به گزارش مشرق، بیستم دی ماه جاری بود که تصادفی زنجیرهای به دلیل شرایط مهگرفتگی منطقه در خوزستان به وقوع پیوست و در جریان آن ۵ تن کشته و بیش از ۴۰ نفر مصدوم شدند. آن چیزی که در این سانحه موجب حیرت همگان شد، باز نشدن ایربگهای (کیسه هوایی) خودروها بود.
در تصادف اخیر بیان شد که کیسه هوای هیچیک از خودروهای ایرانی باز نشد که همین موضوع انتقادات زیادی از جمله مسئول پلیس راه را به همراه داشته است.
آنچه در این میان بر حساسیتهای مساله افزوده گفتههای دو مقام مسوول در پلیس راهور کشور بود، به طوری که ابتدا "کمال هادیانفر" رئیسپلیس راهور کشور بیانداشت "در حادثه بهبهان، کیسه هوای هیچ خودرویی باز نشد". پس از آن نیز "عینا... جهانی" معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا اعلام کرد که "کیسه هوای هیچیک از ۲۷ مدل خودروی ایرانی در این تصادف باز نشده است".
در این میان برخی کارشناسان عنوان کردند: در تصادفات کوچک با سرعت پایین، ایربگها باز نمیشوند و باید زاویه برخورد و شدت ضربه طوری باشد که موجب تحریک چاشنیهای انفجاری ایربگ شود.
این مساله با توجه به مهآلود گزارش شدن هوای منطقه در روز حادثه قطعا نیازمند کارشناسی دقیق است و باید مورد تدقیق قرار گیرد.
اگرچه موارد بسیاری در این حادثه باید مورد دقت کارشناسان قرار گیرد، به عنوان مثال سال تولید خودروها و اینکه نصب ایربگ در خودروها از سال ۹۱ احباری و از سال ۹۲ اجرایی شد، اما به هر حال حادثهای با این وسعت و اینکه ایربگ هیچ خودرویی باز نشود، قطعا جای بحث و کنکاش کارشناسی دارد و باید با دقت نظر و اقدامات کارشناسی جلوی حوادث دیگر را گرفت.
براین اساس، با گذشت چند روز از حادثه تصادف زنجیرهای خودروها در محور بهبهان به رامهرمز و تاکید همه کارشناسان به لزوم بررسی دقیق و کارشناسانه موضوع و همه عوامل دخیل در آن، وزیر صمت پس از دریافت گزارش اولیه فنی، در نامههایی جداگانه به وزیر راه و شهرسازی و همچنین رئیس هیات عامل ایدرو، بررسی دقیق و تعیین عوامل دخیل در بروز حادثه مذکور در کمیسیون ایمنی راههای کشور را خواستار شد.
وزیر صمت در نامهای به "رستم قاسمی" وزیر راه و شهرسازی خواستار آن شد تا بررسی دقیق عوامل دخیل در بروز حادثه در اسرع وقت در دستور کار ایمنی راههای کشور قرار گیرد.
همچنین رضا فاطمیامین وزیر صنعت در نامهای جداگانه به محسن صالحینیا رییس هیات عامل سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی، ایمیدرو خواستار ارائه گزارش دقیق و بررسی فرآیند ارزیابی کیفی قطعات ایمنی خودروها در همه شرکتهای خودروسازی، همچنین کیفیت قطعات استفاده شده در خودروهای حادثه دیده و علل نقص فنی کار گروه قطعات ایمنی و مجروحان حادثه دیده به ویژه کیسه هوا شد.