تجارت ۱۶ میلیارد دلاری ایران با اعضای پیمان شانگهای در نیمه نخست ۱۴۰۰/ رشد ۶۱درصدی درصدی صادرات

در نیمه نخست امسال، بیش از ۲۶میلیون و ۳۸۷هزار تن کالا به ارزش ۱۶میلیارد و ۵۶میلیون و ۶۹۷هزار و ۷۰۹ دلار بین ایران و اعضای پیمان شانگهای تبادل شد.

به گزارش مشرق، در نیمه نخست امسال ۲۲میلیون و ۸۲۵هزار و ۸۸۴ تن کالای ایرانی به ارزش ۹ میلیارد و ۵۵۸میلیون و ۸۷۷هزار و ۸۳۲ دلار به۱۰ کشور عضو پیمان شانگهای صادر شد که نسبت به مدت مشابه ۱۳درصد در وزن و ۶۱ درصد در ارزش افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید:

این همه هیاهو در منطقه برای چیست؟

چین با خرید بیش از ۱۴میلیون ۸۳۳هزار تن کالا به ارزش ۶میلیارد و ۵۶۸میلیون دلار و رشد ۱۳درصدی در وزن و ۷۷درصدی در ارزش نسبت به مدت مشابه در صدر مقاصد صادراتی ایران قرار گرفت و پس از آن افغانستان با خرید دومیلیون و ۵۱۶هزار تن کالا به ارزش ۹۹۹میلیون دلار و کاهش ۲۵درصدی در وزن و ۱۰ درصدی در ارزش قرار گرفته است و هند با خرید دومیلیون و ۹۱۸هزار تن کالا به ارزش ۸۳۰میلیون دلار، رشد ۳۷درصدی در وزن و ۱۱۵درصدی در ارزش کالای صادراتی ایران را نسبت به نیمه نخست سال قبل تجربه کرده است.

در همین رابطه سخنگوی گمرک گفت : پاکستان با خرید یک میلیون و ۳۶۱هزار تن کالای ایرانی به ارزش ۵۴۴میلیون دلار و رشد ۴۱درصدی در وزن و ۳۹درصدی در ارزش در رتبه چهارم و روسیه با خرید ۵۰۶هزار تن کالا به ارزش ۲۷۰میلیون دلار و رشد هشت درصدی در وزن و ۳۴درصدی در ارزش در رتبه پنجم خرید کالای ایرانی در بین کشورهای عضو این پیمان قرار گرفته است.

  ازبکستان با خرید ۲۱۷میلیون دلار (رشد۴۳۸درصدی در وزن و ۳۲۸درصدی در ارزش) ،قزاقستان ۸۰میلیون دلار (رشد ۱۰۲درصدی در وزن و ۳۰درصدی در ارزش) ،قرقیزستان با ۳۳میلیون دلار (رشد ۳۴۹درصدی در وزن و ۲۶۱درصدی در ارزش)، تاجیکستان با ۱۷میلیون دلار (رشد ۱۵۷درصدی در وزن و ۱۴۳درصدی در ارزش) و مغولستان با ۲۸۱ هزار دلار (رشد ۴۹درصدی در وزن و کاهش یک درصدی در ارزش) به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.

لطیفی در خصوص واردات از اعضای پیمان شانگهای اظهار داشت: سه میلیون و ۵۶۱هزار و  ۷۱۹تن کالا به ارزش ۶میلیارد و ۴۹۷میلیون و ۸۱۹هزار و ۸۷۷دلار از کشورهای عضو پیمان شانگهای خریداری شد که سه کشور چین، روسیه و هند ۹۲درصد وزن و ۹۶.۵درصد ارزش کل واردات از اعضای این پیمان را به خود اختصاص دادند.

چین با یک میلیون و ۵۶۱هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۴۱میلیون دلار، ۴۳درصد کل وزن و ۷۷.۵درصد کل ارزش واردات ایران از پیمان شانگهای را به خود اختصاص داده که نسبت به مدت مشابه، سه درصد در وزن کاهش و ۱۶.۵درصد افزایش در ارزش فروش کالا به ایران داشته است. روسیه با یک میلیون و ۲۶۹هزار تن به ارزش تقریبی ۶۳۹میلیون دلار،هند با ۵۹۶میلیون دلار، پاکستان با ۱۱۰میلیون دلار ، قزاقستان با ۳۲میلیون دلار ،افغانستان با ۶.۴میلیون دلار، تاجیکستان با ۴.۷میلیون دلار، قرقیزستان با ۱.۴ میلیون دلار و مغولستان با ۶۶۲هزار دلار به ترتیب در جایگاه بعدی تامین کالاهای مورد نیاز کشورمان در ۶ماهه نخست امسال بودند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • RU ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    0 2
    صادرات بی رویه در ایران باعث افزایش قیمت خیلی محصولات شده .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس