محمدرضا خوشرو

حضور «سید محمدرضا خوشرو» در شبکه نسیم نشان می‌دهد،جبلی خواهان پوست‌اندازی تام و تمام در ارکان مدیریتی سازمان صدا و سیماست.

سروبیس فرهنگ و هنر مشرق -روزهای گذشته خبر تغییر مدیر شبکه نسیم در رسانه‌ها منتشر و «سید محمدرضاخوشرو» جایگزین «محمد احسانی» شد. این تغییر با یک واکنش سریع همراه بود و گروه‌های تلگرامی که اغلب عنوان انقلابی را یدک می‌کشند، پروژه تخریب این مدیر جوان را کلید زدند.

در حالی که جبهه انقلاب باید از تغییرات غیرکارمندی و ورود نیروهای جوان و جسور به صدا و سیما مسرور باشند اما به تاسی از گروه‌های تلگرامی که خواهان تغییرات کلان گام دومی در سیما نیستند، همچنان از رویه و عملکرد مدیران کارمندی ۳۰ سال اخیر سیما حمایت می‌کنند.

دلایل این واکنش رسانه‌ای از چند منظر قابل تحلیل است. برخی وابستگی‌های گروه‌های مدیریتی تمامیت‌خواه، هیچ تغییری خارج از دایره کارمندی با ثبات در حلقه مدیران ارشد سیما را برنمی‌تابند. اما این تغییر نشان می‌دهد جبلی خواهان پوست‌اندازی تام و تمام در ارکان مدیریتی سازمان صدا و سیماست.

انتصابی که روزنه‌ امید جوانان گام دومی را  در سیما زنده کرد

اما این تغییر از چه جنبه‌هایی ضروری به نظر می‌رسد. هفته قبل روزنامه خراسان گزارش بسیار قابل اعتنایی را منتشر کرد و در این گزارش با مقایسه شرکت کنندگان مسابقه «خنداننده شو۳» با دوره‌های قبل از افت قابل توجه مشارکت مردم در این مسابقه نوشت: «مردم در مرحله اول «خنداننده شو ۲» بــرای ۱۶ شرکت‌کننده، ۱۸ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۴۲۸ رای ارسـال کرده بودند. در حالی که در مرحله اول فصل سوم، برای ۱۲ شرکت‌کننده، ۲ میلیون و ۹۳۸ هزار و ۸۷ نفر به شرکت‌کنندگان مسابقه رای داده‌انــــد؛ یک ششم سـری قبل مسابقه. با توجه به اختلاف فــراوان تعداد آرا در فصل سوم «خندوانه»، احتمالا مخاطبان کمتری پیگیر رقابت استعدادها در «خنداننده شو ۳» بوده‌اند.

روزنامه خراسان در ادامه این گزارش نوشت:  از طرفی هم رقابت «خنداننده شو ۳» و کیفیت اجراها به اندازه کافی، مخاطبان را ترغیب به ارسـال رای نکرده اسـت. البته در مرحله مقدماتی «خنداننده شو ۲» شانزده شرکت‌کننده با یکدیگر رقابت می‌کردند و در فـصـل ســـوم مـسـابـقـه، مـــردم کـار دوازده شرکت‌کننده را داوری کردند، اما طبیعتا اختلاف کم تعداد استعدادها در مرحله آرای مردمی «خنداننده شو ۳» نسبت به فصل قبلی، نمی‌تواند تنها دلیل کاهش میزان مشارکت مردم باشد.در شرایطی که تعداد کل آرای مردمی کمتر شده اسـت، طبیعی است که نفرات برتر در مرحله اول مسابقه نیز مانند فصل قبل، رای‌هـای میلیونی نداشته باشند.

انتصابی که روزنه‌ امید جوانان گام دومی را  در سیما زنده کرد

 به عنوان مثال، در «خنداننده شو ۳» نیما سهرابی که با بیشترین رای نفر اول شده، ۴۹۶ هزار و ۶۰۹ رای داشته است، اما علی صبوری به عنوان نفر اول آرای مردمی در «خنداننده شو ۲» یک میلیون و ۶۱۴ هزار رای، یعنی بیش از سه برابر سهرابی رای کسب کرده بود. نفر دوم با یک میلیون و ۵۵۹ هزار رای و نفر سوم نیز با یک میلیون و ۴۸۶ هزار رای به مرحله دوم رفته بود. در «خنداننده شو ۳» نفر دوم ۳۰۵ هزار و ۳۳ رای و نفر سوم ۲۷۶ هزار و ۷۳۴ رای به دست آوردند.

انتشار این گزارش نشان می‌دهد فرمول‌های جذاب مدیر شبکه نسیم در حفظ برند خندوانه موثر نبوده و امتداد اعتماد به نسل قبلی مدیران حتی شبکه‌های پرمخاطب و برنامه‌های پربیننده را کم اثر خواهد کرد. از سویی مفهوم سرگرمی‌سازی در شبکه نسیم کارکرد خود را از دست داده است و حجم وسیعی از مسابقات بدون جذابیت که از این شبکه پخش می‌شود، نشان از بی‌برنامگی و رخوت مدیریتی در این شبکه است.  

 حالا با این جابجایی چرا باید به تغییر روند مدیریتی شبکه‌ نسیم، تماشا و نمایش امیدوار باشیم؟ خوشرو چه وجه تمایزی با مدیران قبلی سیما دارد؟

 اگر سابقه فعالیتی فرهنگی - مدیریتی خوشرو را در نظر نگیریم، مهمترین ویژگی یک مدیر داشتن بینش و نگرش و سواد رسانه‌ای است.منظور از «سواد رسانه‌ای» در این گزارش متفاوت با تعریف متداول گروه‌های است که به صورت پروژه‌ای  بدون ارائه خروجی در نهادهای مختلف مشغول فعالیت هستند.

 با در نظر گرفتن عنوان «سواد رسانه‌ای» مدرن  باید به مسئله اشاره کرد، نسل قبلی مدیریتی در کنار مدعیان پروژه‌های سواد رسانه‌ای، قدرت نگارش یک صفحه سفید  A۴  برنامه‌های راهبردی و عملکردشان را ندارند. قدرت مکتوب کردن نظرات، راهبردها و عملکرد عملا باید ویژگی مدیران گام دومی باشد.

انتصابی که روزنه‌ امید جوانان گام دومی را  در سیما زنده کرد

از فعالیت‌های پژوهشی توام با تدریس این مدیران جوان گام دومی است که می‌توان به نمونه‌های دیگری اشاره کرد:

۱- تدریس واحدهای درسی رسانه شناسی، سواد رسانه ای، تحلیل محتوای پیام های ارتباطی، نماد و نشانه شناسی  فرهنگی، کارآفرینی در حوزه فرهنگ، فناوری ارتباطات و اطلاعات، هویت و برندسازی و ... در دانشگاه علمی

۲- تدریس کارگاه دوره حین خدمت مدیران برنامه ساز رادیو   تحلیل پیامهای ارتباطی: مورد مطالعاتی برنامه نوبت شما « مرکز آموزش صداوسیما، / مبحث تحلیل پیامهای رسانهای در کارگاه تخصصی کانون هنر و اندیشه دینی

۳-  ارائه واحد درسی دین ورسانه با رویکرد قدرت رسانه در جامعه المصطفی مشهد ارائه واحد درسی تحلیل و بررسی جریان های رسانه ای شبکه های ماهواره ای در دوره تربیت مربی سواد رسانه ای دفتر تبلیغات اسلامی پاییز ۵۰ پاییز ۹۵

۴- تدریس واحدهای درسی جنگ روانی  و   محیط شناسی تبلیغ   در دانشگاه قرآن و حدیث، مقطع کارشناسی ارشد

۵- تدریس واحد درسی فناوری‌های نوین تبلیغ در موسسه علم انسانی جامعه المصطفی؛ مقطع کارشناسی ارشد رشته ارتباطات و تبلیغ

۶- تدریس واحد درسی «مبانی ارتباط جمعی» در دانشگده صدا و سیمای قم، مقطع کارشناسی ارشد رشته تولید تلویزیونی

۷- تدریس واحدهای رسانه شناسی و آسیب شناسی و جریان شناشی رسانه‌های دتی در مقطع کارشناسی ارشد رشته دین و رسانه جامعه المصطفی العالمیه

انتصابی که روزنه‌ امید جوانان گام دومی را  در سیما زنده کرد

 مشاور سابق امور پژوهشی معاونت صدا و سیما  که کارنامه فعالیتی بسیار قابل اعتنایی در قوه قضائیه در حوزه دبیری ستاد صبر و مسئول سابق کارگروه رسانه ها و فضای مجازی، کمیته فرهنگی – آموزشی ستاد مرکز اربعین کشور (بعثه مقام معظم رهبری) داشته و کارنامه موفقی به عنوان مدیر گروه پژوهشی هنر، ارتباطات و فضای مجازی اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه داشته، می‌توان امیدوار بود که سرگرم سازی در سه شبکه‌ای که تحت مدیریت خوشرو قرار گرفته‌اند، فصلی نوین را تجربه خواهد کرد.

با بررسی این سوابق و فعالیت‌های گسترده شبکه‌های سرگرمی‌ ساز مدیری را به خودش دیده که علی رغم هجمه‌های متعدد توسط گروه‌های رقیب درون سازمانی که بسیار آشکار اقدام به تخریب این مدیر جوان کرده‌اند، پایه علمی و تجربی مستحکمی دارد.دلایل این حملات تلگرامی و اینستاگرامی کاملا مشخص است انتصاب چنین مدیران توسط پیمان جبلی به دلیل داشتن تجربه‌های گرانبهای فرهنگی و تاکید بر مشی پژوهشی - آکادمیک با رویه مدیریتی‌ سال‌های اخیر امری طبیعی است و تخریب‌های همه جانبه امری امری عادی جلوه می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    7 0
    سلام من اقای احسانی و اقای خوشرو را نمی شناسم ولی در مورد آمار آرای مردمی که کاهش پیدا کرده ، شخصا از بینندگان این برنامه بودم ، بعد از مشاده تناقض بین حرف و عمل اقای جوان ( ترجیح تابعیت کانادایی برای فرزندش ) ، قید تماشای این برنامه را زدم ، همینطور پایتخت .و برنامه های رشیدپور
  • کامرانی IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    1 0
    خیلی خوشحال شدیم از این انتخاب. رسانه فهم اهل تعامل به نفع مخاطب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس