واکسن کرونا

در حال حاضر از واکسن‌های مدرنا، فایزر به عنوان دوز تقویت‌کننده در کشورهای مختلف استفاده می‌شود.

به گزارش مشرق، دوز تقویت‌کننده، با هدف ایجاد حفاظت بیشتر به افرادی که به‌طور کامل با واکسن ویروس کرونا واکسینه شده‌اند به دلیل ادامه جهش و گسترش این ویروس در سراسر جهان ارائه می‌شود این افراد شامل مراقبین بهداشت، کارکنان مراکز سلامت، افراد دارای نقص ایمنی و افراد بالاتر از۵۰ سال هستند.

اما واکسن آسترازنکا آکسفورد که توسط دانشگاه آکسفورد و شرکت داروسازی انگلیسی-سوئدی آسترازنکا ساخته شده است به‌عنوان دوز تقویت‌کننده ارائه نمی‌شود؛ بنابراین افرادی که با این واکسن واکسینه شده‌اند چه سرنوشتی دارند؟

بیشتر بخوانید

واجدین شرایط دوز سوم واکسن کرونا چه کسانی هستند؟

واکسن تقویت‌کننده چیست؟

واکسن‌های تقویت‌کننده کرونا برای ارائه حفاظت بیشتر در برابر ویروس کرونا ۶ ماه پس از تزریق دومین دوز واکسن استفاده می‌شود.

میزان تزریق واکسن تقویت‌کننده بر اساس دستورالعمل شرکت سازنده واکسن یک و یا نیم دوز است و در برخی کشورها به همراه واکسن آنفلوآنزا به افراد واجد شرایط تزریق می‌شود.

چرا از واکسن آسترازنکا به‌عنوان دوز تقویت‌کننده استفاده نمی‌شود؟

در حالی که آسترازنکا یکی از سه واکسن ارائه شده به انگلیسی ها در طول برنامه واکسیناسیون کرونا بود، این واکسن جزو واکسن‌هایی نیست که معمولا برای دوز تقویت‌کننده استفاده می‌شوند؛ علت این است که واکسن آسترازنکا واکسن mRNA نیست.

به‌طور معمول، واکسن آنفلوآنزا و بسیاری از واکسن‌های مشابهی که دریافت می‌کنیم، با تزریق میکروب ضعیف شده یا بخش‌هایی از ویروس به بدن ما برای تحریک و تقویت پاسخ ایمنی استفاده می‌شوند، اما واکسن‌های mRNA یا واکسن‌های RNA پیام‌رسان واکسن‌هایی هستند که به بدن ما دستور می‌دهند تا پروتئین اسپایک سارس-کوو-۲ را بازتولید کند و آن را از طریق پاسخ ایمنی مستقیم تجزیه کند.

این نوع واکسن‌ها سال‌ها در آزمایش‌هایی برای درمان سرطان و انواع راه‌حل‌های بهداشتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما اولین بار است که این نوع فناوری برای واکسن‌های کووید فایزر و مدرنا استفاده و به‌طور کامل آزمایش شده است و این شرکت‌ها مجوز استفاده دریافت کرده‌اند.

چه افرادی می‌توانند از واکسن آسترازنکا به‌عنوان دوز تقویت‌کننده استفاده کنند؟

دولت انگلیس اعلام کرده است هرچند که واکسن فایزر و مدرنا به‌عنوان تقویت‌کننده تزریق می‌شود، اما از واکسن آسترازنکا می‌توان به‌عنوان دوز تقویت‌کننده برای افرادی استفاده کرد که به واکسن‌های فایزر و مدرنا یا به‌طور کلی واکسن‌هایی با فناوری mRNA حساسیت دارند.

همچنین برای افرادی که قبلا دو دوز واکسن کووید آسترازنکا دریافت کرده باشند ممکن است واکسن آسترازنکا استفاده شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    2 2
    5 ماه است که تزریق آسترازانکا در اروپا ممنوع است.
  • جهودشناس IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    2 1
    اولاً که عرض کنم روزی خواهد رسید که ماجرای این واکسنها به شدت گریبانگیر شود. من بطور مطمئن عرض میکنم به زودی عده زیادی زامبی خواهند شد.
  • IR ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 0
    این واکسن های MRNA نباید تو ایران استفاده بشه چون عوارض زیادی دارن چرا وزارت بهداشت وارد کرده تعجب میکنم!!.یکی از بستگان مون استرازنکا زد میگه ۲روز تب ولرز شدید داشتم.لطفا وارد نکنید چون معلوم نیست چی میریزن توشون.
    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      0 0
      یخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس