رئیسی مجلس بودجه نمایه

دولت در لایحه بودجه سال آینده با کاستن از هزینه‌ها و کاهش اتکا به درآمدهای نفتی و افزایش اتکا به درآمدهای پایدار، کسری تراز عملیاتی را ۳۵ درصد نسبت به آخرین بودجه دولت روحانی کم کرده است.

سرویس اقتصاد مشرق- کسری تراز عملیاتی از مهمترین شاخصه‌های ارزیابی میزان تورم‌زایی بودجه است. هر چه این کسری کمتر باشد، به معنای آن است که دولت برای تامین هزینه‌های خود به استقراض کمتری نیاز دارد و درنتیجه دست زدن به منابع بانک مرکزی و چاپ پول کمتر شد و تورم کمتری هم به ملت تحمیل می‌شود.

 تراز عملیاتی از کسر میزان درآمدهای دولت (غیر از عایدات نفتی و سرمایه‌ای) منهای هزینه‌های جاری به‌دست می‌آید.

به بیانی ساده تراز عملیاتی بیان می‌کند که آیا همه هزینه‌های جاری دولت (مانند پرداخت حقوق و دستمزد، استفاده از کالا و خدمات، پرداخت یارانه و...) توسط درآمدهای عمومی (مالیاتی و غیرمالیاتی) دولت پوشش داده می‌شود؟

یا به عبارت دیگر آیا درآمدهای دولت کفاف عملیات جاری را می‌دهد یا نیاز است برای جبران هزینه‌های جاری از دیگر منابع استفاده کند. دولت در ایران برای پوشش هزینه‌های خود از دو منبع دیگر صادرات نفتی و استقراض (فروش اوراق مالی و دست آخر استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول) نیز می‌تواند استفاده کند و معمولا دولت‌ها برای پوشش هزینه‌های خود از این چند منبع استفاده می‌کنند که باعث تراز شدن بودجه می‌شود.

 کسری تراز عملیاتی بودجه، همیشه در اقتصاد ایران عواقب منفی بر اقتصاد و توان تولید داخلی کشور داشته و یکی از عوامل رشد پایه پولی در اقتصاد ایران بوده است که متاسفانه رشد پایه پولی یکی از عوامل مهم شکل‌دهنده تورم در اقتصاد ایران است و این تورم همیشه باعث ایجاد نابرابری و فقر گسترده در کشور بوده است.

افزایش شدید کسری بودجه در دولت روحانی

روند بودجه‌ریزی کشور در ۸ سال گذشته نشان می‌دهد به‌رغم تحریم و کاهش فروش نفت، رشد کسری تراز عملیاتی بودجه شدت گرفته و در بودجه سال ۱۴۰۰ این رقم به شدت افزایش یافته و به بیشتر از ۴۶۴ هزار میلیارد تومان رسیده است که نشان‌دهنده وابسته شدن بیشتر بودجه عمومی دولت به منابع نفتی و استقراض است.

کسری تراز عملیاتی بودجه آخر دولت روحانی (۱۴۰۰) نسبت به بودجه آخر دولت احمدی‌نژاد (۱۳۹۲) بیش از ۸۶۶ درصد رشد کرده است. در سال ۱۳۹۲ کسری تراز عملیاتی بودجه ۴۸ هزار میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۰ و در پایان کار دولت روحانی به ۴۶۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

مهار عامل تورم در بودجه ۱۴۰۱/ کسری تراز عملیاتی بودجه سال آینده ۳۵ درصد کمتر می‌شود +نمودار

نمودار فوق نشان می‌دهد که مدیریت هشت‌ساله محمدباقر نوبخت در سازمان برنامه و بودجه کشور، چه بلایی بر اقتصاد ایران آورده است.

اما دولت رئیسی در اولین بودجه‌ای که تدوین کرده با کاستن از هزینه‌های جاری، انضباط در تخصیص بودجه و افزایش درآمدهای مالیاتی، میزان کسری تراز عملیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ را به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کاهش داده که ۳۵ درصد کاهش نسبت به بودجه آخر دولت روحانی محسوب می‌شود.

این رقم شتابان کاهش کسری تراز عملیاتی به این معنا است که در سال آینده دولت رئیسی برخلاف دولت روحانی برای تامین مخارجش اقدام به استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول نمی‌کند و تورم مضاعف این چاپ پول را به مردم تحمیل نخواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    1 2
    پس این ۳۰۰ هزار میلیارد ریال کسری چگونه تامین می شود؟ نمی شد این ۳۰۰ هزار را صفر کنند؟ برای یکسال هم که شده بدون کسری بودجه رو می بستند،
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    5 0
    این نمودار باید نرمالایز بشه به کل بودجه هرسال. تا درصد کسری نسبت به بودجه کل مشخص بشه .ضمن اینکه تراز تجاری کل هم لحاظ بشه. تابفهمیم تو چه روندی قرارداریم
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    4 1
    در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    1 0
    اگر پدری مسئولیت تامین خرجی خانه را ول کند. با هر بودجه خانه اداره می شود. اما رو سیاهی پدر تا ابد باقی است
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    0 0
    سلام . زمين متشكّل از بخش هاى نفوذپذير ونفوذناپذير است. اگر تمام قسمت هاى آن نفوذناپذير بود، آبى ذخيره نمى شد و اگر تمام زمين نفوذپذير بود، زمين به صورت باتلاق در مى آمد. «غَور» به معناى فرورفتن در عمق است و «مَعين» به معناى آسان و روان است. آخرين آيه به منزله تفسير آيه قبل است. در آيه 29 مى فرمايد: «قل هو الرحمن» و در آيه 30، نمونه رحمت را آب روان، ذكر مى كند. در آيه اول مى فرمايد: بر او توكل كرديم و در آيه بعد مى فرمايد: دليل توكل بر او اين است كه اگر آب مورد نياز به زمين فرو رود، هيچ كس نمى تواند آن را بياورد. امام باقرعليه السلام (در تأويل آيه) فرمود: اگر امام شما غايب باشد چه كسى براى شما امام ظاهر مى فرستد كه اخبار آسمان ها و زمين و حلال و حرام را براى شما بگويد؟ «ان اصبح ماءكم غوراً...»(34) ----- 34) تفسير نورالثقلين.
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    1 1
    برا جلوگیری از نوسان در بازار ارز و طلا همان کاری را که در بورس کردید در طلا و دلار انجام دهید و همان کاری را که در دلار و طلا کردید در بازار بورس لطف بفرمایید
  • مهدی IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    0 0
    لعنت خدا بر دولت لیبرال غرب گرای حسن روحانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس