آبان 98 | از بی‌توجهی‌ دولت تدبیر و امید به هشدارها تا تمسخر مردم توسط روحانی

تحریف و شایعه دو ابزار مهم رسانه‌های دشمن در زمان ناآرامی‌های ایران است؛ در ماجرای آشوب‌های آبان ۹۸ نیز جریان معاند با استفاده از این حربه، بنزینی روی آتش اعتراضات مردمی ریختند.

به گزارش مشرق، ۲۴ آبان دومین سالگرد جمعه‌ای است که  آغازی شد بر «من هم صبح جمعه مطلع شدم»های رئیس جمهور دولت دوازدهم»؛ اظهارنظری که چون بنزین بر آتش اعتراضات مردم ریخته شد. دولت در اقدامی که نه پیوست رسانه‌ای داشت و نه بویی از صداقت با مردم، به طور ناگهانی قیمت بنزین را افزایش داد.

ماجرا از ساعات بامدادی جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ کلید خورد. زمانی که مردم به طور ناگهانی در پمپ‌های بنزین با افزایش قیمت بنزین به دو نرخ جدید مواجه شدند. زمزمه گرانی بنزین البته از ماه‌ها قبل بر سر زبان‌ها افتاده بود و تقریبا هیچ کارشناسی در مورد لزوم اصلاح قیمت بنزین شک نداشت اما دولت مدام هرگونه تصمیم در این‌باره را تکذیب می‌کرد. درست مانند اردیبهشت همان سال که خبرگزاری فارس از برنامه دولت برای افزایش ناگهانی قیمت بنزین خبر داده بود اما با تکذیب دولت مواجه شد.

ساعات پایانی روز ۲۳ آبان بود که کم‌کم زمزمه تغییر بنزین در میان جامعه مطرح شد. عده‌ای به پمپ‌بنزین‌ها هجوم بردند و صف‌های طولانی در بعضی از شهرها ایجاد شد. صبح جمعه، در شهرهای مختلف کشور، اعتراضات پراکنده‌ای صورت گرفت. مردم نگران تبعات این تصمیم ناگهانی بودند. در بعضی شهرها، عده‌ای با خاموش کردن اتومبیل خود اقدام به بستن جاده‌ها کردند. تجمع‌هایی هم در چند شهر برگزار شد و شعارهای تندی هم علیه این تصمیم و حتی علیه مسئولان نظام داده می‌شد. اما با مدیریت پلیس، همه چیز در یک روال آرام و منطقی پیش می‌رفت.

اما بلافاصله با دخالت رسانه‌های معاند و سپس چهره‌های بدنام منافق، سلطنت‌طلب و دولت‌های خارجی، مسیر اعتراضات منحرف شد؛ حضور افراد مسلح و تیراندازی به سمت مردم، حمله به مراکز استراتژیک و امنیتی همچون پالایشگاه‌ها و مراکز نظامی، آتش زدن پمپ بنزین‌ها، غارت انبارهای کالاهای استراتژیک و حیاتی، حمله به اماکن عمومی ( حدود ۱۰۰۰ شعبه بانک، ۵۰۰ مرکز دولتی، ۳۰۰۰ دستگاه خودپرداز، ۱۰۰۰ مغازه، ۲۰۰ فروشگاه زنجیره‌ای، ۵۰ مرکز نظامی و ۱۰۰۰ خودروی شخصی و عمومی)، خالی کردن کامیون‌های سنگ وسط خیابان‌ و... دیگر نشانی از اعتراضات مسالمت آمیز نمی‌داد. عده‌ای با آمادگی کامل سعی داشتند اعتراضات مردم را به سمت اغتشاش و ناآرامی منحرف کنند.

شایعاتی که مانند بنزین روی آتش اعتراضات آبان ۹۸ ریخته شد

در کنار تمام تحرکات معاندین نگاهی به نحوه پوشش این اتفاق توسط رسانه‌های معاند و شایعاتی که در فضای مجازی منتشر شد می‌اندازیم:

*  دروغ آمدنیوزی رویترز درباره آمار کشته‌شدگان

یکی از مهمترین شایعاتی که در خصوص  حوادث آبان مطرح شد، تعداد کشته شدگان بود. در این میان هرکسی از خودش آماری منتشر می‌کرد. سازمان عفو بین الملل، بازوی تبلیغاتی ایالات متحده علیه دولت‌های ناهمسو از ۳۰۴ کشته صحبت کرد.

شایعاتی که مانند بنزین روی آتش اعتراضات آبان ۹۸ ریخته شد

 «برایان هوک»، مسوول وقت امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، کشته شدگان را ۱۰۰۰ نفر عنوان کرد.

شایعاتی که مانند بنزین روی آتش اعتراضات آبان ۹۸ ریخته شد

اما رویترز روی دست همه این آمارها بلند شد و در ادعایی آمدنیوزمانند مدعی جان باختن ۱۵۰۰ نفر شد؛ آماری که هیچ سندی برای آن نداشت مگر اظهارات مریم رجوی، سرکرده منافقین!

شایعاتی که مانند بنزین روی آتش اعتراضات آبان ۹۸ ریخته شد

تاخیر مسئولان در اعلام آمار دقیق کشته شدگان هم به این شایعات دامن زد  تا این که وزیر کشور پس از بررسی دقیق، آمار جان باختگان را ۲۳۰ نفر از جمله ۶ نیروی امنیتی و پلیس اعلام کرد.

* دروغ پیداکردن اجساد در رودخانه 

یکی دیگر از شایعات، مربوط به دستگیری بهمن پرورش غواص جانباز کرمانشاهی بود که ادعا کردند اجساد چند جوان(کشته اعتراضات بنزینی) را از سدکرج و تعداد دیگری را هم از سد کارون بیرون کشیده است. 

شایعاتی که مانند بنزین روی آتش اعتراضات آبان ۹۸ ریخته شد

شایعاتی که مانند بنزین روی آتش اعتراضات آبان ۹۸ ریخته شد

بهمن پرورش همان زمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس این شایعات را تکذیب کرد  و گفت:  یک روز گفتند من سد کرج رفتم، روز دیگر گفتند رفتم لتیان و یک روز هم سد کارون که این ها کذب است حتی یک روز دیگر هم آمدند و گفتند اطلاعات به من آمپول زدند و حافظه ام را از دست دادم یا فلج شدم و روی ویلچر نشسته ام، همه این‌ها را من تکذیب می‌کنم و الان که صحبت می‌کنم سالم هستم.

* جازدن یک داعشی به جای کشته اعتراضات

آن ها برای رسیدن به هدفشان یک عضو داعش را هم به جای کشته شده آبان ۹۸ جا زدند. یکی از این شایعات انتشار تصویر فردی به نام «آرش قنبری» به جای کشته‌شدگان این حوادث بود که رسانه‌های ضدانقلاب و بیگانه روی آن مانور خبری گسترده‌ای دادند.

شایعاتی که مانند بنزین روی آتش اعتراضات آبان ۹۸ ریخته شد

اما واقعیت این است که فرد مذکور محمد مرادی، از اعضای داعش است که در سال ۲۰۱۷ کشته شده بود.

شایعاتی که مانند بنزین روی آتش اعتراضات آبان ۹۸ ریخته شد

* دروغ مکزیکی که به پلیس ایران نسبت دادند

حتی عده ای دیگر برای تخریب چهره ماموران با انتشار این فیلم مدعی شدند پلیس در حال غارت فروشگاه است!

شایعاتی که مانند بنزین روی آتش اعتراضات آبان ۹۸ ریخته شد

اما بررسی‌ها نشان داد که این فیلم اصلاً به ایران ارتباط نداشته و برای کشور مکزیک بود که رسانه‌های بین المللی یک سال قبل از وقوع اعتراضات بنزینی هم منتشر کرده بودند

شایعاتی که مانند بنزین روی آتش اعتراضات آبان ۹۸ ریخته شد

* جا زدن فیلم ناصریه عراق به جای ماهشهر

برای بر هم زدن آرامش روانی جامعه حتی فیلمی از ناصریه عراق را هم به عنوان  کشته‌شدن یک ایرانی در اغتشاشات آبان ۹۸ منتشر کردند.

دانلود

* تحریف؛ پایه ثابت رسانه‌های دشمن علیه ایران 

در کنار تمام ترفندهای رسانه‌ای دشمنان در آبان ۹۸، «تحریف» بخش عمده‌ای از برنامه‌های این جریان را به خود اختصاص داد. به طور مثال حمایت رهبر انقلاب از تصمیم سران قوا که فرمودند «اگر سران سه قوّه با پشتوانه‌ی کارشناسی یک تصمیمی برای کشور گرفتند من از آن حمایت‌ می‌کنم» را به حمایت از گران شدن بنزین تعبیر کردند (بدون اشاره به اینکه یکی از مهمترین دلایل نارضایتی مردم، تصمیم ناگهانی و مخفیانه عمل کردن افزایش قیمت حامل‌های انرژی بود). 

شایعاتی که مانند بنزین روی آتش اعتراضات آبان ۹۸ ریخته شد

یا در نمونه دیگر بی‌بی‌سی فارسی  صحبت‌های اسماعیلی، سخنگوی دستگاه قضا که خواسته بود مردم فتنه‌گران، خشونت‌طلبان و خرابکاران را معرفی کنند، تحریف کرد و نوشت که اسماعیلی خواسته مردم، «معترضان»! را معرفی کنند.

شایعاتی که مانند بنزین روی آتش اعتراضات آبان ۹۸ ریخته شد

این درحالی است که بی‌بی‌سی فارسی برای حوادث۲۰۱۱ در لندن که به مراتب میزان خشونت و آسیبش کمتر بود از عبارات «آشوب، شورش، غارت و خشونت» استفاده می‌کرد و بر برقراری «امنیت» تاکید می‌کرد اما در مورد حوادث آبان، کارشناس برنامه‌اش به راحتی خرابکاری و آتش زدن و حمله به پلیس را آموزش می‌داد.

شایعاتی که مانند بنزین روی آتش اعتراضات آبان ۹۸ ریخته شد

همچنین تسری دادن اتفاقات چند شهر به تمام کشور، گزارش لحظه به لحظه از اعتراضات و تلاش برای به خیابان کشاندن مردم و پیوستن به اغتشاش‌گران، سناریویی بود که رسانه‌های معاند از جمله بی بی سی فارسی در پی آن بودند.

شایعاتی که مانند بنزین روی آتش اعتراضات آبان ۹۸ ریخته شد

شایعاتی که مانند بنزین روی آتش اعتراضات آبان ۹۸ ریخته شد

در کنار تمام این شایعات، دروغ هایی مانند آتش زدن پمپ بنزین مسیر قم به اراک، دستگیری‌های گسترده در سبزوار، دروغ فیلم ساختگی اعترافات آشوبگران، نقل قول منتسب به رهبر انقلاب خطاب به یک طلبه‌ درباره اصلاح قیمت بنزین  و ... را هم می‌توان اضافه کرد که تواتر آن ها در شرایط بحرانی سال ۹۸ هرکدام تبعات زیادی را در پی داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    18 1
    خدا ازش نگذره
    • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      21 0
      حسن روحانی و دولتش که هشت سال نامدیریتی او و تیمش هشتاد سال ایران را به عقب برد
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      8 0
      ای کاش عاقبت حسن روحانی..........
    • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      9 0
      لعنت به مسببان و بانیان وضعیت امروز که هشت سال اب خوردن مردم را به مذاکره گره زدند
    • ایرانی IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      0 1
      واقعا در مورد سایتتون چیزی نمیشه گفت
  • سرباز خمینی IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    17 12
    از فتنه های 88 تا ابان 98 شنیدن طرح های شکست خرده دشمن چقدر لذت بخش هست
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      1 0
      اوهوم
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      3 0
      موافقم
    • IR ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      3 2
      متاسفم برات که مرگ هموطنات برات لذت بخشه.
  • حسن خوانساری IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    21 2
    خداوند ان شاالله خانه ظلم و جنایت 8 ساله حسن روحانی و دار ودسته و هم فکرانش را به اتش بکشد که اینگونه کام مردم را تلخ کردند و این همه جرم و حنایت مرتکب شدند و حالا در جامعه ول می گردند و اگر بتوانند چوب لای چرخ دولت دست پاک سیزدهم می گذارند. البت بزودی به پای میز محاکمه کشیده خواهند.
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    7 4
    دشمن دشمن
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      7 0
      آره دشمن.میخوای ایران رو هم مثل سوریه و عراق داغون کنن تا ثابت بشه برات دشمن داریم؟آمریکا و اسراییل و عربستان و ترکیه و انگلیس دلسوز تو هستن یا عاشق چشم و ابروت!خداروشکر وطن پرست به اندازه کافی داریم و نقشه های دشمنان خبیث رو نقش بر آب میکنند.
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      0 4
      .... حقیقتا دیگه خسته شدیم
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    12 7
    هنوز که هنوز هست آمار رو اعلام نکردید
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      5 5
      حتما دارن بررسی می کنن
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      7 2
      برو از سعودی اینترنشنال و بی بی سی بگیر همونا که کشته سازی کردن
    • سرباز IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      6 0
      اون ۲۳۰ رو که نوشته کشکه. یعنی خوشم میاد حتی گزارش رو نخوندی
    • IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      1 2
      اگر کشته سازی بوده بفرمایید بعد از دوسال آمار واقعی رو اعلام کنید
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    3 0
    که البته اینا همه تحرک و فعال بودن دشمن رو در برابر خمودی ما نشون میده که اصلا هیچ کدوم از حوادث رو شفاف سازی نکردیم و اسامی کشته شدگان رو هم هنوز اعلام نکردن و باید شفاف سازی میشد که اون 1500 نفر که اعلام کردن مثلا باید بررسی میشد و کذبش رو اثبات میکردن و شفاف سازی که اصلا بلد نیستیم
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    8 0
    دشمن کارش دشمنیه و هیچوقت خیرخواه ملت ایران نیست.
  • یک ایرانی اصیل IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    7 0
    تشکر از مشرق بابت روشنگریهاش
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    3 2
    اوکی
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    2 0
    ممنون مشررق
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    4 0
    روحانی بازخواست باید بشه
  • میثم IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    3 0
    جادارد قوه قضائیه موضوع پرونده آشوب سال 96 و 98 را در دستور کار قرار دهد و عاملان این دو آشوب را که باعث هزینه مادی، انسانی و جهانی برای نظام شدند را بدون هیچ گونه کوتاهی به سزای عملشان برساند. از روحانی گرفته تا زنگنه و جهانگیری و سران فتنه که بر آتش آن دمیدند.
    • شاخ مجازی IR ۰۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      4 0
      اگه بصه چی میشه واقعا
  • قاسم IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    3 1
    همه باور کردیم
  • الف IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    1 0
    چرا هنوز که هنوز بنزین سه هزارتومانی گرون چون دخل و خرج با هم نمیخونه
  • ایرانی ستم دیده IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    4 0
    معلوم نیست اخبار شما را قبول کنیم یا اخبار کانا لهای مخا لف جمهوری اسلامی من خودم تا زمانی که‌در خانه نشسته‌ام احساس می کنم خیلی در امنیتم، ولی وقتی گذرم به ادارات دولتی میافته رفتار وحشی گونه آنها مرا تا مدتی افسرده میکنه تازگی‌ها این رفتارهای گستا خا نه را در بازار هم می بینم
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    3 1
    مرگ بر منافق
  • IR ۰۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    1 0
    چی بگم
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    1 1
    امام مردم رو پرهیز داد از اینکه حکومت دست لیبرال ها و و نا اهلان بیفته که متاسفانه در هست سال تزویر به طور عریان دولت رو در دست گرفتند و خیلی خسارت زدند
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    1 0
    انگلستان به داد مردم بدبخت خودش برسه و به اونها ظلم نکنه لازم نکرده واسه ما دادگاه تشکیل بده..خااااااااااااک برسر انگلیس
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    0 0
    مشرق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس