کد خبر 1362988
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
بانک جهانی پیش بینی خود از رشد اقتصادی ایران را افزایش داد/ بهبود وضعیت تورم و تراز مالی دولت

بانک جهانی پیش بینی خود از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۲ را به ۳.۷ درصد افزایش داد و از بهبود وضعیت تورم، تراز حساب های جاری و تراز مالی دولت در این سال در مقایسه با سال قبل از آن خبر داد.

به گزارش مشرق، بانک جهانی در جدیدترین ارزیابی خود از وضعیت اقتصادی کشورهای خاورمیانه ای پیش بینی خود از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۲ را افزایش داده است.

این نهاد بین المللی که در ژانویه ۲۰۲۲ رشد اقتصادی ۲.۴ درصدی را برای ایران در این سال پیش بینی کرده بود در گزارش جدید خود این رقم را به ۳.۷ درصد افزایش داده است.

این گزارش همچنین از بهبود وضعیت تورم، تراز حساب های جاری و وضعیت مالی دولت ایران در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال قبل از آن خبر داده است.

در حالی که نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۴۰.۷ درصد بوده پیش بینی شده است نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۲ به ۳۷.۶ درصد کاهش یابد.

تراز حساب های جاری ایران در سال میلادی گذشته معادل ۱.۸ درص تولید ناخالص داخلی بوده که بر اساس پیش بینی بانک جهانی این رقم در سال جاری به معادل ۴.۷ درصد تولید ناخالص داخلی ایران می رسد.

بر اساس برآوردهای این نهاد بین المللی تراز مالی دولت ایران در سال گذشته معادل منفی ۵.۵ درصد جی دی پی بوده و پیش بینی می شود این رقم در سال جاری به معادل ۳.۷ درصد جی دی پی برسد که بیانگر کاهش کسری بودجه دولت نسبت به سال قبل از آن است .

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    6 4
    خخخ باشه
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    5 3
    بابا ولمون کن رشد اقتصادی قیمتها ثانیه ایی بالا می رود فکر کنم شما در کره مریخ زندگی می کنید نمی بینید
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      0 2
      منبع؟؟
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      1 0
      منبع همون جامعه که توش زندگی می‌کنید
  • بهی DE ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    3 1
    جوک امروز رو هم شنیدیم
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      1 0
      .که از آلمان پیام دادی
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 1
    ما باید گزارشات واقعی را از اقتصادانان واقعی و کار بلد خودمان بفهمیم نه از کشورهای طماع و نفع پرست بیگانه . مااین را میدانیم هرموقع به فروشگاهای زنجیره ای برای خرید مراجعه میکنیم درصدی بر روی اجناس گذاشته اند . حتی داروها مثلا من قرص وبتامین دی 50000 خریده ام یک ورق 20 عددی 14 هزارتومان . قیمت دوسال پیش چند بوده.
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 5
    کلاهمان را بیندازیم هوا که نرخ تورم 37 در صد خواهد بود. یعنی تا پایان سال از قدرت خریدی که نداریم 37 درصد هم کم شده است. چه شود!!!!! احسنت به این نظام، احسنت به این انقلاب، احسنت به این مردم.
    • SE ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      0 0
      قرار بوده بشود 60 درصد. حالا شده 37 رصد.
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 0
    شر بانیان وضع موجود را کم کنید، مجوزهای کسب و کار را کم کنید، اسناد زمین ها را سامان دهید، اقتصاد به سرعت خوب می شود
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 0
    بانک جهانی میگه وضع آمریکا واروپا وخیم هست!
  • ناشناس IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    1 0
    چی؟؟؟!!!!! بهبود تورم؟؟؟!!!!
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    از صدر اسلام تا اوائل سده‌ی چهاردهم هجری قمری، دینار، که یک واحد پول فلزى از جنس طلا با وزن مشخص بود، در میان مسلمانان رایج بود. مزیت این پول آن بود که با گذشت زمان ارزش آن کاهش نمی‌یافت؛ مثلاً قیمت متوسط گوسفند در زمان‌های متمادی، همواره حدود یک دینار بود. این امر باعث می‌شد که وقتی کسی پولی را قرض‌الحسنه می‌داد، در زمان پس گرفتن پولش، متضرر نمی‌شد؛ اما متأسفانه ارزش پول اعتباری بدون پشتوانه‌ی فعلی ریال، دائماً کم می‌شود. لذا اکنون لازم است یک واحد پول ملی جدید داشته باشیم که ارزشش همواره معادل وزن مشخصی از طلا باشد. به یاد شهید عزیزمان حاج قاسم سلیمانی سردار دل‌ها، این واحد جدید را سلیمانی می‌نامیم و آن را معادل یک میلی‌گرم طلای ۲۴ عیار تعریف می‌کنیم. در این لحظه یک سلیمانی معادل ۱۷۱۷ تومان (۱۷۱۷۰ ریال)، و یک دلار آمریکا معادل ۱۶٫۱ سلیمانی می‌گردد؛ اما قیمت یک گرم طلای ۲۴ عیار همواره برابر تعریف قانونی، هزار سلیمانی خواهد بود و این امر باید توسط بانک مرکزی و دولت، نظارت، و با پشتوانه‌ی ذخائر طلای بانک مرکزی، کنترل و مدیریت گردد. به این ترتیب در زمان شروع اجرای طرح تثبیت ارزش پول ملی در برابر طلا، موجودی ریالی تمام حساب‌ها، با توجه به قیمت ریالی طلای ۲۴ عیار در آن لحظه، به معادل سلیمانی تبدیل، و اسکناس‌های ریالی با اسکناس‌های سلیمانی، به‌تدریج، اما با همان نرخ برابری منجمد شده در لحظه‌ی شروع، جایگزین می‌گردد؛ در نتیجه، هم تمام صفرهای زیادی قیمت‌ها با واحد ریال از بین می‌رود، و هم پول با گذشت زمان دیگر از ارزش نمی‌افتد و دچار تورم نمی‌شود؛ ضمن آنکه سنت قرض‌الحسنه هم احیاء می‌گردد و می‌توان سود را هم از نظام بانکی حذف، و بانک‌داری اسلامی بدون ربا را محقق کرد. این پول در برابر ارزهای خارجی، ارزشش با مرور زمان کم نخواهد شد، زیرا قیمت طلا به هر ارزی که مبنا باشد، در دراز مدت افزایش می‌یابد؛ در نتیجه امکان تبدیل شدن به واحد پول بین‌المللی را هم خواهد داشت. مزیت دیگر این پول آن است که دیگر دلالی طلا، سکه و ارز با این پول سودی نخواهد داشت، زیرا قیمت طلا و سکه به پول سلیمانی همیشه ثابت است، و قیمت ارز به سلیمانی نیز تک‌نرخی و شناور شده، و به مرور زمان کاهش می‌یابد، و دیگر نیازی به دخالت دولت در بازار ارز وجود نخواهد داشت، در نتیجه نقدینگی بهتر به سمت تولید هدایت خواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس