رونمایی کتاب روزهای جنگی سعید

آئین رونمایی از کتاب «روزهای جنگی سعید» به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، مراسم رونمایی از کتاب «روزهای جنگی سعید» با حضور «سرهنگ سعید بلوری» راوی کتاب، «اعضای گروه تحقیقاتی فتح الفتوح» نویسندگان کتاب، «مرتضی قاضی» مدیر انتشارات مرز و بوم، «محمدهادی ناصری» مدیرکتابخانه‌های عمومی استان تهران و اهالی کتاب و رسانه در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک‌شهر برگزار شد.

خاطرات بدون سانسور گردان تخریب رونمایی شد

مرتضی قاضی مدیر انتشارات مرز و بوم در ابتدا با بیان سخنانی مراحل انتشار کتاب روزهای جنگی سعید را مرور و عنوان کرد: انتشارات مرز و بوم با گردان تخریب در دوران دفاع مقدس قرابت دارد، شخصا هم قرابتی با فرمانده گردان تخریب لشگر ۲۷ حاج منصور رحیمی دارم و توفیق انتشار خاطرات یکی از همرزمان این گردان را داشتیم؛ رزمندگان تخریب از مخلص‌ترین‌های دفاع مقدس هستند و کتاب روزهای جنگی سعید حاوی خاطرات متفاوتی از رزمندگان گردان تخریب است‌.

وی ادامه داد: فرمایش رهبری مبنی بر این که اتمام رزم رزمنده با نگارش خاطرات او اتفاق می‌افتد، موجب شد تا نگارش خاطرات رزمندگان سرلوحه کار ما باشد، برای گردآوری اطلاعات کتاب «روزهای جنگی سعید» هم ارزیابی اولیه تا ارزیابی نهایی استانداردهای لازم از نظر محتوایی و کیفی را برای این کتاب با توجه به ملاحظات ناشر در نظر گرفتیم و همچنین از سوی گروه هماهنگ کننده، مواردی چون راستی‌آزمایی خاطرات بسیار مورد توجه بود و زحمات بسیاری برای هماهنگی های تحقیقات این کتاب انجام شد.

مدیر انتشارات مرز و بوم در بخشی از سخنانش محصولات انتشارات خود را نیز معرفی و عنوان کرد: ما کتابی را منتشر کردیم که حاج کاظم سلیمانیان، نویسنده آن، جانباز نابینا است و برای نوشتن ۸۰ صفحه خاطرات و نحوه جانبازی خود در دفاع مقدس با استفاده از نرم افزاری که با چشم کاربر امکان نوشتن و تایپ را فراهم کرده بود، دو سال وقت گذاشته بود.

خاطرات بدون سانسور گردان تخریب رونمایی شد

قاضی با اشاره به اینکه ما در مورد کارهای بر زمین مانده فعالیت می‌کنیم که مجموعه‌های دیگر به آن نمی‌پردازند، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا از طریق نشر مرز و بوم آثار کیفی به مخاطب ارائه دهیم و علاوه بر آشنایی آنها با حماسه های رزمندگان دفاع مقدس این آثار در دل مخاطب آن جا باز کند.

سرهنگ سعید بلوری که راوی کتاب روزهای جنگی سعیده است در این جلسه از انگیزه خود برای بیان خاطراتش و چاپ در این کتاب گفت: توصیه رهبر انقلاب نسبت به این که «نسل‌های بعدی بدانند در دوران دفاع مقدس چه گذشته و رزمندگان باید خاطرات خود را به نسل‌های بعد منتقل کنند» باعث شد تا من هم سهم خود را ایفا کنم و از این طریق یاد شهدا را زنده نگه دارم. البته خانم محمدی و دوستانشان سالها برای جمع‌آوری این خاطرات تلاش کردند و نتیجه تلاش خود را گرفتند.

وی ادامه داد: وقتی کتاب منتشر شد من هم بسیار خوشحال شدم از اینکه خاطرات من فراموش نمی شود و در جایی مورد استفاده قرار می گیرد و حفظ می شود بخصوص برای فرزندان خودم.

عالمه محمدی مدیر گروه تحقیقاتی فتح الفتوح در ادامه مراسم اظهار کرد: از سال ۱۳۸۰ گروه فتح‌الفتوح تشکیل شد و صبوری آقای بلوری برای چاپ این کتاب باعث شد تا خاطرات کاملا موفق بیان شود. ما ۱۴ بار تمام خاطرات آقای بلوری را به طور کامل مرور و بازنویسی کردیم و ایشان به تمام سوالات پاسخ دادند که از ایشان بسیار متشکریم. حالا در حال جمع‌آوری خاطرات دیگر از شهدا و رزمندگان گردان تخریب هستیم و آثار جدیدی به مخاطبان هدیه می دهیم.

خاطرات بدون سانسور گردان تخریب رونمایی شد

سجاد محقق دیگر سخنران مراسم رونمایی کتاب «روزهای جنگی سعید» بود که چاپ این کتاب را اتفاق خوبی دانست و بیان کرد: در این اثر هیچ افراط و تفریط به چشم نمی خورد و جزئیات دقیقی تدوین و گردآوری شده است. همه افرادی که روی گردآوری خاطرات تخریبچی این کتاب فعالیت کرده‌اند هرکدام دقیق و درست عمل کرده‌اند. کتاب یک نمای واقعی دارد و در کمتر کتاب های مربوط به جنگ، این موضوع رعایت شده است البته این کتاب روایت های جذابی هم دارد که کمتر به آنها پرداخته شده است.

وی از اینکه آقای بلوری دچار خودسانسوری نشده استقبال کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از کتاب های مربوط به جنگ واقعی نیستند و نویسنده و راوی قسمتهایی را حذف می کنند. در کتاب خاطرات جنگ سعید شاهد تنوع خاطرات هستیم که مربوط به مناطق مختلف غرب و جنوب کشور است و این خود به تنوع و ارتباط مناسب با مخاطب کمک می‌کند. البته تلاش دوستان و زحماتی که برای تدوین آن کشیدند همچنین سلیقه ای که در ریتم کتاب داشتند قابل تقدیر است. ناشر هم نقش خوبی در امور فنی کتاب کرده که مخاطب به سادگی با اثر ارتباط برقرار می‌کند.

محقق توجه به اطلاعات تخصصی و ابزارآلات جنگی را از دیگر ویژگی‌های مثبت کتاب روزهای جنگی سعید برشمرد و گفت: در بسیاری از کتاب های مربوط به جنگ  بارها از ادوات ابزار نظامی و جنگی صحبت می‌شود اما مخاطب با هیچ کدام از آنها آشنا نمی شود مثلاً یک ذهنیت کلی نسبت به «مین» پیدا می‌کند در حالی که ارائه اطلاعات تخصصی در این کتاب برای مخاطب جالب و مفید است؛ مثلا متوجه تفاوت انواع مین می‌شود.

 در پایان مراسم هادی ناصری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی اعلام کرد: امیدوارم بتوانم وظیفه خود را در مورد معرفی کتاب‌های دفاع مقدس به درستی ایفا کنیم. خوشحالم که در شروع هفته کتابخوانی یک کتاب خوب در این زمینه رونمایی شد. اینکه در خدمت افراد دغدغه‌مند در حوزه دفاع مقدس و نشر کتابهای مربوط به آن هستیم، برای ما باعث افتخار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس