سیگنال واضح چین به ارتش آمریکا با ساخت ماکت ناوهای هواپیمابر این کشور

کارشناس امنیت دریایی یک اندیشکده آمریکایی گفت، ساخت ماکت‌های رزمناوها و هواپیماهای جنگی آمریکا از سوی چین برای هدف گیری در تمرین‌ها، ارسال پیام روشنی به ارتش ایالات متحده است.

به گزارش مشرق، یک کارشناس امنیت دریایی در یک اندیشکده آمریکایی گفت، ساخت ماکت‌های کشتی‌های جنگی و هواپیماهای جنگی آمریکا از سوی چین برای هدف گیری در تمرین‌ها، ارسال پیام روشنی برای ارتش ایالات متحده است.

به نوشته وبگاه «استرایپس» تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده در هفتم نوامبر شرکت «مکسار» اهدافی را نشان می‌دهد که به شکل یک ناو هواپیمابر ایالات متحده و ناوشکن‌های موشک انداز  کلاس الرایت بروک» در مجموعه ای از بردهای هدف در صحرای تاکلاماکان  در استان سین کیانگ چین ساخته شده اند.

«جان کربی»، سخنگوی پنتاگون در یک کنفرانس خبری در هشتم نوامبر گفت که چین به وضوح در حال توسعه قابلیت‌هایی است تا از دستیابی ایالات متحده به مناطق خاصی در منطقه هند و اقیانوس آرام جلوگیری کند.

به نوشته این وبگاه، تصاویر ماهواره‌ای بعدی نشان دادند که اهداف بیشتری در شکل تجهیزات نظامی ایالات متحده ساخته شده است. بر اساس گزارش نهم نوامبر نیروی دریایی ایالات متحده، یک ناو دوم و کوچکتر در فاصله ۳۰۰ مایلی از اولین هدف ساخته شده است. همچنین ماکت چهار جنگنده اف-۳۵ در سین کیانگ رویت شده است.

«لایل گلدشتاین» از تحلیلگران آمریکایی در «اندیشکده رزم نیروی دریایی آمریکا»   بر این باور است که ساختن اهداف ماکت برای شبیه‌سازی نبرد در دنیای واقعی امری عادی است، اما مقیاس و تلاش نشان‌ داد ه ‌شده توسط چین نشان‌دهنده عزم پکن در تقابل با آمریکاست.

گلدشتاین گفت: «چینی‌ها به خوبی می‌دانند که ماهواره‌های ایالات متحده  آن‌ها را نظارت می‌کنند و در نهایت شاهد این تلاش‌ها خواهند بود. رهبری چین به طرق مختلف به وضوح اعلام کرده است که در حال توسعه قابلیت‌های نظامی برای  وارد کردن آسیب جدی به نیروی دریایی ایالات متحده در صورت وقوع درگیری نظامی  محتمل هستند.»

گلدشتاین گفت که تصاویر ماهواره‌ای را می‌توان به عنوان «پیام‌های سیاسی-نظامی» تعبیر کرد، یا ممکن است پکن قصد دارد چنین پیامی را منتقل کند و ارتش چین صرفاً به عنوان یک امر طبیعی آموزش می‌دهد.

با این حال، او گفت که واضح است که چین در حال آماده شدن برای درگیری بالقوه با رزمناوهای ایالات متحده است. گلدشتاین گفت که این تصاویر احتمالاً وضعیت را تشدید نخواهد کرد، بیشتر به این دلیل که ایالات متحده از قبل از تحولات نظامی چین آگاه است.

وی گفت که ایالات متحده و چین باید مداخله در امورهم  را کاهش دهند و در عوض همکاری و گفت‌وگو بین دو ابرقدرت را در اولویت قرار دهند.

گلداشتاین افزود: «این منطقه بیشتر شبیه یک بشکه باروت به نظر می‌رسد که آماده انفجار است. هم چین وهم آمریکا گام‌های تحریک‌آمیزی برداشته‌اند که وضعیت را در دوره‌ای که به بیش از یک دهه قبل بازمی‌گردد، تشدید کرده است. چین باید تشخیص دهد که نمی‌تواند آمریکا را از منطقه بیرون کند. با این حال، ایالات متحده همچنین باید درک کند که باید خود را با قدرت رو به رشد چین وفق دهد.»

بر اساس آخرین گزارش سالانه پنتاگون، ارتش چین در ژوئیه  ۲۰۱۹ اولین شلیک مستقیم خود را به سمت  اهدافی دردریای چین جنوبی انجام داد و ۶ موشک بالستیک ضد کشتی دانگ فنگ  شلیک کرد. دانگ فنگ موشک چند منظوره قادر به حمل کلاهک اتمی و متعارف است و می‌تواند به اهداف زمینی و  دریایی در غرب اقیانوس آرام، اقیانوس هند و دریای چین جنوبی با دقت اصابت کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس