اعتراف ماکرون به حقایق؛ الجزایری‌ها را وحشیانه قتل عام کردیم

رئیس جمهور فرانسه سرانجام به قتل عام شهروندان الجزایری در پاریس در شصت سال قبل اعتراف کرد و گفت، آن جنایت نابخشودنی است.

به گزارش مشرق، رئیس جمهور فرانسه روز شنبه سرکوب خونین معترضان الجزایری توسط پلیس این کشور در پاریس در ۶۰ سال پیش را «جنایتی نابخشودنی» خواند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» دفتر «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که راهپیمایی الجزایری‌ها، وحشیانه، خشونت آمیز و خونین سرکوب شد و افزود که  طی آن حادثه خونین حدود ۱۲۰۰۰ الجزایری دستگیر، بسیاری مجروح و ده‌ها نفر کشته شدند.

ماکرون در مراسم d در غرب پاریس که برخی از الجزایری‌ها ۶۰ سال قبل راهپیمایی خود را آغاز کرده بودند، شرکت کرد. در بیانیه کاخ الیزه آمده است: «ماکرون به حقایق اعتراف کرد. جنایات انجام شده در آن شب تحت فرمان "موریس پاپون" برای فرانسه قابل توجیه نیست.»

این قتل عام مدت‌ها توسط مقام‌های فرانسوی تکذیب یا پنهان شد. اولین یادبودهای این رویداد در سال ۲۰۰۱ توسط شهردار پاریس برگزار شد.

در ۱۷ اکتبر ۱۹۶۱، به دستور رئیس وقت  پلیس پاریس، موریس پاپون، نیروهای پلیس به ۲۵۰۰۰ تظاهرکننده الجزایری حمله کردند. تعداد دقیق قربانیان هرگز مشخص نشد، اما برخی از مورخان آن را بیش از ۲۰۰ کشته می‌دانند.

مراسم بزرگداشت امسال در میان تنش‌های دیپلماتیک بین پاریس و الجزایر برگزارمی‌شود. در اوایل ماه جاری، الجزایر سفیر خود در پاریس را فرا خواند و به اظهارات منتسب به ماکرون اشاره کرد که گفته بود حاکمان الجزایر تاریخ استعمار خود را بر اساس «نفرت از فرانسه» بازنویسی کرده‌اند.

الجزایر به مدت ۱۳۲ سال تحت استعمار فرانسه بود. این کشور بارها از پاریس خواهان عذرخواهی در قبال جنایت‌های ضد بشری در دوران استعمار  شده است؛ خواسته‌ای که هرگز محقق نشد.

«ایمن بن عبدالرحمان»، نخست وزیر الجزایر  چندی قبل با اشاره به اظهارات اخیر امانوئل ماکرون گفت، این سخنان توهین آمیزی که علیه الجزایر مطرح شد، غیرقابل قبول و مردود است.

 ماکرون  چندی قبل موجودیت ملت الجزایر را قبل از استعمار فرانسه زیر سئوال برد و گفت که نظام سیاسی موجود در الجزایر تاریخ این کشور را بر اساس نفرت از فرانسه بازنویسی کرده است.

نخست وزیر الجزایر در سفر خود به شهر وهران تأکید کرد: الجزایر از همه سخنانی که به منظور تضعیف تاریخ و ریشه‌های آن بیان می‌شود، بزرگ‌تر است.»

عبدالرحمن گفت: «الجزایر یک قوم و ملتی است که در تاریخ ایستاده و درخشان است.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    1 0
    کاش صداقت داشتید و حداقل موزه ای که از جمجمه های شهدای الجزایری در فرانسه وجود دارد را تعطیل می کردید و به توحش خود افتخار نمی کردید. کاش همین حالا هم تصمیم بگیرید از توحش و قتل عام مردم بی گناه جهان فاصله بگیرید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس