باقری

در دور هشتم از مذاکرات طرف غربی باید از خود حسن نیت نشان دهد. هر قدر آرایش دیپلماتیک ایران در دور جدید تهاجمی‌تر شود، اروپایی ها مجبور به نرمش بیشتری می شوند.

سرویس سیاست مشرق- شمارش معکوس برای آغاز دور دوم گفتگوهای هسته‌ای (وین هشت) برای لغو تحریم‌ها آغازشده است. علی باقری معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت مذاکره‌کننده در وین پس از بازگشت به تهران در جمع خبرنگاران اعلام کرد که ایران آماده بود تا مذاکرات را بدون وقفه ادامه دهد؛ اما طرف اروپایی درخواست آنتراکت (وقت تنفس) داد؛ تا برای مشورت‌های بیشتر به پایتخت‌های خود بازگردند.

البته منظور اروپایی‌ها از «مشورت بیشتر» ایجاد هماهنگی با آمریکایی‌ها برای ادامه گفتگوهاست. در شش دور گذشته از مذاکرات هیئت آمریکایی یک چهارراه پایین‌تر از محل ملاقات اردو زده و در هتلی مجزا گفتگوها را رصد می‌کرد. روایت است که رابرت مالی با بازی‌خوانی از تیم عراقچی به‌سادگی مسیر مذاکرات را کنترل و دستورات لازم را به تروئیکا (آلمان؛ انگلیس و فرانسه) منتقل می‌کرد. اما این بار دست بالای ایران و داشتن دو پیش‌نویس جدید باعث شد تیم غربی دستور بررسی بیشتر بدهد.

 روز گذشته یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در نشستی توجیهی با خبرنگاران گفته است که در آخرین دور از مذاکرات؛ هماهنگی میان اروپا و آمریکا مناسب نبوده و باید در وین تغییر آرایش دهیم؛ این مقام آمریکایی ادامه داده است که لازم است که در ادامه مذاکرات با رژیم صهیونیستی نیز هماهنگی‌ها بیشتری صورت بگیرد. کشورهای غربی در توصیف دور هفتم مذاکرات خواسته‌های تهران را «فرا برجامی» جا زده و مدعی شده‌اند که هیئت دیپلماتیک ایران برخلاف گذشته کم می‌دهد و زیاد می‌خواهد.

علی واعظ از مشاوران ظریف و مسئول پرونده ایران در گروه بین‌المللی بحران در شرح این ماجرا می‌گوید: اروپایی‌ها در گفتگو با عراقچی او را به سمتی هدایت کرده بودند که جمهوری اسلامی ایران نهایتاً یک تا دو میلیون دلار گرفته و غنی‌سازی ۲۰ درصدی را به‌صورت کامل متوقف کند. درخواست تروئیکای اروپایی در آن زمان به این مفهوم بود دستاوردهای هسته‌ای در سینی طلا به غربی‌ها فروخته‌شده و به‌جای آن سکه سیاه بدهند. این دادوستد به‌مراتب بدتر از معاهده‌هایی چون ترکمانچای بود.

علی واعظ: عراقچی برای یک تا دو میلیارد دلار می خواست غنی سازی را تقدیم غرب کند!

هیئت مذاکره‌کننده ایرانی در وین متشکل از ۴۰ نفر با آرایشی از کارشناسان و نیروهای متخصص در حوزه‌های حقوقی، مالی و بانکی، سیاسی و بین‌المللی توانست هیمنه آمریکایی‌ها بر مذاکرات را شکسته و در اقدامی قابل‌توجه مسیر مذاکرات را عوض کند. در آخرین دور از مذاکرات در وین انتفاع ایران از برجام و لغو تحریم‌ها جایگزین احیای برجام شده و دو پیش‌نویس جدید به‌طرف اروپایی به‌عنوان جایگزین پیش‌نویس دور ششم تحویل داده شد. قابل‌ذکر است که برخلاف تبلیغات رسانه‌های غربی این دو سند فرا برجامی نبوده و دریکی از آن‌ها به موضوع رفع تحریم‌ها غیرقانونی پرداخته‌شده و دومین سند گام‌های هسته‌ای ایران و کیفیت توقف گام‌های جبرانی را شرح می‌دهد.

دست بالای هیئت دیپلماتیک ایران نسبت به کشورهای اروپایی در دور هفتم از گفتگوها باعث شد، وزیر خارجه آمریکا به ضعف این کشور در ادامه مذاکرات اعتراف کند. آنتونی بلینکن در گفتگو اختصاصی با رویترز گفته است که فشار حداکثری باعث انزوای آمریکا شد و نه ایران.

داشتن هژمونی دیپلماتیک از سوی هیئت ایرانی در مذاکرات دارای نکات قابل‌تأملی است:

۱-  در دور هفتم از مذاکرات هرقدر که آمریکایی‌ها در پشت میز مذاکره باختند؛ در بیرون از هتل کوبورگ موفق ظاهر شدند! دسترسی هیئت‌های اروپایی به رسانه‌ها باعث شد آن‌ها پس از پایان هر دور گفتگو با استفاده از واژه‌هایی چون «منبع مطلع» و «دیپلمات ناشناس» افکار عمومی خارج از محل گفتگوها را هدایت کند. یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد کشورمان اعلام کرده است که ترکیب ۴۰ نفره ایرانی در وین گلچینی از متخصصان مرتبط با موضوع تحریم‌ها بوده است؛ در این جمع جای خالی رسانه‌های متخصص خالی بود. عدم دسترسی کامل هیئت ایرانی به ابزارهای رسانه‌ای باعث شد که اروپایی‌ها اخبار مذاکرات را سانسور کرده و به‌صورت کانالیزه آن را منتشر کنند.

تغییر در آرایش دیپلماتیک ایران در مذاکرات/ ضرورت مقابله با عملیات رسانه‌ای غرب در مذاکرات وین

تغییر در آرایش دیپلماتیک ایران در مذاکرات/ ضرورت مقابله با عملیات رسانه‌ای غرب در مذاکرات وین

۲-  در آغاز دور هشتم از گفتگوها (دور دوم مذاکره برای لغو تحریم) طرف غربی باید به‌خوبی تفهیم شود که تحریم‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای به یک‌میزان زیر بار فشار حداکثری بوده و ایران در ادامه مذاکرات فقط به دنبال انتفاع اقتصادی است و به دنبال بازی کلامی طرف مقابل نخواهد رفت.

۳- بایدن باوجود تمایل ظاهری به دیپلماسی هیچ انعطافی از خود نشان نداده است! اگر رئیس‌جمهور آمریکا سخنان وزیر خارج اش در انزوای سیاست‌های ترامپ را قبول دارد باید روی زمین آمده و منطقی عمل کند. واشنگتن همه توان خود را برای تحریم ایران استفاده کرده و چیزی برای اعمال فشار بیشتر باقی نمانده است؛ آمریکایی‌ها ازاین‌پس با چالش کارآمدی تحریم روبرو شده و به عبارتی دستشان خالی است و اسلحه تحریمی دیگر گلوله‌ای برای شلیک ندارد. در چنین وضعیتی باید  هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران با راهبرد «کنترل خسارت» در مذاکرات حاضر شود.

تغییر در آرایش دیپلماتیک ایران در مذاکرات/ ضرورت مقابله با عملیات رسانه‌ای غرب در مذاکرات وین

طرف اروپایی در دور هفتم از مذاکرات در وین به‌ضرورت رفع تحریم‌ها اعتراف کرده است؛ اما همچنان مسیری برای آن مشخص نشده است؛ همان‌گونه که در توافق سال ۲۰۱۵ نیز هیچ ردی از نحوه انتفاع ایران از بازار ۱۰۰ میلیارد دلاری اروپایی تدوین‌نشده بود. وضعیت در برجام به حدی وخیم شد که حتی اروپایی‌ها نتوانستند یک کانال مالی ساده مانند اینستکس را مدیریت کنند،

آرایش دیپلماتیک ایران در آغاز دور هشتم از مذاکرات در وین با ترجیع‌بند «لغو تحریم‌ها» رویکرد راهبردی دارد؛ در دور هفتم از گفتگوها کنترل ریسک اقتصادی سرمایه‌گذاری پس از لغو تحریم‌ها و مسئولیت‌پذیری همراه با ضمانت‌های عینی را به دولت‌های غربی تحمیل کرده‌ایم؛ در دور هشتم از این کارزار طرف غربی باید از خود حسن نیت نشان دهد. هر قدر آرایش دیپلماتیک ایران در دور جدید تهاجمی‌تر شود، اروپایی ها مجبور به نرمش بیشتری می شوند. در تهران همه آماده دور جدیدی از گفتگو هستند، در واشنگتن تردیدها و نیز اماواگرهای فراوانی پیش پای کاخ سفید قرار دارد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 67
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 17
  • DE ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    47 13
    تغییر در آرایش دیپلماتیک ایران در مذاکرات . ای جان فدا خیلی قشنگ تر شده اند آرایش قبلیشون خیلی خوب نبود . آرایش گروه فشل قبلی کلا غربی بود. آرایش این گروه جدید خیلی جدی و مصمم است همه میفهمند ایرانی هستند.
    • محسن IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      9 37
      خوش تیپ برن اونجا مایه آبروریزی نشن فقط
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      18 1
      مثل بوریس جانسون خوش تیپتون دیگه ؟
    • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      2 14
      آرایش جدید تیم مذاکره کننده هسته ای کاملا منطبق بر منافع ملی هست لیکن ما با تاخیر در شروع مذاکرات دچار خطای راهبردی شدیم
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      16 5
      خدا نگذرد از مسببان وضعیت امروز گفتند ، ، انانی زبان دنیا را بلدیم ، رفتند دست پای ایران را در پوست گردو قرار دادند
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    25 4
    احسنت
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    11 10
    بعدش چی؟ وقتی بتن در دانش و صنعت ریختید مانند قبلی ها نمی زنند زیرش؟
    • محمد IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      12 2
      هنوز همون بتن های قبلی هست
  • اصلاح طلب IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    13 55
    باید برجام ۲ را بپذیریم و عوض تضمین خواستن از آمریکا بر روی رفتارمان کار کنیم تا غرب را بیش از این آزرده خاطر نکنیم.
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      36 3
      ببند دهنت
    • رضا IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      21 6
      خاموش اصلاح طلب بدلى !
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      21 2
      ببند
    • کیوان IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      22 0
      نفرین عالم بر سرت
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      27 0
      حتی اگه شوخی کردی،شوخی بدی بود
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      21 4
      امریکا باید همه تحریم‌ها رو برداره، . یکی ازون ایالت‌های بیابونیشم بده به صهیونیست‌ها اسرائیل رو زودتر خالی کنن برن اونجا، از خاور میانه هم برن، بعدش حالا شاید بجای دوتا کشیده فقط یدونه زدیم تو دهنش ، حالا اونم اگه رحممون اومد!!!!
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      15 0
      لطفاً ساکت
    • محمد IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      15 0
      خائن
    • بابک IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      15 0
      جدا منو خندوندی... کلی خندیدم.
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      10 1
      اف به امریکا و غرب و غرب پرستان
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      4 0
      مثل من که اکبنده زبانت رو هم تو نگه دار جناب غرب پرست
    • علی آقائیان یسار IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      2 1
      آمریکا پشت پرده هرجوری که دوست دارد ادا دربیاورد. خودش راقلدر ببیند. بالا و پایین بپرد. ته داستان این است که باید خواسته های ایران را بپذیرد. آمریکا ومتحدان احمقش یاباید خواسته ایران را باکمال میل بپذیرد ویا برگردند شاهد پیشرفت های باقی مانده تاپایان هسته ای را ببیند آتش بگیرد و خودکشی مند. ما ازتهدیدها فرصت می سازیم.
    • یاشار IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      2 0
      از آلبانی چه خبر؟خخخخ
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    13 1
    حالا فکر میکنید افکار عمومی جهان اصلا براشون مهمه که حق با کیه؟ همه دولت‌ها و مردم به فکر منافع خودشون هستند و این که ایران مقصر یا نه بی اهمیته
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    12 18
    فقط قطعنامه جدید برایمان نیاورید.
  • عباد IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    8 5
    این همه تغییر در مذاکره که گفتین درست ایا این همه تغییر برای احیای برجام نیست؟
  • خلیلی IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    7 2
    احسنتم
  • ج IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    21 3
    غربی ها مثل سگ می مونند اگر حمله کنی فرا میکنند اگر بترسی حمله میکنند
    • raya IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      2 0
      حیف سگ موجود باوفاییه
  • امیر NL ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    12 3
    اصلا مذاکره نکنین بمب اتم بسازین اسرائیل رو نابود کنید
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      16 11
      اسرائیل را زیر پای خود له میکنیم . نیاز به سلاح اتمی نیست
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      15 6
      اسراییل با چندتا موشک هم کارش تمومه. بمب اتم نمیخواد.
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    11 1
    به نفع غرب خواهد بود که زودتر مذاکرات رو به نتیجه برسانند.
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    11 2
    اگر قصد تاخیر مجدد دارند به آنها همان را بگویید که آنها به ظریف گفتند، آیا شما اختیار کافی برای مذاکره دارید یا ندارید. جمله‌ای که در آن زمان احتمالا از طرف لاوروف به ظریف گفته شد.
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    10 0
    عالی
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    15 2
    چیزی بما نمیدن.غربی ها برنامه ریزی میکنن تا بعد از ندادن حق ملت ما،فشار داخلی را ازدرون شروع کنن. ما باید پلان بی داشته باشیم.پلان بی ما باید اول شناسایی و قطع دست عوامل مختل کننده بازارهای اقتصادی در داخل برای عقیم گذاشتن برنامه غربی ها باشه و دوم اینکه غربی ها را در برزخ توافق بازی بدن تا فرصت بیشتر برای سامان دادن اوضاع داخلی پیدا بشه.البته در داخل باید مردم را نسبت به برجام بی تفاوت کرد چون موضوع برجام داره تبدیل میشه به یکی از شاخصه های حرکت حکومت ما. در واقع مذاکره باید از طرفی برای ثابت کردن خیانت غربی ها و اصلاح طلبها باشه و از طرف دیگه فقط ی ظرف زمان محدود برای سامان دادن اوضاع باشه. هرچی وضعیت برجام زودتر تمام بشه بهتره . باید از این ننگ تحمیلی به صورت عزتمندانه خارج شد.یعنی هدف از مذاکرات، این باشه که جوری خارج بشیم که هم انزوای امریکا و اسراییل بیشتر بشه و هم فن مذاکرات از دست اصلاح طلبها دربیاد و هم لکه برجام از دامن انقلاب پاک بشه و تبدیل به سرمشق بشه و هم زمان برای سامان اوضاع داخلی بخریم. البته نباید با اروپایی ها زیاد بد تا کرد.فقط باید از طمعشون کم کرد.
  • فلاح IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    9 0
    بسیار بهتره اینجوری
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    13 3
    خدا پشت و پناه تیم مقتدر ایران
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    12 2
    درود و خدا قوت به تیم با عزت ایران عزیز
  • رضا IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    6 0
    نتایج مشخص خواهد ‌کرد درستی و غلطی این ادعا هارو.
  • مصطفی IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    3 2
    فقط آرایش ۳-۴-۳ ببندید تهاجمی فقط مراقب باشید مثل همیشه گل نخورید یا اگر عرضه ندارید ۶ دفاعه ببندید و مساوی زمینو ترک کنید به روش کی روش
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    فقط دست از پا دراز تر بر می گردید چون امریکا و اروپا کوتاه نمی ایند پس برجام ننگ است
  • مردم IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    7 0
    هر وقت سفره مردم بزرگتر شد اونوقت براشون دست بزنید .
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 2
    فضای رسانه ای توام با ابتکار عمل راهبردی در لغو قاطبه تحریم‌ها هماهنگ با هژمونی سیاسی برتر بخطر سیاست تشکیل آئتلافهای اقتصادی منطقه ای وشرقی وتوجه دادن غرب به پتانسیل بالقوه داخلی برای استغنای از آنها واتکاء به خود همراه اعتماد به نفس وتهاجمی بودن در گفتگوها وادعاها می‌تواند کار گشا در دور هشتم مذاکرات لغو تحریم ها وباز خواست معطل نمودن تعهدات غربی‌ها از سال 2015 به بعد باشد
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    1 1
    ضدیت امریکا با روسیه و چین ب اوج رسیده و این رانباید از نظر دور کنیم. هر دو کشور با ایران همسو هستند موقعیت و فرصت خوبی را در پیش رو داریم. انشاالله که با چشم باز، ذهن اماده و هوش بالا ب اهداف خود میرسیم.
  • فرا IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    4 1
    این همه تعریف شما در اخر پاییز شمرده می شود
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    اگر میخوان نرخ الکی تعیین کنن که مذاکره نشه بعد بگن ما میخواستم مذاکره کنیم اونا نخواستن ، الکی وقت تلف نکنن همین الان ول کنن
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    احسنت
  • علی IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    3 1
    جوجه را اخر پاییز میشمارند مشرق جان
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    1 0
    لطفا همینجور مقتدرانه به قول خودتون جلوی دزدگیر بیت المال داخلی رو بگیرین که اگه این دزدا و اختلاس گر ها نبودن ما اصلا احتیاجی به مذاکره با کشور های دیگه ومنت کشیدن نداشتیم
  • سروش IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    1 0
    الان شد مذاکره رو در رو با یک تیم قوی سیاسی، اقتصادی،حقوقی،مالی،بانکی
    • زینب IR ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      0 0
      موافقم
  • ناشناس IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    1 0
    بهتراست در همین مذاکرات باجدیت به آنها اعلام گردد که برای احیاء برجام نهایتا سه دوره بیشتر مذاکره نمی کنیم. چرا که آنها به دنبال مذاکرات طولانی وفرسایشی هستند. چون با این کار با ایجاد جو روانی و رسانه ای که ابزار های کاملا تحت کنترل غریی ها و آمریکا می باشد اقتصاد ایران را تحت الشعاع قرار می دهند. کما اینکه همین الان با مذاکره اول دلار سیر صعودی گرفته وهمین طور بالا می رود. وادامه این راه باعث ایجاد مشکلات بسیار بیشتر برای معیشت مردم و تولید کنندگان می شود چرا که با بالا رفتن دلار قیمت تمام اجناس ومواد اولیه بالا می رود. که خود باعث کاهش توان مالی تولید کننده به جهت تامین مواد اولیه می گردد و در نهایت کاهش عرضه نسبت به تقاضا ودر نهایت دلال بازی و کم شدن اقلام ضروری و معیشتی مردم در بازار وبالا رفتن قیمت‌ها می گردد. پس دولت یا بایستی بتواند قیمت ارز را در کشور در طول مذاکرات کنترل کند. ویا اینکه بعد از 3 دوره مذاکره اگر تمایلی به حل مشکل از طریق ذیپلماسی نداشتند. خیلی مودبانه میز مذاکره را ترک نمایید
  • رضایی IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    4 2
    شما که تا دیروز می گفتید: همه مشکلات داخلی هست و ربطی به تحریم‌ها نداره!!! چطور الان میخواهید تحریم ها را بردارید. خب بگذارید تحریم ها باشه .
  • فراجناحی IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    درود
  • رضایی IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    عالی
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    مایه ی تاسف هست که صهیونیست ها افسار بر گردن سران آمریکا و اروپا انداخته و هر طرف که دوس داشته باشد آنها را بِکشد و سران آمریکا و اروپا از خودشان کوچکترین اراده ای نداشته باشند.
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    بابا دیگه تمومش کنید چرا این برجام لعنتی را اینقدر کش میدید؟ مردم دیگه بی اعتماد شده اند و به این نتیجه رسیدن که بود یا نبودبرجام تاثیری در بهبود اوضاع اقتصادی و... ندارد.
  • باغچقی بزرگ IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 1
    آنها بیشتر مانور رسانه ایی دارند و باید شما از قبل خودتون رو مسلح به ضد رسانه غربی کنید ؟ تیم خبرنگاری و رسانه ایی معتمد و قوی نیست که بتونه اخبار کذب آنها رو خنثی کنه تا نتونن از جامعه جهانی به نفع خود بهره برداری کنند ؟
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    1 0
    همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    غرب نگران اینه که اگر ایران صاحب بمب اتم بشه سایر کشورها ی منطقه نیز با کمک چین وپاکستان وایران صاحب این فن آوری هسته‌ای خواهند شد و انحصار اتمی آز ید آنها خارج خواهد شد آمریکا به هرقیمتی شده به ایران امتیاز خواهد داد نمایندگان ایران باید از موضع بالا و در چهارچوب برجام ۲۰۱۵از موضع خود عدول نکنند و قطعا ما انشاءالله موفق خواهیم شد.
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 2
    ماجنگ ۸ساله در کنار امور دیگر پیش بردیم حال چطور این مذکرات مسخره را بولد کردیم وبه همچی گره زدیم تورا بخدا بهترین راه بایکوت خبری این مذکرات است
  • CA ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 1
    وقتی نفت تموم شد، اهمیت خاورمیانه هم تمومه
  • احد IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    1 2
    تیم آقای باقری کنی به تبلیغات دشمنان داخلی و خارجی توجه نکنند ، مصمم ، مقتدر و با درایت حرکت کنید خدا با شماست شک نکنید .
  • حسين DE ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    لغو تمامى تحريمها و راستى آزمائى آن و ضمانت دادن يانكيها كه به تعهداتشان عمل كنند.
  • Nm IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    الان هرچی میخواهی بگویید بگویید
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 0
    درستش همینه
  • جوادیان IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 0
    درود بر مشرق و بصیرتش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس