ویژه ها

اگر از تضمین آمریکا برای لغو تحریم ها هیچ خبری نبود، چرا تیم مذاکره کننده دولت قبل به ریاست ظریف و با پشتیبانی ویژه اصلاح طلبان، تمامی تعهدات خود را پیش دستانه، یکطرفه و با عجله انجام داد؟!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** وزیر دولت روحانی: در یک کشتی توفان‌زده نشسته‌ایم

«محمد شریعتمداری» رئیس ‌ستاد انتخاباتی روحانی در سال ۹۶ بود. وی پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، ابتدا به عنوان وزیر صمت انتخاب شد اما پس از تشدید سوء مدیریت در حوزه صنعت و تجارت و گرانی‌های افسارگسیخته و تصمیم مجلس وقت (همسو با دولت) برای استیضاح وزیر صمت، او از وزارت استعفا داد. اما نکته قابل تأمل اینجاست که به فاصله خیلی کوتاهی، روحانی وی را به عنوان وزیر کار به مجلس معرفی کرد و مجلس دهم (همسو) نیز به او رأی اعتماد داد!

«هادی رضوی» داماد محمد شریعتمداری نیز از محکومان پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه است.

و اما «محمد شریعتمداری» در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:«باید اقرار کنیم که در یک کشتی توفان‌زده نشسته‌ایم. راهزنانی بیرحم کمین کرده‌اند، می‌خواهند کشور را به تاراج ببرند و منازعه بیش از هر چیز دیگر آنها را به طمع انداخته است. بر سر نقاط مشترک تاکید کنیم و بدانیم می‌توانیم بسط قدرت را جایگزین توزیع قدرت ‌سازیم. بر سر سفره کوچک نزاع نکنیم و به بزرگ شدن قدرت ایران اسلامی بیندیشیم.»

وی در ادامه نوشت:«"با مرور تجربه سال‌های اخیر می‌توان نشان داد که چگونه منازعه خرمن امید را به آتش می‌کشاند و بی‌اعتمادی میان حکومت و ملت، همه سرمایه‌ها را بر باد فنا می‌دهد." این عبارت به عنوان یک باور قطعی، بخشی از متن اعلام حضور اینجانب در عرصه انتخابات 1400 بود. امروز که بیش از یک‌سال از آن ایام می‌گذرد بیش از پیش معتقدم که کیمیای امروز ایران، کاهش منازعات و پایان مخاصمات در ایامی است که سخت‌ترین و پیچیده‌ترین شرایط را تجربه می‌کنیم.»

وزیر دولت روحانی: در یک کشتی توفان‌زده نشسته‌ایم/ دیپلماسی منطقه‌ای دولت رئیسی «بدون برجام» به نتیجه نمی‌رسد

محمد شریعتمداری از وزرای دولت روحانی است که کارنامه بسیار ضعیفی نیز از خود بجای گذاشته است. براساس گزارش های منتشر شده، در دوران وزارت محمد شریعتمداری در وزارت کار، بیکاری و فقر و دشواری‌های درمان و دوران پس از بازنشستگی شدت پیدا کرد.

 به عنوان نمونه، ضریب جینی (نشانگر شکاف طبقاتی) در دوران وزارت شریعتمداری افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد و جمعیت بیشتری نیز به خاطر سوء مدیریت، زیر خط فقر قرار گرفتند. از سوی دیگر اخبار متعددی درباره سپردن مدیریت شرکت‌های زیرمجموعه شستا به افراد ناصالح و حقوق‌بگیر در رسانه‌ها منتشر شد.

محمد شریعتمداری در دوران تصدی وزارت صمت تا آستانه استیضاح پیش رفت و در نهایت استعفا داد. وی در وزارت کار نیز به هیچ عنوان موفق نبود. مجلس یازدهم به شریعتمداری چندین بار کارت زرد داد.

وزیر دولت روحانی: در یک کشتی توفان‌زده نشسته‌ایم/ دیپلماسی منطقه‌ای دولت رئیسی «بدون برجام» به نتیجه نمی‌رسد

شریعتمداری در این یادداشت اشاره کرده که در انتخابات ریاست جمهوری 1400 اعلام کاندیداتوری کرده است. این در حالی است که اصلاح طلبان پیش از ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری تاکید داشتند که به جهت کارنامه بسیار ضعیف دولت روحانی، افرادی همچون جهانگیری، آخوندی و محمد شریعتمداری به هیچ عنوان قابلیت رأی آوری نداشته و نمی توانند از طرف اصلاح طلبان برای رقابت های ریاست جمهوری حاضر شوند.

آقای محمد شریعتمداری در این یادداشت تاکید کرده که کیمیای امروز ایران، کاهش منازعات و پایان مخاصمات است. این در حالی است که تنها در یک قلم، وی پیش از این مدیران یک روزنامه را که در نقد عملکرد دولت روحانی مطلبی منتشر کرده بود به «ابن ملجم» تشبیه کرده بود.

برخلاف ادعای آقای محمد شریعتمداری، مردم ایران را نمی توان به سرنشینان کشتی طوفان زده تشبیه کرد. مقامات دولت روحانی بجای مأیوس کردن مردم و القای ناامیدی و بن بست، بهتر است به نقش خود در مشکلات موجود اعتراف کرده و برای جبران آن تلاش کنند.

** دیپلماسی منطقه ای دولت رئیسی «بدون برجام» به نتیجه نمی رسد

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «ابهام در دوگانگی سیاست خارجی» نوشت:«دیپلماسی منطقه‌ای و هرگونه تلاش برای ارتقای روابط و مناسبات با همسایگان و دیگر کشورهای فرامنطقه‌ای بدون احیای برجام و لغو تحریم‌ها نمی‌تواند شکلی حقیقی به خود بگیرد

در ادامه این مطلب آمده است:«متأسفانه دولت سیزدهم پیش‌بردن «دیپلماسی منطقه‌ای منهای برجام» را در سر دارد؛ بنابراین با این تصور غلط که در سایه رفت‌وآمدهای سران کشورهای همسایه یا برعکس، سفر مقامات و وزرای ایرانی می‌توان دیپلماسی منطقه‌ای را به نقطه‌ای رساند که بدون احیای برجام و لغو تحریم‌ها منافع کشور را تأمین کرد، تحرکات و تکاپوهای سیاست خارجی دولت سیزدهم پررنگ‌تر از قبل شده است. درصورتی‌که تداوم بن‌بست جاری در وین، دوحه یا هر جای دیگری درباره برجام و مذاکرات هسته‌ای سناریوی مدنظر دولت رئیسی را بر هم خواهد زد

وزیر دولت روحانی: در یک کشتی توفان‌زده نشسته‌ایم/ دیپلماسی منطقه‌ای دولت رئیسی «بدون برجام» به نتیجه نمی‌رسد

همان روزنامه ای که در دولت روحانی مدعی بود که «امضای کری تضمین است؛ اطمینان تهران از اجرای برجام»؛ حالا مدعی است که دیپلماسی منطقه ای دولت رئیسی بدون برجام به نتیجه نمی رسد.

این روزنامه اصلاح طلب و طیف سیاسی همفکر آن در سال گذشته مدعی بودند که تا برجام احیا نشود و تا از لیست سیاه FATF خارج نشویم هیچ خبری از واکسیناسیون کرونا نخواهد بود و باید به زودی شاهد حداقل هزار کشته در روز باشیم.

اما در دولت رئیسی علیرغم اینکه برجام نشد و از لیست سیاه FATF نیز خارج نشدیم، واردات و تولید داخلی واکسن کرونا و همچنین واکسیناسیون روزانه رکورد زد و جندین روز بدون فوتی کرونا نیز ثبت شد.

در ماجرای عضویت ایران در شانگهای و صادرات نفت و دریافت پول آن و صادرات غیرنفتی و سوآپ گازی و برقی نیز همین ماجرا تکرار شد.

متاسفانه جریان غربگرا آنچنان در مسائلی همچون برجام و FATF غرق شده اند که هیچگاه تصور نمی کنند که می توان بدون وابستگی به آمریکا و تروئیکای اروپا نیز به پیش رفت و بر مشکلات فائق آمد.

اکنون دولت آمریکا و دولت های انگلیس، فرانسه و آلمان خودشان با بحران دست و پنجه نرم کرده و باید یکی خود این دولت ها را از مخمصه نجات دهد.

به این خبرها توجه کنید: «روزنامه بیلد آلمان: به دلیل افزایش تورم مردم مجبور به کاهش وعده‌های غذایی خود شده‌اند. از هر ۶ آلمانی یک نفر برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها یک وعده غذایی خود را حذف می‌کند»؛ «روزنامه فیگارو: تورم فرانسه رکورد ۳۷ ساله را شکست. قیمت مسکن، پذیرایی، بیمه، خدمات حمایت اجتماعی، اجاره، آب، جمع‌آوری زباله‌های خانگی و یا حتی قیمت‌های نگهداری و تعمیر خودروهای شخصی و محصولات تولیدی همگی در حال افزایش هستند.»؛ «با افزایش بی‌وقفه تورم در کشورهای غربی، از انگلیس خبر می‌رسد که به‌دلیل وخامت اوضاع، پارلمان این کشور از دولت بوریس جانسون خواسته است تا وزارت فقر غذایی تشکیل بدهد»؛ «جو بایدن: تورم در آمریکا به دلیل حمایت از اوکراین است، مردم باید تحمل کنند.»؛ «قیمت بنزین در آمریکا در بالاترین قیمت تاریخی خود ایستاد». «آمریکا با قریب به ۱۲۰ فوتی در روز، تایوان با حدود ۱۰۹ فوتی در روز، فرانسه با بیش از ۹۰ فوتی در روز، روسیه با ۵۶ فوتی، برزیل با ۵۳ فوتی، ایتالیا با ۴۱ فوتی، آلمان با ۳۰ فوتی و... در جمع ۱۰ کشور نخست جهان در فوتی‌های کویید ۱۹ هستند.»

** دولت آمریکا برای دادن تضمین دستش بسته است

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«با توجه به اخباری که به گوش می‌رسد، فضا در جهت توافق نیست و با توجه به نوعی بی‌اعتمادی که ایران به آمریکا دارد و مساله خروج یکطرفه آمریکا از برجام، ایرانی‌ها دنبال تضامینی هستند که به نظر نمی‌رسد آمریکایی‌ها بخواهند به این راحتی بدهند.»

در ادامه این مطلب آمده است:«از این رو فعلا با توجه به اینکه این تضامین برای ایران حیاتی است و ازطرف دیگر دولت آمریکا در شرایطی است که دستش به لحاظ دادن تضامین و متعهد کردن دولت فعلی آمریکا بسته است و از طرف دیگر انتخابات پارلمانی هم در آمریکا در پیش است؛ با توجه به مساله رقابت‌های حزبی هم به نظر نمی‌رسد که دولت بایدن راضی باشد که امتیازی بدهد.»

وزیر دولت روحانی: در یک کشتی توفان‌زده نشسته‌ایم/ دیپلماسی منطقه‌ای دولت رئیسی «بدون برجام» به نتیجه نمی‌رسد

این روزنامه اصلاح طلب تاکید کرده است که آمریکا نمی تواند درباره اجرای برجام تضمین بدهد. این در حالی است که همین طیف در دولت قبل تاکید داشتند که امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است؛ اکنون سوالی که ایجاد می شود این است که  چرا اصلاح طلبان در دولت قبل هرگاه مطالبه تضمین درباره توافق با آمریکا می‌شد، می‌گفتند «امضای کری تضمین است» و «امکان ندارد آمریکا زیر تعهدش بزند و نمی‌تواند این کار را بکند؟». این ادعاهای خلاف واقع، از سر بی‌سوادی بود یا عامدانه، این ادعاها، از سر غفلت بود یا توجیهی برای فریبکاری؟

اگر از ضمانت تعهدات آمریکا اطمینان نداشتند (که هیچ اعتمادی نبود و تجارب خلاف آن را می‌گفت) چرا همه امتیازات هسته‌ای در زمینه اوراق کردن ۱۵ هزار سانتریفیوژ از ۱۹ هزار سانتریفیوژها، ارسال ۹۷۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده از مجموع ۱۰ هزار کیلوگرم به خارج و بسنده کردن به ۳۰۰ کیلوگرم، بتن‌ریزی راکتور اراک، توقف تولید سانتریفیوژهای پیشرفته و... را به شکل یکطرفه و قبل از روز شروع اجرای برجام واگذار کردند؟ و دست طرف ایرانی را در مقابل عهدشکنی‌های آمریکا خالی کردند؟

اگر از ضمانت آمریکا خبری نبود، چرا تیم مذاکره کننده ایران به ریاست ظریف و با پشتیبانی ویژه اصلاح طلبان، تمامی تعهدات خود را پیش دستانه، یکطرفه و با عجله انجام داد و سپس به انتظار نشست تا طرف آمریکایی و اروپایی تعهدات خود را آغاز کند!؟ اگر آمریکا نمی تواند تضمین بدهد، چرا آقای ظریف تاکید کرد که آمریکا نمی تواند از برجام خارج شود؟

اکنون سوالی که در ذهن ایجاد می شود این است که آیا دغدغه اصلاح طلبان، لغو تحریم‌هاست، یا برگرداندن آمریکا به برجام و دسترسی دادن به مکانیسم ماشه  برای بازگرداندن خودکار تحریم‌ها!؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    12 1
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
    • سوخته IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      5 0
      وزیر روحانی ....زیادی نزند که حنای این جماعت خاین با محوریت روحانی دیگر رنگی ندارد
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    12 1
    برجام مرده اگرمیتوانندبروند تاخسارت بتن ریزی وافزایش تحریمها وپس ندادن اموال بلوکه ایران رادرامریکا بگیرند فقط ایران داردرعایت میکند وزیرنظارت مرتب دوربین اژانس اتمی است
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    5 1
    در دوران کوتاه عبدالملکی و خاندوزی چقدر وضعمون خوب شده.
  • سید IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    5 2
    دلواپسی خاطرجمعان دیروز از مرگ برجام را می توان درک کرد زیرا برجام اکنون به بطری شیشه ای عمر نحله مدافع برجام تبدیل شده است و شکسته شدن آن یعنی پایان عمر یکی از خائن ترین جریانات سیاسی یکصد و پنجاه سال اخیر ایران !!
  • سید IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    6 2
    دلواپسی خاطرجمعان دیروز از مرگ برجام را می توان درک کرد زیرا برجام اکنون به بطری شیشه ای عمر نحله مدافع برجام تبدیل شده است و شکسته شدن آن یعنی پایان عمر یکی از خائن ترین جریانات سیاسی یکصد و پنجاه سال اخیر ایران !!
  • مجتبی IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    8 2
    مشکلاتی که ملت رو گرفتار کرده و باعث کندی پیشرفت کشور شده و عده ای رو نسبت به دین اسلام زده کرده مسبب اصلی این مشکلات و گرفتاری ها زیر سر همین اصلاح طلب های خیانتکار کدخدا پرست هست..اصلاح طلب ها مزدور و خائن هستند و هدف اصلی آنها راضی کردن آمریکای جنایتکار و تامین منافع غرب هست..باید جلوی این خیانتکاران گرفته بشه.
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    5 2
    کشتی طوفان زده بهتر از کشتی دزدان دریاییِ که ۸ سال سوار بودیم
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    4 2
    مشکل اصلاح طلبان همواره این بوده که هیچ وقت اختیارات کافی برای تقدیم آش با جاش به کدخدا نداشته اند.
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    4 2
    اینا دست پیش گرفتن پس نیفتن ملتو بیچاره کردن تو هشت سال گذشته حالا طلبکارن
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    3 1
    اره توفان سهمگینی به نام فریدون اند جهانگیر
  • امین IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    4 1
    به نظر میرسد ، هیچ راهی جز اتمی شدن نمانده است! حالا که بناست ملت ایران رنج تحریمها را بکشند ، چرا بمب اتم نداشته باشیم ؟ چرا به یک قدرت بزرگ تبدیل نشویم؟
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 3
    خوب داره واقعیت را میگه مشرق نیوز
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    2 0
    چقدر این ها واردند . چون راه این ها به هر جا . از مسیر واشنگتن میگذرد . آب بخوای بخوری . افاضه میفرمایند . بله ما هستیم . تجربه موفق داریم .
  • محمد IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 0
    بله کشتی دزدی و چپاول شما طوفان زده شده بله سربازان و نوکران ملکه انگلیس ، شما همیشه و در هر حالتی عامل طوفانها و حوادث برای این ملت بوده آید تمام شما در قیامت حاضر خواهید شد و پاسخگوی بی عرضگی و زیاده خواهی خودتان خواهید بود،
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 0
    ما موفق می شویم تو نمیدانی
  • MD ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    2 0
    درست است که در یک کشتی طوفان زده هستیم, ولی این کشتی تایتانیک نیست بلکه کشتی نوح است که انشاءالله به سلامت از این بحرانها و طوفانها گذر خواهد کرد و دلبستگان به غرب را ناامید خواهد کرد.
  • ناشناس IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    2 0
    مزدوران خائن دستشون از چپاول ملت خالی شده به دادوفقان افتادند .اینها نه داد وطن پرستی دارند نه اسلام وهیچ چیز دیگر .غرب زده های بی آبرو بس کنید آتش خشم مردم انقلابی رو امتحان نکید که دودمانتون برباد میرود خفه شید
  • DE ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    3 0
    : در یک کشتی توفان‌زده نشسته‌ایم/ دیپلماسی منطقه‌ای دولت رئیسی را «بدون برجام» نمیکذاریم به نتیجه یرسد./ در یک کشتی طوفان‌زده نشسته ایم. البته ۳۲ سال اعمال و خرابکاری دولت ها و مجلس های اصلاحطلب نتیجه اش گردباد سیاه بود که کل کشور را طوفان زده کرد. @ کشتی شکسته گانیم ما مردمیم بی باک- ای نا خدا تو بس کن نوش عصاره تاک / فرمان رها کن اکنون بیفکر بیکفایت - آن ناخدا رییسی کشتی بَرَد سلامت. / چون هزاران اصلاحطمعکار هنوز در مدیریت ها و پست ها مانده اند امر برایسان مشتبه شده و لطف و عنایت جمهوری اسلامی به خانواده های ایشان برای امرار معاش را به نیاز و احتیاج دولت انقلابی به این حیف نونها تعبیر کرده و روز بروز پر مدعا تر و طلبکارتر میشوند.
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 0
    کسی که حالش خوب نیست و یا ترس از دریا دارد. اگر در کشتی سوار باشد وزش باد پنکه هم او را نگران می کند و فکر می کند در کشتی طوفان زده سوار است. همانند مورچه و قطره ی شبنم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس