رزمنده فاطمیون، شهید مرتضی خدادادی

خواستگار زیاد داشتم، بهشان گفتم من اگر بخواهم با شما ازدواج کنم، عکس شهیدم در خانه من هست، ۵ شنبه‌ها و اگر نشود دو سه هفته یک بار من سر مزار شهیدم می روم، شرایطم این طور است...

گروه جهاد و مقاومت مشرقدر آستانه نوروز ۱۴۰۰ روزی که قرار بود با خانواده شهید شیرعلی محمودی در یکی از روستاهای اطراف شهرری (ده‌خیر) گفتگو کنیم، با همسر شهید خدادادی هم قرار مصاحبه را هماهنگ کردیم. آن روز برای ایشان کاری پپش آمد و در زمان مقرر، نزد پدر و مادر شهید دیگری رفتیم. ۵ ماه بعد در اواسط مردادماه بود که با هماهنگی همسر شهید محمودی، بار دیگر هماهنگی‌ها انجام شد تا در یکی از خیابان‌های روستای ده‌خیر، مهمان خانه همسر شهید مرتضی خدادادی باشیم. خانم طاهره رحیمی بیش از چهار ساعت پاسخگوی سئوالات ما بود و زیر و بم زندگی عاشقانه‌اش با آقامرتضی را موشکافی کرد.

قسمت‌های قبلی این گفتگو را هم بخوانید؛

از همسایگی با «حافظ شیرازی» تا دوندگی در «مانتودوزی» + عکس

پیامک خاص مدافع حرم برای خواستگاری! + عکس

مدافع حرم: مگر عاشق شدن جرم است؟! + عکس

شگفتانه مدافع حرم برای همسرش در مسجد جمکران +‌ عکس

شوآف با لباس مدافعان حرم؛ ممنوع! + عکس

همسر شهید: از «تدمر» می‌ترسیدم! + عکس و نقشه

نگرانی همسر شهید برای دخترش نازنین‌زهرا + عکس

مقایسه جالب امنیت افغان‌ها در ایران و اروپا

قاب بی‌سانسوری از زندگی پر فراز و نشیب این زن مقاوم را در ۹ قسمت نشان شما دادیم تا در تاریخ،‌ ثبت شود. امروز نهمین و آخرین قسمت از این سلسله گفتگوها تقدیم شما...

همسر شهید: همین چند شب پیش مستندی می‌دیدیم که سازندگان آن کامل وارد دل جنگ شدند و فیلمبرداری کردند؛ این هم کمتر از جهاد نیست. کارهای شهید محسن خزایی که فیلمبردار عزیزی بود و در دل جنگ داشت خبرنگاری می کرد هم همین است. همه به نوعی جهاد است.

همسر شهید محمودی و بقیه عزیزانی که ماندند و دارند بچه هایشان را بزرگ می کنند هم در حال جهاد هستند.

من که قدم گذاشتم برای جانبازان و شهدا، یک جهاد است. ما این مسیر را باید ادامه بدهیم، حضرت آقا خودشان فرمود که همسران شهید می توانند این مسیر را به نوعی ادامه بدهند، پس چرا وقتی ما در خانه نشستیم این مسیر را ادامه ندهیم.

شرایط خاص همسر شهید برای ازدواج مجدد + عکس
خانم رحیمی، همسر شهید خدادادی و دخترش نازنین‌زهرا

قرار بر این نیست که سلاح به دوش بگیریم و به جنگ برویم، می توانیم همین جا جهاد کنیم و نام شهیدمان را زنده کنیم.

شهید من یک جوری شناخته شده شد، فقط به خاطر من نبود، با بودن شما بزرگوار، با بودن آقای شعبانی که مستند ساختند، آقای اردستانی، خانم زمانی (خبرنگار) و چند خبرنگار دیگری که آمدند و صحبت شد؛ ما دوست داریم این درددل‌ها را بگوییم، عزیزان تشریف بیاورند اینجا و در مورد شهیدمان صحبت کنیم و در سایت و در کتاب بنویسند. ما خیلی خوشحالیم. ما به تنهایی نمی توانیم این کار را بکنیم.

همین قدر بگویم که آقای مرتضی خدادادی عشقی بالاتر از عشق من داشت. عشق برای عشق. من عشقم را به یک عشق دیگری تقدیم کردم. من سال ۹۵ رفتم سوریه و بعد از آن رفتم خادمیِ شلمچه و ۱۴ روز آنجا بودم. خودم را به آب و آتش زدم  ولی نتوانستم از مرز رد شوم و بروم کربلا اما آن لحظاتی که من داشتم آنجا خادمی می کردم، با خودم می گفتم اگر نتوانستم از مرز رد شوم ولی دارم اینجا خدمت می کنم. ایرانی‌ها اجازه می دادند، می گفتند شما که مدارکتان تکمیل نیست، ما اجازه می دهیم اما اگر عراقی ها اجازه ندادند تقصیر ما نیست! وقتی کنار مسافران کربلا بودم تا زمان برگشتنشان، به قدری آنجا سرد بود که...

**: اربعین را می‌گویید؟ در شلمچه خادم مسافران اربعین بودید؟

همسر شهید: بله، ما آنجا موکب داشتیم، موکب سیستانی، از طرف آقای دانیال فاطمی (مدافع حرم) و خدا رحمت کند شهید ابوزینب (شهید محمد جعفر حسینی) رفته بودیم. ما می ایستادیم برای استقبال از زایرین کربلا؛ به قدری روز و شب‌ها سرد بود که الان هم زانوی راستم درد می‌کند. این دردش از همان زمان است. من این درد را به جان می خرم، می گویم باشد ان‌شالله همیشه از این نوکری‌ها برای مسافران کربلا بکنم.

**: شما نتوانستید از مرز بروید آن طرف؟

همسر شهید: نه، چون ویزا نداشتم. مدارکم طوری بود که به راحتی ویزا نمی دادند، اما از آن به بعد تا قبل کرونا توانستم بروم. البته بعضی عزیزان توانستند بروند اما یک مقدار مشکل‌ساز بود.

الان ما که گلایه داریم از لحاظ دفتر فاطمیون و می گوییم ما داریم اینقدر جهاد می کنیم برای رضای خدا می کنیم نه بنده خدا. اگر همکاری نمی کنند هم می گذاریم پای مشکلات و کارهایی که زیادی که روی دوششان است. خانواده شهدا خیلی زیاد هستند. در همین بهشت زهرا خیلی شهید داریم و در مناطق دیگر هم.

**: شما هنوز شناسنامه‌تان را نگرفته‌اید؟

همسر شهید: نه، یک سال و نیم می شود اقدام کرده‌ایم اما تا الان نتوانسته‌ایم، فقط تنها امتیازی که من کسب کرده‌ام این است که شماره اوتوماسیونی به من داده‌اند که گواهینامه بگیرم. اما با داشتن گواهینامه، آنقدر پول نداشتم که بتوانم ماشین بخرم و رانندگی کنم.

شرایط خاص همسر شهید برای ازدواج مجدد + عکس

**: این گواهینامه، گواهینامه ای است که به اتباع می دهند؟

همسر شهید: بله، یک ساله می دهند. ما هنوز به عنوان شهروند ایرانی شناخته نشده‌ایم.

**: من خیلی غصه شناسنامه مدافعان حرم را خورده‌ام و در روزنامه‌ها و رسانه‌های مختلف یادداشت‌هایی نوشتم و از مسئولان خواستم که این کار را نسهیل کنند...

همسر شهید: برای دخترم خیلی نگران هستم!

**: ان‌شالله درست می شود. این گام اول است. در پدر و مادرهای شهدا زیاد دیده می شود که شناسنامه می گیرند اما دختر و پسرشان می مانند، بعضی ها ممکن است افغانستان بمانند و بعضی ایران. وقتی شناسنامه بگیرید بعدا راه باز می شود که وقتی شما را به عنوان ایرانی شناختند فرزندان شما هم به عنوان ایرانی بشناسند.

همسر شهید: من اگر شناسنامه هم نداشته باشم، چون از خاک ایران، آب و طعام ایران بزرگ شدم، خودم را یک ایرانی می دانم. اگرچه به افغانستانی بودنم خیلی افتخار می کنم؛ یک شهروند افغانستانی که در ایران بزرگ شدم، من هم یک ایرانی هستم، چون با تمام ایرانی ها و اقوام و دوستانی ایرانی که نشست و برخاست داشتم، اصلا به شناسنامه فکر نمی کنم، اگرچه یکسری مدارکمان به مشکل خورده اما پیگیرش هستم، اما به افغانستانی بودنم افتخار می کنم که در آب و خاک ایران بزرگ شدم و در همین سرزمین زندگی کردم. هیچ وقت به ذهنم نرسیده که به عنوان یک مهاجر خودم را یک روز از ایران بکشم بیرون.

**: داستان آشنایی شما با آقا مرتضی و داستان‌های کارگاه تولید لباس را در آن گفتگوهای قبلی کامل گفته بودید؟

همسر شهید: بله.

**: من گفتگوهایی که از شما دیدم را دقیق نخواندم، اما حجمش خیلی کم است. یکی از ویژگی‌های گفتگوهای ما این است که هیچ بحثی را از قلم نمی اندازیم مگر اینکه خود راوی بگوید. آن بچه که فرمودید خدا به شما داد، چرا باقی نماند؟

همسر شهید: تا سه ماهگی بود ولی قلبش تشکیل نشد. دکتر گفت در دو ماهگی قلب تشکیل می شود.

**: خانم رحیمی! بعد از شهادت آقا مرتضی به این فکر نکردید که مجدد ازدواج کنید؟

همسر شهید: چرا اتفاقا فکر می کنم. اگر شرایط خوبی برایم پیش بیاید ازدواج می کنم. شهیدم هم شاید راضی باشد از این قضایا. تا الان که من به هر مشکلی خوردم، فقط در ذهنم اسمش را که آوردم مشکلم حل شده؛ اول با یاد خدا و حضرت زینب و بعد با یاد شهیدم مشکلم حل شده. الان در این مسیر که هستم، سی و خرده ای سالم است، شاید به نظر خودم بگویم من خیلی جوانم، اما برای من با شرایط امروزی و این که الان من دارم در این دنیا می بینم، برای یک زن جوان تنها زندگی کردن بسیار مشکل است. الان ۶ سال از شهادت آقا مرتضی گذشته، ولی باز هم خودم به همه عزیزان گفتم، حتی خودم دارم همسران جوان را تشویق می کنم، همیشه می گویم تا فرزندانتان کوچک است باید زودتر ازدواج کنید که وقتی بزرگ شوند پذیرفتن شرایط خیلی برایشان سخت است. اما من چون فرزندم دختر است می توانم او را قانع کنم. من نمی خواهم بگویم نه [ازدواج نمی کنم] به پای شهید می نشینم، ما اگرچه ازدواج هم بکنیم به پای شهید می‌نشینیم. من نمی خواهم زندگی ام را با آمدن یک فرد دیگر تغییر بدهم.

شرایط خاص همسر شهید برای ازدواج مجدد + عکس
همسر شهید شیرعلی محمودی هم مهمان ما در این گفتگو بودند

قبلش هم من در یک خانواده مذهبی و فرهنگی بزرگ شدم؛ پدر و مادرم خیلی مومن هستند، پدرم سه روزه قرآن را ختم می کند. من همیشه می گویم اگر به من یک ملیون تومان بدهید قرآن را برایتان نمی توانم ختم کنم، خیلی سخت است، اما پدر من برای همه خانواده شهدا، صد تومان دویست تومان که می دهند، قرآن را ختم می کند. صد تومان، دویست تومان هدیه می کنند که برای شهیدشان یک قرآن ختم کنند. پدرم دو روزه یا سه روزه یک بار قرآن را ختم می کند.

اگر قبلش مسیرم شهدایی نبوده، بعد از مرتضی در این مسیر قرار گرفته، اگر کسی دیگر به زندگی من بیاید، این مسیر سر جای خودش باقی می ماند.

خواستگار زیاد داشتم، بهشان گفتم من اگر بخواهم با شما ازدواج کنم، عکس شهیدم در خانه من هست، ۵ شنبه‌ها و اگر نشود دو سه هفته یک بار من سر مزار شهیدم می روم، شرایطم این طور است؛ دخترم به عنوان فرزند شهید کنارم هست؛ مهمان های شهید خودم را دارم، مراسمات شهید خودم را دارم، مسیر و فعالیتی که برای خانواده شهدا انتخاب کرده‌ام، این مسیر را ادامه می دهم، ادامه‌دهنده مسیر شهدایی و زینبی هستم. اینها را در انتخابی که بخواهم داشته باشم مطرح می کنم  و در نظر دارم. بعضی از خواستگارانم با شرایطم کنار نیامدند، بعضی ها هم گفتند اگر بخواهیم با شما ازدواج کنیم باید عکس شهیدتان را جمع کنید! گفتم به هیچ عنوان؛ از قلبم که کسی نمی تواند مرتضی را پاک کند، از خانه ام هم بر نمی دارم. خانه ام خانه شهداست و مسیرم مسیر زینبی است.

**: ان‌شالله خدا شما را با این عقایدتان حفظ کند...

همسر شهید: من واقعا برای آینده‌ام از خودش کمک می خواهم. در آینده هر قدمی بر می دارم دوست دارم خودش کمکم کند.

**: من هر وقت می روم برای مصاحبه با خانواده شهدا، حس می کنم تا خود شهید اجازه ندهد نمی توانم داخل منزلشان بشوم و تا این حد، روج شهدا را زنده و ناظر می بینم...

همسر شهید: من جشن تکلیف دخترم را ۵ شنبه برگزار کردم. خانم فاطمه کیایی و خانم سمیه گنجی از خبرنگاران هستند که با هم دوست هستیم. یک صفحه اینستاگرامی دیدم که در آنجا داشتند دکور می زدند برای عید غدیر. از خانم کیایی پرسیدم که هزینه‌های اینها چطور است برای نازنین زهرا می خواهم. تولد نازنین‌زهرا نزدیک بود. خواهرم مریض شد و من نتوانستم برایش جشن تولد بگیرم، گفتم عید غدیر برایش جشن تکلیف بگیرم.

بعد صحبت شد و گفتند اتفاقا برای فرزندان شهدا رایگان است. رفتم در پیجشان و با ادمین صحبت کردم، گفتند خانم عباسی برای خانواده شهدا رایگان دکور می زنند. که خدا را شکر آمدند و در خانه خواهرم یک دکور خیلی خوب زدند.

**: چه عالی...

همسر شهید: یک خاطره هم از آن روز جشن تکلیف دارم؛ من خودم که آمدم خانه، یکسری وسایل بود داشتم می بردم، دیدم خواهرم گریه کرده؛ خانم عباس پور، دختر خواهرم هم گریه کرده بودند  می گویند آن لحظه ای که ما داشتیم دکور را می زدیم و کمک می کردیم، روی پرده یک پروانه خیلی کوچک و زردی را دیدم. این خانم می گفت از لحظه ای که ما داشتیم این دکور را می زدیم فقط این پروانه دور عکس آقا مرتضی و دور عکس نازنین زهرا می چرخید، دور وسایل‌ها و قرآن و میزی که تهیه کرده بودیم، می‌چرخید. این دکور که تمام شد و نشستیم، هر کار کردیم آن پروانه را پیدا نکردیم! من خیلی گریه کردم. خانم عباس‌پور یک داستانی را تعریف می کرد می گفت این صحنه ها اصلا اتفاقی نیست، یادتان باشد حضور آقا مرتضی هم اینجا بوده.

شرایط خاص همسر شهید برای ازدواج مجدد + عکس

من چون با خانواده شیرعلی محمودی، گودرزی، خانم رضایی خیلی صمیمی هستیم، آن وقت‌هایی که خانه شان می روم و نشسته ام در خانه شان، اگر مشکلی برای من پیش آمده یا داستانی شده، سریع به عکس همان شهید که نگاه می‌کنم، حضور آن شهید را حس می‌کنم. شهید خودم را که همیشه حضورش را حس می کنم، همیشه از شهید شیرعلی محمودی کمک خواسته‌ام و همیشه کمکم کرده است.

من گاهی کامنت‌هایی در پیج‌های اینستاگرامی دیده‌ام که خیلی مسخره‌ام کرده‌اند، ولی من خودم اصلا شک ندارم. یک روز من خانه خانواده شهید مصطفی جعفری بودم؛ یک مشکلی برای من پیش آمده بود؛ شهید مصطفی جعفری همان لحظه مشکل من را حل کرده. خانه شهید شیرعلی محمودی که بودم چندین بار که مشکل برای من پیش آمده فقط به عکس آن شهید نگاه کردم و از ته دل خواستم.

کسانی که شهدای ما را قبول ندارند خیلی دارند اشتباه می کنند؛ الکی دنیایشان ضایع می شود. خیلی به شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم یا شهدای افغانستانمان که این روزها واقعا دارد زجر می کشد، ما از خود شهدای افغانستان کمک می خواهیم که خودشان کشورمان را نجات بدهند.

من همیشه می گویم داعش هم آدم است، طالب هم آدم است، خدا اینها را خلق کرده. شخصا خودم اگر اینها آدم‌های خوبی باشند، به چشم انسان آن‌ها را می‌بینم، نه اهل سنت. اهل سنت‌هایی بودند که ما با هم رفیق بودیم. برخی، یزیدهای زمان هستند که تازه بلند شده‌اند. خدا دارد ما را و دین ما را آزمایش می کند به عنوان شیعه که ببینیم اینها در مقابل دین اسلام دارند چکار می کنند. اینها شاید خوک‌های کثیفی باشند که بلند شدند؛ شاید اصلا انسان نباشند، اهل سنت نباشند. ما اهل سنت‌هایی داریم که با ما رفیق هستند، با ما قدم به قدم می آیند و زندگی می کنند. اما اینها که بلند شدند به اسم داعش و اینگونه انسان‌های بی‌گناه را سر می برند، انسان نیستند.

شاید اینها آمدند که ما دست به دعا شویم تا امام زمانمان برگردد.

شیرعلی محمودی یا آقا مرتضی، آقا مصطفی، محمد رضایی و تمام شهدا در رکابش بیایند و حکمت این روزهایی که می بینیم و زجری که مسلمین می کشند این است که با دعاهای ما، ظهور آقا امام زمان سریع‌تر شود. خدا دست خالی ما و تمام مومنین و بچه‌های شهدا را که دعا می کنند را برنمی‌گرداند.

**: ممنونم از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید...

*میثم رشیدی مهرآبادی

پایان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 114
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 73
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    37 17
    مسئولین محترم در بنیادهای شهید، مستضعفان و ... با سلام و احترام از قدیم گفتن احترام امامزاده به متولی آن است. حال از شما خواهش می کنم به حال و روز خانواده های شهدا بهتر رسیدگی کنید که الان دیگه تنهاتر هم هستند. معنی ندارد مدافع حرم باشی و بروی و شهید بشوی و از آن دنیا بازهم چشم نگران وضعیت خانواده ات باشی که آیا قدر خون ریخته ات دانسته می شود یا نه. اگر به کسی بر نمی خورد و حضرات بادمجان دورقاب چین نویسنده را مانند اجداد خویش اهل تیرانا خطاب نمی کنند، باید دانست یکی از رفتارهای منزجر کننده در جامعه ما همین رفتار با خانواده شهداست که بنیادشهید و سایر نهادهای مربوطه با آنان مانند رعیت برخورد می کنند که حال ایشان ولی نعمت هستند، لذا لازم است برخورد با خانواده ی شهدا به گونه ای باشد که اسباب خیالی راحت برای دیگر رزمندگان نیز فراهم شود.
    • محمدمهدی IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      9 0
      درودبرادردرود
    • كفشنده IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      10 1
      درود به شرفت برادر، برجك خیلیا رو زدی نابود كردی! اجرت با سرور آزادگان.
    • همسفر IR ۰۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      3 0
      احسنت
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    27 10
    خداوند از بین این همه جمعیت ادمی ، شهدا را گلچین می کند . طبق فرمایش خداوند در قرآن ، شهدا باید نیت الهی و در راه خدا کشته شوند . اونجا خداوند خریدار این افراد است . و در جوار رحمت الهی زنده و حی هستند و از الطاف الهی رزق می برند . تا باشد که ما هم نیت الهی داشته باشیم و در این راه سختی های فراوان خواهیم دید ولی عاقبت کار با خداوند متعال است .
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    24 5
    عجب زندگی ساده ای
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      2 0
      توجه جالبی کردی.ساده زیستی درحدشعارباقی مونده.ماهم چارتاتیروتخته توخونمون هست نه اینکه روزیلوزندگی میکنیم ولی بعداز۴۰سال زندگی.الگوکه باشیم بایدبیشترحواسمون باشه.
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      7 3
      این خانم از قبل از ازدواج خودش کارگاه خیاطی داشته و شهید هم برای ایشان به عنوان کارگر کار می کرده و از لحاظ مالی موقعیت خوبی از گذشته داشته
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      2 1
      یه بار بااین خانم مصاحبه تلویزیونی کردند ومستند ساختن بعداز شهادت شوهرشون . اصلا همچین خونه ووسایلی تو کار نبود !
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      7 3
      من قبلا مستند این خانمو دیده بودم .باهاش بعداز شهادت شوهرش مصاحبه کردند و ازش مستند ساختند .الان رفتم اینترنت جستجو کردم و دیدم یه تکیه هاییشو . بعد شهادت شوهرش زندگیش خیلی سادست . رو زمین نشسته به یه متکا پشتی داده . حتی مبل نداره . تلویزیون ندارند. خودتون بزنین اینترنت نگاه کنید . الان زندگیش خیلی تغییر کرده طوریکه از زندگی خیلی از ایرانیها بالاتره ! این نشون میده بنیاد شهید خیلی بهشون رسیده . بی انصافیه که فقط گله میکنند از بنیاد شهید !
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    17 7
    شرمنده شهدا وخانواده های عزیزشان هستیم وبه سعادتشان غبطه میخوریم.
    • مجید خانزاده IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      1 0
      من جزو خانواده شهدای محترم و عزیز نیستم ولی در کلیه دنیاو خارج که خودم شخصا رفتم وشاهدبودم و دیدم با گذشتگان دوران جنگشان به چه شکل رفتار میکنن با افتخارو با احترام بسیار زیاد با شهیدان شان و خانواده شهیدان کشورشان وحتا با رزمندگان و سرباز کشورشان دردرون جنگ متاسفانه در ایران هنوز یاد نگرفتن
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    23 9
    بهتر است دولت به تمام مدافعان حرم افغانی و خانواده هایشان بدلیل خدمت به ملت ایران امنیت کشور تابعیت ایرانی بدهد
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      8 6
      عزیزم مغلطه نکن لطفا،چون مدافعان حرم فقط اتباع افغانی نبودن به تنهایی و در ضمن دفاع از اسلام و حریم اسلام رو لطف کن با لفاظی به سمت تابعیت دادن به کسانی که خودشون هویت مستقل و سرزمین مستقل دارن،سوق نده.اجر شهدا و بالطبع خانواده های محترم ایشان با خداست و معامله با خداوند کردند،شما لازم نیست از کیسه خلیفه ببخشید.تابعیت ایرانی مختص ایرانی هاست همانطور که تابعیت افغانی در افغانستان مختص افغان هاست.درخواست شما خیانت به مملکت و خاک و آیندگان ماست.
    • محسن IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      2 8
      وجودشو داشتن برا افغانستان امنیت تامین میکردن..
  • زهرا IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    58 25
    چرا یک افغانی باید شهروند ایرانی باشند با اوردن۷ الی ۸ فرزند چندسال دیگه ایران را بگیرند بیاید شیراز آمار بگیرید در مدارس ۸۰ الی الی ۹۰ درصد افغانی هستند ونرخ ایرانی کم است این در حق ایرانی ظلم است
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      13 9
      من به کشورهای مختلف رفتم ، و تابعیت کانادا را هم اخذ کرده ام . در کشور انگلستان مشکلات تبعیض نژادی فراوان داریم . در حالی که در کانادا این مشکل را نداریم در صورتی که کانادا مستعمره انگلیس است . زمین خدا بزرگ است و شما هنوز در افکار نژاد و رنگ خونتان هستید . روز قیامت جواب خدا را چجوری می دهی ؟
    • مسبوقی IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      11 8
      در این مطلب یا مطالب مشابه،‌منظور فقط دادن تابعیت به خانواده مدافعان حرم است که امنیت امروز ما مرهون زحمات آن هاست. نباید مطالب مختلف را با هم قاطی کرد
    • مجید IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      7 6
      یک جور میگی نباید افغانی تابعیت بگیره انگار اونور کره خاکی! عزیز برادر افغانستان از ایران بوده و اگر سیاست مدارهای غربی بذارن مطمئنم بر می‌گردن بسوی ایران حتی تاجیکستان اما متأسفانه فعلا اون ذهنیت مهیا نشده و دیر زود داره اما سوخت سوز نداره
    • پروین IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      13 3
      ما باید به سیستان وبلوچستان کوردستان وخوزستان ومحرومان ایرانی خودمون برسیم
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      2 2
      یه چیزی هم هست . یه خانم افغانستانی اگه شناسنامه ایرانی بگیره٬ میشه ایرانی!. بعد با یه افغانستانی ازدواج کنه ٬ و بعد بچه داربشه میتونه برای بچههاش شناسنامه ایرانی بگیره . حالا شوهراولش مدافع حرم بوده وشیعه .ممکنه شوهر دومش اصلا ادم صلاحی نباشه و شیعه و. .... هم نباشه و یه هفت هشت تا بچه هم به دنیا بیاره . پس اخرش میشه همون چیزی که کامنت ۱۰:۲۳ گفت.
    • Nadir IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      5 2
      آدم متصیب
    • ناشناس IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      4 1
      امنیت من وشما با ریخته شدن خون پاک این شهیدان بدست آمده چقدر شما کوته فکر هستید شهدا در راه اسلام ومسلمانان گذشتند گذشتند ما که کاری نمی توانیم یه خانوادهای محترم این شهدا بکنیم حداقل نباید با این کونه حرفها خانواده شهدا را بیازاریم که فردا در روز قیامت نتوانیم پاسخگوباشیم از مسئولین ودولت انقلابی خواش میکنم به مشکلات خانواده شهدای مدافع حرم رسیدگی کنند ونگذارند این خانواده ها بیشتر از این به زحمت بیافتند
    • فاطمه زهرا خان زاده IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      1 1
      حقتون امسال شما تو اروپا تحقیر بشن
    • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      3 2
      افغانستانی خودش کشور دارد ! افغانستان و لازم نیست تابعیت کشور دیگر را بگیرد .
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      1 1
      الان تو یه سایت دیگه میخوندم .که اموزش وپرورش تهران گفته تو تهران ۶۱ هزارتا دانش اموز جدید برای امسال داریم که ۲۱ هزارتاشون اتباع خارجین !
    • ..... IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      2 2
      ببین چرا چرتو پرت میگی یعنی افغانی ها انسان نیستند اخه اینچه حرفیه میزنی من واقعا نمیفهمم امصال شما چه تونه اخه دردتون چیه انقد ساز مخالف میزنید
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      4 1
      زنای ایرانی هم به جای خرج قرو فرشون خرج بچه آوردن بکنن ... عرضه بچه آوردن ندارن مقصر زنای افغان هستن...
    • مهسا IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      5 0
      مگه ایرانیا مهاجرت نمیکنن؟خود شما پاش بیفته خیلی زود مهاجرت میکنی دوست داری باهات بدرفتار بشه؟
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      2 2
      عزیزم مهاجرت داریم تا مهاجرت!! افاغنه محترم مهاجرت غیرقانونی بیش از ۴۰ سال به ایران دارن و مشکلات فراوان اینجا درست کردن،خودشون مگه کشور ندارن؟ برن همونجا قانونی و محترمانه زندگی کنن و زاد و ولد کنن،یه مهاجر همیشه مهاجر هست،این تعصب رو نسبت به افغانستان نشون بدن،مگه ما گناه کردیم که اینها از افغان بودن فراری هستن؟ برن تابعیت و شناسنامه کشور خودشون رو بگیرن بعد برن هر جا دلشون میخواد مهاجرت کنن.
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      1 2
      ایرانی ها هم عرضه داشته باشن بچه بیارن
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    2 14
    بدبخت بیچاره
    • سمیرا IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      3 1
      چه ربطی داشت الان گفتگو در مورد خانواده شهید بود.
    • رضا IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      0 1
      جبهه وجنک راهمه رفتن من خودم جانبازبدون یک ریال بگیرم نبایدمن که جبهه رفتم به رخ مردم بکشم هرکسی بایدشناسنامه هویت کشورخودش رابگیردوازسهم اب وخاک کشورسهیم است
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    4 4
    سلام خداوند متعال باد بر این شهدای مظلوم و بی پناه فاطمیون که افتخار شیعه و اسلام و ایران هستند و مسوولان اصلا به فکر خانواده های انان نیستند
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    7 4
    چقدر پاک و صمیمی بود این گفتگو
    • عزیزی IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      2 3
      واقعا حرف های خانم رحیمی جالب بود
  • عزیزی IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    9 5
    درود بر همه شهدای مدافع حرم فاطمیون که مردانه ایستادند و شهید شدند
  • سلمان پاک IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    6 4
    واقعا آدم باید به چنین همسرانی افتخار کند که اینگونه راه همسرانشان را ادامه می دهند
  • محسن IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    8 3
    از مشرق تشکر می کنم که با این مصاحبه ها ما را با شهدای مدافع حرم که مظلوم هستند آشنا می کند درود بر مشرق
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    9 4
    واقعیت زندگی همسران شهدا را ما درک نمی کنیم. زندگی آنها بوی آسمانی بودن می دهد.
  • امیین IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    16 5
    چه اشکال دارد من شخصا محرد هستم و در صورتی که سعادت ازدواج با همسر شهید را داشتم حتما عکس را با افتخار در اتاق خواب نصب میکردم
    • ماهور IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      20 3
      حالا علی الحساب تو اتاق خواب نزن بزن تو پذیرایی یه حرمتی یه احترامی یه حیایی
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    2 0
    خوب هرکس به اندازه تفکرش بروز می‌کند این خیلی مهم است، خداوند حافظ حافظ خانواده هایی شهدا باشد
  • علیرضا IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    4 5
    اگرکسی با نصب عکس شهید درخانه اش مخالفت کند این لایق زندگی بایه همسرشهیدرانداردپس هرکسی نمی تواندجاپای شهیدان بگذارد الله همسنا رحمت ایلسین
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    5 0
    خودتونو مغبون نکنید. برید به هر کی علاقه و دوستش دارید ازدواج کنید.
  • محمدعلی باشه آهنگر IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    2 1
    سلام خدا قوت دست مریزاد. گزارش های بسیار تأثیر گذاری تهیه کرده اید. خوشا به حال شما که راوی گمنام ترین و مظلوم ترین شهدا و خانواده آنها هستید. چقدر صفای ظاهری و باطنی عجیبی دارند این خانواده ها. کاش جزییات بیشتری در دست بود تا شاید از روی آنها میشد مجموعه های بیاد ماندنی ساخت. بجای مجموعه های بی اهمیتی که ساعتها از بسیاری جاها پخش میشوند. خدا یارتان. التماس دعا
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    5 0
    روح شهیدتان شادوروح تمامی شهداصلوات
  • Ahmad IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    3 5
    عجب بانو جان سخت در اشتباهی ازدواج کن عکس شهیدتم جمع بکن. شهید جاش خوبه و الان در بهشته. شما هم برا خودت ازدواج کن خودت میدونی که هیچ رفته ای بر نمیگرده این شرایطتونم بزار کنار که مطمئنا راحت ترین کاره. به حرف کسی هم گوش نکن تحت تاثیر هیچ آدم احساسی قرار نگیر. ازدواج سنت پیغمبره جوگیر شدن تو این موقعیت کار درستی نیست و بدا که به خودتون بیاید تازه میفهمید که چه بلایی سر خودتون آوردید. تا جوان هستید و خاطرخواهی دارید زود بله رو بگو و موافقت بکن و شهید رو هم در این موقعییت فراموش کن که وقت تنگه‌.بد که ازدواج کردید اگه یادت بود در ذهن خودت یه فاتحه ای هم نثار روحش بکن. بخت در خونتو زده و زیر بختت نزن هرچی من میگم تحت تاثیر پیرمرد پیرزن ها قرار نگیر
    • یاور IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      2 0
      .شهید هرگز فراموش نمیشه
    • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      2 0
      چقدر عجله داری؟
  • بیتا IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    7 4
    والا زندگیش نسبت به ما که ایرانی هستین خیلی همتجملاتی هست چی کم داره ما هم خانواده شهید هستیم
    • عمیری IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      1 0
      این خانم از قبل از ازدواج خودش کارگاه خیاطی داشته و شهید هم برای ایشان به عنوان کارگر کار می کرده و از لحاظ مالی موقعیت خوبی از گذشته داشته
  • کوثر IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    3 3
    انشالله ماروشفاعت کنن؛ ماکه شرمنده ایم
  • ن دریک IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 0
    بخدا برای کشوری که ادعای حکومت امام زمان علیه السلام رو داره خیلی زشت هستش که خانواده شهدای مدافع حرم تیپ فاطمیون لنگ شناسنامه ایرانی باشند توصیه من حقیر به مسئولین این هستش که سریعاً به درگاه خداوند متعال توبه کنند و کار این بنده خدا ها رو انجام بدن تا شرمنده خون شهدا نباشن
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 0
    بسیار عالی بود.اجر و عزت خانواده شهدا کمتر از خود شهدا نیست!! انشاالله که در سایه امام زمان خودشون و فرزندانشون موفق باشند و عاقبت بخیر.
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    3 2
    ایشون تا آخر عمر از حقوق شهید استفاده می کنند؟سوال اینجاست منابع مالی این همه حقوقها ازکجا تامین میشه؟ایشون اهل افغانستان هستند وخیلی هم خوش شانس هستند که مثل هموطنان خودشون آواره وسرگردان نیستند .با این حقوقهایی که فقط به افرادی امثال ایشون داده میشه میشه تو کلی مناطق محرومیت زدایی کرد .البته فحشمون ندین که از آلبانی پست میذارم نه از ایران پست میذارم ومیدونم که با همین ولخرجیها وماجراجوییها به اینجا تو اقتصاد رسیدیم .چند وقت دیگه اینها هم برای بچه هاشون سهمیه کنکور واولویت استخدام میخوان
    • سلمی IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      1 0
      اگرازدواج نکنن بله؛مثل همه ی خانم هایی که بعدازمرگ شوهراشون،مستمری بگیر همسرانشان هستن.بااین تفاوت که این آقاشهیدشده وخونش منبع امنیت شماست. افغان هاهم مخلوق خداهستن وبه قول شماخوش شانس چون توفیق شهادت نصیبشون شده.این حقوق هافقط به افرادی مثل ایشون داده میشه چون همسروپدر بچشوفرستاده جلوی دشمن بجنگه نه این که بشینه بالای گودوبگه:لنگش کن.
  • سرباز رهبر IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 0
    آن شا الله ماهم بتوانیم دین خودمون رو به این نظام اسلامی وشهدای اسلام ادا کنیم اللهم عجل لولیک الفرج
  • امین IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    1 0
    عالی بود خدا اجرتان را یاد کند از مسئولین می خواهم ما را شرمنده این خانواده ها و شهدا نکنند مگر رسیدگی به این خانواده ها چقدر خرج دارد یا صدور شناسنامه
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 0
    اسم اسرائیل و هیتلر
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    1 1
    خانواده شهدای عزیزاسلام تماما وبدون استثنا بایستی تابعیت ایرانی دریافت کنند
  • A. M7 IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    1 0
    هر کسی خواهان ازدواج با همسران شهدا هست باید شرایطش هم پذیرا باشه این بنده خدا چیز زیادی ازشون نخواسته بیاد شهیدش وعکسش تو خونه اش باشه ومراسم براش بگیره مگه چه ضرری به اون شخص میزنه این حق یه همسر شهید هست بخدا من از خدام هست با یه خانم به این متدینی وخوبی ازدواج کنم
    • علی IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      1 0
      خب پیداشون کنین و برین خواستگاری کاملا جدی میگم
  • صالح کعب IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 1
    همه بند خدا وند بزرگ هستند نه افغانی ونه ایرانی ونه عربی ونه تمام ادایانها وزبانها پیش خدا یکی هستند انسانیت خیلی شرت ومسلمانان محمدی واقعی همه هر کجا ی زمین هستند یکیند بعد شدع اسلام شوهرت شهید شده بر تو واجب است یک شوهر مسلمان انتخاب کنی وکه سا یی بر سر خودت ودختر عزیز
  • محمد جواد IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 0
    سلام و خدا قوت به همه خانواده های محترم شهدای اسلام. این وظیفه همه دولت های اسلامی هستش که به خانواده های محترم شهدا رسیدگی کنند و همه شهدا عزیز و محترم هستند و حق یکسان دارند و فرقی نمیکند که اهل کدام کشور باشی، مهم نیت الهی هستش که شهدا و خانواده گل شهدا دارند و این مصداق جهاد درراه خداست اگر به این خانواده ها توجه و رسیدگی بشه
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 0
    سلام
  • بنده ی خدا IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    1 0
    من سواد زیادی ندارم که بخوام حرفهای گنده و قلمبه بزنم اما از شهید بزگوار میخوام که به همه ی ما کمک کنن و برای عاقبت به خیری همه دعا کنن که دعای شهید ردخور نداره ..... برای تعجیل در ظهور مولامون صلوات بفرسین
  • محبوبی IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    1 0
    واقعا درکشور مثلا گل وبلبل شهدامحترم اند،شهدا شرمنده ایم،شهدا راهتان ادامه دارد و... با خانواده شهید این چنین میکنند...! آیا شرط تابعیت ایرانی شدن سخت تراز ترکیه باید باشد؟ یعنی کسی که شهید برای این کشور واهدافش داده کمتر از کسی ایست که خانه درترکیه بخرد تا تابعیت بگیررد... شهدا....شرمنده ایم فقط..
    • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      1 1
      ایشون و باقی افاغنه محترم خودشون خاک و خانه و کاشانه ای به اسم افغانستان دارن و لازم نیست شما دوره بیفتی ترکیه رو مثال بزنی،چون قطعا کسی که بره مثلا ترکیه برای تابعیت ملک بخره تفکرش نشانگر بی غیرتی هست که مثلا افاغنه اگر هر جای دنیا رو به خاک افغانستان ترجیح بدن،همون تفکر رو دارن!! دیگه قضاوت با اهل بصیرت،به ما ربطی نداره که کشوری با هویت جعلی به نام ترکیه چه غلطهایی میکنه،اینجا ایران هست و تابعیت هم مختص ایرانی ها،افغانها خودشون هویت مستقل و کشور مستقل دارن،خیلی اگه دلشون میسوزه از بی هویتی لطف کنن برگردن افغانستان،که حداقل پای هیچ بیگانه ای باز نشه اونجا دوباره همین آوارگی تا آخر دنیا طول بکشه..
  • نادربهادری IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 0
    سلام خانم شما همسر شهید به قران اعتقاد دارید که خداوند می‌فرماید شهدا زنده اند ونزد آوری میخورند امیدوارم مشکلتون حل بشه و شهدا ازما راضی باشند ‌ومارا شفاعت کنند
  • علیرضا IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    1 0
    شهدا با هیچگونه چشم داشت به آب خاک ما خدمت کردند و جان خود را با اخلاص در راه دین و مملکت ادا کردند . مسولین محترم چسبیده به میز خدمت کردن خانواده شهدا جانبازان ایثارگران لیاقت می خواهد اکر خدمت کردی لیاقت وبا شهدا محشور خواهید شد
  • الی IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 0
    درودبرشهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 0
    رضوان الهی روزی شهدا ی مدافع
  • GB ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    انشاءالله خدا به همه بازماندگان شهدا صبر بی پایان بده و در سایه امام زمان محفوظ نگه شان بداره. انشاءالله همه شهدا با سید و مولا حسین محشور بشن. انشاءالله خدا همه پدر و مادر شهدا رو با اولاد کربلا محشور کنه. انشاءالله فرزندان شون عاقبت به خیر بشن. بعد از نمازهامون برای شهدا دعا فراموش نشه. ممنون از گزارشتون.
  • قباد IR ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    درود خدا بر این خانواده شهدا مسئولین بنیاد شهید بیشتر به فکر این برکت های جامعه اسلامی باشید و امکانات و آموزش تبلیغ اسلام را در اختیارشان بگذارید تا خانوادا ها رسالت زینبی بودنشان را بهترانجام دهند
  • مریم IR ۰۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 1
    این از جان گذشتگان فاطمیون چرا برای کشور خودشان جان فشانی نمی کنن.‌...پول توش نیست..!!!!!؟؟؟...والا خونه خانم شهید از مال ما بهتره...از قبل ۶م طلبه های افغانی با خانواده تو ایران بودن..با حقوق و کلی مزایا
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    درهمین کوچه ما مادری هست که عشقش را داد که تو عاشق بشوی.(شهدا را یاد کنید حتی با یک صلوات)
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    عالی بود عالی خدا خیرتون بده انشاءالله خدا همه ی خانواده های شهدا چه افغانستانی چه ایرانی رو برامون حفظ کنند
  • ایرج IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    1 0
    برادران و خواهران افغانستانی هم وطنان قدیمی ما هستند در اصل به سرزمین مادری شأن برگشته آمد.
    • IR ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      0 1
      افغانستان یک کشور مستقل هست و اتباع افغان هم ،اهل اون کشور هستن نه اهل ایران،اگر کشور افغانستان به هر دلیلی از اتباع افغان خودش خالی بمونه، پای اجنبی باز هم به منطقه باز میشه به سادگی چون افغانستان ضعیف و خالی از افغانها راحت تر چپاول میشه،امنیت کل منطقه و البته ایران ما هم به خطر میفته،تا آخر دنیا اینها افغانستانی هستند و باید در کشور خودشان زندگی کنند،چون استقلال سیاسی دارند و مهاجرت غیر قانونی هیچ کجای دنیا پذیرفته نیست و مهاجر در کمپ زندگی میکنه نه اینکه بیاد داخل شهرها به راحتی و انواع مشکلات رو فراهم کنه و بعد هم ادعای حق و حقوق کنه‌،کجای دنیا از مهاجر غیرقانونی چهل سال پذیرایی میشه با این همه معضل که درست کردن افاغنه...مگر روی کره زمین کشوری به نام افغانستان وجود نداره؟‌! ما چرا باید جور کسانی رو بکشیم که از خاک خودشون فراری هستن؟ تابعیت ایرانی مال ایرانی هاست،افغانستان یک کشور مستقل هست ،اتباع افغان هم باید به خاک خودشون برگردن..
  • محمد IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    شرمنده شهدا هستم، پدرومادران و فرزندان و همسران شهدا، نور چشم ما هستند. چه هموطن باشند چه افغانستانی.
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    از شهدا و خانواده های بزرگوارشون التماس دعا داریم (اللهم الرزقنا توفیق الشهادة فی سبیلک)
  • شهرام IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    1 1
    خداوند روح شهید بزرگوارمان را قرین رحمت فرماید،ازدواج مجدد برای همسران شهدا بسیار سخت است، خداوند صبری عظیم به ایشان عطا فرماید.
  • عزیزالله بیات IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    1 0
    آی ناسیونالیست ها... آی نژادپرست ها... این همه ایرانی که تو اروپا وآمریکا وکانادا وروسیه وترکیه... رفتند... همه شون راحت تابعیت گرفتن... وهمه شون تابع اون خاک و کشور... زندگی های مرفه از خود اروپایی ها...!!! درحالیکه نه خون دادن و نه جون... ف قط باپول... وپیروی از رسم ومذهب و فرهنگ اونها... سرو پاشونو لخت کردن... بی عفتی کردن... بی حیایی کردن... بی غیرتی کردن... حالا این بنده خدا اگر خیاطی داشته اگر وصعیش خوب بوده... نبوده... حالا وصعیش خوب شده... از جیب تو و بابات که نگرفته... !!! بعدیشم تابعیت ایران در دو صورت حق مقیمین ومهاجرین بیچاره است... ۱-اقامت بیش از۵ سال و ۱۰ سال... که هرمهاجر درایران بیش ۴۰ و ۵۰ سال مقیم اند... متاسفانه تابعیت یوخت خبری نیست... که درهیچ جای دنیا چنین نیست... باشه دارای تابعیت خاص وکشورخاص باشه... مگه اون همه ایرانی خارج نشین. . . حتی خیلی از وزیر های ایرانی الآن تابعیت کشور دوم ن دارند...؟؟؟!!! اینها دارای خاک و کشورخاص و تابعیت خاص نیستند...؟؟؟!!! افغانی های هم که حالا براساس شرایط شون تابعیت ایران را بگیرند... و دارای حق و حقوق ومزایا گردند... که همون ایرانی میشن دیگه... الآن هرحق و حقوقی مثل سهمیه کنکور وسهمیهء شهروندی و چه و چه که به شهروندان ایرانی داده میشه... تو زیر میزنی...؟! به نظر تو یکی ایرانی اشکال داره...؟؟؟!!! یعنی همه رو باید به تو یکی و خاندان تو بیدن... و فقط وفقط به حلقوم تو و خاندان تو یکی بریزند...؟؟؟!!! برو اگر اولاد آدم هستی... اینغد خودخواه و بخیل و حسود و نژاد پرست نباش... آخریش همه و همه بدون شناسنامه وتابعیت... میرند لا خاک که اسمش«گور و قبر»است...
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      1 0
      عزیزالله بیات جان،چطور این حرفها رو در افغانستان نمیزنی؟؟!! شما افغانها فقط بیرون از افغانستان ،فرزند آدم هستید؟؟!! بیرون از افغانستان نطق شما باز میشه؟؟!! ما از حق خودمون ،خاک خودمون آینده فرزندان خودمون در برابر زورگویی شما افغانها دفاع میکنیم اسمش میشه نژادپرستی ناسیونالیستی و " زر زدن " که نوشتی!! اما شما غیرت نداری برگردی کشورت رو بسازی اینجا حق الناس مردم ایران به گردنت هست چون خیلی خیلی وقیح هستی،اسمش چیه؟؟!! شما افغانی هستید و نه ایرانی،هرکجای دیگه دنیا هم که تشریف ببرید افغانی هستید و نه اهل اونجا. با چیزهایی که برازنده خودت هست،به ایرانی ها توهین نکن، که چهل سال خیلی عالی خودتون رو به ما نشان دادین!! آره راست میگی همه خواهند مرد اما چطوریه که برای شما صرف نمیکنه در خاک افغانستان و به عنوان افغانی بمیرید؟؟!!برای ما خاکمون ایران و ایرانی بودن مهمه،حالا هرچی میخوای اسمشو بذار،اگه شما ها براتون خفت بار هست افغانستان و خاک افغانستان و افغانی بودن،مشکل خودتونه،پس زر نزن .حرف خودتو بهت پس دادم.
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    سلام آفرین به این شیر زن قهرمان بالاخره همه جهانیان روزی حرف های شما رادرک خواهند کرد وبه شهدای شما افتخار می کنند 🌹🌹🌹
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    آفرین به این بانوی عزیز سربلند باشید
  • رضایی IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    خداوند لعنت کند مسئولینی راکه به خانواده شهدا بالاخص خانواده شهدای حرم و خصوصا خانواده معظم فا طمییون کم اعتنایی میکنند ، بدانند در آن دنیا در پیشگاه حضرت زینب (ع) باید جوابگو باشند
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    1 0
    خواهر محترم ،همسر بزرگوار شهید،شما هرکجای عالم که تشریف ببرید افغان هستید و لا غیر،لطف کنید با "شناسنامه افغان "هر کجا مایل هستید زندگی کنید،اگر واقعا به افغانستانی بودن خودتون افتخار میکنید! شناسنامه ایرانی به ایرانی ها تعلق دارد،دست از بازی کردن با کلمات بردارید لطفا،خاک افغانستان به امثال شما بانوان شیر زن نیاز داره که سرمشق زنان افغان داخل خاک خود باشید که آنها هم مثل شما از خیلی جهات بتوانند هویت خود به عنوان یک زن افغان مسلمان و معتقد و در بطن جامعه اسلامی افغانستان را دریابند و با یک جهاد بزرگ به شکوفایی و پیشرفت کشور رنج کشیده از سالها درگیری و جنگ و ....کمک کنند،لطف کنید محترمانه برگردید به افغانستان و الگوی دیگر زنان افغان باشید و آنجا کارآفرینی کنید.این یک زیاده خواهی بیش نیست که شناسنامه ایرانی میخواهید درحالیکه خودتان کشور مستقل دارید،هرچه از آب و خاک و طعام این سرزمین هم بگویید،باز سرزمین مادری شما افغانستان است که آب و خاک و طعامش طعمه کفتارها میشود اگر خالی از افاغنه بماند،چنانچه دیدید که اشرف غنی دست نشانده امریکاییها چه کردند!! حق شما شناسنامه و تابعیت افغانستان است،با خون شهید مدافع حرم معامله نکنید لطفا. مدافع حرم فقط به سوریه فکر نمیکرده که رفته و جنگیده و خون داده،ایشان یک افغان بوده که شما و خاک افغانستان ناموس وی هستید،ادامه راه دفاع از ناموس که توسط ایشان انجام شد،اکنون در خاک افغانستان وظیفه امثال شماست بانوی محترم افغان.
    • جواد IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      0 1
      سلام بنده فردمجرد40ساله وبسیجی افتخاربه نگهبانی حرم وجان دادن دراین راه رادارم واقعلازنهای شهداحق دارندکه ازتنهای در بیان وزندگی دوباره داشته باشندبنده آماده نوکری اینجورزنهای پرافتخارشهیدرابه هر شرایطی که دوست دارند انجام بدم ومانعی نشم وبنده نیزهم کمک شأن شوم موردی بود در خدمتم برای نوکری همیشه انشاالله التماس دعا
    • چراغی که ... IR ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      0 0
      آقای جواد مجرد ۴۰ ساله بسیجی،دختر مجرد مذهبی و خانواده دار و دیندار ایرانی بسیار هست که پشت در ازدواج مانده چون امثال شما تصور میکنید،ثواب کردن یعنی ...خیر جناب ،تشریف ببرید همین حرم عبدالعظیم به بخش مشاوران مذهبی آستان مقدس حضرت مراجعه بکنید ،راهنمایی تون میکنند چقدر پرونده دختر مجرد ایرانی از خانواده های مذهبی و معتقد که به هر دلیلی در خطر تجرد قطعی قرار دارند شما اگه خیلی ادعای دین و دفاع از حرم داری چرا ناموس دختران پاک ایرانی رو اولویت قرار نمیدی که وطن خودت و حریم وطن خودت بی سر و سامان باقی بمانه که شما فقط جوگیر نوکری کردن شدی؟! یعنی دختران پاکدامن ایرانی مجرد بمانند و شما ها با زنان محترم شهدا ازدواج کنید؟سر بزنید به دفتر مشاوره مذهبی آستان حضرت عبدالعظیم اگه واقعا قصد خدمت و نوکری یک خانم به عنوان همسر دارید چیزی که فراوانه دختر دم بخت و مذهبی،روحیه بسیجی خودتون رو خرج ناموس ایرانی کنید راه دوری نمیره.این خانم محترم همسر شهید هم مورد هم کفو براشون هست،نگران نباشید! البته خطاب به همه بسیجی های عزیز مجرد ایرانی این کامنت رو نوشتم که بدونن وضعیت ازدواج جوان ایرانی در چه حالی هست و کم نیستند دختران هموطن شما که نجیبانه و پاکدامنانه زندگی میکنند از خانواده های آبرومند که به دلایل گوناگون تاکنون امکان ازدواج نداشته اند و پشت پرده اند که امثال شما نمیشناسید و ندیدید بهتون معرفی خواهند کرد.
  • Eli IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    1 0
    آقا مسؤل گروه فاطمیون خواهش این افعانیارو تحویل بگیرین شوهرمنم جانبازه چهارسال حقوقش قطع کردن میگی چرا نمیدونیم همه جا سر زدیم میگن به ماربط نداره په به کی ربطی داره لطفا افغانیارو مثل خود ایرانیا بدونید نمیتونی به فاطمیون رسیدگی کنید
  • Eli IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    1 0
    من که خودم ایرانی شوهرم افغانی مدافع حرم جانباز شده چهار سال حقوق قطع کردن حالا اگه ایرانی بودند اصفهان آقای عباسی به فاطمیون رسیدگی نمیکنن لطفا به دادما برسید
  • ناشناس IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    واقعا شیر زنی است احسنت به این خانم محترم از ایشان میخواهم برای من هم دعا کند تا مشکلاتم حل شود
  • فرشته IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    دوستان عزیزمن ایرانیم شوهرم مدافع حرمه باوجوداینگه ایرانیم هنوزشناسنامه به بچه هام ندادن ازدواج اینجوری بسیارسختع اشک آدم درمیارن
  • محمود IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    ماکه متن رو نخوندیم.ولی این خون شهداست که بعضی ها رو زنده نگه داشته!!!
  • هیچکس IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    ماکه عرب ایرانیم حتی توخوداستان خوزستان تحقیرمیشیم نه ایرانیاماروایرانی میدونن نه عرباماروعرب گیرکردیم ماعربیم شیعه ایم ایرانیم لطفا به همدیگراحترام بذارینایناکه جای خودش داره
    • IR ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      1 0
      عزیزم لطفا دست از تفرقه افکنی بردار،همین چند روز پیش خودم شخصا با یک عرب خوزستان که تشریف آورده بودن شهر ما برخورد کردم ایشون و خانواده محترمشون بسیار شریف و مهربان بودند و از پذیرایی و مهمان نوازی و حسن برخورد ما بسیار سپاسگزار و البته هرگز هم خودشون رو غیر ایرانی حساب نمیکنن،شما هدفت چیز دیگه ای هست ،چون دروغ هرچه بزرگتر ،باور کردنش راحت تر.امکان نداره که یک ایرانی خودش رو ایرانی ندونه حتی اگه عرب زبان شده باشه،خودت رو به همه تعمیم نده،ما رشادت عرب زبانها رو کم ندیدیم! به همه اعراب بیرون از این مرزها ثابت کردند با افتخار که عرب خوزستان یعنی معرفت خونگرمی شعور و حماسه و غیرت مخلص کلام یعنی ایرانی.افکار ناجوانمردانه خودت رو بریز دور چون کالای پوسیده ای هست که خریداری نداره،العربیه و اینترنشنال آل سعود و ..و ..خیلی گوش میکنی و میبینی اینه که فکرت مسموم شده..اونی که یادت داده خودتو سوای ایرانی بدونی خودش فرومایه و حقیر و طفیلی بوده برای همین فریبت داده،اینها برنامه ریزی های سیاسی و سالها حساب و کتاب شده انواع و اقسام تفکر تجزیه طلبانه است که عده ای به خورد امثال شما میدن و متاسفانه عده ای در داخل هم خواسته و ناخواسته بهش دامن میزنن.خودتو از ملت سوا دانستن فقط به ضرر شماست کنار هم باشیم تا دنیا ببینه ایرانی یعنی چه.ما ملت ایران عرب زبانهای خوزستان رو دوست داریم و هموطن خودمون هستن نه بیگانه،توی دهن اونی میزنیم که بخواد تخم تفرقه پراکنده کنه.چنانچه توی دهن صدام زدیم که پان عرب بازی میخواست دربیاره..
  • امین IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    بخداقسم شهدا برآورنده حاجات هستن
  • محمود IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    1 0
    بسیار شگفت زده شدم‌ مسلمانی شیعه یا سنی نیست من از خدا میخوام با چنین خانواده ای آشنا بشم حاضرم ازدواج کنم با این خانوم مهم نیست چه ملیتی دارد اصل مکتب شیعه رو قبول دارد و حاضرم همیشه بر سر مزار شهیدش برم محمودطیب خوزستان
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    افغانی ها اگه راست میگن میهن خودشونو ازدست طالبان نجات بدن
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    بخدا قسم پدرشهیدی میشناسم که تا ۷۰سالگی تو قالیشویی کارکرد واجازه نداد هیچ یک ازاعضای خونوادش ازسهمیه استفاده کنن. فی سبیل الله چنان زندگی ساده ای داشت.خدا بیامرزتش روزی ۱۰بار فاتحه میخونم براش
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      0 0
      دو خانواده شهید ایرانی از بستگان نزدیک خودم هستن،هرگز حتی یک ریال هم از بنیادشهید نگرفتن و از هیچ مزایایی استفاده نکردن،در حالیکه نیازمند و آبرومند هستن.برخی ها با اسم شهید کاسبی میکنن و توقعاتی دارن که خود شهید بزرگوار حتی در خواب هم نداشته...گدایی به هر شکل ناپسنده.
  • رسول یوسف زاده IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    واقعا مرحبا به این خانواده ها بااین افکار فهم بالادرود برشرفشون
  • علی IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 1
    بهتر دولت بودجه کشور ایران خرج جنگهای خارجی نکنه
  • ناشناس IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    با سلام و درود به روح پاک شهدا،ازدواج مجدد حق همسران شهدا هست،ازدواج سنت پیامبر ماست و در زمان خود ایشان هم انجام می شد،نمی دونم چرا بعضی ها تعصبات بیجا و خرافه رو به اسم دین میخوان باب کنن اینها تعلیمات دین ما نیست!همسران شهدا که ازدواج می کنن به طریق دیگری جهاد میکنن!اونها با همین افراط گری ها و تعصبات بی خود مبارزه میکنن... ولی این بانوان بزرگوار در کنار احترامی که برای همسران شهیدشان قائل هستند باید به فکر عواطف و احساسات همسر جدیدشون هم باشند و اگر نمی تونن توجه کافی داشته باشند بهتره تا زمانی که آمادگی داشته باشن صبر کنن.
  • رحیمی IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    3 0
    باسلام و احترام بنده همسرشهید هستم بسیار ممنونم از پیامهای خوبی که برای بنده گذاشتید برام مهم نیست پیامهای منفی که گذاشتید و من تمام پیامهارو خواندم و تشکر میکنم فقط درخصوص جواب بزرگواری که فرمودند که بروید سرچ کنید منزلشون قبلا ساده بوده و الان فرق کرده من تازه عروس بودم و زمان محدودی کنارشهید بودم تمام وسایل از جهیزیه بنده هست زندگی مرفعی داشتم اما زمانیکه تصویربردار اومدن خودشون خواستن جمع کنیم و توقاب تصویرمان ساده باشه من هیچ وقترنخواستم مظلوم نمایی بکنم چندتیکه چوب از چندسال قبل که متزل من بوده نمیشه گفت بهترین ززندگی ویا آسایش ...آسایش ما چندتیکه چوب در منزل نیست آسایش خانواده شهید و غیرخانواده شهید اینه که سایه سرپرستش رو سرش باشه خدا اینطوری شهیدخدادادی رو خریداری کرده ومن هم راضی به رضای خدا هستم و عزیزوبزرگواری فرمودند که از تابعیت چرا خرف میزنید چرا کشور خودتون نمیرید ما دیگه افغانستان هیچ جایگاهی نداریم زمانی که مثلا امنیت بود شصت سال زندان برای ما در نظر گرفته بود والانم که طالبان اومده که به هیچ عنوان نمیشه رفت و زندگی کرد اونجا ...وتابعیتی که ایران به ما لطف میکنن با نام افغانستانی ذکر شده ما ایرانی نیستیم و نخواهیم شد ما افغانستانی هستیم و اصالتمون رو هیچ وقت ازیاد نخواهیم برد ولی چون نانو نمک شما ایرانیانو خوردیم هیچ وقت بی احترامی نمیکنیم و نمیتوانیم ما خواهروبرادر قسم خورده ی شماهستیم ...خواهش میکنم یکسری بزرگوارانی کهه پیامهای منفی میگذارید مارو درک کنید ما خیلی توهینا شنیدیم و میشنویم به خون شهیدم قسم خیلی مارو تحقیر میکنن شما عزیزی که منو هرچیزی تو ذهنت خطاب میکنی قبلش مثل یک خواهر درک کن ...التماس دعای فراوان
    • ج IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      0 1
      سلام من مجرد هستم ومیخوام بایک همسرشهیدازدواج کنم اگرلیاقت داشته باشم
  • رحمان الکایی IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    3 1
    من میخوام بایک خانم جانباز یاهمسرشهید ازدواج کنم لطف کنین راهنمایی کنید خودم جانبازشصددرصد هستم تلفن ..............
    • مریم IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۰
      2 2
      با من ازدواج کنید
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    1 1
    خوبه
  • عبدلله IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    0 0
    خوب
  • محمدوزیری IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 0
    عالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس