جدیدترین اخبار کرونا در ایران| کاهش ۸۷.۷ درصدی شهرستان‌های قرمز / امکان جهش ویروس وجود دارد / تعداد شهرهای آبی نقشه ۴ برابر شد + نقشه و نمودار

درحالی شاهد کاهش ۸۷.۷ درصدی تعداد شهرستان‌های قرمز یا همان پرخطرها روی نقشه کرونایی ایران هستیم که کارشناسان تاکید می‌کنند خطر از بین نرفته و احتمال جهش‌های ویروس و آغاز پیک جدید وجود دارد.

به‌ گزارش مشرق، در حالی که روندنزولی همه‌گیری کرونا در ایران ادامه دارد آخرین آمارهای منتشر شده از تعداد شهرستان‌های پرخطر نشان می‌دهد نسبت به اول ماه شاهد کاهش ۸۷.۷ درصدی شهرستان‌های قرمز هستیم.

بررسی‌دقیق آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت درباره همه‌گیری کرونا نشان می‌دهد که بالاخره بعد از نزدیک به سه ماه که از آغاز پیک پنجم با فعالیت گسترده ویروس دلتا می‌گذرد بالاخره روند نزولی تثبیت شده و نهایتاً تعداد متوفیان و افراد مبتلا کاهش محسوس و چشمگیری داشته است.

ثبت این اطلاعات اگرچه در نگاه اول حکایت از امیدواری به تمام شده پیک پنجم با تمام مشکلاتش دارد اما روی نقشه کرونایی ایران نیز لکه‌های قرمز رنگ یا همان شهرستان‌های پرخطر نیز یکی یکی درحال رنگ باختن هستند و در عین حال رنگ آبی نقاط بیشتری از کشورمان را فرا گرفته است.

کارشناسان در این زمینه می‌گویند: بررسی روندنزولی همه‌گیری در سراسر ایران نشان می‌دهد از ابتدای مهر ۱۴۰۰ تا روز گذشته شرایط به گونه‌ای بوده که کاهش موارد ابتلا، بستری و فوتی‌ها کاهش ۸۷.۷ درصدی تعداد شهرستان‌های قرمز را به ارمغان آورده است و در همین دوره نزول ۵۴.۶ درصدی تعداد شهرستان‌های نارنجی تاکیدی براین مدعاست که روند نزولی ادامه دارد.

از سوی دیگر رشد ۸۲.۳۸ درصدی تعداد شهرستان‌های زرد در مقابل جهش ۴ برابری مناطق آبی در سراسر ایران نیز تاکید مجدد بر عبور از پیک پنجم است. به این ترتیب  در آخرین رنگبندی رسمی تعیین شده برای شرایط کرونایی ایران که از امروز درنظر گرفته می‌شود تنها هفت شهرستان همواره شرایط پرخطر دارند که این شهرستان‌ها عبارتند از شهرستان‌های سردشت، مهاباد (آذربایجان غربی)، سنندج، مریوان (کردستان)، پاوه، جوانرود، سرپل ذهاب (کرمانشاه)  شهرستان‌هایی که همه در نوار غربی ایران قرار گرفته‌اند.

به این ترتیب آمارها نشان می‌دهد در سراسر ایران هم اکنون ۷ شهرستان قرمز، ۱۰۸ شهرستان نارنجی، ۲۴۷ شهرستان زرد و نهایتاً ۸۵ شهرستان با رنگ آبی وجود دارد.

احتمال جهش‌های مجدد وجود دارد

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: ایران کماکان می‌تواند مستعد پیدا شدن سویه‌های جدید باشد که این سویه‌ها با سرایت پذیری بالاتر هم می‌توانند باشند.

فرید نجفی با بیان اینکه یکی از اقدامات بسیار مهمی که در بحث کنترل و مراقبت از اپیدمی کووید در دنیا در کنار تمام کارهای دیگر انجام می‌شود، مراقبت ژنریک کووید است، گفت: در دنیا با شدت و ضعف متفاوتی به این امر پرداخته می‌شود. بالطبع در کشورهای پیشرفته تعداد نمونه‌هایی که ماهیانه مورد بررسی قرار می‌گیرند خیلی بیشتر بوده و در کشورهایی با درآمد متوسط و کمتر به دلیل هزینه های بالا، این تعداد کمتر است. 

نجفی در ادامه با ذکر این نکته که در ایران هم این موضوع در برخی مراکز اجرایی شده است، گفت: دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی به طور فعال در این برنامه مشارکت دارند. براساس گزارش مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی بهزیستی در شهریور ماه ۲۳۰ نمونه، بررسی توالی یابی به روش سنگر انجام شده است. این ۲۳۰ نمونه از استان های تهران، سمنان، سیستان و بلوچستان، البرز و مرکزی بوده است که براساس بررسی های صورت گرفته بر روی این نمونه ها ۸۵.۲ درصد سویه های کرونا، دلتا بوده است.

وی با اشاره به شرایط موجود و عبور از پیک پنجم کرونا ادامه داد: نکته مهم و جالب این است که در واقع در ۳۴  عدد از این نمونه ها (تقریبا ۱۵ درصد) سویه‌های دلتا با جهش‌های اضافه پیدا شده که این موضوع بسیار حائز اهمیت بوده و نشان دهنده این است که کشور ما کماکان می تواند مستعد پیدا شدن سویه های جدید باشد که این سویه ها با سرایت پذیری بالاتر هم می‌توانند باشند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: آنچه که از یافته‌های این بررسی به دست می‌آید آن است که در واقع نرخ متوسط هرجهش به ازای هرفرد حدود ۴.۱ است؛ به عبارت دیگر در ۲۳۰ نمونه‌ای که بررسی شده حدود ۹۵۰ جهش مشاهده شده که این آمار به ما نشان می‌دهد کشور کماکان به واکسیناسیون با سرعت بالا که طی یک تا دو ماه اخیر شاهد آن هستیم، احتیاج دارد.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان آذربایجان غربی/۵۵ نفر وصل به ونتیلاتور شدند

جواد آقازاده با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان اظها داشت: در شبانه روز گذشته ۲۰ نفر دیگر به خاطر ویروس منحوس کرونا جان باختند و شمار جانباختگان به ۶ هزار و ۴۸۵ نفر رسید.

وی تصریح کرد: همچنین ۸۷۵ نفر دیگر نیز آلوده شدند تا شمار کلی مبتلایان از ابتدا تاکنون به ۲۸۵ هزار و ۲۸۰ نفر برسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی گفت: همچنین در شبانه روز گذشته یک هزار و ۶۷۵ نفر بر اثر سندروم حاد تنفسی بستری شده و ۵۵ نفر نیز به ونتیلاتور وصل شدند.

وی با اشاره به بستری ۸۴۸ نفر بیمار مشکوک به کرونا بیان کرد: همچنین ۲۹۹ نفر در بخش آی سی یو بیمارستان‌های استان بستری شدند.

آقازاده از واکسیناسیون ۴۷ هزار و ۷۷۷ نفر در شبانه روز گذشته خبر داد و افزود: تعداد واکسینه شده‌ها به دو میلیون و ۳۰۹ هزار و ۹۵۰ نفر رسید.

استان اصفهان/ ۶۳۸ مورد جدید کرونا ثبت شد

آرش نجیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در  استان ۱۸۶۵ نفر بودند که ۶۳۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده ۲۹۹  نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت ۳۶۰ بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸۴۸ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد ۲۸۶ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

وی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر در استان اصفهان را ۱۵ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۹  نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

استان ایلام/۱۳۱ مورد مثبت جدید بیماری کرونا

محمد کریمیان با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد ۶۰ هزار و ۸۴۴ نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی ۱۳۱ مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۱۵۰ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت اخیر ۳۹ بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها ۵۹ هزار و ۵۵۰ نفر بوده است.

کریمیان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته یک مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان مربوط به شهرستان چرداول شهر گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تاکنون یک هزار و ۹۰ نفر بوده است.

استان بوشهر/ تمام شهرستان‌ها از وضعیت نارنجی و پرخطر خارج شدند

سعید کشمیری، با بیان اینکه تمام شهرستان‌های استان بوشهر از وضعیت نارنجی و پرخطر خارج شد اظهار داشت: طبق اعلام سامانه ماسک از امروز ۸ شهرستان از ۱۰ شهرستان استان بوشهر در شرایط زرد و ۲ شهرستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

وی تعداد بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر را ۱۱۵ نفر دانست و بیان کرد: روزگذشته ۲۴ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند که از این تعداد ابتلای ۴ مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه اکنون ۱۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه می‌باشند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، ۸ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

کشمیری درباره نتایج موارد فوتی ناشی از کرونا در استان بوشهر که تا به امروز اعلام شده است، بیان کرد: متاسفانه امروز ۲ مورد فوتی ناشی از ابتلا به کرونا یک خانم ۴۷ ساله با سابقه بیماری آسم و دیابت و یک خانم ۶۷ ساله به سابقه آسم در استان بوشهر به ثبت رسید.

وی افزود: تاکنون یک‌هزار و ۹۷۳ نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته ۳۰ بیمار نیز با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد ۱۲ نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌‎اند.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر خاطرنشان کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۸۶ هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان فارس/ ۴ میلیون نفر از ساکنان استان واکسن دریافت کردند

آخرین بررسی رنگ‌بندی استان‌ها نشان از تغییر محسوس شهرهای استان فارس از وضعیت پرخطر به سمت کم خطر یا خطر متوسط است. بر این اساس در حال حاضر ۲ شهرستان فیروزآباد و مهر در استان به رنگ آبی درآمدند که نشان از وضعیت کم خطر این شهرستان‌ها دارد. 

همچنین ۱۴ شهرستان استان که شیراز نیز جزئی از اینها است در حالت نارنجی یا خطر متوسط و مابقی در وضعیت زرد هستند که در صورت جدیت مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن می‌توان امیدوار بود وضعیت کل استان به زودی به رنگ آبی و زرد درآید. 

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون یک میلیون و ۳۶۸ هزار و ۱۸۱ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده ۴۱۰ هزار و ۳۳ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون ۱۹۵ هزار و ۷۱۶ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۴۴ هزار و ۹۸ بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۴۵۴ هزار و ۱۳۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علائم کرونا که هم اکنون در بیمارستان‌های استان بستری هستند به دو هزار و ۲۶ نفر رسیده که از این تعداد، ۲۰۴ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

با جان باختن ۱۰ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری به ۶ هزار و ۷۴۲ رسیده است. 

همچنین مجموع تعداد دوز تزریق شده واکسن کرونا تا کنون در فارس به سه میلیون و ۷۳۱ هزار و ۶۹۰ دوز رسیده است. 

استان قزوین/ آمار فوتی‌ها ۲ برابر شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین با اشاره به کاهش یک‌درصدی و نامحسوس آمار مبتلایان جدید کرونایی اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته ۲۱۷ بیمار کرونایی تازه در آزمایشگاه‌های منتخب کووید-۱۹ استان قزوین شناسایی شدند که این آمار در قیاس با روز قبل فقط ۲ نفر کاهش پیاده کرده است.

پیمان نامدار همچنین از کاهش ۱۰ درصدی آمار بستری‌های کرونایی روزانه خبر داد و گفت: در ۲۴ ساعت اخیر ۶۳ بیمار کرونایی جدید به خاطر علایم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار در مقایسه با روز پیش ۷ نفر کمتر شده است.

وی اضافه کرد: با این حال آمار بیماران بدحال کرونایی زیر دستگاه کمک‌تنفسی (ونتیلاتور) در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان قزوین با ۱۷ درصد افزایش به ۳۶ نفر رسیده است که این آمار در قیاس با روز گذشته ۵ نفر بیشتر شده است و همچنان شاهد نوسان‌های ناگهانی در روند بستری بیماران بدحال هستیم.

سخنگوی ستاد مقابله با بیماری کرونای استان قزوین در ادامه از افزایش ۱۰۰ درصدی موارد مرگ‌ومیر کرونایی استان خبر داد و گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۴ بیمار کرونایی بدحال به خاطر شدت علایم تنفسی و وضعیت جسمانی وخیم جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به روز پیش ۲ برابر شده و ۲ نفر بیشتر از روز گذشته فوت کردند.

نامدار همچنین به کاهش ۵۰ درصدی آمار بهبودیافتگان اشاره کرد و افزود: در شبانه‌روز اخیر ۶۱ بیمار کرونایی با علایم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌های استان مرخص شدند که این آمار دقیقاً نصف روز گذشته بوده و ۶۱ نفر کمتر شده است. 

وی ادامه داد: در نهایت هم آمار مجموع بستری‌های فعلی کرونایی استان قزوین با فقط ۰.۷ درصد کاهش به ۴۰۲ نفر رسید که در مقایسه با روز قبل ۳ نفر کمتر شده است.

استان خراسان رضوی/ واکسیناسیون ۴۸۵ هزار و ۱۴۶ دانش‌آموز پایه هفتم تا یازدهم

 محمد احمدیان اظهارداشت: واکسیناسیون گروه سنی ۱۲ تا ۱۷ یک هفته پس از تزریق گروه سنی ۱۷ تا ۱۸ سال (دانش‌آموزان پایه دوازدهم (کنکوری‌ها) آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در مرحله قبل ۷۰ هزار و ۱۵۱ دُز واکسن کرونا به دانش‌آموزان پایه دوازدهم تزریق شد، افزود: در حال حاضر ۴۸۵ هزار و ۱۴۶ دانش‌آموز پایه هفتم تا یازدهم در حال دریافت واکسن کرونا هستند و به تمامی دانش‌آموزان مقاطع متوسطه اول و دوم (پایه‌های هفتم تا نهم و دهم تا دوازدهم) ۲ دُز واکسن سینوفارم ۲ و با فاصله زمانی ۲۸ روز تزریق می‌شود.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: از مجموع ۵ پایه تحصیلی‌ که هم‌اکنون واکسیناسیون آنان در حال انجام است ۲۹۶ هزار و ۷۱۹ نفر گروه سنی ۱۲ تا ۱۴ سال (پایه‌های هفتم تا نهم) و ۱۸۸ هزار و ۴۲۷ نفر هم گروه سنی ۱۵ و ۱۶ سال (پایه‌های دهم و یازدهم) هستند.

احمدیان تصریح کرد: برنامه بعدی‌ انجام واکسیناسیون ۵۵۷ هزار و ۵۲۳ نفر دانش‌آموزان مقطع دبستان (پایه‌های اول تا ششم) است و زمان شروع واکسیناسیون آنان و نوع واکسن تزریقی به آنها متعاقباً اعلام خواهد شد.

وی با ذکر این نکته که واکسیناسیون نزدیک به ۶۰ درصد فرهنگیان حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به اتمام رسیده است، تأکید کرد: تعداد فرهنگیان ۶۷ هزارو ۳۱۱ نفر در حوزه تحت پوشش این دانشگاه داریم که تاکنون ۴۸ هزار و ۴۴۱ نفر و معادل ۷۱.۹۷ درصد دز اول و ۲۸ هزار و ۲۵۶ نفر و معادل ۲۱.۰۳ درصد نوبت دوم را دریافت کرده‌اند و در مجموع واکسیناسیون  ۵۸.۷درصد به اتمام رسیده است و ۴۱.۳ درصد مابقی هم در حال انجام است.

استان خوزستان/ ۳ میلیون دوز واکسن به اهالی استان تزریق شد

فرهاد ابول نژادیان از تزریق بیش از سه میلیون و ۱۰۰ هزار دُز واکسن کرونا در خوزستان خبر داد و بیان کرد: از این تعداد بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر دُز اول و یک میلیون نفر هر ۲ دُز واکسن را دریافت کرده اند.

وی با بیان اینکه تاکنون به طور متوسط ۶۲ درصد جمعیت خوزستان حداقل یک دُز واکسن را دریافت کرده اند افزود: ۲ شهرستان استان خوزستان از مرز ۸۰ درصد تزریق عبور کردند اما عملکرد برخی از شهرها پایین است که باید خود را به بالای جدول برسانند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از مردم استان خوزستان خواست به نزدیک ترین مرکز واکسیناسیون مراجعه کرده و واکسن خود را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون شرط اساسی در بازگشایی مدارس است افزود: اگر دانش آموزی واکسن نزند باید هفته ای ۲ مرتبه با هزینه شخصی تست pcr انجام دهد تا مجوز حضور در کلاس درس را پیدا کند.

ابول نژادیان گفت: با توجه به اینکه واکسن ایمنی خوبی برای مردم جامعه ایجاد می کند توصیه می شود مردم هرچه سریعتر واکسن خود را دریافت کنند و منتظر نوع واکسن نباشند.

وی ادامه داد: فردی که ۲ دُز واکسن را دریافت کرده برای اطمینان می تواند دُز سوم خود را از یک نوع واکسن دیگر تزریق کند لذا شهروندان نباید تزریق واکسن سوم خود را به خاطر انتظار برای نوع خاصی از واکسن به تاخیر بیاندازند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

کاشان/ ۳ مورد فوتی جدید در ۲۴ ساعت گذشته

افت نسبی مبتلایان در شهرستان کاشان و آران و بیدگل نشان می‌دهد که این منطقه از وضعیت قرمز کرونایی عبور کرده است و کاشان هم اکنون در وضعیت نارنجی قرار دارد اما آنچه امروز نگران‌کننده است آما بالای فوتی‌ها است که پیش از آن مسئولان بهداشت و درمان پیش‌بینی کرده بودند.

مهدی دلاوری، با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۱ بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد ۲۳ بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری شده و چهار بیمار نیز در بیمارستان سیدالشهداء و چهار بیمار نیز در بیمارستان ثامن شهرستان آران و بیدگل بستری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل ۲۳ و حداکثر ۸۷ سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیمار ۲۵ و حداکثر ۸۵ ساله به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شدند.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون ۳۷۰ بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد ۲۹۱ بیمار در شهرستان کاشان و ۷۹ بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری شدند و از تعداد کل بیماران ۱۱۴ بیمار به صورت موقت بستری هستند.

وی از بستری ۴۶ بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته متاسفانه سه بیمار آقا ۶۱، ۸۲ و ۸۸ سال در شهرستان کاشان بر اثر کرونا جان خود را از دست داده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به ۱۰۷ مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۳۶ بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و تاکنون شش هزار و ۳۳ نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.

استان کرمان/ ادامه روند تک رقمی‌های فوتی‌های ‌کرونا

روند نزولی کرونا در استان کرمان همچنان ادامه دارد و موارد قطعی بستری در بیمارستان‌های استان کرمان طبق آخرین آمار منتشر شده منتهی به ظهر روز گذشته به ۴۳۷ مورد رسید تا با بستری ۷۸ بیمار جدید کرونایی مجموع بستری‌های کرونا در استان کرمان از ابتدای همه‌گیری بیماری به ۴۰ هزار و ۲۳۳ مورد برسد.

آخرین رنگ‍بندی اعلام شده نیز از زرد شدن رنگ ۱۷ شهرستان از ۲۳ شهرستان استان کرمان خبر می‌‍‌دهد و دو شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارد و البته چهار شهرستان کرمان، زرند، رفسنجان و سیرجان هنوز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۴۳۷ مورد است اظهار داشت: از این تعداد ۲۵۳ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۳۷ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۲۹ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۱۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۱۰۲ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۷۸ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۴۰ هزار و ۲۳۳ مورد رسیده است.

وی به فوت ۵ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۴ هزار و ۷۶۸ نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان یک میلیون و ۵۵۷ هزار و ۸۶۷ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را ۶۸۴ هزار و ۱۳۳ مورد است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان گلستان/ تعداد بستری‌های روزانه کمتر ۲۰۰ نفر شد

پس از گذشت بیشتر از ۴ ماه، وضعیت برخی شهرهای استان گلستان به رنگ آبی کرونایی درآمده است و این نشان دهنده استمرار روند کاهشی شیوع بیماری است.

این روند از حدود دو ماه قبل آغاز شد و همچنان هم ادامه دارد و اکنون بیمارستان‌ها بسیار خلوت شده و برخی از بیمارستان‌ها نیز موارد جدید بستری بیماران کرونایی را ندارند.

پس از گذشت چندماه تعداد بیماران کرونایی در استان گلستان بالاخره به کمتر از ۲۰۰ نفر رسیده است که یک رکورد جدید در استان به شمار می‌رود. ضمن اینکه پس ثبت مرگ و میرهای دو رقمی ناشی از کرونا در ماه‌های گذشته، خوشبختانه روز جمعه برای نخستین بار، روز بدون فوتی کرونا در استان گلستان به ثبت رسید که خبری خوب و امیدوارکننده است.

طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با کاهش ۵ نفری در تعداد بیماران، مجموع بیماران بستری در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان به ۱۹۶ نفر رسیده است. به همان نسبت تعداد بیماران بدحال و نیازمند به مراقبت‌های ویژه نیز کمتر شده و اکنون ۳۹ بیمار در بخش‌های آی سی یو بستری هستند که حال ۱۹ نفر وخیم است.

کاهش آمار شیوع کرونا در استان گلستان سبب تغییر در رنگ بندی‌های کرونایی شده و در حال حاضر شهرستان‌های کردکوی، رامیان، گمیشان، بندر ترکمن و آزادشهر در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفتند. این در حالی است که هفته گذشته تعداد شهرهای آبی استان ۳ شهر بود. هم چنین شهرستان علی آبادکتول که تا هفته گذشته وضعیت نارنجی کرونایی داشت هم به استمرار روند کاهشی بیماری، در وضعیت زرد قرار گرفته است.

با این حساب ۹ شهرستان شامل بندرگز، گرگان، اق قلا، علی آبادکتول، گنبدکاووس، کلاله، گالیکش، مینودشت و مراوه تپه در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

با وجود روند کاهشی شیوع بیماری اما سهل انگاری و غفلت از آن، می‌تواند بار دیگر سبب ایجاد موج بعدی بیماری شود. با اینکه تأکید شده که اتراق و برپایی چادر در تفرجگاه‌های استان ممنوع است اما این روزها به ویژه در تعطیلات هفته گذشته شاهد حضور مسافران زیادی در استان بودیم.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس