کد خبر 1498692
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۹
.

فیلمی که پلیس آمریکا منتشر کرده لحظه شلیک مأموران به سمت یک نوجوان سیاه‌پوست ۱۴ ساله را نشان می‌دهد.

به گزارش مشرق، پلیس ایالت «کلرادو» تصاویری را از شلیک مرگبار مأموران به سمت یک نوجوان ۱۴ ساله سیاه‌پوست منتشر کرده است.

وبگاه شبکه خبری ای.بی.سی گزارش داد این نوجوان چهارده ساله به نام «جوردل ریچاردسون» روز ۱ ژوئیه توسط مأموران شهر «آرورا» در ایالت کلرادو مورد اصابت گلوله قرار گرفت و اندکی بعدتر در بیمارستان جانش را از دست داد.

پلیس ادعا می‌کند جردل به همراه گروهی از نوجوان‌های دیگر اقدام به سرقت سیگار برقی از فروشگاهی از یک فروشگاه کرده بود که بعد از متواری شدن از صحنه توسط پلیس به قتل رسید.

پاسخ‌های نامتناسب پلیس به مظنونان سیاه‌پوست بارها به وقوع حادثه‌های دلخراش منجر شده است.

با آنکه سیاه‌پوست‌ها درصد کمتری از جمعیت جامعه آمریکا را تشکیل می‌دهند نسبت به مظنونان سفیدپوست بیشتر مورد تعقیب پلیس واقع می‌شوند، بیشتر از آنها هدف خشونت واقع می‌شوند و در صورت محاکمه در دادگاه به مجازات‌های سنگین‌تری محکوم می‌شوند.

فیلمی که پلیس منتشر کرده لحظه تعقیب این نوجوان توسط دو افسر پلیس را نشان می‌دهد. سرپرست اداره پلیس آرورا گفت: «مهم نیست این تحقیقات به کجا برسند و پایان آن کجا باشد اما این حادثه تراژدی است چون یک فرد جوان جانش را از دست داده است.

در این فیلم جوردل در حال فرار از دست مأمورانی که پشت سر او فریاد می‌زنند دیده می‌شود.

خشونت پلیس علیه شهروندان آفریقایی آمریکایی در ایالات متحده سابقه طولانی و پیچیده ای دارد که به دوران برده‌داری باز می گردد.

در دوران بعد از به راه افتادن جنبش مدنی حقوق سیاه‌پوستان آمریکا خشونت پلیس و استفاده بیش از حد از زور علیه سیاه‌پوستان به دلیل گسترش دوربین‌های تلفن همراه و رسانه‌های اجتماعی بیشتر نمایان شده است.

جنبش Black Lives Matter که در سال ۲۰۱۳ پس از تبرئه پلیسی به نام «جورج زیمرمن» در قتل یک جوان سیاه‌پوست به نام «تریون مارتین» آغاز شد، توجه عمومی را به این موضوع جلب کرده است.

بر اساس داده‌های گروه غیرانتفاعی «Mapping Police Violence» سیاه‌پوستان سه برابر بیشتر از سفیدپوستان توسط پلیس کشته می‌شوند. این داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که پلیس با احتمال زیادتری علیه سیاه‌پوستان- حتی زمانی که غیرمسلح هستند- از زور استفاده می‌کند. این نابرابری منجر به اعتراضات گسترده‌ای برای اصلاح نژادپرستی نهادینه‌شده در نظام پلیس آمریکا شده است.

خشونت پلیس علیه شهروندان آمریکایی آفریقایی تبار اغلب ریشه در نژادپرستی سیستماتیک و سوگیری در سازمان های مجری قانون دارد. این شامل مشخصات نژادی، اقدامات پلیسی تبعیض آمیز، و عدم پاسخگویی برای افسرانی است که از زور بیش از حد استفاده می کنند.

بسیاری از فعالان و محققان استدلال می کنند که خشونت پلیس علیه سیاه‌پوستان نوعی خشونت دولتی است که نابرابری نژادی را تداوم می بخشد و اعتماد به مجریان قانون را تضعیف می‌کند.

در فیلمی که از حادثه جوردل منتشر شده صدای او بعد از شلیک گلوله به او شنیده می‌شود که از پلیس عذرخواهی می‌کند وخواستار آن است که به بیمارستان منتقل شود.

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند دقایقی بعد از آن جوردل هشیاری‌اش را از دست داده است. او به بیمارستان منتقل شده و در آنجا جانش را از دست داده است.

وکلای خانواده این نوجوان ۱۴ ساله می‌گویند اعضای این خانواده بعد از حادثه فوق دچار تروما شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
    0 1
    میکشن و شفاف میگن دیگه سیاسی کاری نمیکنن خب پلیسم بشره اشتباه یا کناه یا خطا میکنه چرا نباید شفاف بود اینها میتونستن بگن سیاه پوست جانور فضایی بود ما زمین رو نجات دادیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس