ویژه ها

جریان اصلاح طلب پس از انقلاب حداقل 34 سال در مناصب ارشد تقنینی و اجرایی حضور داشته و بانی اصلی کارنامه دولت روحانی است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** سفرهای استانی و بازدیدهای میدانی رئیسی فقط «اثر روانی» دارد

«فیاض زاهد» فعال سیاسی اصلاح طلب که در دولت روحانی مشاور اقتصادی مقامات ارشد دولت بوده است،  در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «گویا رییس‌جمهور بر این باور است که خود باید راسا به همه معضلات رسیدگی کند. در دسترس مردم باشد و از گزارشات مستقیم باخبر شود. این یک روحیه عالی و دوست داشتنی است. هر چند جز اثر روانی و تنویر افکار عمومی؛ آن هم به شرطی که تمهیدات لازم برایش تدارک دیده شود، فایده دیگری ندارد».

این فعال اصلاح طلب در ادامه نوشت: «سفر کردن و مطلع شدن از مشکلات مهم است، اما این تنها نیمی از کار است. مساله مهم‌تر درمان این دردهاست. برای این مهم چه کرده‌اید؟ شما به تنهایی نمی‌توانید شرایط را تغییر دهید... وقتی به تیم اطراف‌تان می‌نگرم تنها می‌توانم دعاگوی شما باشم! ».

سفرهای استانی و بازدیدهای میدانی رئیسی فقط «اثر روانی» دارد/ مسیر بهبود اقتصاد ایران از واشنگتن می‌گذرد

در روزهای اخیر آقای رئیسی 2 بار در میان مردم حضور یافته است. حضور در یک پمپ بنزین و صحبت با مردم و کارکنان جایگاه عرضه سوخت و حضور در منطقه زلزله زده اندیکا در خوزستان.

هر بار که رئیس جمهور عازم سفر استانی شده و یا به بازدید میدانی اقدام می کند، رسانه ها و فعالین اصلاح طلب به این اقدام هجمه کرده و آن را مورد تخطئه قرار می دهند.

جریان اصلاح طلب اینگونه وانمود می کند که بازدیدهای میدانی و سفرهای استانی رئیس جمهور صرفا جنبه روانی دارد. این در حالی است که در یک نمونه، در شهریورماه سالجاری رئیس جمهور در سفر به خراسان جنوبی و شهرستان طبس به کارگران معدن پروده وعده پیگیری مشکلات داد و به پبمانکاران هم ۲۰ روز مهلت داد.

با پیگیری های صورت گرفته مشخص شد که مطالباتی از جمله بیمه کارگران معدن و گلایه آنان در زمینه تفاوت در میزان حقوق دریافتی و استراحتگاه کارگران تحقق یافته و بخش قابل توجهی از مشکلات کارگران معدن پروده طبس مرتفع شده است.

در ماجرای اخلال در جایگاه های عرضه سوخت نیز اقدامات دولت و تدابیر اتخاذ شده و بازدیدهای میدانی دولتمردان و نوع انعکاس این رویداد توسط رسانه ملی در کنار متانت و همراهی مردم، موجب شد که تیر دشمن در ایجاد غائله بنزینی به سنگ خورده و ناکام بماند.

این دو نمونه، مصداق روشنی است مبنی بر اینکه سفرهای استانی و بازدیدهای میدانی مسئولان صرفا به جنبه روانی خلاصه نمی شود و برکات و فواید زیادی دارد.

رهبر معظم انقلاب- ۷ شهریور ۱۴۰۰- در نخستین دیدار هیات دولت سیزدهم در تبیین نخستین توصیه مهم خود به دولتمردان، به جلوه‌های مختلف «مردمی بودن» ‌ اشاره کردند و فرمودند: «رفتن به میان مردم و گفت‌وگوی بی‌واسطه با آنها از ابعاد بسیار خوب مردمی بودن است که آقای رئیسی دیروز با سفر به خوزستان آن را نشان داد».

ایشان اتخاذ سبک زندگی مردمی، رفتار بی‌تکلف، دوری ازاشرافی‌گری و پرهیز از نگاه از بالا به مردم را از دیگر جلوه‌های مردمی بودن برشمردند و گفتند: «باید مشکلات و راه‌حل‌ها را با مردم در میان گذاشت و ضمن پرهیز از بیان حرف‌های غیر واقعی و ناامید کردن مردم، از آنها کمک فکری و عملی خواست».

** مسیر بهبود اقتصاد ایران از واشنگتن می گذرد

«حشمت الله فلاحت پیشه» از نمایندگان حامی دولت روحانی در مجلس دهم در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «معتقد هستم که دولت ایران مسیر اشتباه را طی می‌کند. هم مسیر بروکسل و هم مسیر روسیه، هر دو مسیر اشتباه است... خروج ترامپ از برجام نشان داد که بقیه اعضای برجام سیاهی‌لشکر هستند و ایران در حال حاضر مشغول مذاکره با سیاهی‌لشکرهای برجام است... به هرحال آقای بایدن رئیس‌جمهور بزرگ‌ترین کشور سرمایه‌داری دنیای امروز است».

فلاحت پیشه در ادامه گفت: «مشکلی که وجود دارد این است که در داخل کشور برخی از جریان‌ها هر زمان یک تحلیل واقع‌گرایانه در موضوع هسته‌ای مانند تحلیلی که من ارائه می‌کنم بلافاصله اتهام‌های گزنده‌ای را وارد می‌کنند و شروع به تخریب می‌کنند مبنی بر اینکه به اصطلاح یک عده سعی می‌کنند آمریکا را به هر حال عمده کنند و اتهام به اصطلاح آمریکایی بودن را به افراد وارد می‌کنند. در صورتی که با اتهام‌ها و تخریب‌ها نمی‌شود واقعیت‌ها را نادیده گرفت».

این نماینده سابق مجلس در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «در حال حاضر مهم‌ترین مسأله‌ای که در موضوع دیپلماسی در دنیا وجود دارد، موضوع برجام است که در قالب یکی از پرونده‌هایی که ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد مطرح بوده، قرار گرفته است. کشورها و حتی سازمان‌های قدرتمند روز دنیا در آن حضور داشته باشند و این‌گونه بود که برجام شکل گرفت. به هر حال در گذشته برجام به نتیجه رسید یعنی زمانی که برجام تحریم‌هایی از لحاظ کمی (نه از لحاظ کیفی) اجرا شد، برداشته شده بود».

سفرهای استانی و بازدیدهای میدانی رئیسی فقط «اثر روانی» دارد/ مسیر بهبود اقتصاد ایران از واشنگتن می‌گذرد

فعالین اصلاح طلب اینگونه القا می کنند که مسیر احیای برجام و در ادامه، مسیر بهبود اقتصاد کشور و معیشت مردم از مذاکره مستقیم با آمریکا و توافق با این کشور می گذرد.

این در حالی است که این مسیر خسارت بار پیش از این در برجام طی شده است. «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت روحانی- 19 فروردین 97- در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت: «ما در مذاکرات هسته ای، با آمریکا مذاکره می کردیم، نه مجموعه 1+5».

پیش از آن روحانی در سال 92 تاکید کرده بود که «اروپایی‌ها آقا اجازه هستند. آمریکا کدخداست و بستن با کدخدا راحت‌تر است». رئیس جمهور سابق همچنین- ۲۷ دی ۹۴- در نشست خبری خود در محل سالن اجلاس سران گفت: «تعهدی که امروز آمریکا در رابطه با برجام به ما داده، تعهد دولت آمریکاست، نه این دولت و آن دولت. این تعهدات استمرار پیدا می‌کند و فرقی ندارد که چه دولتی در آمریکا بر سر کار بیاید، هر دولتی که باشد به این چارچوب متعهد است».

و اما روحانی- 11 مرداد 1400- در روزهای پایانی دولت گفت: «ما فکر نمی‌کردیم آمریکایی‌ها به این راحتی برجام را زیر پا بگذارند».

همچنین «محمد جواد ظریف» که در سال 94 گفته بود «امضای هر توافقی بهتر از عدم توافق است»، در اردیبهشت 99 گفت: «آمریکایی‌ها نشان دادند نمی‌شود به مذاکراتشان و نتیجه مذاکراتشان اعتماد کرد. تقریبا همه دنیا به این نتیجه رسیده که هر توافقی با آمریکا کند،  هر لحظه‌ای که آمریکایی‌ها بخواهند،  آن توافق را نادیده می‌گیرند». ظریف در اظهارنظری دیگر گفت «امضای مقامات آمریکای به اندازه جوهر روی کاغذ هم ارزش ندارد».

روحانی -آبان ۹۶- گفته بود: «آمریکا با زبان و عمل می‌گوید که اهل مذاکره و تعهد نیست اما به برخی کشورهای شرق آسیا (کره شمالی) می‌گوید بیا با ما مذاکره کن؛  مگر دیوانه‌اند که با شما مذاکره کنند؟ شما به مذاکره‌ای که به تأیید سازمان ملل رسیده، پایبند نیستید».

یکی از نقاط ضعف جدی برجام این بود که براساس اعتماد مطلق به آمریکا تنظیم شد. رهبر معظم انقلاب- ۱۹ بهمن ۹۷- در دیدار همافران ارتش فرمودند: «درباره امریکا هم از چند سال قبل و در مذاکرات هسته‌ای، هم در جلسات خصوصی و هم در جلسات عمومی مکرر به مسئولان می‌گفتم به امریکایی‌ها اعتمادی ندارم و شما هم به قول و حرف و لبخند و امضای آنها اعتماد نکنید. اکنون نتیجه این شده است مسئولانی که آن روزها مذاکره می‌کردند، خودشان می‌گویند امریکا غیرقابل اعتماد است. باید از اول این را تشخیص می‌دادند و بر این مبنا حرکت می‌کردند».

حالا علیرغم تجربه پرهزینه و عبرت آموز برجام، برخی در داخل اصرار دارند که این تجربه خسارت بار استمرار یافته و مجددا در حوزه های دیگر نیز تکرار شود.

** در دولت و مجلس «عدالت باوری» وجود ندارد

روزنامه شرق در مطلبی نوشت: «دولت‌های ایران دچار این بلیه شده‌اند که خود را مستأجری می‌دانند که عمرش در خوشبینانه‌ترین شکل بعد از هشت سال به اتمام خواهد رسید و ازاین‌رو هرکس در تلاش است توشه‌ای برای آینده خویش جمع کند؛ توشه‌ای برای ماندگاری در قدرت و انباشت ثروت. اینها نکات بسیار ساده و کلیشه‌ای است و فارغ از درست یا غلط بودن آن، ملکه ذهن مردم شده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «مجلس یازدهم و دولت سیزدهم با شعار عدالت روی کار آمد تا این تصور را از اذهان مردم پاک کند. گیریم این دولت و مجلس، دولت و مجلسی با رأی حداکثری نباشد، اما می‌بایستی وعده‌های خود را عملی کند تا حداقل باورهای ایدئولوژیکی که سال‌های سال از طریق رسانه‌های اصولگرا و چهره‌های سیاسی آنان به‌عنوان ایدئولوژی خدشه‌ناپذیر در قالب عدالت‌باوری توصیه، ترویج و تبلیغ شده بود، زنده نگه داشته شود، اما چنین چیزی نه در مجلس و نه در دولت تاکنون دیده نشده است».

در ادامه این مطلب آمده است: «اگر راه مجلس و دولت اصولگرا به شکست منتهی شود، باقی‌مانده آنچه می‌توانست حامیان اصولگرا و برخی از مردم را همچنان به این گروه پایبند نگه دارد، از بین خواهد رفت. این‌گونه به نظر می‌رسد که اصولگرایان پا جای پای اصلاح‌طلبان گذاشته و اگر آنان مردم حداکثری را از دست دادند، اینان مردمی را که در هر شرایط پایبند این جریان بودند از دست خواهند داد».

سفرهای استانی و بازدیدهای میدانی رئیسی فقط «اثر روانی» دارد/ مسیر بهبود اقتصاد ایران از واشنگتن می‌گذرد

این روزنامه اصلاح طلب مدعی شده است که در دولت و مجلس «عدالت باوری» وجود ندارد. این ادعا در حالی است که مجلس یازدهم تنها در یک نمونه،  طرح «تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار» را تصویب کرد؛ طرحی که با حذف امضاهای طلایی و شکستن حلقه بسته اعطای مجوزها، رانت‌های موجود در برخی کسب و کارها را از بین خواهد برد.

در یک نمونه دیگر، مجلس یازدهم با تصویب حذف امکان اخذ پروانه وکالت بدون آزمون توسط قضات بازنشسته و نمایندگان مجلس، گامی بلند در جهت رفع تبعیض و رانت برداشت. این مصوبه ضد رانت مجلس بازخوردهای بسیار مثبتی را در میان مردم و حقوقدانان به همراه داشت

اخذ مالیات بر خانه‌های خالی و طرح مالیات بر عایدی سرمایه نیز دو نمونه دیگر از اقدامات مجلس یازدهم است که نسبتی مستقیم با عدالت باوری دارد.

آیت الله رئیسی- 4 شهریور 1400- در نخستین جلسه دولت سیزدهم گفت: «بهترین ملاک برای اجرای عدالت اجرای قانون است. قانون مداری باید مورد تاکید اعضا قرار داده شود و برای اجرای قانون تلاش شود».

وی در بخش دیگری از اظهارات مذکور با تاکید بر اینکه در نظام ولایت فقیه هیچ بن بستی وجود ندارد، تصریح کرد: «امروز مقام معظم رهبری نسبت به همه امور کشور آشنا و مسلط هستند و ساز و کارهایی در این مدت ایجاد شده است تا بن بست نداشته باشیم. حتی آنجا که نیازمند است میان‌بر عمل کنیم هم قانون وجود دارد طوری که بتوانیم کارها را با سرعت انجام دهیم.  گرفتار دیوانسالاری و نوعی پیچیدگی‌های اداری نشویم و نیازمند انضباط اداری هستیم».

با اینکه دولت، مجلس و قوه قضاییه عزم خود را جزم کرده اند که تحولی بزرگ در امور کشور ایجاد کنند، جریان اصلاح طلب با سیاه نمایی و القای بن بست، در این مسیر سنگ اندازی می کنند.

این در حالی است که جریان اصلاح طلب پس از انقلاب حداقل 34 سال در مناصب ارشد تقنینی و اجرایی حضور داشته و بانی اصلی کارنامه دولت روحانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • مهدی IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    7 2
    بارها رهبری فرمودند راه گشایش در مشکلات اقتصادی از داخل کشور میگذرد و باید به جوانان این سرزمین تکیه کرد اما فهم نشدید و نمی شوید و دست گدایی تان بسوی دشمن اجنبی جنایتکار دراز است. هشت سال به مردم دروغ گفتید که با گدایی از غرب مشکلات حل میشود هشت سال التماس دشمنان ایران را کردید ، آبروی ملت و مملکت را در دنیا بردید و ایرانیان را تحقیر کردید ، دست آخر ترامپ آمد و.... شما گرفت اما هنوز آدم نشده اند و نمی فهمند،
  • مسعود IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    13 3
    افساد طلبان اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و فقط باید سکوت کنند.
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      3 1
      اصلاح طلبان تهـ...ع آور به واقع اینک آرزو دارند که دولت آقای رئیسی نتواند بدون گره زدن مقدرات کشور به مذاکره و برجام موفق شود و جالب آن که این آرزوی خویش را هم نمی توانند پنهان کنند و از سر حسادت و کینه و لجاجت علناً ابراز می کنند!
  • سامان صدری US ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    4 3
    جالب است!! آنان که از مراجع تقلید و مرجعیت شیعه عبور!! کرده اند، و خود را سیاست مدار و سیاست شناس!! و دنیا شناس!! می دانند،، هرگاه که رسانه ای از اصول گرایان!! به عمد یا سهو، انتقادی از نظر مرجع بزرگوار تقلیدی نماید، فریاد وامصيبتا!! وا مرجعیتا!! سر می دهند،، اما مراجع بزرگوار ما می دانند مرجع تقلید این جماعت آمریکا و انگلیس و اسراییل است و فقط بر اساس میل و خوشایند!! آنان سخن می گویند،
  • خسارت محض IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    4 1
    مسیر تحریم و تورم و بدبختی بیشتر مردم ایران از واشنگتن می گذرد.
  • سامان IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    3 1
    برجام نافرجام نشان داد که اصلاح طلبان درک درستی از سیاست خارجی و روابط بین الملل ندارند اگر هرچه اینها می گویند برعکس عمل کنیم اوضاع مملکت روبراه می شود.
  • حمید IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    2 2
    نتیجه برجام شون تورم 1000 درصدی و دلار 32 هزار تومانی و پراید 155 میلیونی شد بازهم خجالت نمی کشند و از رو نمی روند !
  • سعید IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    4 2
    سفرهای استانی رئیسی و بازدید ایشان از مناطق زلزله زده و محروم قابل تقدیر و تمجید است.
    • محمد IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      1 0
      خدایا خودت کمک کن. بابا اقتصاد کلان درست بشه مشکلات اون روستایی هم حل میشه.دنبال داروی مسکن نباشید.
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    1 1
    ۸سال دولت روحانی دربست دراختیارامریکا واروپابودفقط ناموسش مانده بوددراختیارانهاقراردهد.پس چراگشایش نشد مجلس رهبری همه. ازش حمایت کردند امریکاتاخرخره روحانی کلک کردپس چرامشکلها حل. نشد.امریکا به کم قانع نمیشه کل ایران بایددراختیارش باشه اگراصلاح طلبها میخواهند حرفی نیست اماماانقلابی هاومریدان رهبر برسر کشور حساسیم
  • یک ایرانی IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    3 2
    کی جرات کرده به مراجع تقلید توهین کنه؟! این کشور به اسلام زنده است. باید چنین کسانی را حد زد.
    • CA ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      0 0
      ....
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    2 1
    بازدیدهایی ریاست‌جمهوری محترم روی روان اصلاح طلبان آثار سوء دارد. چون آمریکاییها ناراحت می شوند .
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    1 0
    اصلاحات هميشه به دنبال دوقطبی سازی وهزینه تراشی برای نظام بوده‌اند آن‌ها درفتنه ۸۸ به سخنان رهبر ومرجع تقلید گوش نکردن ومجلس عزاداری امام حسین را بهم ریختند حالا طرفدار مرجع تقلید شدن تیتر میزنند حمله تندروها به مراجع تقلید
  • سینا IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    1 0
    اصلاح طلبان از حرف زیاد میزنن ودر حالی که از حقایق خبر دارن خودشونو به اون راه میزنن، خیلی باید مراقب اینها بود اینا از هیچ کاری برای ضربه زدن به کشور فروگذار نمی کنند
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    قدرت تحلیل های خوبتون پایین آمده بفرمایید این مواضعی که از اصلاح طلبان ذکر کردید،تحلیل پشت آن چیست؟یعنی نقد و نظرتون چیست؟کدام بخش غلط و کدام بخش درست بود؟
  • DE ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 0
    سفرهای استانی و بازدیدهای میدانی رئیسی فقط «اثر روانی» دارد. بخاطر همینه که اصلاح طمعکاران و غربگدایان دارن روانی میشن . چون سیا 30 یون یادشون رفته بود انقلاب شده و مدیران نجومی بگیر و دولت کلید و دسته کلید داشتند شاهانه زندگی میکردند و شاهانه سفر میکردند کم مانده بود تاجگذاری کنند ...جناب رییسی ثابت نمود میتوان نفر دوم کشور بود ولی کنار فقیرترین مردم زانو به زانو نشست و مشکلات را شنید و به آنها روحیه داد و دنبال راه حل گشت .کاری را که کلا حزب اشرافی و اصلاح تبه کاران با آن غریبه بودند
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 0
    همین که اوباش اسلاحتلبان دیگه نیستن خدارو شکر می کنیم
  • IR ۰۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 1
    دقیقترین حرفه همینه تا نرمش قهرمانانه نشه اوضاع خوب نمیشه
  • ناشناس IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 0
    سلام بر خمینی درود بر راه شهیدان وإذا قیل لهم لا تفسدوافی الارض قالوا إنما نحن مصلحون، ألا إنهم هم المفسدون و لکن لایشعرون بقره آیه 11 هرگاه به آنان گفته شود، در زمین فساد نکنید، می گویند که ما اصلاح گر هستیم بدانید که آنان افساد گر هستند ولی نمی فهمند. به صریح آیه فوق اصلاح طلبان ازآنجا که دشمن ذلیل هستند و برده شیطان بزرگ هستند، افساد طلب هستند و هیچ پست و مقامی را تا ابد نباید در اختیار بگیرند. با اصلاح اصلاح کردن که مشکل حل نمی شود مصلح اول خود باید صالح باشد. وقتی خودت خوب نیستی چطور میخوای بقیه را اصلاح کنی ای افساد طلب؟؟؟ تو که دنبال کشف حجاب و آزادی فرهنگی هستی و به آرمان خمینی کبیر ذره ای اعتقاد نداری از زیر این نقاب خارج شو و هویت لیبرال ضد دینتو نشون بده. بگو که دستت با اون اربابان انگلیسی و آمریکاییت تو یه کاسه است. از زیر دین جمهوری اسلامی هم بیا بیرون. نقاب نفاق را بذار کنار ای افساد طلب. شجاع باش. انقدر ذلیل و ترسو نباش. تا کی میخوای تحت عنوان دین به دین گیر بدی؟؟؟ خب علنا بگو که بی دین هستی و اسلام را قبول نداری. مردم عزیز ایران شاهدند که پس از سی و چند سال افساد اصلاح طلبان در مقامات و لایه های مختلف مملکت وقتی رئیسی عزیز به میانشان می آید نور امید و بارقه امید به قلبها می تابد. چرا ؟ چون مردم باور است. خداباوران بیشتر از خدا ناباوران مردم دار هستند. فتنه بسیار بزرگ بنزین با درایت بسیار به هنگام رئیس جمهور محترم آیت الله ابراهیم رئیسی و همراهی مردم و سایر مسئولان به بهترین شکل مدیریت شد. حمله سایبری بسیار بزرگی بود و یقینا اگر حسن روحانی بود تا یک هفته کشور را درگیر نزاع داخلی می کرد و چه بسا صدها کشته بر جای می گذاشت. مدیریت ضعیف، خسته، پیر، بی حال، تنبل و تن پرور حسن روحانی و افساد طلبان و اعتدال گریزان، به قدری به کشور ضربه و لطمه زد که خداوند ان شاء الله در دنیا و آخرت رسوایشان کند و با اربابانشان بایدن و اوباما محشورشان کند.
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 1
    سفرهای استانی و بازدیدهای میدانی رئیسی فقط «اثر روانی» دارد بله 100 درصد درسته وگرنه قیمت گوشت و مرغ این نبود! مسیر بهبود اقتصاد ایران از واشنگتن می‌گذرد اینم 100 درصد درسته حالا شما قبول نکن
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      0 0
      تورم 1000 درصدی فعلی دستپخت دولت روحانی است.
  • DE ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 1
    سانسورچی ترسو است! 250 بار از روش بنویس!
  • DE ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 0
    متاسفم برای اصلاح طلبا که مردم هیچ جایگاهی براشون ندارن
  • DE ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 0
    سانسورچی ترسو است! 250 بار از روش بنویس!
  • DE ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 0
    خدایا ما را از شر دشمن محفوظ بدار
  • DE ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    سانسورچی سانسورچی است. عرضه نداره خب دست خودش نیست!
    • DE ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      0 0
      همشهری خیلی گرد و خاگ میکنی
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 1
    گردش می رود
  • كريم IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 0
    اگر راه رشد اقتصادي ايران از آمريكا مي گذرد پس چرا افساد طلبان شرشان را كم نمي كنند و زودتر به آمريكا نمي روند. آنها كه يك زن .. را قاب ايران مي دانند، بدانند كه ما زناني داشتيم كه در جنگ عراق عليه ايران با تبر عراقي هاي متجاوز را مي كشت و زناني نيز در رشته هنر داريم مانند مرحومه خانم پروين اعتصامي كه فقط 35 سال عمر كرد و مايه فخر و عظمت شعر و ادب پارسي است.
  • كريم IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    0 0
    اي افساد طلبان اي ظالمين به مملكت و مردم ايران تا كي مي خواهيد سرتان توي آخور آمريكا باشد. هنگامي كه جناب عزرائيل به سراغتان بيايد ديگر خيلي دير شده است. يك فكري به حال بعد از مرگتان بكنيد. ننگ بر سران فتنه 88 و حاميان آنها.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس