کد خبر 1366345
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۲
جانشین پراید مشخص شد | ۴ خودروی ارزان قیمت ۱۵۰ میلیون تومانی می‌آیند

سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، از طراحی یک پلتفرم مشترک داخلی برای تولید خودروهای ارزان که ۱۵۰تا ۲۰۰ میلیون تومان (معادل ۵تا ۶ هزار دلار) قیمت خواهد داشت خبر داد.

به گزارش مشرق، عبدالله توکلی‌لاهیجانی سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت گفت: این پلتفرم که محصولات آن در نیمه نخست سال ۱۴۰۲به بازار می‌آید با مشارکت ۲ خودروساز بزرگ داخلی و برای تولید دست‌کم ۴ مدل خودروی ارزان‌قیمت در حال طراحی است و می‌تواند از نظر قیمت، جایگزینی برای پراید باشد.

اغلب کارشناسان معتقدند مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت خودرو در ۳سال گذشته کاهش تولید در شرکت‌های خودروساز داخلی است. آمارها نیز نشان می‌دهد تیراژ تولیدات خودروسازان داخلی فقط کفاف ۶۵درصد از تقاضای بازار را می‌دهد و بازار با کمبود ۳۵درصدی تولید مواجه است. پیش از این منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت نیز این موضوع را تأیید کرده و گفته بود: وقتی برای تقاضا عرضه کمی وجود دارد، به‌طور طبیعی قیمت بالا می‌رود و قیمت عرضه کارخانه با بازار، فاصله معناداری پیدا می‌کند. محاسبات انجام شده نشان می‌دهد با عرضه یک میلیون و ۴۰۰هزار دستگاه خودرو، روند عرضه و تقاضا در بازار خودرو به هم نزدیک می‌شود.

در عین حال برخی برآوردها نشان می‌دهد حذف پراید، به‌عنوان ارزان‌ترین خودروی داخلی، از چرخه تولید، با توجه به آنکه نرخ آن سازگاری زیادی با قدرت خرید بخش کم‌درآمد جامعه داشت، بازار خودرو را از چرخه تعادل خارج کرده است. در واقع بخش زیادی از تقاضای بازار مربوط به ‌خودروهای ارزان‌قیمت بود که با حذف پراید از چرخه تولید امکان خرید خودرو برای بخش زیادی از جامعه از دست رفت و بازار با نوعی آشفتگی مواجه شد. گمان می‌رود این موضوع بر قیمت سایر خودروهای داخلی نیز تأثیر گذاشته باشد. در چنین شرایطی وزارت صنعت در تلاش است با محاسبه قدرت خرید جامعه، محصول استانداردی را به بازار ارائه کند که از نظر قیمت مشابه پراید باشد و بتواند بخش زیادی از نیازهای جامعه را مرتفع کند.

جایگزین پراید به بازار می‌آید

آنطور که عبدالله توکلی‌لاریجانی، سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داده است: با هدایت وزارت صنعت و با همکاری سایپا و ایران خودرو طراحی پلتفرم مشترکی در حال انجام است که می‌توان محصولاتی را بر مبنای آن تولید کرد که مطابق با قدرت خرید بخش زیادی از جامعه باشد. او با بیان اینکه محصولات این پلتفرم  مشترک، تا نیمه نخست سال ۱۴۰۲ به بازار می‌آید، افزود: طبق محاسبات انجام شده قرار است دست‌کم ۴خودروی مختلف روی این پلتفرم  مشترک در شرکت‌های خودروساز داخلی تولید شود که میانگین قیمت آن رقمی بین ۱۵۰تا ۲۰۰میلیون تومان یا معادل ۵تا ۶هزار دلار است.

توکلی‌لاهیجانی با بیان اینکه تاکنون هیچ خودرویی نتوانسته در حوزه قیمت جایگزین پراید شود، تأکید کرد: یکی از موضوعات مهم در تولید خودروهای داخلی تیراژ تولید است، به‌طوری که اگر تیراژ تولید از یک محدوده پایین‌تر باشد تولید آن خودرو، صرفه اقتصادی ندارد، بر همین اساس قرار است روی پلتفرم اقتصادی در حال طراحی، سالانه ۳۰۰هزار دستگاه خودرو تولید شود تا هم صرفه اقتصادی داشته باشد و هم بتواند از نظر قیمت جایگزین پراید شود.

او تأکید کرد: با طراحی این پلتفرم  هریک از ۲شرکت بزرگ خودروساز داخلی می‌توانند محصول خاص خود را متناسب با شرایط بازار با آپشن‌های مختلف و در عین حال متناسب با استانداردهای ۸۵گانه تولید کنند و نیاز بازار را به ‌خودروهای ارزان‌قیمت و استاندارد و به‌روز، که هم‌اکنون حلقه مفقوده بازار است، رفع کنند. به‌گفته او این پلتفرم  به‌گونه‌ای طراحی خواهد شد که بتواند در مسیر تولید خودروهای برقی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

چگونگی طراحی پلتفرم 

آن طورکه سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت خبر داده طراحی این پلتفرم  در داخل در حال انجام است اما درصورت نیاز از مشاوران خارجی نیز کمک گرفته می‌شود. اطلاعات همشهری نشان می‌دهد در مسیر طراحی تا تولید این خودرو که احتمالا یک سال و نیم به طول می‌انجامد، برخی شرکت‌های بین‌المللی فعال در زمینه طراحی نیز مشارکت خواهند کرد، با این حال بخش اصلی طراحی این پلتفرم  اقتصادی در داخل انجام خواهد شد و طراحان خارجی احتمالا در طول انجام کار ایرادات احتمالی پلتفرم را رفع خواهند کرد.

گمانه‌زنی‌ها حاکی است که محصولات نهایی این پلتفرم، محصولاتی با طراحی‌های به‌روز و با استانداردهای بالای ایمنی خواهد بود که کاربرد شهری دارد و می‌تواند در زمره خودروهای کوچک اندام دسته بندی شود.

مشکل تأمین قطعه خودروسازان حل شد

عبدالله توکلی‌لاریجانی، سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش عرضه خودرو به بازار در۲ماه گذشته خبر داد و گفت: حجم عرضه خودرو ازطریق تجاری‌سازی محصولات دپو شده از اواخر سال ۱۴۰۰تاکنون افزایش یافته و این موضوع موجب شده تعداد خودروهای دپو شده در پارکینگ خودروسازان که در زمستان پارسال حتی به ۲۵۰هزار دستگاه هم رسیده بود اکنون به ۷۰هزار دستگاه برسد.

او با بیان اینکه سرعت تکمیل خودروهای ناقص در خودروسازان افزایش یافته تأکید کرد: با افزایش تجاری‌سازی‌ خودروها، تعداد خودروهای دپو شده در ایران‌خودرو و سایپا رو به کاهش است و انتظار می‌رود با تکمیل خودروهای ناقص، به‌زودی تعداد خودروهای دپو شده در پارکینگ خودروسازان به حداقل برسد.

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت نیز درباره چگونگی تکمیل خودروهای ناقص در شرکت‌های خودروسازی‌ گفت: پیش ‌از این موضوع تأمین قطعات به‌علت مسئله ریزتراشه‌ها در دنیا با مشکلاتی مواجه بود، اما اکنون این مشکل حل ‌شده است.

او اضافه کرد: سعی داریم تیراژ تولید و تجاری‌سازی خودروها بیشتر شود تا چیزی به‌عنوان خودروی ناقص نداشته باشیم. به‌گفته او طبق هدف‌گذاری انجام شده و برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا امسال ۱.۵میلیون‌ دستگاه خودرو تولید می‌شود.

منطقی همچنین درباره واگذاری سهام شرکت‌های خودروسازی‌ گفت: تمام موانع برای واگذاری سهام خودروسازان شناسایی‌شده است و در حال رفع آنها هستیم؛ بنابراین در دوره زمانی موردنظر (۶ماهه) این اتفاق خواهد افتاد.

منبع:همشهری آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • NL ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    7 0
    این پژو ۴۰۵ با خاموش شدن در هنگام رانندگی در اتوبان و بعد برخورد خودرو دیگر با آن جان دو تن از عزیزانم را گرفت. این پژو ۲۰۶ با چپ شدن جان عزیز دیگرم را گرفت. پراید که دیگه نگو بهترین دوستانم رو با یک تصادف مختصر از دست دادم. آتش گرفتن خود بخود و قفل شدن درب ها باز جان همسایه عزیزم را گرفت‌ باز نشدن ایربگ جان یکی از آشنایان را گرفت. واقعا اینها خودرو هست که تولید میکنند؟! تا می بایستی شاهد از دست رفتن عزیزانمان باشیم. بتازگی هم که همین جاده های درب و داغون رو هم تابلوهای راهنمایی رانندگی رو میدزدند.
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      0 1
      تو زمان احمدی نژاد پراید هفت هشت میلیون بود خدا شاهده اکثر اقوام ما تو همون دوران ماشین خریدند الان همه ماشین دارند وگرنه تا قبل از احمدی نژاد خودرو یه کالای لوکس بود .بعد از احمدی نژادم شد کالای لاکچری . حالا زشت نیست تو دولت رییسی خودرو بدید بیرون ۲۰۰ میلیون ؟!!!!!!!
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      0 0
      متوسط حقوق متوسط جامعه پنج تومن . بازار هدف این خودروهم همین مردم متوسط جامعن . اگر این پنج تومنو ذخیره کنه و چیزی نخوره توسال میشه ۶۰ میلیون . باید سه سال چیزی نخوره ونپوشه وکرایه خونه نده تا خودرورو بخره . چه رویی دارید به قران . حقوقاتون زیر خط فقر ، تولیداتتون برای ازما بهترون
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
      0 0
      احمدی نژاد اون ۷۰۰ میلیارد دلار رو همینجوری نابود کرد. با دومیلیاردش الان خط تولید بنز میزنن تو اروپا
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    13 1
    احسنت!!! یک خودرو جایگزین با قیمت 200 میلیون تومان!!! برسه خط تولید 300 میلیون تومان!! برسه به بازار 350میلیون تومان!!!
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    7 0
    موتورسیکلت ایمنیش بیشتر نیست ؟
  • مهدی فکوری IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    4 0
    حمل و نقل عمومی و شهری را احیاء نکنید مجبورید به تعداد جمعیت ایران خودرو بسازید
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    9 0
    ای خدا ایران خودرو سایپا بکش ما راحت کن
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    12 0
    200 میلیون برای شما مدیران ارزان هست.بفهمید
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    7 0
    ما الآن ماشین میخوایم شما وعده ۱۴۰۲رومیدی یعنی بازار همین جوری ول کردید به امون خدا تا سال آینده وا عجبا!!!وعده سرخرمن شروع شد.
  • سید عبدالله قریشی بوکانی IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    9 0
    قطعا قیمت زیر سیصد میلیون تومن نخواهد بود ... برای سمند هم همین رو میگفتن!
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    11 0
    ۱۵۰ ملیون ارزونه؟
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    4 0
    انحصار و شبه انحصار به ضرر مردم و به نفع دزدان است
  • ستواندوم ناجا سعید رضایی IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    8 0
    یک دوستی دارم دکترای اقتصاد داره میگه نگویید پرایدم شده دویست میلیون تومن بگویید دویست میلیونم میشه یک پراید ناقابل
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    4 0
    بهتر نیست که طراحی این پلتفرم به دانشگاه ها واگذار شود؟
  • کارمند ساده IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 0
    جریان به مرگ می گیرند تا به تب راضی شوند همین است دیگه .... و تو خود بخوان حدیث مفصل از این ....
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    4 0
    اگه من بتونم ماهی دو میلیون تومان پوول پس انداز کنم نزدیک هشت سال طول میکشه بتونم یک خوردوی ارزان اقتصادی در ایران بخرم! تازه بعد از هشت سال قطعا قیمت این خودروی ارزان اقتصادی بیشتر میشه و بازهم نمیتونم بخرم! تازه سر سال باید یک پنجم خمس پرداخت کنم چون پولم رو ذخیره کردم و ازش استفاده نکردم. یعنی عملا سیزده چهارده طول میکشه! تازه من حتا نمیتونم در ماه دویست هزارتومان ذخیره کنم چه برسه دو میلیون! درواقع چیزی که برای شما اقتصادیه برای امثال من لاکچری و دست نیافتنیه! شاید اگه دلار ۵ هزارتومان بود و خودروسازان واقعا بر اساس دلار قیمت گذاری میکردن این خودروها میشد ۳۰ میلیون ممکن بود بشه با بدبختی خرید...
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 1
    خودروی ارزان قیمت برای غربی ها منظورتونه دیگه؟! 5-6 هزار دلار برای ما ارزان به حساب نمیاد با این سطح درآمد... این مبلغ حقوق یک تا دو ماه یک نفر در غرب هست ولی برای ما یم سال و نیم تا دوسال زمان میبره تا توان خریدش ایجاد بشه( بدون احتساب تورم تو اون دوسال) پس با این شرایط اقتصادی ارزان قیمت برای صادرات درست هست و برای داخل خیلی صدق نمیکنه
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      2 1
      ماهی هشت میلیون میتونی پس انداز کنی؟ ماشالله .. کارگر سالی هشت میلیونم نمیتونه پس انداز کنه
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 0
    رفراندوم برگزار کنید
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 0
    بنظر من دولت باید یک خودروی ملی رو معرفی بکند و همه خودرو سازان رو مکلف به تولید آن بقیمت معین و تعداد مشخص برای هر ایرانی که تقاضا بکند باید تأمین شود، وبقیه محصولاتشان را به قیمت و تعداد وشرایط خود خودرسازان آزادانه بفروش برسانند!
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    2 0
    لعنت بر مافیای داخلی خودرو. ما این اشغال خودروها رو نخوایم کی رو ببینیم؟؟؟؟
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    3 0
    مسیولان حامی ارابه های مرگ، از ظلم به مردم بترسید، دامانتون رو به زودی میگیره
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 0
    150-200 که زیاد است. همان پراید بسازند حداقل همه قطعاتش هست. طراحی خودرو از نو امکان ندارد قیمت نهایی این حد بشود. گر تیبا جایگزین پراید نبود؟! تولید همان را ادامه می دادند. یا ساینا. مدام سقف و رنگش را تغییر می دهند و گرانتر میفروشند.
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 0
    با چراغ حاموششرط اولیه ۲۰۰ ملیون رو گذاشتین رو دوش ملت
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    0 0
    حالمون از این کلمه خودرو ساز و خودرو سازی بهم میخوره دست از سر این مردم بدبخت بردارید ، ما چه گناهی کردیم که در ایران به دنیا اومدیم که من جوان آرزوی یک خودرو ساده رو باید در دل داشته باشم ، حیا کنید بسه دیگه بزارید نا هم مثل این کشورهای عربی از بهترین ماشین های دنیا استفاده کنیم و لذت زندگی رو احساس کنیم گناه ما چیست شما عرضه ندارید خودرو خوب بسازید و با دنیا رقابت کنید
  • IR ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    عزیزان حنسا چندان گرون نمیشه پراید پرایده پولمونه که داره کم ارزش تر میشه درست ببینید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس