مقام اروپایی:‌ به احیای توافق هسته‌ای در دولت جدید ایران خوشبین هستیم - کراپ‌شده

روزنامه غربگرای شرق ادعا کرد: برجام نه یک توافق، بلکه یک افق است.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در بخش اخبار ویژه خود نوشت:این روزنامه در یادداشتی ضمن ابراز ناخرسندی از فروکش کردن هیجان‌های گذشته نوشته است: «چـرا در حالی که با وجود برخی مشکلات و مخالفت‌ها (دلواپسان داخلی و خارجی) احیای برجام قریب الوقـوع بـه نظر می‌رسـد شـاهـد شـور و شـوق در جامعه نیستیم؟! تمام اخبار از امضای توافق حکایت می‌کند، اما برخلاف سال ۹۴ که نبـض جامعه با ضربان این مذاکرات می‌زد، جز بالا و پایین شدن چندصد تومانی دلار و طـلا یـا چنددرصدی بورس‌، کمتـر جنبش و حرکتی را در سطح جامعه مشاهده می‌کنیم. چرا؟! البته این روزها و پس از تجاوز روسیه به خاک اوکراین‌، فضای ذهنی جامعه معطوف به این حادثه بسیار تلخ و هولناک است‌، اما قبل از آن نیز مذاکرات برجام کمتر توجه جامعه را برمی‌انگیخت و عمدتاً تیتر رسـانه‌ها و موضوع سخنان مقامات و تحلیل کارشناسان بود. این در حالی است که به هر حال مهم‌ترین دستاورد این توافق‌، گشایش‌های اقتصادی است که اکنون مهم‌ترین معضل جامعه است.

چرا توافق برجام چندان مورد توجه و استقبال جامعه نیسـت؟! شاید چند پاسخ بتوان به این پرسش داد:

- تصور و تحلیل جامعه از زودگذر بودن این اتفاق و موقتی دانستن این توافق با توجه به سرنوشت برجام اول.

- باورنداشتن به اینکه ثمره این توافق بتواند در زندگی مردم به‌عنوان یک شهروند عادی تأثیرگذار باشـد و بخشی از این ثروت‌های آتی را روانه بهبود کار و زندگی مردم و خانواده‌هایشان کند.

به‌نظر می‌رسـد باور اجتماعی چنین است که توافق هسته‌ای به تنهایی نمی‌تواند سبب بهبود شاخص‌های زندگی در این سرزمین شود و «افق» نویی را بگشاید؛ افقی که امید و روشنی را جایگزین ابهام و ناامیدی کند. اینکه مقداری پول‌های بلوکه‌شـده کشور آزاد شود، گیریم ۳۰ یا ۴۰ میلیارد دلار (که البته بخش مهمی از آنها قبـلا پیش‌خور شـده و بانک مرکزی مابه‌ازای آن ریال منتشر کرده است) یا با افزایش فروش نفت و صادرات غیرنفتی ارز بیشتری روانـه خزانه دولت شود - که برف خواهد بـود و آفتاب تموز در برهوت این چندساله - نمی‌تواند افقی نو و امیدوارکننده از نظر بسیاری از مردم باشد.

شرق در ادامه خواستار برجام داخلی(!) برای امید دادن به مردم شده و نوشت: «احیای برجام‌، احیای یک قرارداد و توافق صرف نیست؛ ضرورت تغییر نگاه ما به جامعه و جهان است؛ احیای امید و آرزوهایی است که سال ۹۴ جوانه زد و در سال ۹۶ با شرکت بی‌نظیر مردم در انتخابات ریاست جمهوری گل داد و... آیا پژمرد؟!

پاسخ سوالات روزنامه شرق را از یک سو باید در کارکرد فریبکارانه برخی بزک‌کنندگان برجام (از جمله همین روزنامه)، و از سوی دیگر در کارکردهای خسارت‌بار خود توافق پیدا کرد. از یک طرف وعده‌های فریبنده و خلاف واقع داده شد تا به تعبیر مدیرمسئول شرق، برجام را (ولو با دروغ) جا بیندازد، و از طرف دیگر مردم دیدند که روند برجام، عرصه تولید و اشتغال و معیشت را چگونه بر آنها تنگ کرد.

بنابراین طبیعی است که از آن هیجان‌های ساختگی درس گرفته باشند و کمتر کسی برای نفس مذاکرات ذوق‌زده شود. به یک معنای دیگر، عملکرد دولت در کنار گذاشتن رویه معطلی دولت سابق و کم کردن وابستگی به برجام و مذاکرات، طبیعتا از شرطی شدن مردم هم کاسته است. در عین حال که مردم، شناخت واقعی‌تری به آمریکا و اروپا پیدا کرده‌اند و می‌دانند که راه‌حل اصلی مشکلات را نباید در مذاکرات برجامی جست‌وجو کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بختیاری IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    0 0
    تاابد دروغ های آقای .... را فراموش نمیکنیم.دروغگویی به ملت برای ایجاد پشتوانه مردمی، که دارودسته نیویوکی ها راحتتر چوب حراج به دارایی مملکت بزنند.خدا از همتون نگذره همونطور که ما نمیگذریم. ای لعنت به جورج سوروس و همه نوکرانش
  • احسان صادقی IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    0 0
    سلام علیکم ، رسانه های غربکرگرا به شدت دارند مذاکرات رفع تحریم ها را مذاکرات احیای برجام جا می زنند. در حالی که در برجام برای رفع تحریم ها مذاکره نشده بود. هدف شان هم دستاورد تراشی برای برجام است
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    1 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس