود را در وضعیت دشوار سیل سپری می‌کردند. مسئولانی که در اوج گرفتاری مردم اصلا پای میز کار خود حاضر نبودند و در خارج از کشور به سر می‌بردند.در نقطه مقابل ما شاهد هستیم این میدان داری برای مردم داری در حد شخص رئیس دولت به سایر وزرا هم تسری پیدا کرده است».

روزنامه آفتاب یزد در بخش دیگری از این مطلب تاکید کرد: «رئیسی در حال مخابره 2 پیام مهم است. ابتدا اینکه فرمان اداره کشور از نگاه به خارج و چشم انتظار گذاشتن مردم به توافق‌های خارجی، به سمت مردم در حال چرخیدن است. دوم اینکه به جای مدیریت پشت میز و نظرسنجی از داخل خودرو، می‌توان از راه همنشینی با مردم به مشکلات رسیدگی کرد و در حداقل‌ترین نتیجه التیامی بر زخم‌های آنان بود.گویی دیگر فرقی ندارد، ماشین شاسی باشد یا خیر، ضدگلوله باشد یا نباشد و حتی کرونا و پیک‌های مختلف میان مردم خطر آفرین باشد. سفر استان به استان و آشنایی با مشکلات و واقعیت‌ها از نزدیک حل آنها را ساده‌تر و چه بسا جدی‌تر می‌کند».

پالس «کاسبان تحریم» به آمریکا برای فشار به مردم ایران/ از مدیریت پشت میز و «نظرسنجی از داخل خودرو» تا «مدیریت جهادی»

رهبر معظم انقلاب- ۷ شهریور ۱۴۰۰- در نخستین دیدار هیات دولت سیزدهم در تبیین نخستین توصیه مهم خود به دولتمردان، به جلوه‌های مختلف «مردمی بودن» ‌ اشاره کردند و فرمودند: «رفتن به میان مردم و گفت‌وگوی بی‌واسطه با آنها از ابعاد بسیار خوب مردمی بودن است که آقای رئیسی دیروز با سفر به خوزستان آن را نشان داد».

ایشان اتخاذ سبک زندگی مردمی، رفتار بی‌تکلف، دوری ازاشرافی‌گری و پرهیز از نگاه از بالا به مردم را از دیگر جلوه‌های مردمی بودن برشمردند و گفتند: «باید مشکلات و راه‌حل‌ها را با مردم در میان گذاشت و ضمن پرهیز از بیان حرف‌های غیر واقعی و ناامید کردن مردم، از آنها کمک فکری و عملی خواست».

نکته قابل توجه اینجاست که دولت روحانی خاطره خوبی از نحوه مواجهه با مردم در افکارعمومی به جا نگذاشته است. برای نمونه، حسن روحانی رئیس جمهور سابق- خرداد ۹۸- در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت: «نیازی نیست روزنامه‌ها از مشکلات مردم بنویسند. من خودم روزانه از داخل ماشین با دیدن تمام چهره‌های مردم، نظرسنجی می‌کنم. من روزانه نظرسنجی می‌کنم؛ یعنی در خیابان وقتی با ماشین می‌روم تمام چهره‌های مردم را نگاه می‌کنم؛ اینکه چند نفر لبخند دارند، چند نفر عصبانی‌اند و چند نفر قیافه‌شان گرفته است».

نکته مهم اینجاست که این قبیل اظهارات و اقدامات دولتمردان در دولت تدبیر و امید همواره مورد حمایت طیف اصلاح طلب قرار می گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سامان IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    15 1
    برجام نشان داد که عقب نشینی در بحث هسته ای سبب زیاده خواهی دشمنان در مباحث موشکی و منطقه ای شد لذا واداده گی و تسلیم عاقلانه نیست.
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      5 0
      کل خاندان هاشمی در زمینه علم سیاست و تاریخ سیاسی معاصر، ۲ بیت اطلاعات علمی و دانشگاهی ندارن! ژن خوب یعنی همین! یعنی صدر تا ذیل روزنامه های اصلاحطلبو دختر و پسرای بابا گرفتن! مشرق لطفا انتشار
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    5 0
    مقاله نویس روزنامه آرمان پاسخگو باشد در 8 سال دولت حجت الاسلام هاشمی که تحریم بانکی و نفتی نبود چرا قیمت دلار و سکه و مسکن و بنزین و غیره چندین برابر شد و شاخص فلاکت و تورم رکورد شکست ؟!
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    5 0
    فاطمه هاشمی!! هههه. الآن روح پدر محترمتون بخاطر اون ادعای علی مطهری در نه گفتن مرحوم به حیدر علیف درمورد الحاق باکو به ایران بعلت لعن و نفرین مردم در عذابه.
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      0 4
      لعنت بر کسیکه ندانسته خرافی میکند و پشت سر مرده وراجیمیکند تو اینگونه پشت‌سر مرحوم خرافی می‌کنی
  • رضا IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    2 5
    چى ميشد يه ذره مرد بوديد و از ضررها و خسارت هاى هسته اى هم مينوشتيد ؟! يا دست كم ثابت ميكرديد توجيه اقتصادى داره !
    • امیر IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      4 0
      آقا رضا چی می شد که جنابعالی کمی اطلاعاتت را بالا می بردی و با یک سرچ ساده از مزایای زیاد انرزی هسته ای مطلع می شدی و می فهمیدی که چقدر توجیه اقتصادی دارد و چقدر هم می تواند برای کشور درآمدزایی کند، در ضمن بسیاری از مشکلات کشور ربطی به تحریم هایی ناشی از هسته ای ندارد و به خاطر سوء مدیریت و ترک فعل مسئولین و یا ساختارهای غلط و قوانین ناکارآمد بوده است.
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      4 0
      امانوئل مکرون: صنعت هسته ای اساس استقلال راهبردی فرانسه است.
  • ایرانی IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    4 0
    اگردولت قبل باهمه وزیرووزراش اگه محاکمه نشوند خیانت به ملت است .
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    3 0
    رفتن به‌ دنبال مذاکره برای مزاکره بيهوده است‌ ویک سیاست شکست خورده است که‌دولت قبل به‌ مدت هشت سال دنبالرو آن‌ بود که‌ به‌ نتیجه ای هم نرسید
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    3 0
    «چرخش اساسی در سیاست خارجی ایران جز از طریق وارد کردن «شوک نظامی» ایجاد نخواهد شد»؟؟؟؟؟؟!!!! نفرت انگیزترین آدم های روی زمین آنهایی هستند که بیگانه ها را برای تحریم ملت خودشان یا حتی تهاجم نظامی تحریک می کنند. اف بر این همه بی شرفی.
  • US ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    5 0
    عالم امروز پر از ماتم و رنج و محن است گرد غم بر سر هر محفل و هر انجمن است این چه شور است که بر پا شده در ارض و سماء این چه سوز است که در سینه هر مرد و زن است بانگ وفریاد به گوش آید از افلاک مگر رحلت ختم رسولان و عزای حسن است رحلت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) بر عموم مسلمین جهان تسلیت باد
  • US ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    5 1
    عالم امروز پر از ماتم و رنج و محن است گرد غم بر سر هر محفل و هر انجمن است این چه شور است که بر پا شده در ارض و سماء این چه سوز است که در سینه هر مرد و زن است بانگ وفریاد به گوش آید از افلاک مگر رحلت ختم رسولان و عزای حسن است رحلت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) بر عموم مسلمین جهان تسلیت باد
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    4 0
    فائزه هاشمی کجاسرش گرمه که وظیفه دلقک بازی روبه فاطمشون سپرده؟
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    3 0
    گویا افسادطلبان یک روز دروغ نگویند و سیاه نمایی نکنند شب خوابشان نمی برد
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    3 0
    هیچ کشوری با ایدئولوژی ویا بدون ایدئولوژی، باخائنین به نظام ومردم خودش اینقدر مماشات وموس موس نمیکنه ولی ایران پشت ادعای رافت اسلامی و....اینکارومیکنه
  • رضا IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    2 8
    اشتباه نکنید با رفع تحریم ها و از همه مهمتر اجرای اف ای تی اف اقتصاد ایران نفس تازه ای خواهد کشید بیایید سر خودمان کلاه نگذاریم ماهیت اف ای تی اف بر همگان روشن است می توانید برید بندهای این قانون را بخوانید با دقت بخوانید. دولت ما از اول انقلاب تا الان میگه ما از تروریست ها حمایت نمی کنیم پس ماجرا چیست اگر حمایت نمی کنیم چرا به این قانون شفاف بین المللی نمی پیوندیم در این برهه از زمان مردم در تنگنای شدید اقتصادی قرار دارند
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      3 0
      با پیوستن به FATF راههای دور زدن تحریم ها لو می رود و به تبع آن نرخ ارز و تورم افزایشی می شود لذا پیوستن به لوایح استعماری به صلاح کشور نیست.
    • سعید IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      4 0
      شما اسناد جعبه پاناما و همین چند روزه افشای اسناد جعبه پاندورا را یه نگاه کردین!!؟؟ افشای سطح بالای فساد مالی، پولشویی، فرار مالیاتی و ... خلاصه از هر مدل فسادی که بخوای توش هست. حالا این فسادها کجا رخ داده اند؟! همون غربی که شما سنگش را به سینه میزنی، همون غرب مدعی FATF، پس این سازمان مدعی مبارزه با جرایم مالی کجاست که بیخ گوش خودش چنین جرایمی رخ داده و لالمونی گرفته؟؟!! اینها همه بهانه است، وگرنه که کل حجم تجارت و گردش مالی ایران در مقابل غرب شندر غاز بیشتر نیست، اونا اگر راست میگن اول باغچه خودشون را بیل بزنند که بوی گند فساد داره از همه طرفش بیرون میزنه .
  • محمدایوب IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    5 0
    یادش بخیر فاطی روز تاسوعا با بابا رفته بودید سد لتیان. عفت با فائزه ویاسر. ومحسن با بچه ها چقدر خوشحال بودن. بی توجه به روز رفتیم سد عشق کردیم.
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    3 0
    ای دشمن خدا درهمراهی با دشمن هم تحریم ها را کار ساز دانسته .همدنبال امتیاز دادن ووطنفروشی. احمق با این روش دشمن راجری کرده همامتیاز بدهی وهم تحریمها را بیشتر کنی همانکاری که دردوره قبل انجام دادید تمام مشکلات را نتیجه تحریم دانستید به.دشمن اعلام موثربودن ان کردی هم درمذاکره امتیاز دادید وهمباعث تشدید تحریم ها شدیدشما از خود ابلیس ابلیسترید
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    2 0
    امریکا قدر ما اصلاح طلبان را باید بیشتر بداند ما اول با انداختن مشکلات بگردن مدیریت عوام رافریب داده قدرت را کسب کردیم ۲،-باانداختن همه مشکلات گردن تحریم همراه مذاکره را باز کردیم هم تحریم راکارساز وهم ملت را ترغیب بهمذاکره کردیم همامتیاز ووطن فروشی کردیم هم دشمن بجای برداشتن تحریم با تشدید ان خوراک ادامه مذاکره وفریب عوام را مهیا کرد
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    2 0
    یارب روا مدار گدا معتبر شود چون معتبر شود زخدا بی خبر شود این عبارت مصداق عینی اصلاح طلبان از خدا بی خبر است !!
    • DE ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      1 0
      بخصوص فائزه خانم که حاضره مردم ایران بیشتر تحریم رو سرشون اوار بشه و زجر بکشن و اخر عمری میشه طرفدار دو اتیشه ترامپ تحریم گر ایرانیان و قاتل شهید سردار سلیمانی!
  • DE ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    3 0
    خاندان هاشمی همه با فتنه سازان محشور و پشت سرم هم حرف فتنه سازها رو سازو کوک میکنن. اول بهتره بیان در مورد راندخواری شون به ملت جواب بدن و اینکه ترامپ را می ستایند و خواستار تحریم های بیشترعلیه مردم عزیز ایران هستند
  • DE ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    3 0
    خاک برسر اصلاحاتچی های نوکر صهیونیسم و امریکا که فقط بلدن ایه یاس سر بدن! اگر دهنشون رو نبندن مردم میان دهنشون رو می بندند اینهمه چرند بافی نکنن خسته نشدند! تو همه کشورهای دنیا هر وقت مشکلی درست میشه کارشناساهاش می شینن برای مشکل راهکار پیدا میکن نه اینکه بیان دائم ایه یاس بخونن ! ایه یاس خونی مرام ثابت اصلاحاتچی های بیگانه گرا بی عرضه و بی لیاقته که همه رو به کیش خود پندازن!
  • DE ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    3 0
    اصلاحاتچی های غرب گدا شدن سلمان رشدی های داخلی! اینهمه تیشه به ریشه نظام و مردم میزنن بلکه از ارباب جون شون امریکا یک جایزه ای بگیرن! اخرش این ارزو رو به گور می برید!
  • حامد IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    0 0
    یعنی خانواده هاشمی ارث صد پشتشون رو از این مملکت گرفتند بازم مثل .... طلبکار هستند.
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    0 1
    یعنی با روی کار آمدن دولت و مجلس انقلابی مشکلات اقتصادی ما سالیانه هفتاد تا هشتاد درصد کمتر خواهد شد؟!
    • حامد IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      0 0
      شما بدت میاد یا داری میسوزی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس