کد خبر 1332466
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
تداوم خشونت کور پلیس آمریکا علیه شهروندان بی دفاع

در ادامه خشونت کور و مرگبار پلیس آمریکا علیه شهروندان غیرمسلح این کشور، ۹ مامور پس از جروبحث کوتاهی با یک رهگذر عادی در ایالت تنسی، هم زمان به سوی او شلیک کرده و او را به قتل رساندند.

به گزارش مشرق از تارنمای سی ان ان؛ دفتر پلیس فدرال تنسی اعلام کرد: لاندون ایستپ ۳۷ ساله که روی نرده های بزرگراه ایالتی نزدیک نشویل نشسته بود، پس از نزدیک به ۳۰ دقیقه جروبحث با ماموران که رفت وآمد خودروها را متوقف کرده بودند و از او می خواستند مکان خود را تغییر دهد، جان خود را از دست داد.

ماموران پس از تکان خوردن این مرد برای تغییر مکان و دستیابی به جسم استوانه ای فلزی که در کمرش بود، به سوی او تیراندازی کردند، هر چند بعدا مشخص شد این شی سلاح گرم نبوده است. جر و بحث پس از آن آغاز شد که یک مامور پلیس ایالتی تلاش کرد ایستپ را که روی نرده جاده نشسته بود، از بزرگراه دور کند.  

ماموران پلس نشویل و گشت بزرگراه تنسی تلاش کردند که با بستن بخشی از بزرگراه، به این جروبحث پایان دهند، اما پس از اینکه این مرد یک شی استوانه ای نقره ای رنگ شفاف را از جیب خود درآورد، ۹ مامور هم زمان به سوی او تیراندازی کردند که موجب کشته شدن او در صحنه حادثه شد.

با اینکه ماموران حاضر در صحنه، دستگاه شوک دهنده در اختیارداشتند، اما از آن استفاده نکردند.

کشته شدن تعدادی از سیاه پوستان آمریکا مانند جورج فلوید، مخالفت ها با خشونت پلیس را برانگیخته و صدای منتقدان به نقض حقوق برابر و عدالت اجتماعی و مقابله با تبعیض و خشونت را درآورده است.

به نوشته تارنمای دیلی بیست؛ تصاویر منتشر شده اخیر از کشته شدن یک رنگین پوست نوجوان (۱۷ ساله) در ایالت کانزاس آمریکا، تنها ۲ روز پس از دستگیر شدن و شکنجه او در بازداشتگاه نوجوانان، موج دیگری از خشم همگانی را برانگیخت؛ موجی که شاید خروش مردم خشمگین آمریکا در ماجرای قتل جورج فلوید در سال ۲۰۲۰ را تکرار کند.

 این فیلم ویدیویی یک ساعت و نیمه شان می دهد ماموران پس از انتقال سدریک لوفتون ۱۷ ساله در ۲۶ سپتامبر (۴ مهر ماه) به بازداشتگاه، برای مهار او تلاش کردند و در پی مقاومت، او را به زور به یک سلول انتقال داده و برای مدت بیش از ۳۰ دقیقه با صورت بر کف سلول خوابانده وسپس به او دستبند زدند. اما چند دقیقه بعد متوجه شده اند که ضربان قلب او متوقف شده است.

مرگ این نوجوان، همانند جرج فلوید در سال گذشته (۱۳۹۹)، توجه همگانی را در ایالات متحده جلب کرده است.

خروش گسترده مردم آمریکا بویژه جامعه سیاهپوستان در اعتراض  به قتل جورج فلوید در سال ۲۰۲۰، مدتها در ایالات مختلف ادامه داشت.

 گروه حقوق مدنی انجمن ملی بهبود موقعیت رنگین پوستان ایالات متحده خواستار اعلام جرم علیه مرتکبان این حادثه شد و اعلام کرد که مرگ او چه بر اثر بی توجهی یا عامدانه، اقدامی خلاف وجدان و غیرانسانی بوده است و مرتکبان این قتل باید کاملا تحت پیگیرد قرار گیرند. برخورد خشونت بار ماموران اجرای قانون با جامعه سیاهپوستان قابل ادامه نیست.  

جورج فلوید ماه مه سال گذشته (خرداد ۱۳۹۹) در حالی که یکی از ماموران اداره پلیس مینیاپولیس زانویش را برای حدود ۹ دقیقه بر گرده او قرار داده بود، در سن ۴۶ سالگی درگذشت. مرگ فلوید و تصاویری که از این لحظه تلخ و تکان دهنده منتشر شد، موجی از تکانه و خشم را در آمریکا به راه انداخت که به اعتراضات گسترده علیه نژادپرستی و خشونت پلیس آمریکا در برخورد شهروندان آمریکایی آفریقایی تبار منجر شد. در تیر ماه سال جاری دادگاه ایالت مینه‌سوتا آمریکا درک شووین افسر پلیس عامل قتل فلوید را به ۲۲ سال و نیم حبس محکوم کرد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز نوشت: تحقیقات جدید نشان می دهد که بیش از ۴۵۰ مامور پلیس آمریکا بعد از ابتلا به کووید-۱۹ یا حین انجام وظیفه در سال ۲۰۲۱ جان خود را از دست داده اند که بیشترین تلفات پلیس در طول تاریخ این کشور بوده است. گزارش تحقیقی بنیاد یادبود ماموران پلیس نشان می دهد که مرگ ۴۵۸ مامور پلیس آمریکا که در اثر ابتلا به کرونا یا انجام وظیفه جان خود را در سال ۲۰۲۱ از دست داده اند، ۵۵ درصد بیشتر از شمار جان باختگان پلیس در سال ۲۰۲۰ است. در این سال (۲۰۲۰)  ۲۹۵ مامور پلیس به دلیل کرونا یا مخاطرات شغلی جان باخته اند.

این گزارش همچنین نشان داد اکثریت ۴۵۸ پلیسی که در سال ۲۰۲۱ جان باخته اند در ایالت های شلوغ و پرتردد آمریکا شامل تگزاس، فلوریدا، جورجیا، کالیفرنیا، کارولینای شمالی و تنسی در حال انجام ماموریت بوده اند.

آمار مرگ و میر پلیس در شرایطی است که آمریکا در سال‌های اخیر به دلیل رفتارهای تبعیض آمیز و بی عدالتی به ویژه در مقابل رنگین پوستان صحنه اعتراض های گسترده به عملکرد پلیس بوده است.

 سی ان ان گزارش کرد: با گذشت یک سال از ریاست جمهوری جو بایدن و مخمصه های متعدد داخلی و بین المللی که گریبانگیر دولت اوست، کارشناسان آمریکایی از افزایش لجام گسیخته خشونت های مسلحانه و مرگبار بعنوان یکی از معضلات داخلی در این کشور سخن می گویند اذعان دارندکه این دست خشونت ها در آمریکا از کنترل خارج شده است.

در ماه های اخیر خشونت با سلاح گرم در آمریکا رو به فزونی  نهاده است؛ مطالعاتی که از سوی سازمانی به نام «تشدید قوانین اسلحه، برای نجات زندگی» نام دارد ( Strong Gun Laws Save Lives) که در ۵۰ ایالت آمریکا به عمل آمد، نشان می دهد که میان ایالت های سختگیری در قوانین حمل سلاح و آنهایی که در این زمینه سستی اعمال می کنند، با میزان خشونت مسلحانه، رابطه مستقیم وجود دارد.

این شبکه خبری افزود: برای نمونه ایالت «می سی سی پی» که ضعیف ترین سختگیری در اعمال قوانین مربوط به حمل سلاح را دارد، در سال ۲۰۲۰ بدترین وضعیت خشونت با سلاح گرم را تجربه کرده، چراکه در جامعه آماری یکصدهزارنفری، ۲۸ مورد قتل با سلاح گرم در آن روی داده، اما در ایالت کالیفرنیا که سخت ترین قوانین مربوط به حمل سلاح را به کار می بندد، تنها هشت قربانی ثبت شده  است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس