به گزارش مشرق به نقل از ايسنا ، حميدرضا حاجي بابايي در كارگاه آموزشي هفت هزار نفري تحول بنيادين آموزش و پرورش استان همدان عنوان كرد: سند تحول بنيادين، قانون اساسي در نظام آموزش و پرورش كشور است كه بنابر تاكيدات مقام معظم رهبري بندبند آن بايد اجرايي شود.
وي اظهار كرد: هنگامی در مجموعه آموزش و پرورش پيشرفت حاصل ميشود كه بندبند اين سند اجرايي شود و تحول عظيمي در اين حوزه صورت گيرد.
وي بيان كرد: از سال68 براي تحول بنيادين در نظام آموزش و پرورش به صورت جسته و گريخته اقداماتي نيز انجام شد و از سال 72 برخي اقدامات اجرايي شد كه در آينده برخي تحولات اصلاح شد.
حاجي بابايي خاطرنشان كرد: اجرايي كردن اين سند از امسال ضرورت يافته و بيش از 500 محقق، پژوهشگر و اهل نظر از حوزه و دانشگاه براي بررسي سند وارد عمل شدند.
وي در ادامه افزود: 70 پروژه پژوهشي در راستاي اجرايي كردن سند تحول بنيادين انجام پذيرفته و در شوراي عالي انقلاب فرهنگي در رابطه با اين سند مطالعاتی انجام شده است.
وزير آموزش و پرورش اذعان كرد: نقشه علمي جزو مهمترين اسناد كشور است كه در 13 جلسه در شوراي عالي عالي انقلاب فرهنگي بررسي شد، چرا كه نظام تعليم و تربيت يكي از مقولههاي مهم در كشور است.
حاجي بابايي يادآورشد: مجموعه آموزش و پرورش از زمان آغاز به كار تا كنون داراي سند تحول بنيادين نبوده و امروز براي اولين بار آموزش و پرورش داراي قانون اساسي شده است.
وي اضافه كرد: امسال سالي استثنايي براي آموزش و پرورش است كه بايد ريل گذاري انجام شود و كار با قدرت و توان كامل شروع شود، معلمان، مديران، مسوولان و مردم در اجراي اين سند سهيم هستند.
وزير آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: فرهنگيان جزييات سند تحول را در يك مجموعه كوچك در اختيار خواهند گرفت كه اين كتاب پشتوانه صدها كتاب است، بنابراين نقشه راه در اختيار فرهنگيان قرار خواهد گرفت.
حاجيبابايي اذعان كرد: معلم، كتاب، ساعت تدريس و ساير موضوعات در سند تحول نيز تعريف شده است.
وي خاطرنشان كرد: در برخي حوزهها نياز به 100 درصد تغييرات وجود دارد و در برخي موضوعات ديگر بازنگري و تغييرات انجام ميگيرد تا به اين ترتيب شاهد پيشرفت جامعه باشيم.
حاجيبابايي به تغيير محتواي كتب درسي نيز اشاره و بيان كرد: تمامي كتب درسي از دوره اول ابتدايي تا پايان دوره متوسطه نيز دستخوش تحول بنيادين ميشود.
وي تصريح كرد: كتب درسي دوره دوم و ششم ابتدايي كامل متحول شده و دانش آموزان اين دو دوره از مهرماه با كتاب جديد ادامه تحصيل ميدهند.
وي يادآورشد: كتب درسي دوره اول ابتدايي در سال گذشته متحول شد و هر سال كتب درسي دو دوره نيز دستخوش تغييرات ميشوند، بنابراين تا پنج سال آينده تمام كتابهاي درسي تغيير ميكنند.
حاجي بابايي تاكيد كرد: كتاب خوب كتابي است كه دانش آموز بتواند به آن عمل كند و تفكر محور پرورش يابد.
وي اذعان كرد: نگاه امروز آموزش و پرورش نگاه حفظ محوري نيست، بلكه نگاه آن تفكر محور، انديشه محور و خلاقيت و نوآوري است كه با اين روند مسير پيشرفت جامعه سرعت ميگيرد.
وزير آموزش و پرورش ادامه داد: حجم كتابها بايد تعديل يابد تا دانش آموزان درسهاي مورد نظر را به صورت كارگاهي يادبگيرند و بتوانند از اطلاعات خود تا پايان عمر استفاده كنند، در حالي كه با نگاه حفظ محوري ماندگاري اطلاعات در ذهن دانش آموزان كوتاه مدت است.
حاجيبابايي اظها كرد: در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش 171 اقدام ملي تعريف شده كه هر يك از اين اقدامات شامل چندين اقدام است.
وي معلم را محور همه تحولات و اجراي سند معرفي كرد و گفت: معلم در صفحه به صفحه اين سند در محوريت و اصل موضوع قرار دارد و بايد به جايگاه معلمان ارج بنهيم.
وي افزود: با اجرايي كردن اين سند، جمهوري اسلامي ايران در سال 1404 رتبه اول توليد علم را در منطقه به خود اختصاص ميدهد.
حاجيبابايي جايگاه معلمان را بسيار بالا دانست و افزود: در سند تحول بنيادين معلم كارمند نيست، چرا كه در نقشه جامع علمي كشور معلمان، پژوهشگران، استادان و نوآوران در يك رديف تعريف شدهاند.
وي تاكيد كرد: آموزش و پرورش مهمترين نهاد فرهنگي كشور است كه مولد سرمايه اجتماعي است.
وزير آموزش و پرورش اضافه كرد: راه پيشرفت براي كشورر زماني هموار خواهد شد كه كشور داراي نيروي انساني مولد و داراي تفكر باشد و اين امر نيازمند نظام آموزشي قوي است.
حاجيبابايي اظهار كرد: در گذشته تنها وجود نيروي انساني و منابع نشانه توسعه بود، اما نگاهها تغيير كرده، بنابراين استاني توسعه يافته است كه نيروي مولد انساني داشته باشد، بنابراين دانش آموزان بايد تفكر، انديشه و خلاق محور پرورش يابند.
وي به تعطيلي پنج شنبهها نيز اشاره و بيان كرد: معلمان بايد مانند استادان خدمت كنند.
حاجيبابايي بيان كرد: برخي معلمان با تعطيلي روزهاي پنج شنبه دغدغه اضافه كاري داشته و تمايل دارند روزهاي پنج شنبه براي گرفتن اضافه كاري به تدريس بپردازند تا با اضافه كاري زندگي خود را اداره كنند، در حالي كه در سند تحول ما به دنبال آن هستيم كه معلم با حقوق خود زندگي خود را اداره كند.
وي اظهار كرد: بايد به بيانات و تاكيدات مقام معظم رهبري عمل كنيم، بنابراين همه وظيفه دارند در اجرايي كردن سند تحول بنيادين در آموزش و پرورش كمك كنند.
حاجي بابايي يادآورشد: در مجموعه آموزش و پرورش نزديك به 920 هزار نفر معلم داريم كه 570 هزار نفر از اين تعداد را خانمها تشكيل ميدهند.
وي به دانشگاه ويژه فرهنگيان اشاره و بيان كرد: امسال 25 هزار نفر در دانشگاه فرهنگيان از طريق آزمون سراسري مشغول به تحصيل خواهند شد و اين دانشگاه تا مدارك دكترا دانشجو ميپذيرد.
وي تصريح كرد: اين دانشگاه ويژه فرهنگيان بوده و هيچ شخصي به غير از قشر فرهنگي اجازه ثبت نام در اين دانشگاه را ندارد.
حاجيبابايي در پايان گفت: دورههاي آموزشي براي معلمان گذاشته شده كه مولفان در اين دورهها تمامي محتواهاي كتب درسي را به معلمان آموزش ميدهند.
وي اظهار كرد: هنگامی در مجموعه آموزش و پرورش پيشرفت حاصل ميشود كه بندبند اين سند اجرايي شود و تحول عظيمي در اين حوزه صورت گيرد.
وي بيان كرد: از سال68 براي تحول بنيادين در نظام آموزش و پرورش به صورت جسته و گريخته اقداماتي نيز انجام شد و از سال 72 برخي اقدامات اجرايي شد كه در آينده برخي تحولات اصلاح شد.
حاجي بابايي خاطرنشان كرد: اجرايي كردن اين سند از امسال ضرورت يافته و بيش از 500 محقق، پژوهشگر و اهل نظر از حوزه و دانشگاه براي بررسي سند وارد عمل شدند.
وي در ادامه افزود: 70 پروژه پژوهشي در راستاي اجرايي كردن سند تحول بنيادين انجام پذيرفته و در شوراي عالي انقلاب فرهنگي در رابطه با اين سند مطالعاتی انجام شده است.
وزير آموزش و پرورش اذعان كرد: نقشه علمي جزو مهمترين اسناد كشور است كه در 13 جلسه در شوراي عالي عالي انقلاب فرهنگي بررسي شد، چرا كه نظام تعليم و تربيت يكي از مقولههاي مهم در كشور است.
حاجي بابايي يادآورشد: مجموعه آموزش و پرورش از زمان آغاز به كار تا كنون داراي سند تحول بنيادين نبوده و امروز براي اولين بار آموزش و پرورش داراي قانون اساسي شده است.
وي اضافه كرد: امسال سالي استثنايي براي آموزش و پرورش است كه بايد ريل گذاري انجام شود و كار با قدرت و توان كامل شروع شود، معلمان، مديران، مسوولان و مردم در اجراي اين سند سهيم هستند.
وزير آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: فرهنگيان جزييات سند تحول را در يك مجموعه كوچك در اختيار خواهند گرفت كه اين كتاب پشتوانه صدها كتاب است، بنابراين نقشه راه در اختيار فرهنگيان قرار خواهد گرفت.
حاجيبابايي اذعان كرد: معلم، كتاب، ساعت تدريس و ساير موضوعات در سند تحول نيز تعريف شده است.
وي خاطرنشان كرد: در برخي حوزهها نياز به 100 درصد تغييرات وجود دارد و در برخي موضوعات ديگر بازنگري و تغييرات انجام ميگيرد تا به اين ترتيب شاهد پيشرفت جامعه باشيم.
حاجيبابايي به تغيير محتواي كتب درسي نيز اشاره و بيان كرد: تمامي كتب درسي از دوره اول ابتدايي تا پايان دوره متوسطه نيز دستخوش تحول بنيادين ميشود.
وي تصريح كرد: كتب درسي دوره دوم و ششم ابتدايي كامل متحول شده و دانش آموزان اين دو دوره از مهرماه با كتاب جديد ادامه تحصيل ميدهند.
وي يادآورشد: كتب درسي دوره اول ابتدايي در سال گذشته متحول شد و هر سال كتب درسي دو دوره نيز دستخوش تغييرات ميشوند، بنابراين تا پنج سال آينده تمام كتابهاي درسي تغيير ميكنند.
حاجي بابايي تاكيد كرد: كتاب خوب كتابي است كه دانش آموز بتواند به آن عمل كند و تفكر محور پرورش يابد.
وي اذعان كرد: نگاه امروز آموزش و پرورش نگاه حفظ محوري نيست، بلكه نگاه آن تفكر محور، انديشه محور و خلاقيت و نوآوري است كه با اين روند مسير پيشرفت جامعه سرعت ميگيرد.
وزير آموزش و پرورش ادامه داد: حجم كتابها بايد تعديل يابد تا دانش آموزان درسهاي مورد نظر را به صورت كارگاهي يادبگيرند و بتوانند از اطلاعات خود تا پايان عمر استفاده كنند، در حالي كه با نگاه حفظ محوري ماندگاري اطلاعات در ذهن دانش آموزان كوتاه مدت است.
حاجيبابايي اظها كرد: در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش 171 اقدام ملي تعريف شده كه هر يك از اين اقدامات شامل چندين اقدام است.
وي معلم را محور همه تحولات و اجراي سند معرفي كرد و گفت: معلم در صفحه به صفحه اين سند در محوريت و اصل موضوع قرار دارد و بايد به جايگاه معلمان ارج بنهيم.
وي افزود: با اجرايي كردن اين سند، جمهوري اسلامي ايران در سال 1404 رتبه اول توليد علم را در منطقه به خود اختصاص ميدهد.
حاجيبابايي جايگاه معلمان را بسيار بالا دانست و افزود: در سند تحول بنيادين معلم كارمند نيست، چرا كه در نقشه جامع علمي كشور معلمان، پژوهشگران، استادان و نوآوران در يك رديف تعريف شدهاند.
وي تاكيد كرد: آموزش و پرورش مهمترين نهاد فرهنگي كشور است كه مولد سرمايه اجتماعي است.
وزير آموزش و پرورش اضافه كرد: راه پيشرفت براي كشورر زماني هموار خواهد شد كه كشور داراي نيروي انساني مولد و داراي تفكر باشد و اين امر نيازمند نظام آموزشي قوي است.
حاجيبابايي اظهار كرد: در گذشته تنها وجود نيروي انساني و منابع نشانه توسعه بود، اما نگاهها تغيير كرده، بنابراين استاني توسعه يافته است كه نيروي مولد انساني داشته باشد، بنابراين دانش آموزان بايد تفكر، انديشه و خلاق محور پرورش يابند.
وي به تعطيلي پنج شنبهها نيز اشاره و بيان كرد: معلمان بايد مانند استادان خدمت كنند.
حاجيبابايي بيان كرد: برخي معلمان با تعطيلي روزهاي پنج شنبه دغدغه اضافه كاري داشته و تمايل دارند روزهاي پنج شنبه براي گرفتن اضافه كاري به تدريس بپردازند تا با اضافه كاري زندگي خود را اداره كنند، در حالي كه در سند تحول ما به دنبال آن هستيم كه معلم با حقوق خود زندگي خود را اداره كند.
وي اظهار كرد: بايد به بيانات و تاكيدات مقام معظم رهبري عمل كنيم، بنابراين همه وظيفه دارند در اجرايي كردن سند تحول بنيادين در آموزش و پرورش كمك كنند.
حاجي بابايي يادآورشد: در مجموعه آموزش و پرورش نزديك به 920 هزار نفر معلم داريم كه 570 هزار نفر از اين تعداد را خانمها تشكيل ميدهند.
وي به دانشگاه ويژه فرهنگيان اشاره و بيان كرد: امسال 25 هزار نفر در دانشگاه فرهنگيان از طريق آزمون سراسري مشغول به تحصيل خواهند شد و اين دانشگاه تا مدارك دكترا دانشجو ميپذيرد.
وي تصريح كرد: اين دانشگاه ويژه فرهنگيان بوده و هيچ شخصي به غير از قشر فرهنگي اجازه ثبت نام در اين دانشگاه را ندارد.
حاجيبابايي در پايان گفت: دورههاي آموزشي براي معلمان گذاشته شده كه مولفان در اين دورهها تمامي محتواهاي كتب درسي را به معلمان آموزش ميدهند.