کد خبر 1311292
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱

به گزارش مشرق، محسن مهدیان، فعال رسانه‌ای در صفحه اینستاگرام خود نوشت: یک سوال رایج و پرتکرار وجود دارد که هر از گاهی با بروز و ظهور اغتشاشات خیابانی و برخورد ناجا مطرح می شود و آن اینکه: "اگر اغتشاش بد است پس چرا انقلاب ۵۷ شکل گرفت..."

فرض سوال اینست که انقلاب ۵۷ از جنس اغتشاشات این روزها بوده است. با این حال دو دسته پاسخ وجود دارد که هردو لازمست اما عمق آنها یکسان نیست.

پاسخ اول:

ظاهر یکسان رفتارها به معنی شباهت آنها نیست. داعشی ها عملیات انتحاری انجام می دهند. شهید حسین فهمیده هم عملیات استشهادی انجام می دهد. ایندو یکی است؟ اسرائیلی ها آدم می کشند، نیروی مقاومت نیز سربازان صهیونیستی را به هلاکت می رسانند، ایندو یکی است؟

چه آنکه اغتشاش برای به هم زدن طاغوت و حکومت جور و ظلم پهلوی، تلاش برای برقراری نظم و دعوت به انضباط است.

پاسخ دوم و مهمتر:

اساسا برخلاف تصور، انقلاب ۵۷ انقلاب از طریق اغتشاش نبود. انقلاب ۵۷ بروزو ظهور حضور اعتراضی مردم بود. انقلاب ۵۷ انقلاب مردم بود نه جمعی اقلیت علیه مردم.

به همین دلیل وقتی برخی با هدف راه اندازی عملیات مسلحانه خدمت امام رسیدند تا مجوز بگیرند با مخالفت صریح امام مواجه می شوند.امام می فرمایند انقلاب ما انقلاب آگاهی ها است نه اسلحه. این تاکید امام بارها در خاطرات رفیقدوست و مرحوم پسندیده و دعایی و الویری و شبیری و مرحوم هاشمی وغیره آمده است. وقتی اعضای سازمان مجاهدین با امام در نجف دیدار کردند امام به آنها صریح می فرماید: با اقدام مسلحانه مخالفم.

امام حتا مبارزه با رژیم را در ابتدای دهه ۴۰ در چارچوب قانون طاغوت آغاز می کند و در ادامه با آگاهی و بصیرت بخشی این مردم هستند که قیام می کنند. براین اساس مردم ابتدا در درون متحول شدند و در ادامه این تحول درونی را به تحول سیاسی تبدیل کردند. لذا بارها فرمودند که انقلاب مردم ما برآمده از تحول درونی آنها بود.

در نهایت اینکه؛

هیچ کس با اعتراض مدنی و قانونی مخالف نیست. اما ایستادن جمعی اقلیت مقابل مردم و تخریب اموال عمومی، یعنی دیکتاتوری مقابل اکثریت و این اغتشاش بیش از آنکه مقابل حکومت باشد اغتشاش مقابل اراده مردم است؛ طبیعی است که نظام برآمده از مردم، مهمترین وظیفه اش صیانت از اراده آنها است.

اگر اغتشاش بد است پس چرا انقلاب ۵۷ شکل گرفت؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 24
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    22 13
    هاشمی رفس... عامل فساد ، فتنه ، خباثت ، اختلاس، اشرافی‌گری و ... را نباید می گذاشتند ا به این راحتی بمیرد.
    • تک سوار DE ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      5 5
      نباید درمقابل جنگ روانی یک خطی، یک صفحه توضیح بنویسه. هروقت شماهم این یک صفحه رو در یک جمله خلاصه کردید اون وقت تازه وارد میدان جنگ روانی می شید.
    • IR ۰۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      2 8
      حرف تک سوار درست است. پاسخ یک جمله است« بله. پس شما هم تشریف بیاورید بیرون و ما هم با همان روشی که پهلوی در خیابان به انقلابیون پاسخ داد به شما پاسخ می دهیم. گله نکنید».
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    20 28
    تا زمانی که آزادی بیان آزادی انتقاد حتی نباشد اغتشاش است
    • SE ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      32 17
      الان آزادی بیان نداریم الان هرج و مرج داریم. انواع فحاشی و تهمت زدن آزاد است. از دانشجویان هوچی و وحشی در دانشگاهها تا راننده های تاکسی آزادند و هر چه بخواهند می گویند.
    • تک سوار DE ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      13 7
      جدا؟ پس تو آمریکا چرا آزادی بیان نبود که ریختن تو کنگره؟ شماها تو برخوردتون با مخالفان مرحوم شجریان آزادی بیان و احترام به مخالف را به خوبی ترجمه کردید.
    • RU ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      8 1
      اینی که افاده فیض میفرمایید اگه آزادی نیست پس چیه؟
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      9 2
      آزادی بیان با توهین و تخریب و تهمت فرق داره. ضمنا الان حرف زدی مصداق آزادی بیانه.
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    27 17
    در انقلاب اسلامی 57 نه اینستاگرام بود و نه تلگرام بود و نه گوشی. اعلامیه ها دستی نوشته می شود و مخفیانه پخش می شد. ساواک حتی تفتیش کیف دانش آموزان و بررسی اینکه مثلا کتاب واعلامیه نداشته باشند ابایی نداشت. پدر خودم همینگونه به جرم داشتن یکی از کتابهای دکتر شریعتی دستگیر شد. انقلابیون ارتجاع سیاه بودند و هیچ کس در دنیا تا بعد از 13 آبان 57 و بعد از اینکه اربابها فهمیدند شاه نمی تواند بماند، از آنها حمایت نمی کرد. پایمردی انقلابیون دنیا را وادار به دست کشیدن از حمایت شاه کرد. انقلابیون فیلم بازی نمی کردند. جعل تصویر نمی کردند. هدفشان رفاه و شهوت و رابطه با آمریکا نبود. می دانستند که دارند کاری می کنند که همه دنیا با آن مخالف است و برای یک ایدئولوژی برتر و حاکمیت اسلام و عدالت شورش کردند. .... با این وجود حرفی نیست. اگر خضراتی که با حمایت گسترذه و تبلیغاتی تمام رسانه های جهان و برای رسیدن به اهداف زندگی حیوانی و مبارزه با اسلام بخواهند حاکمیت را عوض کنند، می توانند. به شرط آنکه همان قیمتی که مسلمانان برای ایجاد و حفظ این نظام دادند را بپردازند. آنها اگر گمان کرده اند که صدها هزار شهید داده ایم که با قارقار چند کلاغ بهایی و آتئیست میدان را خالی کنیم کور خوانده اند. یادشان باشد ما بشار اسد را که در آستانه سقوط بود و حرفش هم کسانی بودند که برای رسیدن به بهشت و وصال حور العین می جنگیدند را شکست دادیم. خیال کرده اند به همین راحتی ایران را به کسانی که آرزویی جز رفاه و زندگی حیوانی اروپایی ندارند واگذار می کنیم؟
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      34 10
      کلا 200 نفر هم کشته ندادید، پادشاه می‌توانست همه را یکروزه جمع کند اما خواست تا مردم بفهمند اسلام واقعی چیست پس نظرم شاه کار درستی کرد، از همین حالا دارم امثال تورو میبینم که در حال مهاجرت به یمن و عراق هستید نه اصلا فکر نمی‌کنم فرار کنید مثل پیش از 57 به چاپلوسی روی خواهید آورد.
    • به 12.34 IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      9 8
      آره. لابد شاه خیلی فداکار بود که در 15 خرداد 42 و 17 شهریور 57 و 13 آبان 57 و کل دهه فجر به مردم فهماند حکومت سکولار چقدر وحشی است.
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      5 1
      اعلامیه ها را دولتهای انگلیس وآمریکا چاپ می کردند یا در رادیوهاشان پخش می کردند ،ساواک برای داشتن کتابهای شریعتی دستگیر می کرد
    • مشرق منتشر کن بدون تقطیع IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      4 6
      باشه باشه شما خوبید و آن شاهتان همه تاریخ نویسان اعم از داخلی و خارجی هم ابله هستند متاسفانه باید کور بود و ۳۰۰۰ کشته انقلاب را ندید ببخشید که صریح صحبت می کنم اما دارید مزخرف می فرمایید دلیل توجیه تان هم به شدت مسخره است خود شاه اگر زنده بود خنده اش می گرفت واقعا فکر می کنید آدمی با روحیات محمدرضا پهلوی همچین کاری می کرد ؟ واقعا؟ در این صورت تبریک می گویم شما یک شستشوی مغزی حسابی هستید اسلام واقعی می دانید چه بود؟ اسلام بهشتی اسلام خمینی اسلام رجایی و باهنر و ایت و مطهری و دستغیب این حضرات اشرافی که دارید می بینید جهت اطلاع از همفکران همان شاه عزیزت هستند اسلام واقعی همان اسلامی است که در دفاع مقدس و دفاع از حرم نمود کرد نه رفتار های شاهچه هایی که بی شباهت به معاویه و ابوموسی اشعری نیستند اسلام واقعی را باید از خودش گرفت حداقل اگر می خواهی از آدم بگیری از آدم حسابی اش بگیر نه از طلحه و زبیر های زمانه ضمنا شما در این ۴۰ سال از این توهمات و رویا ها زیاد دیده اید که هیچ وقت هم تعبیر نشده باش تا ببینی متاسفانه اراده الهی به میل شما و آن خاندان نکبت پهلوی عمل نمی کند مگر در توهم ببینید جمهوری اسلامی خدشه برداشته بروید و با خیالات و رویا هایتان خوش باشید ۵۷ هم کسی چاپلوسی نمی کرد اینجا خبرگزاری ساواک و دربار نیست احتمالا ما را با هویدا و علم اشتباه گرفتی شاه احمق عزیزت با حق توحش و کاپیتولاسیون و ... و ... فروشی و غرب زدگی مفرطی که به جوانان دانشگاه تزریق می کرد و شوهر دادن بحرین به اندازه کافی برکات حکومتش را بر سرمان ریخت دیگر بس است خود غربی ها به پیشرفت های ایران بعد انقلاب معترف اند حالا شما می خواهی با لجاجت ادامه بده اصلا مهم نیست ولی واقعا به شما پیشنهاد می کنم تحقیق درست و حسابی بکنید و تاریخ را درست بخوانید و دری وری های پیج های پهلوی پرست را به عنوان اطلاعات تاریخی تان قرار ندهید ضمنا چاپ اعلامیه ها در انگلستان شایعه ای بود که رد شد و توان اثباتش هم نداشتند که اگر می توانستند در بوق و کرنا کرده بودند و یک نکته کوچک اگر شاه جانتان هم می خواست نمی توانست برای خودش تصمیم بگیرد چون کشور ملک آمریکا و بهایی ها بود و بدون اجازه آمریکا شاه اجازه آب خوردن را هم نداشت چه برسد به تصمیم گیری برای ادامه یا نابودی حکومتش ! آمریکا دیوانه نبود که ایران را از دست بده
    • نام DE ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
      0 0
      شما تاریخ خوندی؟
  • Saj IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    1 14
    در جریان هستید که با نشر نظرات آقای مهدیان حتی آن هایی که درسته به مشرق و اعتبارش دارید آسیب می‌زنید؟
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    18 28
    انقلاب کجا و شورش سازمان یافته فتنه گران با حمایت دشمنان این سرزمین کجا. تفاوت از زمین تا آسمان است.
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      23 9
      خب اون موقع هم به معترضین،خرابکار و عامل سرخ و سیاه می گفتند و البته در اعتراضات اون موقع هم تخریب اموال عمومی صورت می گرفت.در فیلم های ۲۲ بهمن که هر سال پخش میشه ، مشهوده
    • به ۲۱:۱۷ IR ۰۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      6 7
      با این تفاوت اصلی که از 15 خرداد 42 تا 13 آبان 57 همه دنیا از شاه حمایت می کردند و همه انقلابیون را ارتجاع سیاه می نامیدند. اینطور نبود که تمام شبکه های دنیا برای حمایت از آنها بسیج شده باشند. آن زمان جمعیت صدها هزار نفری هر روز کف خیابان بود و حالا دویست نفر جایی جمع می شوند و آتش می زنند. آن زمان مراکز فساد و فحشا مورد حمله بود و حالا به مسجد و حسینیه و حوزه علمیه حمله می کنند.
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    24 14
    "هیچ کس با اعتراض مدنی و قانونی مخالف نیست" جدا خودت موقع نوشتن این جمله خنده ات نگرفت؟!
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      12 14
      شما را نمی دانم اما من با هر اعتراض کف خیابانی مخالفم چون ناچار به اغتشاش و آشوب و تخریب بیشتر اموال عمومی منجر می شود. عین تلاش بررره ای ها برای شکستن شیشه های خانه خودشان!
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      9 10
      خودت چی خندیدی خوش به حالت اما من گریه کردم به حال شما وامثال شما که تا کم میارید سفسته میکنید انقلاب 57بروز فکر وصداقت بین کل جامعه بود همه هم باهم وبدون آسیب به یکدیگر به سرانجام رسید دست به اسلحه نبردن حتی در مقابل ارتشی که اسلحه اش رو به مردم بود یادتون رفته گل به ارتشی‌ها میدادم الان چی به هم حمله میکنن اگه با نظرشون موافقی که خوب وای به حالت اگه مخالف باشی دقیقا رفتارشون مثل رفتار گروهک مجاهدین خلق به اصطلاح همون منافقین امروز تو سال ۵۷چقدر مخالفاشون حتی هم تیم های خودشون که احساس میکردن مخالفشون شدن میکشتن این دیگه انقلاب نیست بهش میگن هرج ومرج بی نظمی شارلاتان بازی حتی اعتراض مدنی هم نیست
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    6 5
    مهدیان عزیز
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    8 7
    اغتشاش باانقلاب مغایرت دارد
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    5 1
    احسنت
  • DE ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    9 7
    قابل ماست مالی نیست ، بی خیال
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    1 0
    عجب حکایتی !
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    3 3
    اغتشاش یعنی غل و غش جامعه یعنی عده قلیلی که حاکمیت اکثریت قاطع رو برنمی تابند ۵۷ چند درصد با حامیت مخالف بودند ؟ چند درصد به جمهوری اسلامی رای دادند ؟
  • FR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    3 2
    انقلاب یک بار اتفاق میفتد
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    5 11
    انقلاب ما انفجار نور بود امام‌ خميني
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    6 3
    من نمی‌خواهم از چیزی دفاع و توجیه کنم فقط میدانم در شرایط فعلی جهانی و شرایط منطقه با وجود دشمنان قسم خورده ایران همچون رژیم های آل وحوش آل بحرین آل یهود اسرائیل، ترکیه رجب خانی ، آمریکا و غرب و ... چنانچه ایران اغتشاش و شورشی اتفاق بیفتد ایران را همچون سوریه ویران خواهند کرد ، هم میهنان گرامی ایران عزیز را بیشتر دوست بداریم اهمیت بدهیم قدر دان کشور و مسئولین باشیم هر چند انتقادهایی هم داشته باشیم پاینده ایران
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    14 8
    کی به ماست خودش میگه ترش
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      2 7
      موافقم ..! ای شیطون ..!
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    8 7
    چند سال پیش که اغتشاش و شورش های خیابانی در ایران اتفاق افتاد شیخ نشین های عربی شیوخ عرب ضد ایرانی و مرتجع عرب حاشیه خلیج پارس خوشحالی می‌کردند که ایران نابود و تجزیه خواهد شد ... هوشیار باشیم هم میهنان گرامی ایران را مراقبت کنیم
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    8 1
    اون عکسا ی دیگه رو کجا گذاشتی شیطون
    • IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      2 3
      عکس راست مال اعتشاشات فعلی ست و عکس چپ برای تظاهراتهای انقلابی سال 57
    • نام DE ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
      0 0
      اون ها قابل پخش نیست
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    6 4
    اون طلیعه ی نور بود
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    4 1
    موافقم
  • علی IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    5 4
    انقلاب اغتشاش نبود. انفجار نور بود.
  • US ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    3 1
    رفتم پیجش کامنتاش رو فقط برای خودش باز گذاشته.
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      2 0
      انتطار دیگری هم نمیشه داشت
  • IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    1 0
    سخته قشاوت کردن
  • م IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    4 1
    دهه شصتی ها از همه جا رونده و مونده
  • IR ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    1 1
    نکات شما درسته
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    0 0
    برای اینکه بایک قوم خاص طرف هستیم!؟!
  • وحید IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    1 2
    بس است اقایان
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    3 5
    حرکت سال ۵۷ برای ایجاد حکومت الله بود و برای زمینه سازی برای ظهور. هدف اش ایجاد جامعه زمینه ساز است و بعضی از اغتشاشات الان از جنس حرکت شیطان است در مقابل حکومت الله. ایجاد افساد است در حرکت جامعه بسوی ظهور. دررقیام منتهی به ۵۷ مردم ولایت الله را بر جامعه می خواستند و برای ایجاد آن با فرستاده صاحب حکومت حقه بیعت کردند و پایش ایستادند و چون مردم کوفه فرستاده را تنها نگذاشتند. بزرگترین ظلم از نظر قرآن شرک است و از مصادیق مهم آن حکومت غیر صاحب حق است بر جامعه. و خدا بر مردم ما منت نهاد و در مسیر ایجاد حکومت حقه آنها ر ا بکار برد و حسابشان کرد و مردم هم خوب ایستادند و ایستاده اند. حالا هر کسی بخاطر کم و کاستی و فساد های موجود اعتراض غیر منطقی کند و اغتشاش ایجاد کند باید بداند ظلمی بزرگتر از ظلم به ولی الهی وجود ندارد. و ما باید بدانیم که یکی از بزرگترین ظلمها در این ۴۰ سال ظلمی است که عموم بخاطر رفتار غیر لایق در مقابل تمامیت انقلاب انجام دادند و اگر اغتشاشی هم باید باشد برای اصلاح رفتار در قبال ولی بر حق جامعه باشد بهتر است تا گرفتار شرک و ظلم و نفاق نشود این جامعه.
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    2 3
    انقلاب یعنی سرنگونی حکومت توسط مردم.اغتشاش یعنی شورش بی مورد و بیهوده
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    4 1
    شما تشریف بیار بین مردم
  • بی نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    6 2
    آیاانقلابیون ۵۷ هم از آمریکا خط می گرفتن و شعار هاشون رو آدم خوار هوایی مثل منافقین درست می کردند یا وسط تظاهرات یکی می‌پرید هم از مردم میزد هم از ارتش یا مردم ژاندارم ها رو .... یا آتیش میزدن و یا پلیس رو تیر بارون می کردن؟آیا انقلابیون فحش ناموس نقل دهنشون بود و علیه یک جانباز شعار های وحشیانه و بی شرمانه می دادند و عملا جانبازی را مسخره می کردن؟( شعار های ۸۸) فقط با یک مقایسه از سران و تفکرات انقلابیون ۵۷ و اپوزسیون کنونی می شود به حقیقت رسید این پاسخ برای تمام آنها که حرف مهدیان را ماست مالی و فلان و بخوان می دانند آیا بهشتی که حاضر نبود به بنی صدری که ظالم ترین اشخاص نسبت به اون بود تیکه ای انداخته شود و فحشی به کسی حتی کافر دادن شود با این ..‌‌ها که دروغ و تهمت و فحش ناموس و فتوشاپ لقلقه زبان و کار هرروزشان است یکی است آیا امام راحل که می خواست انقلاب کند که پرچم را به دست امام زمان بدهد با اینها که وعده های .... برای جذب ملت می دهند یکی است ؟ آیا سید علی خامنه ای با این موجودات یکی است؟ شاه اینها در بهترین جا ها زندگی می کرد در حالی که مردمش در جوب آب آبتنی می کردند با رهبری که به اذعان دشمنانش هم یک نقطه ولو خاکستری در زندگی اش نیست فرق ندارد؟ برای دیدن این تفاوت ها که از زمین تا آسمان است نیاز به بصیرت و انصاف است نه حتما انقلابی بودن مهدیان راست گفته انقلابیون ۵۷ واقعا مثل این موجودات بودند؟ منتشر کن بدون تقطیع
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
    0 1
    مرگ بر منافق اصلاح طلب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس