امر به معروف و نهی از منکر

"عوامزدگی روشنفکرانه" در فریضه امر به معروف و نهی از منکر مقوله‌ای است که موجب سکوت در قبال کلیت معروف و منکر می‌شود و تمامی مفاسد ریز و درشت را به جامعه تحمیل می‌کند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

نتیجه "عوامزدگی روشنفکرانه" در فریضه امر به معروف و نهی از منکر

باطل السحر جوانان جهادی برای حجاریان/ مرعشی: غرب دروغگو اما قدرتمند است!

محمدصالح نقره‌کار، فردی که ادعا شده "دبیر کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز" است، در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون امر به معروف و نهی از منکر گفته: اصل ۸ قانون اساسی و قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر یک تلقی ابزارانگارانه در جهت نقض حریم خصوصی و مداخله در امور شهروندان و بی‌توجهی به حقوق و حریم مردم قلمداد شده است در حالی که امر به معروف و نهی از منکر مطابق اصل ۸ قانون اساسی و نظام هنجاری و افق‌پنداری قوه مؤسس قانون اساسی ایران در جهت ترویج صلح، وفق، دوستی و حمایت و مدارا نسبت به حقوق اقلیت‌ها و قومیت‌ها و ده‌ها پشتوانه دیگری که در جهت حفظ حقوق عامه و صیانت از حقوق شهروندی و مبارزه با ظلم است، محقق شده است.

او می‌افزاید: بالاترین ارزش در نظام حکمرانی، عدم ظلم است و نظام امر به معروف و نهی از منکر بر مبنای سیره گفتمانی در نظام هنجاری جمهوری اسلامی ایران با اتکا به سنت معصومین و ثقلین قرآن کریم، این است که بالاترین ظلم‌ها، ظلم حکمرانی نسبت به شهروندان و مهمترین مصداق امر به معروف و نهی از منکر، نصیحت ائمه مسلمین است بنابراین لازم است که ما بازبینی و بازنگری نسبت به مفهوم امر به معروف و نهی از منکر در دوران کنونی و هزاره سوم داشته باشیم

نقره‌کار تصریح می‌کند: امر به معروف و نهی از منکر اساساً ابزار یکدست‌سازی جامعه و بسته کردن شرایط کشور نیست بلکه ابزار آزادی، اراده و دفاع شهروندان از حق آزادی است و آزادی شهروندان از بزرگترین معروف‌ها در کشور است و خیرخواهانه باید در مسیر مطالبه آزادی، عدالت، درستکاری، شفافیت، صداقت و خدمت به شهروندان در راستای استفاده صحیح از منافع عمومی گام برداریم.

وی در اظهارات خود همچنین گفته است: متأسفانه در بسیاری از موارد امر به معروف و نهی از منکر به دوچرخه سواری بانوان و نگهداری حیوانات خانگی و حجاب محدود می‌شود در صورتی که قطعاً امر به معروف و نهی از منکر ساحتی اخلاقی و انسان دوستانه و فراتر از این موارد است و باید در مجرای صحیح خود و در جهت کارکرد سازنده و اثربخش برای ایرانی بهتر با تولید ناخالص ملی بیشتر و بهره‌وری افزون‌تر و با رعایت الگوهای درست مصرف وجود داشته باشد. یکی از بزرگترین معروف‌ها در کشور ما مصرف انرژی بهینه و استفاده صحیح از فرصت‌های ملی است.[۱]

*نکته‌ای که بیشترین آسیب را در بحث بی‌توجهی به مسئله امر به معروف و نهی از منکر موجب شده؛ "عوامانگی" است.

به این تعبیر که عده‌ای با وصف اینکه "باید جلوی منکرهای بزرگ را گرفت"! به تخفیف مصادیق دیگر امر و نهی می‌پردازند و از این رهگذر تقلا می‌کنند تا با یک ژست انتلکتوئلی خود را مخالف مقولاتی مثل حجاب اجباری، سگ‌بازی خیابانی، مزاحمت برای نوامیس و... جلوه دهند.

این در حالی است که در فلسفه امر به معروف و نهی از منکر مشخص است که این دو فریضه می‌تواند در هر لحظه‌ای، بر هر کسی و پیرامون هر معروف یا منکری با رعایت مصالح فقهی و عقلانی واجب شود. یعنی معروف و منکر مطرح در فلسفه فریضتین هرگز کوچک و بزرگ ندارد و از یک توصیه دوستانه برای ورزش یا نماز آغاز می‌شود و به جنگ با جائرین و مفاسد دیگر نیز امتداد می‌یابد.

فی‌الجمله باید دانست چیزی که در مسئله امر به معروف و نهی از منکر قبیح شمرده شده "سکوت" است. و اعضای یک جامعه و حکومت اسلامی نباید برای ترویج هیچ معروفی و جلوگیری از هیچ منکری سکوت داشته باشند.

***

حضور شهردار نجفی در مجلس رقص یا عرق‌ریزان جوانان جهادی؟

باطل السحر جوانان جهادی برای حجاریان/ مرعشی: غرب دروغگو اما قدرتمند است!

سعید حجاریان، فعال اصلاح‌طلب و از حامیان روحانی به تازگی در یک توییت کنایه‌آمیز نوشته است:

"ماحصل سیاست‌های فرهنگی کشور را در برخی بنرهای هفته کتاب و سوابق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش می‌بینیم. روز به روز وامی‌ترقیم! "

*آنچه که حجاریان از تأثیر سیاست‌های فرهنگی کشور نمی‌بیند و نمی‌خواهد کس دیگری هم آنرا ببیند، گسترش قدرت گفتمانی انقلاب اسلامی در داخل سرزمین ایران و در خارج از آن از دشت قبچاق در شرق تا سواحل مدیترانه و بعدتر در جنوب قاره آمریکاست.

طبیعیست که حجاریان بعنوان یک تئوریسین دولت‌های اصلاحات و اعتدال مایل نیست اثر رفتار مردمی که در اثر سیاست‌های فرهنگی نظام اسلامی در رخداد مهمی مثل ۹ دی به فتنه‌گران تودهنی زدند، دیده شود.

او بعنوان کسی که ولو به بهانه درگذشت یک خواننده جوان هم مردم را به "اعتراض خیابانی" فرا می‌خواند؛ طبیعست که نخواهد فراگیری گسترده شعائر دینی و انقلابی در جامعه و خانواده‌های ایرانی، هزاران جوانی که پس از دفاع مقدس در راه حفظ امنیت ایران به شهادت رسیدند، پیاده‌روی میلیونی اربعین، مراسم پرشکوه دعای عرفه و خیل جوانان جهادی که در اقصی‌نقاط کشور مشغول خدمترسانی و عرق ریختن هستند را بعنوان دستاورد سیاست‌های فرهنگی نظام ایران در پسا انقلاب ببیند.

اما حقیقت را نمی‌توان با قرار گرفتن شکم‌های بزرگ در مقابل آن کتمان کرد و خورشید ولو از پشت ابر هم نورافشانی خواهد کرد.

صد البته در این میان اشتباهات، کم‌کاری‌ها و رخدادهای غیر قابل دفاع هم از سوی عده‌ای وجود دارد. مثل اشاره به حضور در سفر اربعین برای ارائه رزومه کاری!

اما کسی می‌تواند این اشتباه را به یک عامل طعنه علیه نظام اسلامی و راهبردهای فرهنگی درست آن تبدیل کند که آنهمه دستاورد جاری و ساری اشاره شده را نبیند و نسبت به عرق ریختن جوانان جهادی ایران در مناطق محروم نابینا باشد.

ما همچنین ضایعه حضور شهردار اصلاح‌طلبان تهران در مجلس رقص دختران نوجوان را هم به آقای حجاریان یادآوری و تصریح می‌کنیم که آن روزها جای بیشتری برای طعنه و کنایه نسبت به مسائل فرهنگی وجود داشت.

***

همه دوراهی‌های ذهنی مرعشی برای مردم و نظام

مرعشی: غرب دروغگو اما قدرتمند است!

باطل السحر جوانان جهادی برای حجاریان/ مرعشی: غرب دروغگو اما قدرتمند است!

حسین مرعشی، از حامیان روحانی و دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد، در اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران گفته است:

"همه می‌دانیم که غرب دروغگو است، اما باید بپذیریم که قدرت نیز در اختیار آنها است"!

او همچنین اظهار می‌کند: نزدیک به دو دهه است که موضوع مذاکرات و فعالیت‌های هسته‌ای ایران تبدیل به یک بحران شده است. سال‌هایی که تحت تاثیر آن، اقتصاد ایران زمین‌گیر شد!

مرعشی تصریح می‌کند:‌ اگر اولویت حاکمیت احیای اقتصاد کشور باشد، قطعا مصلحت بر این است که مذاکرات از همان نقطه‌ای که در دولت آقای روحانی متوقف شد، دوباره آغاز شود و مسائل مربوطه به سرعت حل و فصل شود.

او در اظهارات خود همچنین می‌گوید:‌ امروز کشور در شرایطی قرار گرفته که باید بین دو امر مهم که عبارتند از پیشبرد اهداف کشور در دانش هسته‌ای و دیگری احیای اقتصاد ایران، دست به انتخاب بزند.[۲]

 

*اگر تجربه دولت آقای روحانی و ۸ سال اصرار بر مذاکره ولو با عبور از خطوط قرمز کشور در دسترس نبود، می‌شد قضاوت کرد که حسین مرعشی در حال ارائه تحلیلی است که فکر می‌کند ارکان درستی دارد!

اما هنگامی که آن تجربه هست و آقای مرعشی هم بهتر از هرکسی می‌داند که همین حرف‌ها ۸ سال  قبل به مردم گفته شد، در مابه‌اِزای آن ۲ دوره برای یک دولت و یک رئیس جمهور رأی ستانده شد و دست آخر نیز جز "خسارت محض" چیزی در دامن رأی مردم قرار نگرفت؛ آنگاه بصورت خودکار، احتمالاتی بدبینانه درباره این اصرارهای مرعشی بر ارتباط پرونده هسته‌ای با اقتصاد کشور به ذهن خطور می‌کند.

مشکلات امروز اقتصاد ایران هیچ ربط وثیق و تعیین‌کننده‌ای به تحریم‌های خارجی ندارند. راه‌حل‌های این مشکلات نیز مشخص و در دسترس است.

ضمن اینکه اقتصاد کنونی ما شاخص‌های مثبت بسیاری هم دارد که امثال آقای مرعشی از بیان آنها به هر دلیلی امتناع دارند و خواص کشور باید در این زمینه وارد عمل شده و در بحث "جهاد تبیین" بعنوان توصیه مهم مقام معظم رهبری جدی‌تر باشند. [۳]

در بحث قوی‌بودن غرب نیز ادعای مرعشی غلط است. چه اگر اینطور بود آمریکا در ادعای فلج‌کنندگی تحریم‌ها، ‌ در موشکباران عین‌الأسد، در اسارت پهپاد RQ۱۷۰ و در ماجرای نفتکش ایرانی خلیج فارس؛ سیلی‌های پیاپی از مردم ایران نمی‌خورد.

از طرفی مرعشی بهتر از هرکس دیگری می‌داند که یک ایران ضعیف شده هرگز قادر نیست از متحدان خود در یمن، سوریه، عراق، لبنان، ونزوئلا و... حمایت‌های اقتصادی و سیاسی و نظامی داشته باشد.

پس غرب در مقابل ما قوی نیست و ادعای مرعشی بایستی با تأمل ویژه‌ای نگریسته شود.

درباره اظهارات مرعشی و تأکید او بر دوراهی ایران بین "اقتصاد و دستاوردهای هسته‌ای" یک نوستالژی جالب هم وجود دارد.

او چند سال قبل و در روزهای آغازین دولت رئیس‌جمهور روحانی؛ مست از پیروزی دوستانش در دولت اعتدال، یک دو راهی دیگر را برای ایران اسلامی و مردمش ترسیم کرده و از این گفته بود که ایران اسلامی امروز (سال ۹۳) در دو راهی انتخاب بین انقلابی بودن یا اقتصادی بودن است!

او گفته بود: "باید بررسی کرد که آیا منافع ملی ما این است که در منطقه یک کشور پیشتاز انقلابی باشیم یا یک کشور اقتصادی. این دو اولویت کاملا با یکدیگر متضاد است که در برخی موارد نمی‌توان آنها را با یکدیگر جمع کرد"[۴]

بماند که دبیر کل حزب کارگزاران بعدها در اظهاراتی به مدح مقاومت پرداخت و تأکید کرده بود که مقاومت ایران نباید شکسته شود. [۵]

با عنایت به این سابقه می‌توان قضاوت کرد که دو راهی‌های ترسیم شده از سوی مرعشی نه اصالت عقلانی دارند و نه اصالت تاریخی و هر لحظه نیز به رنگی درمی‌آیند.

در این میانه مردم و خواص جامعه هستند که باید با چراغ عقلانیت و توجه به تجربیات مهمی مثل دولت اعتدال؛ حقیقت صحنه را به روشنی فهم کنند و از انتخاب غلط و رأی بد احتراز داشته باشند.

***

1_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1159304

2_ https://etemadonline.com/content/523583

3_ https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=48827

4_ mshrgh.ir/1088510

5_ mshrgh.ir/1088510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • حجت MD ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    14 1
    این ناشی از ترس است که غرب قدرت دارد داشته باشد ما هم قدرت داریم اگر قدرت ملاک باشد نه منطق صدام هم قدرت داشت فرعون هم قدرت داشت شاه هم قدرت داشت ابوسفیان هم قدرت داشت
    • US ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      4 1
      الله اکبر
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      4 1
      «لا حول ولا قوة الا بالله العلی العظیم»
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      4 1
      دقیقا
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      4 1
      میترسه
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      8 1
      مرعشی پاسخگو باشد در 8 سال دولت حجت الاسلام هاشمی که تحریم بانکی و نفتی نبود چرا قیمت دلار و سکه و مسکن و بنزین و غیره چندین برابر شد و شاخص فلاکت و تورم رکورد زد ؟!
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    9 1
    متاسفم برای حجاریان
    • محمد IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      3 1
      من ایشونو از چهلسال پیش میشناسم پدرش هم به همین روال از انقلاب تا مردنش بود ...
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    10 0
    احمق،قدرت استکبارشرق و غرب از گاوهای شیرده،غارت،اشغال،ظلم وسواستفاده وبهره گیری ازخائین وخودفروخته ها وافسادطلبها....هست
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    7 0
    مرعشی میترسه
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      3 0
      مرعشی ضعیفه
  • سید IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    8 0
    اگر بخواهیم مصداق یک سفسطه باز را از مجموعه اصلاح طلبان ت.ـ ...ع آور مثال بزنیم که با اندک سواد و مطالعه در تفکرات نظریه پردازان غربی و سپس بازی با کلمات سعی دارد خود را متفکر، اندیشمند، فیلسوف و جامعه شناس جا بزند، نمونه ای بهتر از حجاریان و زیباکلام و تاجزاده نمی توان نشان داد! حال این ها که خوبند! مرعشی را بگویید که همین اندازه هم مطالعه و سواد را ندارد اما می خواهد ادای ایشان را درآورد! به قول برخی از هم پیاله های این جماعت، کاش مرعشی به اندازه دانایی اش سخن می گفت نه به اندازه دارایی اش!!!
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    5 0
    تکلیف حجارین مشخصه !
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 0
    بابا اول قرارشد رفع تحریم وراستی ازمایی بعد(بوسیله جاسوسها،مفسدان خودی وخائنیین،دانشمندان وفرمانده هان را ترور کنیدواگر خواستید همه پیشرفتهای هسته ای راموقت و گام به گام متوقف،تعلیق،پلمپ،بتن کنیدودودستی مملکت را بدهید دست اجنبی غارتگر اشعالگر وگاوهای شیرده وقراردادهای ننگین....)!؟
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 0
    حجاریان...
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 4
    اگر برجام خسارت محضه چرا دنبال برگشت امریکا به همون خسارت محض هستید
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      3 1
      کی دنبالشه ؟ غیر از سبز های و بنفش ها ؟ کجا زندگی می کنی جناب ؟ هنوز هم برجام را خسارت محظ نمی دانی ؟ معلومه که خودت را بخواب زده ای در اینصورت بیدار کردنت محاله. نمی خواهی بیدار بشی.
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      2 1
      قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام هست و تحریم ها هم 100 برابر بیشتر شده یعنی خسارت محض است.
  • حسين DE ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    3 0
    مرعشى اگر ذره اى درك و فهم سياسى دارى نظرت رو در مورد اصل ٤٤ قانون اساسى بصورت روشن مطرح من و بگو كه چرا اين اصل كه ستون اقتصادى ايران هست چرا اجراء نميشه ؟ مگه قبلا" بتو نگفتند كه باندازه فهم و شعورت صحبت كن نه باندازه ثروتت
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    5 0
    دوباره پا جای پای روحانی وظریف نادان نگذارید والا غارتگران وخائنین داخلی واستکبارشرق وغرب وهمان سناریوهای قبلی را(ترور باقیمانده دانشمندان وفرماندهان نظامی -جمع کردن مفسدان وخائنین داخلی-ایجاد اعتراصات مردمی وکشتار افشاگران،مردم وسیاسیون واقعی-تله برجامی موقت،گام به گام،توقف،حمله وخرابکاری درتاسیسات،تعلیق،بتن وپلمپ پیشرفتها ....)راپیش میبرند
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 0
    فدائیان غرب گدا به در و دیوار می زنند که مسئولان این دولت را مانند خودشان غرب گدا کنند اما باید بدانند رسوایی غرب گدایی آن ها هر روز بیشتر از پرده برون می افتد چه حجاریان قیافه تئوریسینی به خود بگیرد و چه مرعشی توجیه کننده غرب گدایی باشد
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    3 0
    امر به معروف فریضه ای است که خدا آن را به همه مومنین واجب کرده است . این درست که این فریضه را باید در جامع اعمال و جامع مکان ها انجام داد اما اینکه سگ گردانی و بی حجابی و فسق و فجور را به خاطر کوتاهی در سایر مراتب انجام ندهیم بسیار ساده انگارانه و نشانه رقت ایمان است . ترک واجب و اصرار بر ادامه آن گناه کبیره ای است که قطعا در قیامت وبال خواهد بود .
  • بهاری الاصل IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 2
    جای حجاریان ته جهنم نباشد قطعاً وسط جهنم است توبه کن حجاریان شدی عمله شیطان بیچاره
  • كريم IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    3 0
    امر به معروف و نهي از منكر از فرامين خداوند در قرآن كريم و يكي از اصول است و منكر آن جز كافر نمي تواند باشد. شما افساد طلبان مثل اينكه از خدا هم بيشتر مي دانيد. حجاريان بپا كه تو وانترقي چون دنيا را به گند مي كشي. اي مرعشی خيلي دير فهميدي كه غرب دروغگو است اما با همه اينها باز هم نمي فهمي كه همه قدرتمندي ها در دست يكتاي بي همتا يعني خداوند است!
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 0
    برای مشرک و منافق و کافر و فتنه گر جولانی میباشد و است و نهایت هلاکت و خزلان و خسارت محض دنیا و آخرت میباشد و است ولی دولت و غایت و نتیجه و نهایت و سعادت دنیا و آخرت برای مومن و امت و ملت حزب الله و اهل ولایت مطلقه فقیه و علما و عقلا میباشد و است
  • US ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 0
    تمام تئوریسین های اصلاح طلب که خواسته یا ناخواسته جاسوس و نفوذی بوده ودر زمین دشمان بازی می کنند باید به اتهام خیانت و اشاعه اغتشاش و ایران ستیزی ودشمن پرستی محاکمه ومتناسب با خیانت های انها به محاکمه کشیده شده و محکوم شوند والسلام ..
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 0
    اینم یه روزی عمرش تموم میشه و تازه میفهمه که دنیای آخرتی هست و خدایی.اونوقت بشدت پشیمون میشه از چرندیاتی که تو این دنیا گفته. ولی هیهات. دیگه پشیمونی سودی نداره.
  • a IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    3 0
    همین حجاریان بوده که واردات گندم را به انحصار خودش درآورده و واردات را به نام ککشاورز میزده و کشور را خودکفا جلوه داده افکار بسیار پوسیده دارند جمعیت افساد طلب
  • علی اصغر قاسم پور IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 2
    ایشان منطبق بر واقعیت مطالبی بیان کردن، منظورشون هم اینه که نباید تا صحبت از امر به معروف و نهی از منکر میشه فورا" ذهن سطحی نگر بره به سمت چند تار مو و روسری ولی در زیر پوست امور انواع و اقسام خطاهای بزرگ وجود داشته باشه و چندان بهش توجهی نشه و مغفول بمونه و در بسیاری موارد به اموری عادی تبدیل بشه
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 0
    بالخره نفهمیدیم این جماعت اصلاح طلب پس از این همه ظلم بازهم ازادند هرچه به دهانشان میاید نشخوار کنند یا بساطشان جمع میشود
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 2
    چی بگم
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 2
    چه خبر و تحلیل مزخرفی
    • BE ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      اوا
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 1
    فراگیری گسترده شعائر دینی و انقلابی در جامعه و خانواده‌های ایرانی!!!؟؟؟
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    3 0
    ننگ بر اصلاحات و حامیانش
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 0
    حجاریان ادم بسایر فرصت طلب است عقده دیده شدن دارد این بدبخت باید می گذاشتند دیده می شد که این همه به اب و اتش نمی زد و اخرت خودش را خراب نمی کرد .
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    3 0
    چقدر از قیافه این حجاریان بدم میاد ، میخواد حالم بهم بخوره. تو رو خدا عکسشو نذارید.
  • يحيا IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    3 0
    آقاي مرعشي غرب دروغگو نيست بلکه شما ساده و جهان سومي هستي. کسي که با وعده و امضاي جان کري بتن در قلب راکتور هسته اي مي ريزد و نان مردم را آجر مي کند حماقتش بيشتر از دروغگويي غربي هاست. انقلاب نشان داده که غرب هيچ غلطي نمي تواند بکند اما اصلاح طلبان نشان داده اند که با وجود آنها غرب هر غلطي مي تواند بکند.
  • BE ۰۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    0 0
    جناب مرعشی !؟
  • مجید IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    0 0
    بابا بس کنید دعواهای قبیله ای و سیاسی رو مردم مشکلات زیادی دارند به مشکلات برسید
  • عبدالله IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    0 0
    نمیدونم چرا هر وقت عکس حجاریان رو میبینم ، یاد عمروعاص میافتم انصافا هم خوب مسیرشو رفته!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس