.

همزمان با به خشونت کشیده شدن اعتراضات عراقی ها به نتیجه انتخابات پارلمانی این کشور، برخی با انتقاد از عملکرد دولت در این روند درباره تکرار سناریوهای خطرناک عراق هشدار میدهند.

سرویس جهان مشرق _ انتخابات پارلمانی ۲۰۲۱ عراق به عنوان نخستین انتخابات زودهنگام این کشور در فضای ویژه ای برگزار شد و حتی قبل از برگزاری نیز حواشی زیادی از جمله احتمال تلاش برخی طرفهای داخلی و خارجی برای تاثیرگذاری بر روند برگزاری انتخابات و حتی نتیجه آن وجود داشت.

انتخابات متفاوت عراق و نتایج چالش برانگیز

شرایط بعد از اعلام نتیجه این انتخابات در عراق به گونه ای رقم خورد که بسیاری معتقدند گمانه زنی‌ها درباره اقدامات مداخله گرانه برخی طرفها در روند برگزاری و نتیجه انتخابات درست بوده است.

یکی از اقدامات جدیدی که عراق در برگزاری انتخابات زودهنگام این کشور انجام داد شمارش الکترونیکی آراء بود که هرچند گام مثبتی محسوب می شد و عراقی ها را لحظه به لحظه در جریان نتایج به دست آمده قرار میداد، اما چالش برانگیز نیز شد. بسیاری از احزاب و جریانها و مردم عراق بعد از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی اعتراض کرده و کمیساریای عالی انتخابات را مورد انتقاد قرار دادند. آنها با استناد به مدارک به دست آمده از تحرکات کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس و عربستان و امارات بر فضای انتخاباتی عراق و همچنین دستکاری در نتیجه آن از کمیساریای انتخابات خواستند تا شمارش آراء به شکل دستی انجام شود. البته بعد از شمارش دستی آراء در منطقه «الکرخ» بغداد مشخص شد که نتیجه متفاوت از چیزی است که در شمارش الکترونیکی مشخص شده بود.

تحلیلی بر آغاز اعتراضات گسترده مردمی به نتایج انتخابات مجلس عراق / درخواست رهبران سیاسی و مقاومت عراق از مردم برای حفظ آرامش و اعتراض مسالمت‌آمیز +تصاویر

چرا اعتراضات عراق به خشونت کشیده شد؟

اما در هرصورت تغییر تاثیرگذاری در نتیجه اصلی حاصل نشد و همین امر اعتراضات کلامی گروه ها و شهروندان عراقی را به تظاهراتهای خیابانی تبدیل کرد. این تظاهرات ها که از چند هفته قبل برگزار شده ابتدا به شکل مسالمت آمیز بود اما طی روزهای اخیر به شکل ناگهانی به خشونت کشیده شد. بر همین اساس برخی درباره بروز ناهنجاری های امنیتی و تکرار اتفاقاتی که در جریان اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ این کشور افتاد هشدار میدهند؛ چرا که در سایه تشدید تحرکات عناصر تروریستی داعش در مناطق مختلف عراق، اعتراضات خشونت آمیز و ناامنی در این کشور میتواند زمینه مناسب را برای خودنمایی این گروه تروریستی فراهم کند.

معترضان به دستکاری نتایج انتخابات پارلمانی عراق همچنان خیمه های تحصن را در پشت منطقه امنیتی سبز در مرکز بغداد و در برابر مقر هیات دولت این کشور و سفارتخانه های آمریکا و انگلیس مستقر کرده اند و تعداد آنها را افزایش میدهند. نیروهای امنیتی نیز همزمان با آغاز اعتراضات حضور خود را در منطقه سبز تشدید کرده و چندین جاده اصلی در بغداد را بستند و تدابیر امنیتی در مجاورت این منطقه اعمال کردند.

تحلیلی بر آغاز اعتراضات گسترده مردمی به نتایج انتخابات مجلس عراق / درخواست رهبران سیاسی و مقاومت عراق از مردم برای حفظ آرامش و اعتراض مسالمت‌آمیز +تصاویر

پنجشنبه شب «کمیته تظاهرات مخالفان نتایج انتخابات» با انتشار بیانیه‌ای خواستار مشارکت در «تظاهرات مسالمت آمیز» با شعار «جمعه، فرصت نهایی» شد و تأکید کرد که پس از آن وارد فاز تازه‌ای از اعتراضات می‌شود. اما این اعتراضات در روز جمعه وارد فاز خشونت شد و درگیری گسترده ای میان نیروهای امنیتی و معترضان در منطقه سبز بغداد صورت گرفت که بر اساس گزارش های رسیده، نیروهای امنیتی اقدام به شلیک هوایی و استفاده از گاز اشک آور برای پراکنده نمودن تظاهرات کنندگان کردند.  

رسانه‌های عراقی اعلام کردند که در جریان درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان در منطقه سبز بغداد، دست کم ۳ معترض کشته و ده‌ها تن زخمی شدند. البته منابع گزارش میدهند که احتمالا شمار تلفات انسانی بیشتر از این باشد و هنوز جزئیات دقیق مشخص نشده است.

مسئولان عراقی با هشدار درباره اینکه ممکن است این خشونت در اعتراضات، از بغداد به سایر مناطق عراق کشیده شده و سناریوهای خطرناکی را رقم بزند از معترضان خواستند تا از چارچوب تظاهرات مسالمت آمیز خارج نشوند.

واکنش سران عراق به درگیری نیروهای  امنیتی با معترضان

«برهم صالح» رئیس جمهوری عراق خواستار توقف خشونت و انجام اعتراضات مسالمت آمیز شده و درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی را غیرقابل قبول و مایه تاسف دانست. «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق نیز خواستار انجام تحقیقات لازم در این زمینه شده  و بر «دستورهای محکم به نیروهای امنیتی در برخورد حرفه‌ای با تظاهرات جاری» تاکید کرده و افزود: احترام به حقوق بشر و به ویژه حق تظاهرات و بیان نظر از مبانی مورد التزام دولت است.

گروه های مقاومت نیز با وجود اینکه نتیجه انتخابات را غیرواقعی و ساختگی میدانند و به آن معترض هستند، از همه گروه ها و مردم عراق خواستند تا به منظور محافظت از ثبات کشور، خویشتندار بوده و اجازه آشوب آفرینی در عراق را ندهند. «هادی العامری» رئیس ائتلاف فتح و از فرماندهان حشد شعبی هم با صدور بیانیه‌ای خواستار قصاص کسانی شد که فرمان شلیک گلوله به سمت معترضان را صادر کردند.

تحلیلی بر آغاز اعتراضات گسترده مردمی به نتایج انتخابات مجلس عراق / درخواست رهبران سیاسی و مقاومت عراق از مردم برای حفظ آرامش و اعتراض مسالمت‌آمیز +تصاویر

ائتلاف فتح با بیان اینکه دولت مسئول حفظ جان شهروندان عراقی است تاکید کرد، ما با شدیدترین لحن، وضعیت وحشتناک سرکوب توسط مقامات دولتی علیه تظاهرات‌کنندگان صلح‌جو را که به دزدی آراءشان و جعل نتیجه انتخابات اعتراض می‌کنند و در ارائه قانونی دیدگاه خود از حدود دموکراسی فراتر نمی‌روند، محکوم می‌کنیم.

کمیته سازماندهی تظاهرات در اعتراض به نتیجه انتخابات در پاسخ به تیراندازی به سمت معترضان تاکید کرد که ما الکاظمی و دولت را مسئول مستقیم شهید و زخمی شدن ده ها نفر در برخورد وحشیانه با فرزندان ملت عزیزی می‌دانیم که خواستار بازگشت حق به صاحبانش هستند.

«عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق از همه طرف‌ها خواست در این شرایط حساس، منافع عالی ملی را در اولویت قرار دهند و همچنین خواستار رسیدگی جدی کمیسیون عالی مستقل انتخابات و نهاد قضایی به درخواست‌های دریافتی و رعایت انصاف نسبت به نیروهای معترض شدند.

«مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر نیز از تظاهرات‌کنندگانی که نتیجه انتخابات را رد می‌کنند، خواست تا به تعبیر خود آبروی حشد شعبی را خدشه دار نکنند و از تبدیل اعتراض خود به خشونت و تحقیر دولت خودداری نمایند.

تحلیلی بر آغاز اعتراضات گسترده مردمی به نتایج انتخابات مجلس عراق / درخواست رهبران سیاسی و مقاومت عراق از مردم برای حفظ آرامش و اعتراض مسالمت‌آمیز +تصاویر

اما بسیاری در این میان انگشت اتهام را به سمت دولت عراق گرفته و ضعف و عملکرد نامناسب آن را عامل اوضاع کنونی میدانند. به اعتقاد این عده، دولت مصطفی الکاظمی همانند بسیاری از پرونده های دیگر عراق-چه در عرصه داخلی و چه خاریج نتوانست عملکرد مناسبی از خود نشان دهد و نتیجه انتخابات، موید این امر است.

برخی کارشناسان سیاسی امور منطقه بر این باورند که دولت عراق نتوانسته مانع از مداخلات خارجی در روند انتخابات این کشور شود و حتی بعد از اینکه مشخص شد برخی دستکاریها در نتیجه انتخابات صورت گرفته نیز واکنش رسمی نداشت و طبق عادت سکوت کرده است. به همین دلیل عراقی ها بعد از ناامیدی از اقدام جدی دولت برای رسیدگی به اعتراضاتشان دست به تظاهرات خیابانی زدند که مشخص نیست تا کی ادامه داشته باشند.

علاوه بر آن درگیری نیروهای امنیتی با تظاهرات کنندگان که به مرگ چندین نفر و زخمی شدن ده ها تن انجامید مسئله خطرناکی است که نمیتوان از آن عبور کرد و برخی انتقادات از عدم مدیریت مناسب دولت الکاظمی در این زمینه وجود دارد. به ویژه اینکه اعتراضات مشابه در عراق معمولا زود به خشونت کشیده نمیشد و حتی اعتراضات جنجالی ۲۰۱۹ نیز چند هفته اول و قبل از ورود محور آمریکایی-عربی-صهیونیستی به آن، تا حدودی به شکل مسالمت آمیز در جریان بود.

تحلیلی بر آغاز اعتراضات گسترده مردمی به نتایج انتخابات مجلس عراق / درخواست رهبران سیاسی و مقاومت عراق از مردم برای حفظ آرامش و اعتراض مسالمت‌آمیز +تصاویر

تحلیلگران سیاسی عراق معتقدند آشفتگی کمیساریای انتخابات سبب افزایش سقف خواسته‌های معترضان به نتیجه انتخابات دهم اکتبر خواهد شد. ادامه و گسترش دامنه اعتراضات به نتیجه انتخابات در منطقه سبز بغداد بدون اینکه خواسته‌های معترضان از سوی کمیساریا برآورده شود و برخورد نادرست این نهاد، سبب خواهد شد معترضان به راهکارهای دیگری روی آورند. بی‌تردید معترضان سقف خواسته‌های خود را به شمارش دستی همه آرا و در صورت محقق نشدن آن، به لغو انتخابات افزایش خواهند داد؛ موضوعی که دیگر نه در حوزه اختیارات کمیساریا، بلکه در حیطه اختیارات شورای‌ عالی قضایی عراق است.

همزمان با اعتراضات روز جمعه علیه نتایج انتخابات، منابع خبری از دیدار رهبر جریان صدر و «محمد الحلبوسی» رئیس ائتلاف «تقدم» در راستای تشکیل دولت جدید عراق خبر دادند. این درحالی است که به گفته برخی ناظران درصورتی که مطالبات معترضان درباره نتیجه انتخابات برآورده نشود، حتی اگر جریانهای سیاسی برای تشکیل دولت به توافق برسند امکان تکرار حوادث خطرناکتر از اتفاقاتی که روز جمعه رخ داد نیز وجود دارد و مسئولان عراقی باید با در نظر گرفتن منافع و امنیت عراق اقدامات لازم جهت جلوگیری از بازگشت این کشور به دوره آشوبها و تکرار سناریو سقوط دولت و ... را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • امیر IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    3 3
    تکلیف امارات آمریکا انگلیس خبیث روشنه ولی خود فروختهای داخل شیک و مجلسی دارن میراث حاج قاسم و ابومهدی رو به باد میدن باید حما یت کرد از اعتراض به حق مردم عراق لعنت الله قوم الظا لمین
    • آدریان دریا IR ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      1 0
      بعضی وقت ها فکر میکنم این ملت هیچوقت روی آرامش رو نمیبینه.نمی دونم نفرین زینب کبری سلام اله علیه تا این نسل ادامه داشته یا نه واقعا نمی دونم.
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      0 0
      الکاظمی صدام عراق میشود سفر مسئولان ایرانی به عراق در زمان قدرت وی صلاح نیست خطر #بیو_تروریسم وجود دارد
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    4 8
    اینکه که گروهی که انتخابات را باخته بخواد با هیاهو و تظاهرات وهوچی گری نتیجه را عوض کند امری ناپسنده و عاقبت بدی برای کشور دارد.همچنانکه حوادث سال ۸۸ عواقب بدی داشت.
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    4 3
    اینا فتنه گر هستند و دنبال آشوب
    • US ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      2 0
      کی گفته آنها فتنه گر هستند این خواسته به حق آنهاست با و جود تقلب در انتخابات اعتراض کنند انتخابات عراق دوبار ه و به دور از دخالتهای سیاسی باید انجام بشه
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    3 3
    از وقتی که کدخدا از عراق رفت عراقی های بدبخت دیگر آرام و قرار نداشتند و جنگ داخلی و سهم خواهی و ... عراق را به این روزا کشاند
    • من ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      1 0
      سلام . باید بگیم هر کجا کدخدای شما پا میذاره بدبختی و بلا نازل میشه . بنده خدا! هنوز آمریکا از عراق بیرون نرفته! لااقل بدونیم و بگیم.
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    1 4
    تقلب معنی نداره
  • محمد علی CA ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    2 4
    مرگ بر فتنه گر، این فتنه گران از خدا بیخبر رو باید کاظمی بگیره دارشون بزنه، بی شرف های بی شرم و حیا، لعنت خداوند متعال بر کسی که از اینها حمایت کنه
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 0
    نشانه ها و خصوصیات منافقان خداوند در سوره منافقون نخستین نشانه ای که درباره منافقان بیان می کند همان اظهار ایمان دروغین آنها است که پایه اصلی نفاق را تشکیل می دهد. «هنگامی که منافقان نزد تو آیند می گویند ما شهادت می دهیم که حتماً تو رسول خدائی. خداوند می داند که تو فرستاده او هستی ولی خداوند شهادت می دهد که منافقان دروغگو هستند. وَاللَّهُ یشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَکاذِبُونَ »[1]چرا که آنها نمی خواستند خبر از رسالت پیامبر بدهند. بلکه می خواستند از اعتقاد خود به نبوت او خبر دهند و مسلّماً در این خبر دروغگو بودند. در اینجا نخستین نشانه نفاق روشن می شود و آن دوگانگی ظاهر و باطن است که با زبان، مؤکداً اظهار ایمان می کنند ولی در دل آنها مطلقاً خبری از ایمان نیست. این دروغگویی محور اصلی نفاق را تشکیل می دهد.
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    3 0
    چرا عراق هیچ وقت روی آرامش به خودش نمی بینه؟؟؟ چرا رهبران شون با هم یکی نمیشن تا آرامش و آبادانی به کشورشون برگرده؟؟ مقتدی صدر اگر واقعا به فکر مردم کشورش هست باید به خواسته معترضان به انتخابات اهمیت بده و با تدبیر نگذاره خون جوون های این کشور بیشتر از این ریخته بشه و داعش دوباره جون بگیره... خدا رحمت کنه حاج قاسم رو اگر بود حتما به آرامش عراق کمک می کرد
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    3 9
    درود بر مردم عراق که دست فتنه گران داخلی به خصوص هادی العامری و نوری مالکی فاسد را کوتاه کردند، این اغتشاشگران هم مزدوران خارجی هستند و نباید اجازه تجمع داشته باشند
    • محمد IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      3 0
      کاملا برعکس گفتی
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      0 0
      چیزی زدی توهمش خیلی زیاد بوده‌ تو عالم هپروت سیر میکنی امثال هادی عامریها نبودنداکنون داعش وتروریست ها برعراق مسلط شده‌ بودند
    • بختیاری IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      0 0
      احتمال خیلی زیاد یکی از کسانی که در عین الجسد ضربه ملایم مغزی دیده جنابعالی هستی. با این وضعیت قطعا ضربه ملایم نبوده چون کاملا قاطی کردی.خدا شفایی بهت بده و مغزت رو از حالت Mirror خارج کنه.
  • بختیاری IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    3 0
    این همه جنجال و کشتار فقط یک متهم دارد امریکای تروریست وحشی و کاسه لیسان داخلی اون. با این کارها قصد دارن از خروج خودشون پیشگیری کنن که چیزی به اخر وقت تعین شده توسط مقاومت نمونده.بنابراین در صورت وجود یا عدم وجود اشوب خود را برنده میداند(اگر عراق ناامن باشه که به بهانه تروریسم خودساخته خارج نمیشه از عراق و اگر آشوب نشه مهره هایی که باتقلب برنده انتخابات شدن وارد قدرت به نفع امریکای وحشی میشن ! )).که قطعا مقاومت نقشه انها را خنثی میکند انشاالله
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 2
    فتنه گری نکنید و تمکین کنید
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    1 0
    سلام نا آرامی های اخیر عراق نشانگر بازی پیچیده و ساخته اندیشکده های زرسالاران لابی صهیونیستی و لابی وهابیون امریکا در منطقه خاورمیانه است که حزب دمکرات امریکا خبره پیاده سازی آنها در بخش اجرایی بدون بهره مندی از قدرت نظامی است امامدیران ایران اسلامی چه باید بکنند و قبل از عمل چه ها را باید بدانند1-شورای امنیت ملی نیاز به یک باز اندیشی در مدیریت و تحلیل سازی در سطح بین المللی دارد2-سفارت ایران در بغداددارای ضعف در مدیریت خانواده مقاومت در بغداد است3- سکانداران خانه احزاب در تهران درگیر افکاردرون خانواده کشوری شده اند و از واقهیتهای بین المللی غافل گشته اند4-مجلس هم در نگاه بیرون از مرزها هنوز به بیرون تمرکز قابل قبول نکرده است5-تکانه های در کنار مرزها از افغانستان آذربایجان و حال عراق و احتمال شیطنتها در پاکستان و ترکیه در آینده هشیاری سکانداران کشور را می طلبد6-حماسه در دریای عمان در مقابل استکبار نباید ما را مغرور بکند7- خوب دقت کنید امریکا روسیه را در گیر اکراین و اروپا می کند و تا تهدیدات هسته ای پیش می برد 8- چین را در گیر تنش با تایوان و استرالیا و کره و ژاپن می کند و باز تهدیدات هسته ای را پیش می کشد9- امریکا برای دادن روحیه به حاکمان خود فروخته خاورمیانه بازی حرکت بمب افکن هسته ای را در منطقه می دهد10-با باخت حزب دمکرات در انتخابات اخیر حزب جمهوری خواه مشوق نقشه های آماده شده خود می کند وبرای ایجاد تنش و تحمیل نظرات خود در کفتکوهای برجام باز خوانی می کند11- جمهوری اسلامی ایران نباید مداکره و تحریم را به برگ های برنده دو حزب امریکا بکند12-ایران اسلامی باید بتواند بر افکار مردم امریکا اثر بگذارد تا بتواند مردم امریکا را از اسارت دو حزب مافیایی امریکا رها سازد13-خانه رسانه ایران با رسانه های عدالت طلب امریکا ارتباط قوی برقرار بنماید14- ما هنوز نتوانسته ایم الگوی حکومت داری مورد نظر امام در انتظار ظهور امام مهدی عج الله الفرجه را به جهان صادر کنییم که راه رهایی امت های اسلامی از بی عدالت گران است15- راه رسیدن به گام دوم انقلاب و در آخر حکومت عدالت گستر بقیه الله فقط با توسعه مقاومت و عدالت بصورت همزمان فقط با مکتب شهید زنده و قهرمان جهانی قاسم سلیمانی امکان پذیر است که خداوند مدیران نظام را در این راه موفق گرداند انشالله و توکل الله.
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    1 0
    در پاسخ هایی که در دفاع از الکاظمی مشاهده می کنید رد پای اصلاح طلب های ایرانی را به وضوح می توان دید . این ها کسانی هستند که خودشان با طرح پیش ساخته تقلب ایران را به آتش کشیدند اما امروز معترضین عراقی را محکوم می کنند . این ها دیگه چقدر بی وجدانند .....!!!!!!!!!!
  • ازاد IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 0
    عده ای مزدور بوده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس