سید محمد خاتمی پای صندوق رای

لیدر اصلاحات به تازگی خود و جمعی از دوستانش را به مثابه "مردم" معرفی کرده است! چرا این ادعا صحیح نیست و "راه مردم شدن" لیدر اصلاح‌طلبان و هم‌مسلکان او چیست؟

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

کینه‌توزی‌های خاتمی تمامی ندارد

راه "مردم شدن" لیدر اصلاحات

"روحانیزاسیون"؛ خطری که مذاکرات را تهدید می‌کند/ راه "مردم شدن" لیدر اصلاحات

به گزارش امتداد، لیدر اصلاح‌طلبان در بخشی از پیام خود به کنگره حزب اتحاد ملت که اخیرا برگزار شد، گفته است:

"حاکمیت یا بخش‌هایی از آن احساس نیازی به اصلاح‌طلبان و غیر اصلاح‌طلبان مستقل و خردورز و در واقع مردم نمی‌کند و آنان را  نمی پذیرد، چه رسد به این که حاضر به گفت‌وگو با آنها شود"![1]

*نمایش اصرار اعضای ستاد اصلاحات بر دیدار و گفتگو با نظام و رهبری در حالی است که اینان علیرغم نجابت و سماحت رهبری نظام اما هنوز از فتنه سال 88 بصورت علنی توبه نکرده‌اند و نه تنها حاضر به این کار نیستند تا بخشی از هزینه‌های آن فتنه جبران شود بلکه دست به رفتار شریرانه تحریم انتخابات‌های 98 مجلس و 1400 ریاست‌جمهوری هم زده‌اند و بصورت روزانه برای ایجاد "فتنه اقتصادی" در کشور نقشه می‌کشند.

بدیهیست که گفتگوی نظام با چنین رجالی و با چنین کارنامه‌ای به مثابه مضحکه عقلانیت حکومتی و ذبح آرمان‌هایی است که نظام اسلامی بر آنها ابتنا یافته است.

همچنین در اظهارات خاتمی دیده می‌شود که او، خود و دوستانش را همان "مردم" خطاب کرده است که نمی‌توانند با حاکمیت دیدار کنند! این حرف هم غلط است و اینان مردم نیستند. زیرا مردم انتخابات را تحریم نمی‌کنند و علیه امنیت جمعی شمشیر نمی‌کشند!

راه "مردم شدن" این آقایان از دالان قرآنی " تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ بَیَّنُوا" می‌گذرد که خاتمی باید به آنها عمل کند تا به سلک مردمان درآید.

***

 

پرچم ترکان بر دوش ربیعی!

"روحانیزاسیون"؛ خطری که مذاکرات را تهدید می‌کند

"روحانیزاسیون"؛ خطری که مذاکرات را تهدید می‌کند/ راه "مردم شدن" لیدر اصلاحات

علی ربیعی، فعال چپ و سخنگوی دولت رئیس‌جمهور روحانی به تازگی طی یادداشتی که سایت جماران آنرا منتشر کرد در اشاره به حضور دولت رئیسی در مذاکرات وین، نوشت:‌ حتی از دیدی کوتاه مدت، تحریم نه تنها از ایران آینده‌ستانی کرده بلکه حال جامعه امروز را نیز تلخ و امنیت روانی را مختل کرده و به زندگی اجتماعی و معیشت مردم لطمه زده است.

او ضمن تمجید از اقدام دولت رئیسی برای حضور در مذاکرات نیز تصریح می‌کند:‌ این نکته اهمیت دارد که راهی که حتی برخی از مخالفان دیروز برجام اکنون از آن حمایت می‌کنند، مسیری درست و مطابق منافع ملی ایران و ایرانیان در بلند مدت است.

ربیعی در یادداشت خود اظهار کرده است:

"اگر پس از روی کار آمدن دولت جدید امریکا که امکان بازگشت به برجام آمریکا فراهم شده بود،- به آن می‌پیوستیم- شاید تا همین امروز میلیاردها دلار به اقتصاد کشور کمک شده بود!"[2]

*محافل تحلیلی صاحب کارنامه در کشور، در تمام سال‌های دولت آقای روحانی تأکید کردند که حرف‌های مبنی بر تأثیرگذاری شدید تحریم‌ها صرفا مشتی اغواگری برای پُر زور نشان دادن سلاح روانی دشمن است و انتخاب راهکار حل مشکلات از مسیر "توافق به هر قیمتی" هیچ تحفه‌ای در دامن دولت و مردم نخواهد گذاشت.

جالب است که مردم ایران هنوز آن صحبت عبرت‌آموز مرحوم ترکان (از رجال ستادی دولت آقای روحانی) را در خاطر دارند که مدعی بود هر روز تأخیر در اجرای برجام؛ 100 میلیون دلار هزینه دارد![3]

برجام امضا و اجرا شد ولی آنچه در کاسه روحانی و یارانش قرار گرفت نه 100 میلیون دلار درآمد یا صرفه‌جویی که حتی "یک عباسی" هم نبود اما آقایان به جای پذیرش مسئولیت و عذرخواهی، انگشت اتهام را به سمت رهبر مظلوم نظام دراز کردند و از این گفتند که یک قوه قاهره بیرون از دولت نمی‌گذارد که توافقات ما به نتیجه برسد!

اکنون هم باید به آقای ربیعی این نکته را یادآوری کرد میلیاردها دلاری که وعده می‌دهید در زیر کاسه توافق با بایدن خوابیده؛ هرگز بیشتر از یک عباسی مرحوم ترکان نبوده و نخواهد بود.

و بدا به حال کسی که پس از 8 سال تجربه‌ی تمام این وعده‌های تباه، دوباره به آنها دل ببندد و به آینده‌ای دل ببندد که هیچ جایی در عقلانیت و واقعیت ندارد.

ما قضاوت درباره آنچه که ربیعی گفته است را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم و بر این نکته تأکید می‌کنیم که "خواص" معلمان جامعه هستند و اگر درس‌های بزرگ از سوی آنها مرور نشود؛ ذهن جامعه نیز به مرور تمام عبرت‌های گذشته را فراموش خواهد کرد.

***

1_ http://emtedad.news/?p=5104

2_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1533574

3_ https://www.isna.ir/news/94063019086/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • سید IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    34 0
    نگاه اصلاح طلبان ....ـوع آور و به ویژه دولنمردانشان به مرگ برجام شان یادآور نگاه شاه فراری به پایان سلطنتش در هنگام ترک ایران است !!!!
    • عبدالله مومن IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      2 0
      خلخالی کجائی که یادت بخیر !!!
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    19 0
    اقای ربیعی وضعیت تلخ معیشت و اقتصاد مردم و گرفتن نشاط از زندگی انان و کوچک شدن سفره مردم در نتیجه حد اقل 30 سال سیطره کامل و مطلق جریان اصلاح طلبان بر کشور است . برجام شوم یکی از سیاه ترین و منفورترین نقاط کارنامه سیاست خارجی شماست که وضعیت اسف بار کنونی را رقم زده است .
    • دکتر فریماه رجاوند IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      1 0
      احسنت
  • سعید MD ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    18 0
    از نجابت و قانون مداری این دولت این است که چون برجام را دولت ایران امضا کرده است خود را پایبند به این امضا می داند و اگر غیر از ا ین بود شاید دولت رئیسی تن به برجام نمی دادصحبت از برجام بخاطر امضای ایران است نه اینکه برجام تخم طلا باشد
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    20 0
    فقط همین دوربین که دستشه حدود صد میلیون تومان قیمتش. وه از این عطروبوی مردمی
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    9 0
    اصلاحاتچی حیا کن. مردم ایرانو رها کن (برو پیش اربابت اسرائیل!)
  • كريم IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    10 0
    ننگ بر تمامي سران فتنه 88 و طرفدارانشان باد.
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    1 4
    بجای توهین به یکدیگر تفکرات را نقد کنید
    • FR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      2 0
      همین کار را مشرق کرده و منتقدین تفکر اصلاحطلبی که در جواب توهین دریافت کرده .....یادتون رفته ؟!
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      2 0
      هر وقت تفکرات و رفتارهای داعش نقدپذیر شد تفکرات و رفتارهای افسادطلبان هم نقدپذیر خواهد شد
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    8 0
    خداوکیلی این افساد طلبان طی۳دهه غارت مملکت چیکاز کردنند(اگر کاری کرده بودند نیاز نبود حالا التماس استکبار کنند
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    8 0
    این ربیعی طی ۸سال برای اداره کار ومملکت چیکار کرده-لطفا فقط یک موردمثال بزنه
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    7 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل است
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    3 0
    به آخرت خود خیانت نکنید.
  • FR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 0
    عشق یک طرفه به آمریکا و غرب روحانیزه شده ها را ابتدا برجامیزه و کلا دیوانه کرده ..... هی اینا به امریکا میگن دوستت داریم او میگه من نه ! لااقل بعد از بلایی که آمریکا بر سر غربگداها آورد اینها باید رگ غیرتشان جوش میاورد که باز هم نیاوورد
  • . DE ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 2
    صحیح است
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    1 0
    اصلاح طلبان می خواستند استقلال و دستاورد های انقلاب اسلامی ایران ومملکت اسلامی را به کلی بفروشند
  • DE ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    3 0
    اگر این جرثومه های فساد را با اولین خطایشان محاکمه میکردیدوضع مملکت این نبود
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    3 0
    ملعون
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    1 0
    خاتمی و حسن روحانی را باید محاکمه کرد . علی برکت الله
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    0 0
    خدانگذره ازحسن روحانی و محمد خاتمی...
  • محمدایوب IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 0
    عزیزان رسانه ای این بی ....در پستو های محفلی افاضه فضل می نمایند شما ها باید سعی کنید اینها را به میان مردم بکشید در مقابل مردم حرف بزنند تا مردم خودشان جواب این وطن فروشان وپر روهای نجومی را بدهند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس