بلد نبودید تضمین بگیرید لااقل به ترامپ تضمین نمی‌دادید!

روزنامه غربگرایی که شش سال پیش ادعا می‌کرد «امضای وزیر امور خارجه آمریکا تضمین برجام است»، حالا از موضع طلبکاری ادعا می‌کند توقع داشتن تضمین، به‌خاطر فقر دانش تاریخی روابط بین‌الملل است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه شرق در گذشته با تیترهایی مانند، «امضای کری تضمین است»، «اینک بدون تحریم»، «فروپاشی سازمان‌ تحریم»، «پیروزی بدون جنگ» سعی در بزک توافق با آمریکا داشت، اما در ادامه با خروج آمریکا از برجام تیتر زد «برجام بدون آمریکا»!

این روزنامه اما اخیرا برای سبک کردن بار آمریکا و غرب (در زمینه مسئولیت ارائه تضمین)، از قول دیاکو حسینی (همکار سابق حسام آشنا در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری) نوشت: «ما در ایران شـایـد بـه خاطر فقر دانش تاریخی روابط بین‌الملل، بیش از اندازه مناسبات بین کشورها را با روابط اجتماعی انسـان‌ها مقایسه می‌کنیم».

بیشتر بخوانید

مذاکرات برای اخذ تضمین از آمریکاست، نه چانه‌زنی دوباره

او با رد تمثیل معامله که در این‌باره مطرح می‌شود، ادامه داد: «در روابط بین‌الملل برخلاف امور اجتماعی در درون جوامع، هیچ پلیس یا حکومت جهانی نیست که بخواهد حق را بین افراد تضمین کند و عدالت را اجرا کند... در روابط بین‌الملل و در سیستم بین‌المللی و اساساً چنین نهادهایی وجود ندارند و اراده کشـورها، اولین و آخرین تعیین‌کنندگان امور هستند. در چنین وضعیتی تنها قدرت کشورهاست کـه تعیین می‌کند تا چه اندازه می‌توانند از خودشـان دفاع کند».

حسینی تصریح کرد: «تضمین در روابط بین‌الملل در حالی که با یک ابرقدرت مواجه هستید بی‌معنی است، چون به محض اینکه این ابرقدرت اراده کند می‌تواند به راحتـی، بدون هیچ مانعی و با پرداخت کمترین هزینه، از توافق عقب بکشد. «بی‌جهت نیست که شما حتی یک نمونه سراغ ندارید که یک کشور در توافق با کشـور دیگری، خصوصاً با یک ابرقدرت از آن ابرقدرت تضمین گرفته باشـد و در اجرای آن تضمین موفق بوده باشـد. فکر می‌کنم تضمین به هیچ وجه ممکن نیست. البته شاید امتیازهایی ردوبدل شود ولی اسمش تضمین نیست».

در عین حال گفت: نظر او رها کردن بحث تضمین از سوی ایران نیست، «ولی باید واقع بین باشیم و بدانیم مابه‌ازای آنچه می‌خواهیم، چیست. مابه‌ازایش واقعاً تضمین نخواهد بود. می‌تواند مقداری امتیاز بیشتر باشد». توجه هم بکنیم که اگر آقای بایدن بخواهد چنین کاری انجام بدهد، درحالی که هیچ امتیاز دیگری از ایران نگرفته، داخل آمریکا بیچاره‌اش می‌کنند».

او به قطبی بودن صحنه سیاسی آمریکا به‌خصوص درباره ایران ‌اشـاره کرد و افزود: «فروختن توافقی با ایران با چنین شـرایطی در انتخابات آینده برای او مشـکل جدی ایجاد خواهد کرد».

او راه‌حل را در زمینه بخت‌هایی دانست که آمریکایی‌ها مصمم هستند بعد از برجام مطرح کنند درباره مسائل منطقه و مسائل دیگر با ایران وارد گفت‌وگو شوند: «ما می‌توانیم اسـتدلال کنیم، وقتی شما نمی‌توانید، یک توافق موجود را تضمین کنید و اجرا کنید و در گذشته هم چنین نکردید، طبیعی اسـت که نباید درخواست اضافه مبنی بر مذاکرات بعدی داشـته باشید و این می‌تواند مابه‌ازای آن در یک معادله سیاسی تعریف شود».

حسینی همچنین درباره بحث تحریم‌ها نیز دیدگاه متفاوتی داشت: «اگر تحریم‌ها هم برداشـته شـود... از آنجا که شـبکه تحریم‌ها علیه ایران بسیار گسترده است و از آنجایی‌که آینده سیاسـی ایران و آمریکا به شـدت مبهم اسـت، حتی رو به تاریکی و تیرگی هم می‌رود، طبیعتاً حتی با وجود برداشتن برخی تحریم‌های وعده داده شـده در برجـام، در میان‌مدت امکان تشـویق ســرمایه‌گذاری‌های گسترده در ایران وجـود نخواهد داشـت».

درباره رویکرد روزنامه شرق گفتنی است که اولا؛ کج‌فهمی درباره مسئله تضمین اجرای برجام، صرفا به فقر دانشی مربوط نمی‌شود؛ بلکه گاهی مطامع جناحی یا ماموریت و معذوریت در پادویی غرب هم می‌تواند موجب تجاهل شود؛ چنانکه روزنامه شرق اگر تیتر زد «امضای کری تضمین است»، بدان خاطر بود که مدیرمسئول آن بعدها اعتراف کرد برای جا انداختن برجام، ناچار به اغراق و بزک و دروغ شده‌اند!

ثانیا؛ باید از روزنامه شرق و امثال دیاکو حسینی و طیف متبوع آنها پرسید اگر به ادعای شما توافقات بین‌المللی تضمین‌بردار نیست و آمریکا هم در این زمینه بدسابقه است، چرا اعتماد به آمریکا را ترویج کردید و چرا برای تدوین و اجرای نامتوازن برجام به هر قیمت، فضاسازی کردید؟ اگر قرار بود از آمریکا تضمین نگیرید، چرا اجرای تعهدات ایران را یکجا (ظرف ۲ ماه) و قبل از اجرای تعهدات نسیه آمریکا و غرب انجام دادید؟!

ثالثا؛ اگر قدرت کشورها، تضمین هر توافقی است، چرا اصرار به تضعیف اقتدار ایران، چه در حوزه هسته‌ای، و چه در حوزه نظامی و نفوذ منطقه‌ای داشتید؟ چرا طرف ایرانی را ضعیف وانمود کردید؟ و از آن طرف، این پالس (اطمینان و تضمین) را به آمریکا دادید که در صورت خروج از توافق و نقض تمام و کمال آن، همچنان در توافق می‌ماندید و یک‌طرفه آن را اجرا می‌کنید؟ فرض کنیم نمی‌توانستید تضمین بگیرید، تضمین و اطمینان دادن‌تان به آمریکا چه بود؟ از سر ساده‌لوحی و ناشیگری بود، یا...؟!

رابعا؛ مطالبه تضمین معتبر برای دادن اجازه بازگشت دوباره آمریکا به برجام (و طبعا دادن اجازه دسترسی به مکانیسم ماشه)، یک تعارف یا ابزار چانه‌زنی برای گرفتن خرده امتیاز نیست؛ بلکه یک مطالبه راهبردی است که نمی‌گذارد از موضع بدهکاری و قانون‌شکنی خارج شده و در جایگاه طلبکاری از ایران بایستد.

ضمن اینکه شرط اجرای دوباره تعهدات ایران، اخذ تضمین معتبر، در کنار مطالبه خسارت چند سال عهدشکنی برجام و پیش‌بینی خسارت دادن آمریکا در صورت عهدشکنی مجدد است. اتفاقا بر اساس بند آخر گزارش شرق، آمریکا موظف است تعهد بدهد که سرمایه‌گذاران در ایران را پس از بازگشت به برجام، تهدید نمی‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • برزو IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    11 23
    دقیقا
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      0 1
      درست میگه
    • دکتر فریماه رجاوند IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      1 1
      مرگ بر وطن فروش های بی جیره و مواجب آمریکا
  • سید IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    25 20
    به گمانم امثال دیاکو حسینی اگر در دولت آمریکا استخدام شوند، بهتر و بیشتر می توانند از استعدادشان در مزدوری استفاده کنند! به اندازه کافی هم مقبل آن طرف آب ها هستند! مانند باطبی و فخرآور و ........
    • رضا IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      1 1
      اندكى آرام تر
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      2 2
      این اشکال از رشته های علوم انسانی مثل علوم سیاسی و جامعه شناسی و ... است و تقصیر این بدبخت غربگدا (دیاکو!!! حسینی) نیست. باید در رشته های علوم انسانی حتما حداقل 30 واحد ریاضیات تدریس شود تا دانشجویان این رشته ها با تفکر منطقی و استدلالی آشنا شوند و بعدها مثل حجاریان و تاجزاده مزخرف نگن.
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      1 1
      از کجا میدونی الان هم در استخدام غیر رسمی نیست؟
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      1 0
      خخخ دقیقا
  • حاج جواد IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    8 2
    روزنامه کیهان
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    29 6
    پدر مردمو در آوردید حرف های صدمن یه غاز می زنید
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      1 1
      اگه بدبختی و پول نداری جاهای زیادی هستن که میتونن بهت کمک کنن. برو اونجا و به کارهای بزرگترا دخالت نکن.
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      1 1
      اتفاقا افسادطلبان دنبال مردمی مثل تو هستند که سواد رسانه نداشته باشند تا راحت تر از آنها در جهت رسیدن به اهداف ضد ملیشان سواری بگیرند
    • من IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      1 0
      ایولا سواد رسانه
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    14 17
    متاسفم برای دیاکو
  • حجت IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    21 28
    خداوکیلی دیاکو حسینی (همکار سابق حسام آشنا در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری) چرا این همه جاده صاف کن شیطان بزرگ است ؟
  • علی اصغر قاسم پور IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    15 8
    ببینیم اونهایی که بلدند چه گونه و چه تضمینی می گیرند؟!!!!!!
  • KR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    21 2
    کاری که این دولت برای غرب انجام داد،اهدافی که برای آنها محقق کردند ،آنها با هزار جاسوس وجنگ نظامی نمی توانستند بدست بیاورند
  • GB ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    7 18
    این دیاکو‌سواد نداره و مثل اربابش روحانی دکتری داره.
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      0 0
      چی بگم
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    5 9
    از دشمن بدتر ،خائن است ،خائنی که با نفاق خود را در جبهه خودی نشان میدهد و از پشت خنجر میزند و همه را به خاک سیاه می نشاند. جریان اصلاحات
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    8 23
    آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    2 2
    شمارو بخدا ول کنین این مفلوکان اصلاحاتی را . اینان تا ما را به مهارت قرمه سبزی پختن برنگردانند ول کن نیستند .
  • ایران IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 0
    پس اینهمه دادگاه وداوری بین الملل برایتفسیر کدام قرارداد وتضمینی است
  • منوچهر دهقان IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    18 3
    درود اقای کیهان حالا چرا شمشیرش را برای مذاکره کنندگان غلاف کرده . و ساکت شده ۶۳۸۴
  • محمدرضا علیزاده IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    5 1
    سلام بعد از تحریمهای بی سابقه و حداکثری الان انتظار داشتند نماینده های ایران از فرط گرسنگی حتی توان راه رفتن هم نداشته باشند، حال میبینند ایران کره جنوبی را بدلیل اجرای فرمان اربابش تنبیه هم میکند.محکم باشید هزینه تسلیم از مقومت بیشتر است
  • آرش IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    6 24
    اگر طیف غربگرای ایران اینقدر ساده لوح نبودند وضعیت کشور این نبود
    • عبدالله US ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      2 1
      نتیجه مذاکرات شما رو هم میبینیم
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    6 15
    این را بدانید اگر امریکا صد بار هم تضمین بدهد باز تحریم ها را لغو نخواهد کرد این سادگی است که حرف امریکا را باور کنید
  • رضا IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    14 1
    مگرمی دونستندکه ترامپ درانتخابات پیشه رودرمیاد
  • مجید IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    9 0
    آمریکاییها اگر هم تضمین بدهند باز هم زیرش میزنند
  • رضا IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    4 1
    اگر می دانستند که در انتخابات پیش رو ترامپ درنمیادصددرصدکه جوری دیگه ای مذاکره میکردن
  • رضا IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    2 1
    فرمايشات برادرمان استاد دياگو كاملاً منطقى و به جاست .
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    1 0
    دقیقا
  • علی IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    1 2
    جاسوسای امریکا تو ایران تریبون دارن به اسم آزادی... روزنامه هم دارن رییس جمهورم میارن و با برجام یه کشور رو به فنا هم میدن و بعدش آزادانه حرافی میکنند بدون ترس از کوچکترین مجازاتی
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    3 11
    دیاکو، عقلت کو؟ "امضای کری تضمین است" اما امضای رئیس جمهور آمریکا و تصویب کنگره و سنای آمریکا تضمین نیست. عجب! چه خوب شد فهمیدیم!
  • FR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    2 2
    دلیل تما مواضع عجیب و خفت آور این جماعت فقط یک کلمه است ...خیانت !
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 0
    دم خروسی هم بیرون زده که ماحصل برجام را صرفا در سرمایه گذاری غربیها دیده و نشان میدهد که این قماش تنها نگران عادی شدن رابطه با اروپا و بالتبع رها شدن از مشکلاتیست که گریبانگیر خود و بستگانشان در مراوداتیست که با آنها دارند.
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    4 1
    مرگ بر امریکا شیطان بزرگ و جنود ابلیس داخلی او که باز هم دم از کدخدا میزنند
  • عابد IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 0
    دقیقا
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 0
    گل گفتی
  • میثم IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    1 1
    این تناقضات در گفتار و کردار منافق صفتان چیز جدیدی نیست.
  • مهدی IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    2 2
    بیشتر اصلاح طلبان خیانتکار هستند
  • یاشار IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    1 1
    دقیقااااا دقیقاااا
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 0
    همه ی غصه ی منم همینه چرا ما تضمین دادیم
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 1
    هم غربگراها احمقند هم غربی ها. غربگراها هنوز نفهمیده اند که نمی توانند مثل غربی ها فکر کنند و باید مثل یک ایرانی فکر کنند. از طرفی غربی ها هم هنوز نفهمیده اند که ایرانی افکار خاص خودش را دارد و نه با تحریم نه هیچ روش دیگه ای توان تغییر سبک ما را ندارند. غربی ها یک شبه، مخفیانه یا علنا تحریم ها را بردارند و دست از این مسخره بازی ها بردارند
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 1
    موافقم
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 1
    باید نوعی شستشوی مغزی شده باشید تا قبول کنید طرف مقابل تضمین بگیرد ولی تضمینی ندهد، هدف از غنی سازی بیست و شست درصدی فقط بمنظور ساخت بمب هسته ای بداند و در مقابل منظور از تحریم، فشار اقتصادی مخارج تبلیغات رسانه ای، هزینه هنگفت اپزوسیون، رساندن دلار ب معاند داخلی برای برپایی شورش و خرابی و دیگر موارد جهت براندازی حکومت نباشد.
  • سیاوش IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    3 0
    آمریکا صد سال دیگه هم به شما راه نمی ده
  • حمید IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    1 0
    خاااااااااک....
  • ق IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 0
    دقیقا
  • آریا IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    0 0
    ایران باید درخواست کند حتی در صورت بازگشت آمریکا به برجام ،امکان فعال کردن مکانیزم ماشه از آن سلب شود . اما نمی فهمم همه می دانند برجام امتیاز بخصوص برای ما نخواهد داشت چون هیچ شرکت یا بانکی حاضر به سرمایه گذاری در ایران نخواهد شد پس اصلا چرا داریم مذاکره می کنیم ؟ برای چیزهایی که می دانیم بدست نخواهیم آورد ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس