قاصد - نمایه

علاوه بر تکرار موفقیت سپاه در پرتاب غافلگیرانه ماهواره، نور ۲ در مقایسه با ماهواره قبلی که توانست به مدار ۴۲۵ کیلومتری برسد، به مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین تزریق شده که نتیجه چشمگیری محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در اتفاقی غرور آفرین و مهم، نیروی هوافضای سپاه یک بار دیگر در حوزه فضایی خوش درخشید و روز سه شنبه ۱۷ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ برای یک پرتاب موفق فضایی دیگر، در تاریخ علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران ثبت شد. سپاه پاسداران با اقدام جدید خود، رکوردی خاص را ثبت کرد که بر اساس آن، از ۲ پرتاب فضایی دو حرکت موفق و رساندن کامل محموله به مدار زمین خلق شد و تا به اینجای کار موفقیت صد درصدی را چه در حوزه حامل و چه ماهواره ثبت کرده است.

پرتاب قبلی مربوط به ماهواره نور ۱ در تاریخ ۳ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ انجام شد. البته پیش از آن نیز یک تست زیرمداری انجام شده بود که آنهم موفق و با ثبت تصاویری از فضا، به پایان رسید. اما نکات مهم و قابل توجه این پرتاب جدید چه بود؟

بیشتر بخوانید:

سپاه با «رافع» به باشگاه سازندگان ماهواره‌بر سوخت جامد پیوست/ نقش تدبیر رهبر انقلاب درباره «الیاف کربن» در ارتقاء صنعت فضایی کشور +عکس و فیلم

چشم جهان‌نمای ایران با «منظومه‌سازی ماهواره‌ها» روشن می‌شود/ تشکیل اولین صورت فلکی ماهواره‌ای بومی با ترکیب «نور و ذوالجناح»

در سالهای اخیر و با توسعه برنامه فضایی کشور، سایت پرتاب اصلی جمهوری اسلامی ایران که در استان سمنان قرار دارد مورد رصد تقریبا همیشگی ماهواره ها بوده و در بسیاری از موارد، قبل از هر پرتاب فضایی ما از آن، توسط شبکه های غربی اطلاع رسانی و رسانه های بیگانه زودتر از این آماده سازی خبر می دادند.

پرتاب ماهواره نور ۲ به فضا از شاهرود در استان سمنان

اما حالا، سپاه پاسداران با توسعه یک حامل و پرتابگر متحرک برای ماهواره جدید خود چه در پرتاب اول و چه در پرتاب اخیر، اصل مهم غافلگیری را رعایت و اثبات کرده و در زمان و مکان انتخابی خود، دست به پرتاب زده است. این مسئله، خصوصا با سنگین شدن جنگ روانی علیه برنامه فضایی ایران در سالهای اخیر یک اقدام بسیار مثبت و قابل تحسین است و طبیعتا، امکان تکرار در سایر پرتاب های کشورمان در حوزه های نظامی و غیرنظامی را نیز دارد.

نور ۲ چقدر بالاتر از نور ۱ رفت؟

در خصوص ویژگی های ماهواره نور ۲ باید گفت که این محصول جدید ایرانی موفق شده با سرعت ۷/۶ کیلومتر بر ثانیه و ۴۸۰ ثانیه پس از پرتاب، در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار بگیرد. وقتی در بحث بهبود در مقایسه با ماهواره نور ۱ صحبت کنیم باید به این مسئله اشاره شود که اولین ماهواره سپاه در مدار ۴۲۵ کیلومتری قرار گرفته و این بدین معناست که در پرتاب جدید، سپاه موفق شده است که ماهواره جدید خود را ۷۵ کیلومتر به نسبت پرتاب اول بالاتر بفرستد.

ایران با «نور ۲» یک جهش ۷۵ کیلومتری را در مدار LEO تجربه کرد/ تکرار موفقیت سپاه در پنهان کردن پرتاب فضایی از چشم ماهواره‌های جاسوسی+عکس و فیلم

ماهواره بر قاصد در لحظات اولیه پرتاب اخیر - به حامل متحرک دقت کنید

در خصوص این ارتقاء مهم باید گفت که اولا حتی ۱ کیلومتر افزایش ارتفاع هم در فضا، مسئله ای مهم و راهبردی به حساب می آید. هر چه بالاتر -خصوصا در سناریوهای شناسایی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت- یعنی داشتن دید بهتر روی مساحت و فضای بیشتری از سطح زمین.

ایران با «نور ۲» یک جهش ۷۵ کیلومتری را در مدار LEO تجربه کرد/ تکرار موفقیت سپاه در پنهان کردن پرتاب فضایی از چشم ماهواره‌های جاسوسی+عکس و فیلم

پرتاب ماهواره نور ۱ - اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹

این مسئله که چطور به این افزایش ۷۵ کیلومتری دست پیدا کرده ایم نیز می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بحث حذف برخی ابزار های اندازه گیری در این پرتاب به نسبت پرتاب اول به دلیل عدم نیاز، افزایش قدرت پیشران یا سبک کردن محموله از جمله دلایلی است که می توان برای این افزایش ارتفاع در نظر گرفت.

حامل ماهواره نور ۲ چه بود؟

ماهواره‌بر قاصد، اولین ماهواره‌بر ۳ مرحله ای ساخت ایران با پیشران کامپوزیتی الیاف کربن است که این نوع پیشران موجب کاهش شدید وزن حامل نسبت به حامل های فلزی شده است. این پرتابگر در مرحله اول خود از سوخت مایع و در دو مرحله دیگر نیز از سوخت جامد بهره می برد.

بعد از پرتاب ماهواره نور ۱ بود که سردار حاجی زاده اعلام کرد در صورت نیاز این امکان وجود دارد که مرحله اول ماهواره بر قاصد نیز به پیشران سوخت جامد مجهز شود. بحثی که البته مشخصا هنوز نیازی به آن احساس نمی شود ولی در صورت انجام می تواند پروسه انبارداری ماهواره‌برهای سری قاصد را ساده تر کرده و در عین حال زمان آماده سازی برای پرتاب را نیز کاهش دهد.

پیشران های کامپوزیتی و استفاده از مواد ساخته شده از الیاف کربن در حقیقت جزو علوم و دستاوردهای بسیار راهبردی کشور هستند که در ابتدا در حوزه موشک های بالستیک به دست آمده و سپس سر ریز آنها در حوزه فضایی موفقیت های امروز را موجب شده است. مزایای استفاده از این مواد در حوزه های مختلف از جمله هوافضا بسیار است ولی اگر بخواهیم به مهم ترین آنها اشاره کنیم بدون شک مسئله کاهش وزن و در عین حال حفظ قدرت سازه است که رسیدن به ارتفاع های بیشتر با داشتن یک پیشران ثابت را ممکن می کند.

ایران با «نور ۲» یک جهش ۷۵ کیلومتری را در مدار LEO تجربه کرد/ تکرار موفقیت سپاه در پنهان کردن پرتاب فضایی از چشم ماهواره‌های جاسوسی+عکس و فیلم

ماهواره بر قاصد در فاز اولیه شتاب گیری به سمت خروج از کره زمین

نور ۲ و ماموریت اطلاعاتی

بر اساس اعلام فرمانده بخش فضایی نیروی هوافضای سپاه، ماموریت این ماهواره (نور ۲)  سنجشی و اطلاعاتی است و اطلاعات جمع آوری شده توسط آن می‌تواند کاربرد دفاعی و عمومی داشته باشد. علاوه بر این، ماهواره می‌تواند در مقیاس بزرگ و با دید بسیار وسیع از فاصله ۵۰۰ کیلومتری حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله را هم رصد کند.

مشخصا ماهواره نور ۲ هم به مانند مدل اولیه این سری، ادامه عملیات های سنجشی و تصویر برداری از سطح زمین را انجام خواهد داد. بحث تصاویر ماهواره ای و ارزش آنها برای کارهای اطلاعاتی، از زمان جنگ سرد بسیار مشخص شد و حالا در دهه سوم از قرن جدید اهمیت این تصاویر بیش از پیش مشخص شده است. جمهوری اسلامی ایران مشخصا در این حوزه و برای حفظ دست بالا در حوزه اطلاعاتی و رصد تهدیدات و ایضا مسائل غیر نظامی نیازمند توسعه این توانایی خواهد بود.

برنامه فضایی جمهوری اسلامی ایران که از اواخر دهه ۱۳۸۰ شمسی وضعیت عملیاتی به همراه پرتاب را به خود گرفت، در سالهای دهه ۹۰ شمسی روزهای خوبی را طی نکرد. شاید بتوان گفت که پرتاب موفق ماهواره نور ۱ در سال ۹۹ بعد از مدتها شکست در حوزه پرتاب های فضایی یک موفقیت مهم نه فقط در بحث فنی بلکه در حوزه روحیه بخشی و کارکرد مثبت روانی برای فعالین این بخش در کشور بوده است.

به نظر می رسد سپاه با ماهواره بر قاصد و ماهواره های سری نور، در حال تلاش برای تثبیت خود در مدار لئو است و مشخصا بعد از آن، گام به گام  به سمت هدف های بزرگتر یعنی مدار ۳۶ هزار کیلومتر حرکت خواهد کرد و با توجه به روند خارق العاده و تحسین برانگیزی که پاسداران انقلاب در برنامه های دیگر خود در حوزه های موشکی و پهپادی طی کرده اند، این بار نیز باید منتظر یک توانایی مستحکم و قابل اتکا در بعد فضایی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 78
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 24
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    بسیار عالی.گوشه چشمی هم به اوضاع مردم داشته باشید .زندگی مردم از بین رفت
    • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      چه ربطی داشت گودرز به شقایق؟ ضمنا بزودی مرغ ارزون میشه میتونیم یه عالمه مرغ کوفت کنیم. ای بسوزه پدر این شکم.
    • مرتضی علیدوست IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      هر کسی وظیفه خودش رو داره! چرا این گوشه چشم رو به پزشکان و وکلا و بساز بفروش ها و سرمایه دارها نمیگید؟ وظیفه سپاه کاملا مشخصه و داره خوب به اون عمل میکنه! شما اگه راست میگی، خودت به وظیفه ات خوب عمل کن!
    • ناصر IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      15 13
      چشم آقا
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      39 11
      زندگی مامربوط بودبه انتخاب اشتباه ما،کسانی رابر سرکار آوردیم که دقیقانسخه دوم اجرای نقشه بنی صدرخائن بارنگ بنفش درکشورمابودندهمونهایی که پول مردم رودربورس بالاکشیدند،بنزین رایک شبه۳ برابرکردندفرداش آمدندگفت اصلاماخبرندارم!شمش های طلاروبه سکه تبدیل و آماده خروج به عربستان بود،خلاصه کشورمون روباانتخاب اشتباه تحویل باند خائن های وطنفروش ودوتابعیتی های جاسوس به مدت هشت سال تحویل دادیم
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      35 28
      همه چیز را بدهید دست سپاه .... واقعا خوب کارمی کنه بخصوص ماشین و خودرو را بدهید بچه های سپاه بسازند .... دمشون گرم
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      19 11
      بعضی از مرد ما اگر دریا هم در شکمشان بریزند سیر نمی‌شوند مشکل اینجاست
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      7 18
      سواره به فکر پیاده نیست .اولویت بزرگان سیر کردن گرسنگان است .و اولویت آدمهای کوچک کشور گشایی.مثل پوتین .دارد کشور گشایی می کند از بس کوچک است . غافل از اینکه زمین برای کسی نمی ماند.حضرت علی ع بخاطر گرسنگان خوابش نمی برد ولی مسوولین ما اولویت آنها چیزهای دیگر است .چرا چون خودشان سیر هستند . از کجا معلوم است از چهره آنها .آدم گرسنه نصف دندانهایش خراب شده پول ندارد درست کند . صورتش زرد است و رنگ پریده با لباسهای مندرس . بد بخت شکست خورده روزگار است . انسانیت مرده است . آره برادر از دیو دد ملولم و انسانم آرزوست. اللهم عجل لولیک الفرج
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      3 6
      تمامی دنیا بخاطر انسان خلق شده و تمامی انسان بخاطر وجود مبارک پیامبر اکرم و فاطمه زهرا و امامان معصوم و علمای دین و شیعیان خالص و مخلص بعد بقیه مردم .به ترتیب . تا توانی دلی بدست آور .اگر آدم در رنج و عذاب باشد .هیچ چیز فایده ندارد که ندارد .یتیمان و سادات و زنان بی سرپرست اولویت هستند .این خلاصه دینداری است.بقیه همه اش دروغ و از من درآوردی است.تمام
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      6 19
      بورس را دریابید به دعوت نظام وارد بازار سرمایه شدیم و اکنون در ضرریم
    • به ۱۱:۴۳ IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      25 0
      پس العیاذ بالله ای کاش خود حضرت علی علیه السلام این حرفهای شما را بلد بود و به جای جنگ با معاویه، وقت خود را صرف توسعه تجارت و پولدار شدن کشورش می کرد! ای کاش هندیها می فهمیدند و از تو یاد می گرفتند و با چهار صد میلیون گرسنه و خیابان خواب، پول خود را صرف موشک و ماهواره نمی کردند. ...حیف از نان که امثال تو بخورند.
  • هادی IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    57 3
    الهی شکر بابت تثبیت موفقیت
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    22 1
    ۳۶۰۰۰ کیلومتر نه ۳۶۰۰۰ درجه
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    69 64
    ای جاااااااااان درودبه دانشمندان ایران زمین وتمام نظامیان وطن
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      46 38
      ۰۱:۲۴ دانشمندان ایرانی؟؟؟!!!!!!!
    • محمد IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      37 53
      ۰۹:۱۶ اره دانشمند های ایرانی تا چشت در بیاد جهود
    • خلیج پارس iran IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      35 45
      بله سایبری فارسی نویس جهود درست شنیدی دانشمندان ایرانی و همت ایرانی ما ایرانیان هزاران سال کشور ملت بزرگی هستیم بزرگان دانشمندان و اندیشمندان بزرگی در طول تاریخ به جامعه بشری تحویل دادیم ما مثل شما جهودها دزد و غاصب نیستیم رزمین شما غصبی و دزدی است تکنولوژی مورد استفاده شما جهودها عاریه ای است از سرقت دزدی از جهان .. تا کور شوید شما جهودهای اشغالگر، موش های کثیف .. جانم فدای ایران بزرگ و کهن ..
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      81 17
      ۱۱:۳۲ مگه کسی مغز خر خورده که بیاد تو ایران دانشمندی کنه؟؟؟؟
    • Mr.r IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
      2 0
      نه عزیزم این دانشمندا مغز خر نخوردن. ولی مسئله اینه که مث بعضییییااااا نون مزدوری آلبان رو نمی‌خورن. یا حداقل مثل بضیییییااااا مخ شسته‌ی خودتحقیرگر نیستن
  • ایران iran IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    33 1
    درود و خدا قوت بر تمامی نیروهای هوا فضای سپاه پاسداران ایران عزیز خصوصا" سردار حاجی زاده عزیز که ملت ایران رو سربلند و سرافراز و خشنود کردید .. سپاسگزار و قدردان شما بزرگان، سرداران میهن دانشمندان ، اساتید، ایران بزرگ و مقتدر هستیم جانم ایران پاینده باد ایرانم
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    38 1
    قوی شو گر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پامال است
  • خلیج پارس iran IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    54 3
    حضرت محمد مصطفی (ع) فرمودند : علم اگر در ثریا باشد مردانی از سرزمین پارس ( ایران ) به آن دست خواهند یافت ..
    • US ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      0 10
      در روایت علم نیست . دین است ، روایت این است دین اگر در ثریا باشد . علم چیزی نیست که مخصوص مسلمانان باشد همه می دانیم که مسلمانان مخترع رادیو تلویزیون لامپ برق و موشک و ماهواره نبوده اند اگر حالا چیزی می دانند تقلید ازغرب یا شرق یعنی چین و ژاپن بوده نه بخاطر پیروی از مذهب شیعه در مکه و مدینه
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      5 0
      آمریکایی بدبخت نصف فناوری ها و پیشرف های علمی جهان مدیون مسلمانان و بخصوص ایرانی ها بوده از پرچمی که پیام میدی معلومه چکاره ای مرگ بر آمریکا
    • رضا IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
      1 0
      اگه ما مسلمانا نبودیم که شما غربیا هنوز داشتین رو سر هم میز می‌کردین جناب!
  • پاپک آذری IRAN IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    36 7
    درود بر نیروی هوا فضای سپاه عزیز ، درود بر رهبر آزاده و عزیزم که با عشق حامی رشد و ترقی ایران عزیز می‌باشند، درود بر همه دانشمندان اندیشمندان میهنم .. درود بر سردار بزرگ میهنم سردار امیرعلی حاجی زاده عزیز افتخار می‌کنیم به شما بزرگان ایران زمین .. یاشاسین ایران زنده باد ایران عزیز
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    33 5
    به امید ساخت موشک های قاره پیما در دهه های پیش رو این جور دیگه اروپای غربی هم در برابر ما قد علم نمیکنند موشک های ما باید به فرانسه و بریتانیا و حتی استرالیا هم برسن
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      12 3
      در برابر ماهواره بر قائم ، موشک قاره پیما یک چیز ساده و پیش پا افتاده است.
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    25 3
    درود سپاه میهنم ، جانم سپاه که در تمامی عرصه ها پرچمدار ایران و ایرانیان بوده و هست ❤️
  • سیدمرتضی IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    24 3
    مقل همیشه گل کاشتن، مشرق یک مقاله تعداد شکستهای پرتاب یا تزریق ماهواره کشورهای امریکا چین روسیه وهند رو بنویسین که ببینن چند بار این کشورها شکست خوردن به مشکل خوردن با اون همه سابقه وبودجه نظامی وغیر نظامی در حوزه فضا، پرتابهایما خیلی کم واقعا ما نیاز مبرمی داریم به ماهواره
  • IR ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    20 1
    احسنت دمتون گرم
  • احمد شیرازی IR ۰۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    17 2
    دستاوردهای بزرگ بازتابهای ناچیز
  • طاهری IR ۰۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    12 0
    آقای «بلمره» چشمات چرخید ؟
  • IR ۰۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    12 1
    سعدی در گلستان می فرماید: تو بر اوج فلک چه دانی چیست که ندانی که در سرایت کیست
  • RO ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    7 77
    ماهواره نور رفت 500 کیلومتری جیمز وب رفت تا فاصله یک و نیم میلیون کیلومتری این فاصله شما با اونهاست
    • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      12 2
      اولا قبلا هم از دروغهای امریکا مثل رفتن به ماه رونمایی شده و لذا ادعاهای فعلی امریکا هم شاید در همون راستا باشه دوما ن . در جنگ فقط تجهیزات مهم نیست نیروی شجاع هم مهم است همان امریکا با انهمه تجهیزات سربازانش دست بر گردن تسلیم ایران شده بودن خوبه که عصر حجر زندگی نمی کنی و می تونی فیلمش رو ببینی
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      11 1
      بله و این فاصله یعنی 1957 قرن بیستم که ماهواره اسپوتنیک پرتاب شد تا سال 2009 قرن بیست و یکم که ماهواره امید ایران به فضا ارسال شد.... قطعا اگه در اون دوران هم به جای تفکر ما فقط میتونیم لولهنگ بسازیم تفکر ما میتوانیم حاکم بود این فاصله که می فرمایین وجود نداشت
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      32 1
      پرفسور اگر از هزار کیلیومتر عبور کنی دیگه کار ندار دوما صدتا کشور باهم همکاری کردن با بودجه صدها میلیاردلاری
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      12 0
      به اون هم میرسیم به امید خدا، اگر شما غربگراها سنگ اندازی و مانع تراشی نکنید
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      18 0
      اونی که جیمز وب فرستاد 200 سال ما رو درگیر قاجار و جنگ و ... کرد، وگرنه الان ما جزو دو سه کشور اول جهان بودیم. در ضمن الان اکثریت کشورها ماهواره در مدار دارند منتها قابلیت پرتاب خیر. در حال حاضر فقط 11 کشور توانایی پرتاب ماهواره به مدار را دارند که ایران یکی از این 11 کشور است.
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      17 45
      من دانشجوی ارشد مهندسی دانشگاه تهران ام و با تعدادی از رفقا در دانشگاه صنعتی شریف هستیم که پروژه های تسلیحاتی و دفاعی کار کرده ایم . به اطمینان می گویم : جمهوری اسلامی ایران ، مدت هاست که روی موشک های قاره پیما ، کار می کند . اما ، اما ! قرار نیست که همه چیز را رسانه ای کند . برعکس تئوری آمریکای ها ، کلا ، بخاطر ایجاد رعب و ترس در حریف ، حتی چیزهای دروغ و خالی بندی را رسانه ای می کنند . نمونه اش فراوان است مثلا رییس جمهور آمریکا ، علنا و رسما اعلام کرد که اگر ایران کوچکترین پاسخی به ترور شهادت حاج قاسم سلیمانی بدهد ، بیش از 50 هدف ایران را بمباران می کند. اما بعد از موشکباران عین الاسد ، موضع رسمی خودش را ، پایین کشید . این مدل ، کلا تئوری آمریکایی هاست : هر چیزی را رسانه ای کن حتی اگر 100 درصد خالی بندی باشد !!! مثلا نگاه کنید به پشتیبانی خیالی آمریکا ار اوکراین ! اما جمهوری اسلامی ، کلا تئوری اش ، فرق می کند . مثل حاج قاسم سلیمانی ، که کارها را تمام می کند بعد رسانه ای هم شد یا نشد ، مهم نیست ، زیراکه ضربه اش را به آمریکایی ها زده است . البته قطعا وظیفه ی تیم های رسانه ای ، پوشش خوب است . اما منظورم این بود که کلا تئوری جمهوری اسلامی ، جنگ نا متقارن است . درحالی که استراتژی آمریکا ، جنگ متقارن است . اگر به 40 سال گذشته و روند جمهوری اسلامی از جنگ با چند منافق و گروهک کوچک ، تا الان ، پنجه به پنجه مستقیم با آمریکا ، نگاه کنید ، به نظر من ، قطعا تئوری جمهوری اسلامی ، موفق تر عمل کرده است .
    • محمدجواد IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      20 0
      خودتحقیر، خود کم بین، منافق و.... بالاخره باید از یه جایی شروع کرد دیگه تو همین مقیاس هم خیلی از کشورها نمی تونن یه همچین کاری انجام بدن، بعدشم این تازه شروعه انشاالله به کوری چشم دشمنامون خیلی زود به مدارات بالاتر هم دست پیدا می کنیم
    • US ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      9 0
      ما تازه اول راهیم بالام جان ... شما حین تولد مگه بلند شدی و راه رفتی و حرف زدی ؟؟!! صنعت ماهواره ای ما دقیقا الان یک نوزاد چهارپایی هست که داره یعنی می‌کنه بلند شه و راه بره.چند مرتبه زمین میخوره اما بالاخره باد می‌گیره چکار کنه! باد هم بگیره دیگه کسی جلودارش نیست . ما ایرانیان اینو ثابت کردیم چندین بار در چندین زمینه!! مطمئنا به زودی صنعت هوافضا کلا در اختیار مردانی از پارس خواهد بود ان شاء الله
    • امیر IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      10 0
      قسمت سخت فناوری فضایی فرار از جو کره زمینه بعد از اون فرقی بین مثلا 36 هزار کیلومتر و225 میلیون کیلومتر (فاصله تا مریخ) وبیشتر نیست این سپیده دم نوید بخش روز های طلایی در عرصه فضایی کشورمون ایرانه
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
      2 0
      ۰۹:۴۲ خوب من خودم فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف در رشته طراح خودروهای جنگی هستم لطفا اطلاعات غلط نده خیال نکن با این اطلاعات غلط واز خود من درآوردی میتونی اشخاصی را فریب بدی
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    25 1
    نان پدر و شیر مادر حلالتون
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    16 3
    متاسفانه خبرش آنگونه که بایدباشد در فضای مجازی نپیچید
  • یوسف IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    19 0
    دمتون گرم
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    25 1
    به کوری چشم دوستان غربگدا ......
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    1 9
    خسته نباشن ولی کم کردن چند کیلو از ماهواره ای ک وزنش زیر صد کیلو هست که بالاتر قرار بگیره بنظرت معقول؟؟؟طوری ک بوش میاد قرار تا 100 سال دیگه از این ماهواره های فنچ بفرستن هوا و بگن ما می توانیم
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    17 1
    زنده باد ایران و زنده باد سپاه و زنده باد ملت ایران
  • DE ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    12 0
    زندگی مردم اول به همین موشک‌ها بسته است اوکراین و عراق و لیبی و سوریه رو ببین اگه نداشتیم بدتر سرمون می‌اومد و می‌آد.
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    7 1
    ماشا الله به خدا بیستید
  • عباس IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    8 2
    زنده باد سردار حاجی زاده. عزیزدلی
  • سعید آبدار IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    5 2
    دمتون گرم و دست مریزاد.. موفقیت تان فوق‌العاده ارزشمند و قابل تقدیر است. اما خداوکیلی اینهمه هزینه برای چنین فعالیت های غرورآفرین خوشا حلال تان ولی قبول کنید که مردم کشور لحظه به لحظه در فشار، سختی و رنج مضاعف به سر میبرند و اینگونه خبرها آنچنان که باید و شاید ، مردم را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد چراکه فشار فقر و نیازمندی، همه حواس مردم را به خود جلب کرده است...، تا دیر نشده فکری باید اندیشید...
  • نهضت جهانی صلوات IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    15 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم@ احسنت وعالی الله اکبر وسبحان الله@ درود وسلام وصلوات خدا بر امام عزیز ورهبر فرزانه انقلاب وتمامی رزمندگان اسلام بخصوص شهیدان کاظمی طهرانی مقدم وحاج قاسم عزیز ودوستان هوافضا برای این همه اقتدار آفرینی وعزت@ بپاس زحماتشان که نور علی نور است 14 صلوات تقدیم میشود
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      8 0
      قربون سپاه برم بااین همه تلاش ای کاش مملکت دست سپاه بود درود بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    7 0
    به امید خدا اگر ماهواره بر قائم به زودی آماده شود . یک جهش عالی را رقم خواهد زد.
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    7 2
    ماهواره نور رفت 500 کیلومتری جیمز وب رفت تا فاصله یک و نیم میلیون کیلومتری این فاصله شما با اونهاست/// خدا پدر و مادر "ورنر فون براون" آلمانی رو بیامرزه که برای آمریکایی های احمق موشک و صنایع فضایی درست کرد
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    5 0
    چرا غافل گیرانه مگه اگه غافل گیرانه نشه اونا موشک میزنن روی سکو
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      3 1
      داره قدرت مانور و پنهانکاری زا نشون میده . والا میشد با سکوی ثابت هم پرتاب کرد مثل همونی که آمریکا عکس گرفته بود و ماهواره متاسفانه ثانیه های آخر کم آورد . چند سال قبل . الان با موفقیت ماهواره بر ها اوضاع انشاءالله متفاوت میشه
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    5 0
    اونا یعنی پرتابگر اگر مخفیانه پرتاب نشه را روی زمین میزنن وباید حتما مخفیانه پرتاب بشه
    • محمدحسین IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      4 1
      اره انشالله خبرای خوب درسالهای آینده وپیشرفتهای شگرفیادمه یکدهه پیش خیلیا م‌شکهای سپاه رو که برد انچنان تبود مسخره میکردن ولی الان چی درود بررزمندگان اسلام وایران
  • NL ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    7 2
    (فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم.-___ اللهم العجل لولیک الفرج
  • ماحسون IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    7 1
    هم خیلی خیلی خوشحالم، هم ناراحت از اسقاطیل بی ناموس حرام زاده،که دو ایرانی نظامی رو شهید کردن اگه انتقام گرفته نشه هیچ ارزشی نداره برای من خیلی ناراحتم،باید از خاک سوریه یا هر خاک دیگری 200 تن از نظامیان حرامی اسراییل بتوپانیم(واژه کوردی برای کشتن سگ هستش) 200 تا با چند جایگاه نظامی،حوصله بیانیه ندارم انتقام به وقت مناسب الان وقت مناسبش هستش
  • ماحسون IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    3 2
    این یعنی زدن آواکس ها عین زدن یه تک تیر انداز ماهر به هدف 10 ده متری
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 3
    کافی نیست
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    4 1
    درود
  • AU ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    8 1
    چرا موقع مصاحبه با فرماندهان، بلندقدترین خبرنگاران ممکن را می‌آورند؟ این کار را عمدا انجام می‌دهند؟
  • رضا IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    3 0
    موشک های یمنی هزاران برابر دقیق تر از موشک های روسی هستن،،، چه برسه بو موشک های ایرانی،،، یابوی غربگرا حالا ایران چطور موشک هاسو از روسیه گرفته
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    1 1
    تا ماهواره به مدار 900 کیلومتری نرسد نمی تواند تصویر برداری مدام از سطح زمین انجام دهد. حدود 70 سال قبل در سال 1957 روس ها و 2 سال بعد امریکا به این مدار ماهواره فرستاد و امریکا اولین ماهواره landsat برای تصوریری برداری در آن مدار مستقر کرد. اگر به پیشرفت های همیم ترکیه کشور همسایه ما ن در ساخت پهباد و هواپیما و ماهواره و هلیکوپتر توجه کنیم ان وقت متوجه خواهی شد که اینقدرها این ماهواره ما در دنیا جایگاهی ندارد . همین امرور در خبرهای آمد که هلی کوپتر های فوق پیشرفته را ترکیه به فلیپین تحویل داد قیمت شش فروند 280 میلیون دلار. یا کارایی فوق العاده پهبادهای ترکیه در جنگ ارمنستان و اوکراین نشانه پیشرفت فوق العاده بدون شعار آن کشور است که در میذان های جنگ واقعی نشان داده ها شده و امور بسیاری از کشورهای برای خرید ان پهبادها در نوبتند
    • رضا IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      0 0
      چرا نگفتی مجوز آمریکا داده برای موتور بالگرد مثلاً بومی ترکیه یا هنگامیکه کانادا و انگلیس قطعات پهباد تهدید به تحریم میکند اردوغان منت کشی کرد از بن والاس ( وزیر دفاع انگلیس) و جاستین ترودو( نخست وزیر کانادا)،البته نمکر تبلیغات پر سرو صدا ترکیه نیستم اما در مجموع چندین پهباد در سوریه و لیبی و قره باغ و اوکراین ساقط شد
  • تقی IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    3 2
    من گرسنگی میکشم ولی بمب اتم‌میخام
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    2 1
    خدا را شکر. اگر سپاه نبود، کشور هم نبود. این کلام شخصی است که چشم دلش بینا بود، و فقط یک خرف احساسی نیست، بلکه معرفتی است.
  • یونس IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    3 0
    درود برولایت فقیه و سپاه پاسداران عزیز
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    5 0
    مهمترین دستاورد نور 2 سوختگی شدید دستگاه های اطلاعاتی و جاسوسی خارجی بود
  • مهدی IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    3 0
    ما می توانیم
  • رهام حسامی- IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    0 0
    نور توسط ستلایت کریر شامل سه استیج و سوخت ترکیبی مایع و جامد تو مدار تزریق شد.وزن ماهواره کمتر از 45 کیلوگرم یا 100 پوند است و ماهواره داخل فرینگ قرار داره خود راکت در واقع بوستر موشک بالستیک که تا ۱۶۵۰ کیلومتر برد دارد. این مرحله از ابتدای بوستر تا انتهای بالک‌ها ۱۲.۶۵ متر طول دارد که در قاصد-2 نیز همین مقدار است اما با اضافه‌شدن بخش اتصال مرحله اول به دوم، طول مرحله اول یک متر بیشتر شده و به ۱۳.۶۵ متر می‌رسد.موتور سوخت جامد که مجهز به سامانه کنترل بردار رانش (TVC) است .در مرحله اول دو موتور آر دی ۲۵۰ با هم کلاستر شده است که هر موتور ۸۸۰ کیلو نیوتن رانش ایجاد می کند هر موتور دارای دو محفظه احتراق است در مجموع ۴ محفظه در مرحله اول همچنین از چهار ورنر ماهواره‌بر برای هدایت استفاده می شود که ۱۵۳ کیلونیوتن رانش ایجاد می کند در مجموع نیروی رانش مرحله اول می شود ۱۹۱۳ کیلو نیوتن است مرحله دوم از نسخه تک محفظه موتور آر دی ۲۵۰ با ۴۴۰ کیلو نیوتن رانش و ۴ ورنر مرحله اول با ۱۵۳ کیلو نیوتن برای هدایت استفاده شده‌است که در مجموع مرحله دوم ۵۹۳ کیلو نیوتن رانش ایجاد می کند مرحله سوم هم موتور ۱۲۵ کیلو نیوتن رانش ایجاد می کند البته اگه اشتباه نکنم .ترم ششم هوافضا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس