علی محمد نمازی

اطلاعات غلط برخی رجال سیاسی درباره عقلانیت حکومتی و حقایق جهان پیرامون و ایضا اصرار این رجال بر القای اطلاعات غلطشان به مردم؛ از مصادیق لزوم توجه به آسیب‌های فضای مجازی است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

بیانیه و جلسات "سازمان تعزیرات" در مقابل گرانی!

بیانیه و جلسات "سازمان تعزیرات" در مقابل گرانی!/ مأموریت غیر ممکن برای سفیدسازی لیدر اصلاح‌طلبان

کلیات طرح راه اندازی گشت مشترک در مراکز تولیدی و توزیعی کالاهای اساسی در سطح کلان با هدف پیشگیری از وقوع و برخورد با تخلفات در نخستین جلسه شورای تحول سازمان تعزیرات حکومتی تصویب شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سازمان تعزیرات حکومتی، نخستین جلسه شورای تحول سازمان تعزیرات حکومتی با حضور معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان و اعضای این شورا با دستور جلسه بررسی موضوعات و مسائل ضروری اجرایی در راستای ابلاغ کلی سند تحول سازمان و راهبردهای هشتگانه تشکیل شد.

پس از تبادل نظر، کلیات طرح راه‌اندازی گشت‌های مشترک (ماده ۱۹ آئین‌نامه اجرایی سازمان) به منظور نظارت بر مراکز تولیدی و توزیعی کالاهای اساسی در سطح کلان با هدف پیشگیری از وقوع  و برخورد با تخلفات تصویب و مقرر شد که علاوه بر تداوم نظارت گشت‌های مشترک در سطح عرضه، گشت مشترک در سطح کلان نیز با رعایت کلیات این طرح توسط ادارات کل استانی اجرایی شود.[1]

*سازمان تعزیرات پیش از این و در سال گذشته نیز پس از بیانات رهبر انقلاب مبنی بر لزوم برخورد با گرانی، بیانیه‌ای داد و به فرمان مقام معظم رهبری لبیک گفت و در متن بیانه هم تصریح کرد که: "در راستای برداشتن بار گرانی‌های بی‌منطق و رفع مشکلات معیشتی مردم خدمت می‌کنیم و گزارش آن را شفاف و روشن اعلام خواهیم کرد"![2]

گرانی‌های فعلی در بازار ایران بی منطق است و از هیچ قاعده بازاری، دلاری، تورمی و تحریمی پیروی نمی‌کند. راه حل این معضل هم چیزی جز "نظارت بر قیمت‌ها" نیست. و سازمان تعزیرات هم در این زمینه مسئولیت مستقیم دارد.

تا اینجای قضیه همه چیز درست است. اما مسئله اینجاست که از سال گذشته تاکنون اتفاق خاص و فراگیری در بحث لجام‌گسیختگی قیمت‌ها رخ نداده و مشخص نیست کارنامه آن بیانیه سال گذشته سازمان تعزیرات چه بوده است؟!

از طرفی بیم این وجود دارد که تصمیم اخیر مبنی بر راه‌اندازی گشت‌های مشترک نیز به سرنوشت آن بیانیه‌های پر تب و تاب اما بیدستاورد منجر شود.

گزارش سازمان تعزیرات در این زمینه به مردم و مطالبه خواص از این سازمان بعنوان رکن اصلی نظارت بر قیمت‌ها در بازار، یک ضرورت است.

گفتنیست، رئیس‌جمهور رئیسی نیز پیش از این در سخنانی پیرامون سازمان دولتی تعزیرات تأکید کرده است: "سازمان تعزیرات باید با همکاری دستگاه‌های نظارتی نقش مؤثرتری در تنظیم بازار و برقراری ثبات و آرامش در معیشت و سفره مردم ایفا کند."

***

مأموریت غیر ممکن برای سفیدسازی لیدر اصلاح‌طلبان

بیانیه و جلسات "سازمان تعزیرات" در مقابل گرانی!/ مأموریت غیر ممکن برای سفیدسازی لیدر اصلاح‌طلبان

علی صوفی، فعال چپ و از حامیان تحریم انتخابات در بخشی از یک مصاحبه با صبح ما، پیرامون لیدر اصلاح‌طلبان گفته است: مرحوم امام به آقای خاتمی گفتند فرزند دانشمند من، این خطاب را امام درباره آقای خاتمی مطرح کردند، چراکه امام آقای خاتمی را صاحب فکر، دانش و بینش می‌دانستند. ما از سال ۷۶ به بعد دیدیم که آقای خاتمی واقعاً همانی است که امام می‌گفتند. خاتمی وقتی در انتخابات ۷۶ پیروز شد اندیشه‌ای با خودش آورد که بعداً نام اصلاح‌طلبی به خود گرفت، این تفکر همان مردم سالاری بود که امام می‌خواست، این نشان دهنده ارتباط فکری آقای خاتمی و امام است. خاتمی واقعاً توانست با تفکری که داشت این مردم سالاری را تحت عنوان اصلاحات تبیین کند.

وی با بیان اینکه مردم دانستند اصلاحات خواهان حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان و خواهان شایسته سالاری در حکومت است، تصریح می‌کند: خاتمی این کارها را خوب انجام داد و در کنار او روشنفکران هم به کمک‌شان آمدند، دانشگاهی‌ها، سیاسی‌ها، روحانیون متفکر و اندیشمند به میدان آمدند و خاتمی توانست یک نهله فکری ایجاد کند و جو را در راستای تفکر امام و خواست تاریخی جامعه که همان استبداد ستیزی و حق تعیین سرنوشت بود قرار بدهد.

صوفی افزوده است: از نظر کارایی هم سوابق اجرایی آقای خاتمی نشان می‌دهد مهم‌ترین ویژگی او شایسته سالاری‌، سلامت و فساد ستیزی بود. آقای خاتمی توانست در عرصه اجرایی بدرخشد، لذا تفکر اصلاحات یعنی تفکر امام توسط آقای خاتمی زنده شد.[3]

*ما قضاوت درباره اظهارات صوفی را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم و البته این سؤال را هم می‌پرسیم که شخصی که ادعا می‌شود زنده‌کننده تفکر امام راحل است و با ایشان ارتباط فکری دارد چگونه می‌تواند در یک فتنه بزرگ علیه نظام اسلامی و مردم نقش لیدر را ایفا کند؟

چگونه می‌تواند حتی یک بار هم بصورت علنی اعلام نکند که چپ‌ها در انتخابات 88 اشتباه کرده‌اند؟

و چگونه می‌تواند دست به تحریم رسمی 2 انتخابات 98 و 1400 بزند؟![4]

***

"فضای مجازی" و اطلاعات غلط این آدم‌ها...

بیانیه و جلسات "سازمان تعزیرات" در مقابل گرانی!/ مأموریت غیر ممکن برای سفیدسازی لیدر اصلاح‌طلبان

محمدعلی نمازی، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون طرح عقلانی مجلس برای صیانت از کاربران در فضای مجازی؛ این طرح را نقض حقوق شهروندی دانسته و اظهار کرده است: سوال اینجاست که چرا این‌ها دقت به فرمایشات رهبری نمی‌کنند و نمی‌دانند لطمه زدن به حقوق شهروندی چه تبعاتی دارد؟ به این عزیزان توصیه می‌کنم حداقل مذاکرات قانون اساسی را بخوانند و گوش دهند، آنجا  مشاهده خواهند کرد خبرگان انقلابی و تدوین‌کنندگان قانون اساسی مرادشان از اصول‌ این قانون چیست؟ بروند درباره گردش آزاد اطلاعات، حق آزادی بیان و برگزاری اجتماعات، چرخش قدرت و دموکراسی در مراجع صالح قضایی و دعاوی بخوانند که چرا و به چه منظور تدوین شده است تا هم خودشان را در مظان اتهام قرار ندهند و این‌که اتهام به نظام نزنند.

نمازی می‌گوید: افرادی که چنین مسائلی را مطرح می‌کنند به عرف جهانی و بین‌المللی نگاه کنند این‌که رفتارهای‌شان با سایر کشورهای دموکراتیک چه تفاوتی دارد؟ بسیاری از رفتارهای مهم اجتماعی‌ ما در تضاد رفتار دولت‌های دموکراتیک است! در دنیا به هیچ عنوان این حرف‌ها نیست که دائما در نخ زندگی مردم باشند، نگران انحراف‌شان و جهنم رفتن‌شان باشند. اصلاً بزرگان دینی ما گفتند امور شخصی افراد به خودشان مربوط است؛ اگر فردی خانه‌اش ماهواره استفاده می‌کند  به کسی مربوط نیست، شخصی می‌خواهد از تلفن همراهش استفاده کند می‌تواند و ارتباطی به ما ندارد. بنابراین اگر نگرانی وجود دارد؛ به سلامت برنامه‌ها کمک کنند اگر نمی‌توانند، مانع برای زندگی مردم نشوند.

وی تصریح کرده است: دوستان خودشان را مقایسه کنند و ببینند در دنیا چه خبر است، اصلاً با همین کشورهای همسایه خودمان مقایسه کنند. در کشور عربستان دختر نوجوان ما مدال مسابقات وزنه‌برداری گرفت، عربستانی که برای خانم‌ها هیچ حقی قائل نبود و یا در بحث تماشای فوتبال توسط خانم‌ها، زمانش که می‌رسد برای این‌که این اتفاق نیفتد، قید تماشاگر تیم‌ ملی را می‌زنند![5]

*درباره اظهارات نمازی باید دانست که اولا مقام معظم رهبری از پیشقراولان تأکید بر کنترل معقول فضای مجازی و انتقاد از ولنگاری آن بوده‌اند و اطلاعات آقای نمازی در این زمینه نقص بزرگ دارد!

ثانیا صیانت از شهروندان کشور در هر عرصه‌ای از غذا گرفته تا فضای مجازی؛ یک وظیفه حاکمیتی و مصداق حفظ حقوق شهروندی است. زیرا حاکمیت نمی‌تواند و نباید اجازه دهد حقوق مردم در هر عرصه‌ای مورد تعدی قرار بگیرد.

اینکه آقای نمازی بر عکس این مسئله را نقض حقوق شهروندی دانسته‌اند جای تعجب است.

(مثال این قضیه در بحث فضای مجازی "سیاه‌نمایی" است. از نظر آقای نمازی آیا حاکمیت کشور نسبت به پمپاژ روزانه اطلاعات غلط پیرامون اقتصاد و فرهنگ و امنیت و سیاست در ذهن مردم هیچ وظیفه‌ای ندارد؟!)

و ثالثا اطلاعات آقای نمازی درباره سایر کشورها هم صحیح نیست!

در این زمینه مطالعه پیرامون قوانین سفت و سخت فیلترینگ در کشورهایی مثل فرانسه، چین، ایتالیا و... برای آقای نمازی و همفکران ایشان یک ضرورت به نظر میرسد.[6][7]

جالب است که تزریق روزانه معلومات ناصحیح امثال آقای نمازی در ذهن جامعه؛ یک مصداق بزرگ از لزوم صیانت از حقوق مردم پیرامون اطلاعات غلط در فضای مجازی است.

قابل تأمل است که اصلاح‌طلبان به لحاظ فکری هرگز نتوانسته‌اند پیشرفت‌های اقتصادی کشوری مثل چین که هم دموکراسی ندارد و هم در صدر فهرست کشورهای دارای فیلترینگ گسترده قرار دارد را توجیه کنند.

چپ‌ها همواره تأکید دارند که پیشرفت اقتصادی جز با توسعه اقتصادی و رعایت حقوق شهروندی محقق نمی‌شود اما کشور چین بدون هیچیک از این دو -به زعم اصلاح طلبان- تبدیل به یکی از موفق‌ترین اقتصادهای جهان شده است.

خوب است آقای نمازی به این سؤال هم پاسخ دهند که چین چگونه توانسته بدون گردش آزاد اطلاعات نیز یک کشور موفق باشد؟!

اگرچه "گردش آزاد اطلاعات صحیح" یک حق عقلانی است که در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شده است.

***

1_ https://www.isna.ir/news/1400072416866/

2_ https://www.tazirat.gov.ir/module/News/Shownews/page-3365/index.aspx?NewsId=108972&NewsDate=13990814

3_ http://sobhema.news/?p=18438

4_ mshrgh.ir/976402

5_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1143549

6_ mehrnews.com/xqTPx

7_ https://www.isna.ir/news/92040904643/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سید IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    2 1
    ایا منظور حضرت امام از دانشمند خواندن خاتمی، یعنی مجوزی برای وی که با زن نامحرم دست بدهد و یا آمریکاییان خونخوار را مردمی با فرهنگ و متمدن به رهبری آبراهام لینکلن بنامد که این لینکلن یکی از برده داران آمریکایی تا سال 1937بود؟! پیامبر اسلام هم زمانی از بعضی اصحاب تعریفی کرده بود که بعداً دشمن اهل بیت شدند و حضرت امام هم ملاک صلاحیت افراد را حال فعلی شان بیان کرده اند نه صرف گذشته شان!
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      0 0
      آخرت را با زندگى دنيوى معامله نمودند.
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      0 1
      ملاک حال فعلی افراد است
    • سعید IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      0 1
      یکی از القاب حضرت ولیعصر سلام الله علیه منتقم است ،یعنی بر مبنای باطن هر کس حکم میکند،یعنی افرادی مثل آقای خاتمی که عقاید یهودی را در جامعه منتشر میکردند همانند یک یهودی نفرین شده که با احکام دین بازی میکند،حکم و رفتار میکند،اما سایر ائمه معصومین بدلیل عهدی که بسته بودند بر مبنای ظاهر افراد حکم مینمودند لذا اگر امام خمینی با خاتمی و اکبر رفسنجانی و حسن فریدون مدارا کرده ازین باب بوده است. .
  • محمدایوب IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    1 0
    آقای صوفی این همه دزد ورانت خوار وفتنه گر که تمامی اصلاح طلب هستند. کجای تفکر امام قرار داشت و دارد. بی مرام. کاخ ساخته شده دکان یادگار یادگار امام. که می گفت به من رهبر نگویید من خادم مردم هستم و سایت جماران که ترویج کننده راه ضد امام وپایگاه اصلاح طلبان وضد تفکر امام کجای تفکر امام قرار دارد. دین که ندارید. آزاده هم که نیستید. حداقل وجدان داشته باشید آنهم ندارید.
  • محمدایوب IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    1 0
    در تعزیرات حکومتی فقط یک مورد وارد گرانی مرغ شد آنهم مرغ به صورت بسته بندی. ران و سینه ووو ممنوع و به صورت درسته وکامل فروخته شد بازار مرغ سامان گرفت. الان مرغ دولتی که میدهند. بیشتر به صورت پنهانی. خرد شده وبا قیمت چند برابر. میفروشند. اگر تلاش نکنید دوباره باید فرمانده قرارگاه مرکزی مرغ ژنرال ریش طوسی با کلی خدم وهشم بیاورید علی برکت الله
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    0 0
    - عاقبتِ مؤمن، هدايت؛ «على هدىً من ربّهم» و سرانجام منافق، انحراف است. «ما كانوا مهتدين»
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    0 0
    مبارزه با گرانی با جریمه کردن خرده فروشها قابل اجرا نیست . زنجیره فروش از بالا باید کنترل شود .
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    0 0
    چرا همه چیز را درهم و بر هم می کنید ؟ به این می گویند سفسطه.
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    0 0
    نفوذ خزنده بهائیان به ارکان حاکمیت و دولت فاسد مدعی اصلاحات،مصداق تهاجم بیشرمانه جهود داخلی به حاکمیت،مذهب و چپاول اموال عمومی و شخصی ملت بود.
  • علی US ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    0 0
    همه این سیاست مداران از یک ریشه و طیف هستند
  • FR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    0 0
    جلوی تورم گرانی وحشتناک بیکاری فقروفلاکت رابگیربد
  • مجتبی IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    0 0
    امثال نمازی و اصلاح طلبان هدفشان از ارائه چنین مسائلی شیره مالی روی حقایق و سوءاستفاده از ولنگاری اطلاعات و ماهواره و امثالهم هست
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    0 0
    آیا در اینترنت ملی احازه حرف از مشکلات را نمیدن؟
  • جان... IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    0 0
    مگر سازماني بالفعل به نام سازمان تعزيرات هم در مملكت داريم ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس