کد خبر 1284785
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۱
شناسایی زودهنگام سلول‌های سرطانی امکانپذیر شد

سامانه‌ای که بر شناسایی بافت‌ها به‌کار می‌رود و بایوویژن نام دارد، این امکان را به وجود آورده است که بالغ بر ۳۰۰ مارکر در آزمایشگاه ها شناسایی شوند.

به گزارش مشرق به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدمهدی امیری مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان که این محصول را تولید کرده است، توضیح داد: سیستم بایوویژن که یک سیستم شناساگر است، در آزمایشگاه های پاتوبیولوژی کاربرد دارد. این سیستم شناساگر می‌تواند نوع بافت و برای مثال سرطان را تشخیص دهد. بیش از ۳۰۰ نوع مارکر وجود دارد که توسط این سیستم قابل شناسایی است.

تسهیل آزمایش‌های ایمونوهیستوشیمی

وی افزود: سیستم شناساگر تولید شده در این شرکت دانش بنیان بر پایه پلیمر ساخته شده و در ایمونوهیستوشیمی یا بافت ‌شیمی ایمنی که نام یک فرآیند برای مکان‌یابی پروتئین‌ها در یاخته‌های یک بافت است، به کار برده می شود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تاکید کرد: در این روش با استفاده از پادتن های منوکلونال، پادتن های یاخته‌ها شناسایی می‌شود. پیشرفت‌های چشمگیری در سال‌های اخیر در این شیوه انجام گرفته‌است و در حال حاضر به عنوان یکی از روش‌های تشخیصی مهم در شاخه پزشکی و به ‌ویژه دانش آسیب‌ شناسی شناخته می شود.

شناسایی زودهنگام سلول های سرطانی

به گفته وی، شناسایی زودهنگام سلول‌های سرطانی و تقسیم‌بندی انواع سلول‌های سرطانی از جمله مزیت های دستگاه شناساگر است. تا دو سال پیش سیستم شناساگر در ایران وجود نداشت و صرفا واردات آن صورت می گرفت.

امیری در ادامه تاکید کرد: رویه کاربرد سیستم شناساگر به این شکل است که برای مثال یک جراح بافت را در اختیار آزمایشگاه قرار می دهد و قسمت پاتولوژی از دو منظر به این بافت توجه می کند. نخست این که بررسی می شود که این بافت سرطانی هست یا خیر. در ادامه مولکول ها به‌واسطه سیستم شناساگر ارزیابی، دسته بندی و طبقه بندی می شوند. این طبقه بندی در شیوه درمان از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا متخصص نسبت به نوع طبقه بندی، مسیر درمان را برای بیمار مبتلا به سرطان ترسیم می کند.

کارکردی هم‌سان با قیمتی کم‌تر

به گفته این مدیر عامل شرکت دانش بنیان،‌ در طراحی سیستم شناساگر از علوم و فناوری های زیادی استفاده می شود اما اتکای تولید کننده بر علم شیمی، مواد و ایمونولوژی است. آزمایش های متعدد نشان داده سیستم شناساگر تولید شده در این شرکت فناور، کارکرد نمونه خارجی را دارد اما تا حدود ۶۰ درصد ارزان تر از نمونه خارجی قیمت دارد.

وی تاکید کرد: مهم ترین مشتریان سیستم شناساگر، آزمایشگاه‌های پاتولوژی هستند که با بکارگیری این سیستم توانسته اند دقت تشخیص را ارتقاء دهند.

وی ادامه داد: این شرکت دانش بنیان فرصت شغلی در راستای بهینه سازی سیستم شناساگر ایجاد کرده و به این علت که از سیستم شناساگر در محل های مختلفی استفاده می شود، تعداد بسیار زیادی نیز فرصت شغلی به صورت غیرمستقیم ایجاد شده است.

امیری در پایان با اشاره به این که هنوز هم بسیاری از نیاز کشور در خصوص سیستم شناساگر آزمایشگاه ها از خارج از کشور تامین می شود، گفت: طبق برخی برآوردها، معادل حدود ۲۰ میلیارد تومان ارز، سال گذشته از کشور خارج شده تا کیت شناساگر وارد کشور شود که مشخصا اگر نمونه داخلی در اختیار آزمایشگاه ها قرار گیرد می توان در این عرصه صرفه جویی ارزی داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس