به گزارش مشرق، در این لیست شما را با پرفروش ترین خودروهای روباز سقف نرم دنیا (کانورتیبل) آشنا میکنیم پس با ما همراه باشید.
جگوار E تایپ
میزان فروش: ۳۳۹۹۲ دستگاه
جگوار این تایپ رودستر اگرچه در روزگار کنونی نیز ما را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد اما میزان فروش آن بهطور سورپرایز کنندهای کم بوده است. این موضوع زمانی عجیبتر میشود که بدانیم ای تایپ به خاطر خطوط بدنه زیبا و سقف سرعت ۲۴۱ کیلومتر در ساعتی محصولی باب میل آمریکاییها بود و از طرفی با قیمت بسیار کمتر نسبت به محصولات فراری و مزراتی عرضه میشد. بهترین سال برای ای تایپ رودستر سال ۱۹۶۹ با میزان فروش ۴۲۸۷ دستگاهی نسخه سری ۲ بوده است. البته بسیاری از افراد میگویند سری ۲ ای تایپ جذابیت و زیبایی کمتری نسبت به سری ۱ داشته است. این جگوار صرفنظر از آمار فروش به عنوان یکی از جذابترین و سریعترین خودروهای سقف نرم دنیا شناخته میشود حتی اگر برادر کوپه و سقف ثابت از نظر فروش موفقتر ظاهر شده باشد.
تویوتا MR2
میزان فروش: ۶۰ هزار دستگاه
سومین نسل تویوتا MR2 بیشتر از نسلهای پیشین روی سواری هیجانانگیز تمرکز داشت. فرمول ساده نصب پیشرانه در وسط، نصب دو صندلی و وزن پایین باعث شده بودند یک رودستر جمعوجور هیجانانگیز تولید شود هرچند برخی افراد از این خودرو به خاطر فضای کابین کم انتقاد میکردند. سقف نرم ساده و تاشونده MR2 باعث انتقادات زیادی از سوی مشتریان شد. میزان فروش دقیق این خودرو در دسترس نیست اما حدود ۲۸ هزار دستگاه در آمریکا و ۱۴ هزار دستگاه در اروپا به فروش رفتند و البته این خودرو در ژاپن و استرالیا هم با استقبال خوبی مواجه شد. البته رفتهرفته فروش MR2 افت پیدا کرد و سرانجام در سال ۲۰۰۷ با بازار خداحافظی کرد.
فولکسواگن کارمن گیا
میزان فروش: ۸۰۸۹۹ دستگاه
پس از موفقیت بیتل کوپه، قدم منطقی و بعدی فولکسواگن تولید کارمن گیا کانورتیبل بود. اولین محصول روباز کارمن در سال ۱۹۵۸ و به عنوان خودرویی چهارنفره روانه بازار شد و تا سال ۱۹۷۴ نیز روی خط تولید قرار داشت. سرعت و شتاب کم این خودرو تأثیری روی تصمیم خریداران نداشت چراکه آنها از ظاهر کارمن لذت میبردند و آمریکاییها استقبال خوبی از این خودرو داشتند. البته تقویت بیشتر بدنه به خاطر نبود سقف ثابت باعث شده بود کارمن گیا سنگینتر از مدل کوپه باشد و به همین خاطر شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت آن ۳۰ ثانیه طول میکشید! البته هیچیک از این موارد تأثیری روی علاقه به کارمن گیا نداشت زیرا این خودرو هماکنون جزو مدلهای کلاسیک لذتبخش است.
آئودی TT رودستر
میزان فروش: ۱۱۰۳۱۹ دستگاه
نسل اول آئودی TT در سال ۱۹۹۸ بین خریداران محبوبیت زیادی پیدا کرد و یک سال بعد نسخه رودستر آن تولید شود. آئودی با این خودرو به جنگ پورشه باکستر رفته بود. TT رودستر در طول ۷ سال تولید به خانه ۱۱۰۳۱۹ نفر راه یافت. آئودی جذابیت این خودرو را با تولید نسخه دیفرانسیل جلو و گزینه پیشرانه ۱۵۰ اسب بخاری افزایش داد و این در حالی بود که برادر کوپه با پیشرانههای قویتر هم عرضه میشود. نسلهای بعدی TT نتوانستند موفقیت نسل اول این خودرو را تکرار کنند.
هوندا S2000
میزان فروش: ۱۱۲۶۳۱ دستگاه
هوندا در طی بحرانی که داشت یک خودروی اسپورت را برای تولد ۵۰ سالگی خود تولید کرد. S2000 یک هوندای واقعی بود و از پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری استفاده میکرد، پیشرانهای که با قدرت ۲۴۰ اسبی خود بالاترین نسبت قدرت به ازای هر لیتر در نمونههای تنفس طبیعی را ثبت میکرد. همین امر باعث شده بود S2000 شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۶.۲ ثانیهای داشته باشد و بتواند با برخی رقبای سطح بالاتر همچون پورشه باکستر و مرسدس SLK رقابت کند. برخی خریداران مدلهای ژرمنی اظهار میداشتند S2000 بیش از حد اسپورت است زیرا پیشرانه دوران زیادی دارد اما آمار فروش خودرو در بیش ز ۱۰ سال نشان داد S2000 محصولی موفق بوده است.
امجی F/TF
میزان فروش: ۱۱۸۰۵۵ دستگاه
ام جی F به زیبایی فرمول تولید رودسترهای ارزانقیمت را زنده کرده بود. یک پیشرانه رده میانی در بدنهای سبکوزن قرار گرفته و هندلینگ چابک آن نیز حرفهای زیادی برای گفتن داشته است. F حتی با وجود رقبایی همچون لوتوس الیزه و مزدا MX-5 فروش خوبی داشت و حتی با اینکه پیشرانه سری K روور به خاطر مشکلات خود با انتقادات زیادی روبرو شده بود اما این خودرو در بین افراد مختلف تحسین شده بود. مدل بهروزتر TF قدرت بیشتر را با سیستم تعلیق خاصی ترکیب کرده بود. اگرچه این خودرو حرفهای زیادی برای گفتن داشت اما با تغییر و تحولات صورت گرفته در روور و افتادن ام جی به دست چینیها تنها ۹۰۶ دستگاه از TF در فاز نهایی تولید شدند.
فیات ۸۵۰ اسپایدر
میزان فروش: ۱۲۴۶۶۰ دستگاه
ظاهر فیات ۸۵۰ اسپایدر به گونهای است که تا وقتی داخل آن ننشسته باشید غیرممکن خواهد بود تا میزان کوچک بودنش را درک کنید. خطوط نرم و سقف تاشونده زیر پانل پشت کاکپیت باعث تولید خودرویی جالب شده بودند و پیشرانه نیز همچون مدل سدان در بخش عقب قرار گرفته بود. ۸۵۰ اسپایدر در آمریکا به موفقیت خوبی دست یافت و پیشرانه ابتدایی ۸۴۳ سیسی با قدرت ۴۷ اسب بخار بعدها به ۹۰۳ سیسی ارتقا یافت و قدرت ۴۹ اسبی تولید کرد. البته زیبایی ظاهری این فیات باعث میشود کسی به فکر پرفورمنس آن نباشد.
پورشه باکستر
میزان فروش: ۱۶۰۵۷۸ دستگاه
اهمیت اولین نسل ۹۸۶ پورشه باکستر را هرگز نمیتوان نادیده گرفت. این خودرو واقعاً پورشه را از فرورفتن در باتلاق نجات داد و باعث شد این برند ژرمنی همچنان مستقل فکر کند. باکستر به منظور کاهش هزینهها دارای وجه اشتراک زیادی با نسل ۹۹۶ پورشه ۹۱۱ بود و از جمله این موارد میتوان به شیشه جلو اشاره کرد. باکستر یک رودستر دونفره عالی با قیمتی مناسب بود. این خودروساز مشهور به مدت ۸ سال باکستر را تولید کرد و چیزی از محبوبیت و ارزشهای این خودرو کاسته نشد. پیشرانه اولیه ۲.۵ لیتری جای خود را به مدل بهتر ۲.۷ لیتری در سال ۲۰۰۰ داد و در سال ۱۹۹۹ هم باکستر S با پیشرانه ۳.۲ لیتری ۲۴۹ اسبی تولید شود. همه افراد به عملکرد بهتر باکستر در مقایسه با نسل اول TT رودستر اشاره میکنند جایی که پورشه حدود ۵۰ هزار دستگاه بیشتر از رقیب سنتی خود را به فروش رسانده بود.
آلفارومئو اسپایدر
میزان فروش: ۱۷۵۴۶۷ دستگاه
این آمار فروش برای تمامی مدلهای آلفارومئو اسپایدر از نسخه اولیه ۱۹۶۶ گرفته تا آخرین مدل سال ۲۰۱۱ اعلام شده است. حتی اگر این قضیه را نیز در نظر نگیریم، چهار نسل اسپایدر اولیه که از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۹۳ تولید شدند هم با آمار فروش ۱۲۴۱۰۴ دستگاهی در این لیست جای میگیرند. ۹۱۶ اسپایدر اواسط دهه ۹۰ میلادی نیز محبوبیت بالایی داشت و آلفارومئو ۳۹ هزار دستگاه از آن را تولید کرد. آخرین مدل با نام تایپ ۹۳۹ شناخته میشد که از نظر فروش خیلی موفق نبود و تنها ۱۲۳۶۳ دستگاه از آن بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ خط تولید را ترک کردند.
فیات ۱۲۴ اسپایدر
میزان فروش: ۱۷۸۴۳۹ دستگاه
شاید میزان فروش این خودرو به اندازه برخی رقبا نباشد اما فیات ۱۲۴ اسپایدر عملکرد موفقی داشته است. این خودرو در سال ۱۹۶۶ عرضه شد و تا سال ۱۹۸۵ روی خط تولید بود و تغییر چندانی را نشان نمیداد. فیات از فرمول ساده پیشرانه ۴ سیلندر، طراحی دیفرانسیل عقب و ظاهر ساده برای این خودرو استفاده کرد. ۱۲۴ اسپایدر در آمریکا محصولی محبوب بود و حتی در رالی نیز موفقیتهایی کسب کرد. البته محصول روباز فیات در صورتی که بهصورت فرمان راست هم عرضه میشد موفقیت بیشتری به دست میآورد زیرا بریتانیا، ژاپن و استرالیا هم خواهان این خودرو بودهاند.
بامو Z4
میزان فروش: ۱۸۰۸۵۶ دستگاه
سه نسل از Z4 تاکنون تولید شده و اولین نسل آن بهترین عملکرد را در بازار داشته است. نسل اول Z4 با کد E85 شناخته شده و بیشتر از پدر خود یعنی Z3 روی راننده تمرکز داشت. این خودرو با پیشرانههای ۲.۵ و ۳ لیتری عرضه شد و بعداً نیز مدل ارزانتر با پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۲ لیتری معرفی گردید. همچنین مدل Z4M رودستر نیز وجود داشت که به همراه برادر کوپه تولید میشد اما این نسخه روباز و سقف نرم از Z4 بود که بخش اعظم تولید در کارخانه اسپارتانبورگ در آمریکا را به خود اختصاص داد.
امجی میجت
میزان فروش: ۲۲۶۴۲۷ دستگاه
میجت یک خودروی اسپورت، کوچک و جذاب است که درست به اندازه مزدا MX-5 الهامبخش بوده است. ام جی دقیقاً میدانست چه کسی خواهان این خودرو در سال ۱۹۶۱ است و آن را با مشخصات درست و دقیق تولید کرد. میجت اولین بار با پیشرانه ۹۴۸ سیسی سری A تولید شد اما بعدها پیشرانه موردبحث به نمونه ۱۰۹۸ و ۱۲۷۵ سیسی ارتقا یافت و نهایتاً از پیشرانه تریومف ۱۵۰۰ سیسی در آن استفاده شد. میجت در هر برههای از زمان پرفروش بوده و به لطف وزن کم ۶۹۵ تا ۷۸۰ کیلوگرمی خود مصرف سوخت پایینی داشته است. همین امر باعث موفقیت میجت در خلال بحران سوخت دهه ۷۰ میلادی شد. ام جی تولید این خودرو را تا سال ۱۹۷۹ ادامه داد.
مرسدس بنز SL
میزان فروش: ۲۳۷۲۸۷ دستگاه
نسل R107 مرسدس بنز SL در سال ۱۹۷۱ عرضه شد و میزان فروش آن تقریباً ۵ برابر نسل قبلی ملقب به پاگودا بود. همین امر باعث شد SL موردبحث حدود ۲۰ سال در خط تولید باقی بماند و این در حالی بود که مدل پیشین تنها ۸ سال تولید شده بود. البته که R107 ترکیب زیبایی از اشرافیت، زیبایی و هندلینگ را ارائه میکرد. این نسل از SL بین سالهای ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۹ تولید شد و بهروزرسانیهای ملایمی را تجربه کرد. SL هماکنون به یکی از خودروهای کلاسیک محبوب در جهان تبدیل شده است.
بامو Z3
میزان فروش: ۲۷۹۲۷۳ دستگاه
برای خودرویی که حس میشد مصنوعی بوده و سواری خوبی ندارد، Z3 خریداران زیادی را در خلال ۶ سال حضور در بازار پیدا کرد. مدلهای سادهتر از پیشرانه ۱.۹ لیتری استفاده میکردند اما نسخههای فول به پیشرانه ۳ لیتری مجهز شده و یک جایگزین ایده آل برای پورشه باکستر محسوب میشدند. حتی مدل Z3M رودستر هم تولید شد که مدلی غیرعادی و بسیار کلکسیونی است. آمار فروش Z3 حتی بهتر از فرزند خود یعنی Z4 بوده است.
فورد موستانگ
میزان فروش: ۲۹۱۰۷۹ دستگاه
اولین نسل موستانگ به موفقیت عظیمی دست پیدا کرد اما نسخه کانورتیبل آن فروش کمتری در مقایسه با مدلهای هاردتاپ و فست بک داشت. بالاترین میزان فروش این خودرو به سال ۱۹۶۵ و فروش ۷۳۱۴۹ دستگاهی مربوط میشود. در سال ۱۹۷۱ تنها ۶۱۲۱ دستگاه از نسل اول موستانگ کانورتیبل به فروش رفت که کمفروغترین سال این خودرو محسوب میشود. با افزایش نگرانیها درباره ممنوعیت فروش خودروهای روباز در دهه ۷۰ میلادی و به خاطر امنیت آنها، فورد نسل دوم موستانگ را با فرم کانورتیبل تولید نکرد؛ اما در سال ۱۹۸۳ بود که موستانگ یکبار دیگر با سقف پارچهای خود بازگشت.
تریومف اسپیتفایر
میزان فروش: ۳۰۹۳۴۰ دستگاه
پاسخ این برند به ام جی میجت خودروی اسپیت فایر بود که به فروش بالاتری دست یافت و تا سال ۱۹۸۰ نیز تولید شد. موضوع احساسبرانگیز اینکه اسپیت فایر در ۵ نسخه به فروش رسید و آخرین نسخه آن یعنی مدل ۱۵۰۰ به فروش قابلتوجه ۹۱۱۳۷ دستگاهی دست پیدا کرد. کمیابترین نسخههای این خودرو به نسل دوم مربوط میشود که بین سالهای ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۷ در بازار حضور داشت و فروش کلی آن تنها ۳۷۴۰۹ دستگاه بود. این خودرو نسبت به قدرت ۶۷ اسب بخاری اولین نسخه اسپیت فایر ۴ اسب بخار قویتر شده بود و وزن ۷۱۱ کیلوگرمی داشت. همچنین مدلهای سری TR نیز به فروش کلی ۲۵۰ هزار دستگاهی رسیدند که بسیاری از آنها از نوع روباز بودند. این مدلها به مدت حدود ۳۰ سال در بازار حضور داشتند.
فولکسواگن گلف کابریو نسل اول
میزان فروش: ۴۰۰۸۷۱ دستگاه
گلف کابریولت گزینهای غیرمحتمل در این لیست بوده اما جذابیتهای نسل اول گلف را به خوبی نشان میدهد. این خودرو در سال ۱۹۷۹ و به عنوان عضو جدید خانواده گلف معرفی شد و به زودی نسخه GTI آن نیز تولید شد. زمانی که نسل دوم گلف از راه رسید توسعه مدل کانورتیبل هزینهبر بود و به همین خاطر نسل اول این خودرو دوباره به مدت کوتاهی و حتی با وجود تولید نسل سوم در سال ۱۹۹۳ تولید شد. نهایتاً زمانی که این خودرو جای خود را به گلف کانورتیبل نسل سوم داد، تعداد ۴۰۰۸۷۱ نفر آن را خریداری کرده بودند.
شورولت کوروت
میزان فروش: ۴۶۵۸۱۹ دستگاه
نسخه روباز کوروت بین سالهای ۱۹۵۳ تا ۲۰۲۰ به فروش ۴۶۵۸۱۹ دستگاهی رسیده است. از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۲، کوروت روباز تنها گزینه در دسترس خریداران این خودروی آمریکایی بود هرچند به عنوان آپشن میشد این خودرو را با سقف سخت جداشدنی هم سفارش داد. پس از معرفی کوروت در سال ۱۹۵۳ و زمانی که ۳۰۰ دستگاه از آن تولید شده بود، بدترین آمار فروش این خودرو به سال ۱۹۵۵ و تعداد ۷۰۰ دستگاه مربوط میشود. بهترین عملکرد کوروت نیز به سال ۱۹۶۹ و فروش کلی ۱۸۶۳۰ دستگاه از نسخههای کانورتیبل مربوط میشود. فروش مدلهای کوپه در آن زمان تقریباً نصف مدلهای روباز بوده است.
امجی B رودستر
میزان فروش: ۵۱۳۲۷۶ دستگاه
برای مدت زیادی ام جی B رودستر پرفروش ترین خودروی روباز دنیا بود اما با عرضه مزدا MX-5، این عنوان از دست ام جی خارج شد. با این وجود بیش از نیم میلیون دستگاه از ام جی B به فروش رسیده و این امر نشان دهنده موفقیت عظیم چنین خودرویی بین سالهای ۱۹۶۲ تا ۱۹۸۰ میباشد. مدل رودستر همچنین پرفروشتر از کوپه GT ظاهر شد. طراحی پایه این خودرو در طول ۱۸ سال تولید تغییر زیادی نکرد.
بامو سری ۳ کانورتیبل
میزان فروش: ۵۲۳۴۴۶ دستگاه
سری ۳ همواره خودروی موفقی بوده و به همین خاطر تولید نسخه سقف نرم این سدان کوچک بر جذابیتهایش افزوده است. باواریایی ها ابتدا با شرکت کوچ بیلدر بار برای تولید این خودرو تماس گرفتند و حاصل آن نیز فروش ۱۹۰۲۱ دستگاهی نسل اول E21 بود. این خودرو یک روباز کامل محسوب نمیشود اما طراحی سقف تارگا داشت. پس از آن بود که خود ب ام و اقدام به تولید کانورتیبل ها کرد و E30 کانورتیبل به فروش ۱۴۳۴۲۵ دستگاهی رسید و سومین نسل E36 نیز فروش حدود ۱۶۵ هزار دستگاهی را ثبت نمود. بالاترین میزان فروش این خودرو در نسل چهارم E46 و به میزان حدود ۱۹۶ هزار دستگاه بود. البته ب ام و در سال ۲۰۰۶ مدل سقف سخت تاشونده یعنی E93 را جایگزین نسل چهارم نمود.
مزدا MX-5
میزان فروش: ۱.۰۵ میلیون دستگاه
و پرفروش ترین کانورتیبل جهان مزدا MX-5… نیست! قطعاً این خودرو پرفروش ترین رودستر سقف نرم یا خودروی اسپورت دنیاست اما ژاپنیها باید به کسب مقام دوم در این لیست بسنده کنند. البته به نظر نمیرسد خودروی دونفره و روباز دیگری بتواند به رکورد فروش بالای ۱ میلیون دستگاهی MX-5 برسد. نسل اول این خودرو در مدت ۸ سال فروش قابلتوجه ۴۲۱۱۰۷ دستگاهی را ثبت کرد و پس از آن نیز نسل دوم با فروش حدود ۳۵۰ هزار دستگاهی ظاهر شد. نسل چهارم این خودرو در سال ۲۰۱۵ عرضه شد و توانست رکورد فروش ۱ میلیون دستگاهی را در ۲۲ آوریل ۲۰۱۶ ثبت کند.
سیتروئن ۲CV
میزان فروش: ۳,۸۷۲,۵۸۳ دستگاه
طول عمر بسیار زیاد به سیتروئن ۲CV (همان ژیان خودمان) کمک کرد تا به فروش حدود ۴ میلیون دستگاهی در طول ۴۲ سال برسد. تمامی مدلهای این خودرو با سقف تاشونده عرضه شدند و طراحی آن برای خریدارانی که به دنبال محصولی کمهزینه بودند جذاب بود. سادگی طراحی سقف نیز به این معنی بود که شما میتوانستید در عرض چند ثانیه از رانندگی در هوای باز لذت ببرید. اتوکار در سال ۱۹۵۳ طراحی ۲CV را مبتکرانهترین طراحی از زمان فورد مدل T تا آن زمان دانسته بود. علاوه بر فروش بالای ۲CV بین سالهای ۱۹۴۸ تا ۱۹۹۰، میتوان فروش ۱,۴۴۳,۵۸۳ دستگاهی مدل نسبتاً لوکستر دایان با همان استایل سقف نرم را نیز در نظر گرفت. دایان بر پایه ۲CV شکل گرفته بود و بنابراین اساساً نسخهای مشتق شده از ۲CV محسوب میشد نه جایگزینی کامل برای آن.
منبع:پدال