ویژه ها

دولت سیزدهم کارنامه موفقی در سیاست خارجی ارائه کرده است. در دولت قبل متاسفانه «وزارت امور خارجه» به «وزارت امور برجام» مبدل شده بود.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

********

** فضاسازی اصلاح طلبان با دوگانه دروغین «جلیلی- رئیسی»

روزنامه سازندگی در مطلبی با عنوان «جلیلی علیه رئیسی؟» نوشت: «هنوز عمر حضور سید ابراهیم رئیسی و دولتش در ساختمان پاستور به یکسال نرسیده که نجواهای اختلاف بخشی از جریان پایداری و هواداران سعید جلیلی با سیاست های رئیس جمهور با صدای بلند بیان می شود. هر چه خبرها از وقوع توافق هسته ای در وین بیشتر می شود، دامنه اختلافات و افشای برخی خبرها از ناحیه پایداری ها و دوستان سعید جلیلی نیز بیشتر می شود. سعید جلیلی پیش از این نیز تلویحا بیان کرده بود که با روند مذاکرات موافق نیست. »

در ادامه این مطلب آمده است: «اکنون فصل تعارفات گذشت و حالا کمیته ۵ نفره ضدتوافق در مجلس متشکل از اعضا جبهه پایداری در داخل بهارستان و سعید جلیلی و ایدئولوگ های ضدبرجامش در خارج از مجلس، منتقدان جدی دولت سید ابراهیم رئیسی بر سر مساله مذاکرات احیا برجام شده اند. همان ها که تا دیروز حضور در عرصه رقابت های انتخاباتی را به هم تعارف می کردند و مدال های ازخودگذشتگی و اخلاق بر شانه های هم می زدند که به نفع جریان انقلاب از گردونه انتخابات کنار رفتند. »

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «گره اصلی اما نه در وین که در تهران است. رئیسی و وزیر امور خارجه اش در روند احیاء برجام در قلب پایتخت زیر تیغ قلم حسین شریعتمداری هستند و در مشهود اتاق های فکر پایداری برای کمیته ۵ نفره ضدتوافق در مجلس برنامه ریزی می کنند.»

فضاسازی اصلاح‌طلبان با دوگانه دروغین «جلیلی- رئیسی» / القای بن‌بست مذاکرات به دلیل سخت‌گیری ایران!

اکنون مدتی است که پروژه «اختلاف افکنی میان نیروهای انقلابی» با محوریت «سیاست خارجی» از سوی رسانه های جریان اصلاح طلب کلید خورده است.

برهمین اساس چندی پیش دروغی تحت عنوان «نامه ۲۰۰ صفحه ای جلیلی علیه سیاست خارجی دولت رئیسی» توسط رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب به صورت گسترده منتشر شد.

«سعید جلیلی» - ۱۹ بهمن ۱۴۰۰- درباره انتشار این دروغ گفته بود: «۶ ماه پیش دولت قبل(دولت روحانی) یک نامه‌ای درباره برجام به مجلس دادند که آن را بررسی کردیم و ایرادات آن را مردادماه گفتیم که مطابق واقعیت نیست. اما حالا در شرایطی که دشمن به شکست خود اعتراف کرده موضوع آن نامه برجسته و تیتر یک می‌شود.»

یکی از ویژگی های مثبت جریان انقلابی، آلوده نبودن به رفتار قبیله ای و باندی است. بر همین اساس به دلیل اینکه ملاک اصلی صرفا منافع ملی و عزت ملت ایران است، فارغ از اینکه چه دولتی بر سر کار باشد، حوزه های حساسی از جمله سیاست خارجی به دقت بررسی می شود.

در نقطه مقابل، دولت سیزدهم کارنامه موفقی در سیاست خارجی ارائه کرده است. در دولت قبل متاسفانه «وزارت امور خارجه» به «وزارت امور برجام» مبدل شده بود. اما در این دولت با خروج از این رویکرد خسارت بار، «دیپلماسی فعال» کلید خورد و این تغییر ریل، ثمرات بسیار خوبی در پی داشته است.

افزایش فروش نفت، افزایش صادرات غیرنفتی، امضای قرارداد سوآپ گازی، حضور مقتدرانه در مذاکرات وین و مقاومت در مقابل زیاده خواهی طرف غربی، دیپلماسی فعال منطقه ای، دیپلماسی تعامل با شرق و...بخشی از سرفصل های سیاست خارجی در دولت سیزدهم است.

با اینحال جریان اصلاح طلب در پی آن است تا با شعبده بازی و تحریف واقعیت، تصویری غیرواقعی از دولت سیزدهم نمایش دهد.

** القای بن بست مذاکرات به دلیل سخت گیری ایران!

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «می‌توان گفت برجام لوث شده است. وقتی در زمان مناسب، موضوع برجام نهایی نشد، تحولات بیرونی باعث شد تا دستاوردهای کمتری از این سند نصیب ایران شود. در شرایط فعلی هم امریکایی‌ها و هم ایرانی‌ها با نوعی رخوت این پرونده را پیگیری می‌کنند. فراموش نکنید در آبان ۱۴۰۱، انتخابات کنگره و سنای ایالات متحده برگزار می‌شود. احتمال پیروزی جمهوری‌خواهان در این انتخابات بالاست. از هم‌اکنون چهره‌های جمهوری‌خواه به ایران هشدار می‌دهند که بعد از پیروزی به شیوه متفاوت با برجام برخورد می‌کنند.»

در ادامه این مطلب آمده است: «حتی دموکرات‌ها نیز قبول نکرده‌اند که سپاه را از لیست تحریم‌ها کنار بگذارند. شاید بهتر بود در زمان دولت قبل و بعد از ۶ دور مذاکره، برجام نهایی می‌شد. در کنار برجام، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی فراوانی وجود دارد. ایران مذاکرات دامنه‌داری با کشورهای عربی منطقه دارد و بحث FATF  در موضوعات پولی و بانکی جدی است. مجموعه این گزاره‌ها بر ریسک اقتصاد ایران می‌افزاید و پیش‌بینی‌ها را از دورنمای اقتصاد ایران دشوار می‌کند. وقتی اقتصادی پیش‌بینی ناپذیر می‌شود، سرمایه‌گذار نیز حاضر به سرمایه‌گذاری نخواهد بود.»

فضاسازی اصلاح‌طلبان با دوگانه دروغین «جلیلی- رئیسی» / القای بن‌بست مذاکرات به دلیل سخت‌گیری ایران!

جریان اصلاح طلب همصدا با طرف آمریکایی اینگونه القاء می کند که علت بن بست در مذاکرات وین، سخت گیری بیش از اندازه طرف ایرانی است. این در حالی است که علت اصلی بن بست در مذاکرات، عهدشکنی و بی عملی طرف آمریکایی و اروپایی است.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در همین رابطه در توئیتی نوشت: «اگر مکثی در روند مذاکرات وین دیده می شود، به دلیل زیاده خواهی طرف آمریکایی است.»

امیرعبداللهیان در ادامه تاکید کرد: «وزارت امور خارجه در جهت کسب عالی منافع ملت و رعایت خطوط قرمزها با قدرت و منطق عمل می کند. هرگز زیر بار زیاده خواهی آمریکا نخواهیم رفت. اگر کاخ سفید واقع بینانه رفتار کند، توافق دست یافتنی است.»

اصلاح طلبان مدعی هستند که نوع مواجهه روسیه با مذاکرات و در ادامه، پافشاری ایران بر خطوط قرمز خود و از جمله لغو کامل تحریم ها، علت به نتیجه نرسیدن مذاکرات است.

این در حالی است که از سال ۹۴ تاکنون در سه دولت اوباما، ترامپ و بایدن، طرف آمریکایی هیچگاه به تعهدات خود ذیل برجام عمل نکرده است.

آمریکا در پی آن است تا توافق صرفا به صورت یکطرفه انجام شود و این به هیچ عنوان شدنی و امکانپذیر نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    10 5
    افسادطلبی که امضای جان کری رو تضمین برجام میدونستی تو برای همیشه ساکت شو و از مذاکره حرف نزن
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    5 9
    برادران محترم بر فرض که غرب مشکل دارد .آیا شما می خواهید طرفی بایستید که روسیه و چین و کره شمالی و ونزویلا ایستاده آند ؟؟؟ آیا این کشور ها ایدال شما هستند .
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      8 5
      ۸ سال دولت نکبت بنفش شما جریان تحریف این دروغها رو غرغره کردید خسته نشدید
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      7 5
      نه اینور و نه آنور، جایی می‌خواهیم بایستیم که رعیت کدخدا نشیم و رو زانوی خودمان بایستیم و گرنه چرا اصلا انقلاب کردیم. تازه شما هم که با کدخدا بستید چه گلی به سرتون زد.
    • وطن پرست DE ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      2 0
      برادر عزیزم فرض حرف شما درست. هشت سال کنار غرب ایستادن نتیجه اش شد دلار ۴۰ هزارتومنی. اگه این هشت سال کنار جهنم ایستاده بودیم دلار فوقش می شد ۵ هزارتومن. بهتر نیست بجای ادعای مکررات پاسخگو باشید؟
  • سید IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    8 4
    تنفر، انزجار و اشمئزاز ملت از اصلاح طلبان موضوعی ریشه ای است که از وجود رد پای این قوم یعجوج و معجوج در تمامی فتنه هایی که در این چهار دهه از بنی صدر و منافقین گرفته تا جاسوسان و معاندین برای از پای درآوردن جمهوری اسلامی صورت گرفته است، ناشی می شود!
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    4 5
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟!
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    4 4
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند.
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    4 5
    برجام یک مصیبت عظمی بود. نه میشد آن را ادامه داد و نه می شود از آن بیرون آمد چون در هر دو صورت متضرر می شویم.
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    3 5
    ما نمی توانیم منطق شما طرفداران پوتین را درک کنیم .
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      6 7
      کسی طرفدار پوتین و جنگ نیست مشکل شما کور و کر شدن بخاطر نوکری بیش از حد به آمریکا شیطان بزرگ است
  • محمد IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    2 0
    ی فکری برای جلوگیری از به تاراج رفتن ذخایر گاز و نفت ما در میدان‌های گازی مشترک کنید. دیپلماسی و میدان باید باهم هماهنگ باشن و جلوی این دزدی کشورهای همسایه رو بگیرن.آقای رئیسی ما انتظار بیشتری از شما داریم.
  • DE ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    4 4
    اظهارات اصلاح طلبانِ تحریمی مبنی بر اینکه نظام باید خود را اثبات کند(!) نشان میدهد که "طرح تحریم انتخابات" بهانه بوده و اصل نظام هدف این افراد قرار گرفته است.// ما همه معتقد هستیم نظام باید خود را اثبات کند و با اوردنگی یک مشت رانتخوار دزد مافیائی و پسر خاله و آقازاده و غربگداهایی که چغلی ما را پیش عموسامشون میکنند و بالاترین هنرشان دادن اطلاعات محرمانه و آدرس تحریمهای درد آور به دشمن است را به تاریخ دان موزه بیندازد.
  • DE ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    4 5
    اصلاحاتچی ها ساکت باشن.
  • عباد IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    3 0
    از برجام خارج شین
  • یک جانباز IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    2 0
    خیانت و رانتخواری ها و انجام کالای قاچاق که هنوز ادامه دارد و دزدیها در بانکها بخصوص بانک فرهنگیان و تامین اجتماعی و خیلی جاهای دیگر که توسط اصلاح طلبان و بخصوص توسط فرزندان آنها انجام شده یک نمونه تخلفات ده هزار میلیاردی در صندوق باز نشستگی تامین اجتماعی توسط فرزندان آنها آیا هنوز هم نهادهای امنیتی و قضایی به نتیجه ای نرسیده اند که دست این گروه را از زندگی مردم کوتاه و محاکمه کنند ؟
  • ماحسون(کورد ایلام) IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    2 0
    آقای جلیل مردی خوبی هستن واحترام‌ویژه ای براشون قائلم،آقای رئیس ،رییس دولت حدود 1/5 میلیارد دلار رو آزاد کرده همین امروز خبرش توداخبار آمد،آقای روحانی چکار کرد برای دولت
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 1
    تا زمانی که مشکل سرمایه گذاری در ایران حل نشود چه اصلاحات چه اصولگرا هیچ تکانی نمی توانند به کشور بدهند. مگر کشور کسی حاضر است الان سرمایه گذاری کنند؟ شده وضع فعلی، حالا شما هم خودتان را حرص بدید کی حق است. کمی عاقلانه فکر کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس