کد خبر 1369007
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۸

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا تحلیلگر در کانال تلگرامی تفسیرگر نوشت: در دوران پادشاهی قاجار که قوای دریایی ایران در خلیج فارس تحلیل رفت ، شیخ نشین های حاشیه جنوبی این شاخاب که آن زمان در واقع کپرنشین بودند ، به خود جرات دادند تا از ضعف حاکمیتی حکومت وقت استفاده برده و از برخی جزایر غیر مسکونی ایرانی برای امور پهلوگیری قایق های صیادی و... استفاده نمایند. 

در همین راستا جزایر کاملا ایرانی آریایی و زرکوه در جنوب جزیره کیش توسط شیخ نشین های امارات بالاخص شارجه مورد استفاده قرار می گرفت.

با ورود نیروی دریایی انگلستان به خلیج فارس و انعقاد پیمان های متعدد با برخی شیخ نشین های این دریا و تحت الحمایه قرار گرفتن آنان از سوی امپراطوری بریتانیا ، این جزایر به همراه جزایر ۳ گانه در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ به تدریج توسط انگلستان اشغال شدند.

با خروج انگلستان از خلیج فارس و متعاقب آن اعمال حاکمیت ایران بر جزایر ۳ گانه در سال ۱۳۵۰ ، به علت غیر مسکونی بودن ، جزایر ایرانی آریایی و زرکوه مورد توجه حکومت وقت قرار نگرفت و همین امر امارات را برای بهره برداری از آنها گستاخ تر نمود.

برای آن که اهمیت این جزایر بیشتر متوجه شویم ذکر چند نکته کفایت می کند:

۱-جزیره آریایی با ۱۲ کیلومتر مربع مساحت، سواحلی بسیار زیبا با شن های سفید رنگ دارد و به علت طبیعت خاص و گونه های جانوری کمیاب از سال ۲۰۱۲ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

۲- از لحاظ جغرافیایی این جزیره در جنوب خلیج فارس بوده و حدود ۸۰ کیلومتر تا جزیره سیری و همین مقدار تا ابوظبی فاصله دارد و امارات نام جعلی صیر ابونُعَیر برآن نهاده است.

۳- جزیره زرکوه ۸ کیلومتر مربع مساحت داشته، دارای منابع بسیار غنی نفت بوده و در آبهای اطراف آن روزانه ۵۵۰ هزار بشکه نفت استخراج می شود و تاسیسات بزرگ نفتی شیخ نشین ابوظبی در این نقطه اشغالی استقرار یافته است .

۴- از لحاظ جغرافیایی این جزیره در آبهای مابین دوحه و ابوظبی قرار دارد و فاصله آن تا ابوظبی ۱۴۰ و تا دوحه ۱۶۰ کیلومتر است، لکن با خاک امارات ۸۰ کیلومتر فاصله دارد.

لازم به ذکر است این ۲ جزیره در تمام نقشه ها و اسناد تاریخی جزو سرزمین ایران بوده اند و طرف اماراتی فاقد هرگونه سند حقوقی برای اثبات حق حاکمیت خود بر این جزایر است.

در سالهای گذشته وزارت امور خارجه ایران در خصوص اشغال این ۲ جزایر توسط امارات ، شکایت خود را در مجامع بین المللی مطرح کرده اما تاکنون اقدامی از جانب این نهادها جهت احقاق حق ایران صورت نگرفته و به نظر می رسد با توجه به مواضع تخاصم آمیز اخیر امارات و همپیمانی آن با رژیم اسرائیل ، دیگر رعایت اصل حسن همجواری در قبال این شیخ نشین کوچک لازم نبوده و باید از انجام هرگونه مدارایی در قبال خاک اشغالی کشورمان صرفنظر گردد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 5
  • DE ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    35 1
    مطلب جالبی بود.
    • حیدر صالح IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      16 1
      مگه ناوشکن نداریم؟ مگه پشتیبانی فوق سریع نداریم؟ مگه پشتیبانی توپخانه ای نداریم از همین امروز اخطار یک روزه بدین تا خالی کنن و مذاکرات دریافت خسارتهای گذشته را کلید بزنید
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    13 0
    زنده باد این مقاله باید وزارت خواب رجه نیز همینطور نماند و پیگیر جدی موضع گردد و مرتب در نهادهای بین المللی این موضوع شکایت و طرح گردد
  • مهدی IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    18 2
    وقتی که از نظر قانونی کاری پیش نمیرود باید باید زور نظامی جلو رفت. چرا برای پس گرفتن این جزایر اقدامی نمیشود؟ حداقل یک نظرسنجی عمومی انجام شود و نظر مردم درباره پی گرفتن این جزایر لحاظ شود.
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    4 0
    بسم الله
  • CA ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    15 1
    یعنی چی؟ پرونده تشکیل دادیم بعد چی شده؟ به کجا رسیده؟ بعد هم منتظریم تا ابد مجامع بین المللی که روزبروز بیشتر اعتبارشون رو از دست میدن و تبدیل به مجامع امریکایی میشن جواب بدن؟ چطور امارات و چهار تا شیخ نشین فسقلی دیگه تمام سال و صبح تا شب درباره جزایر ایرانی مزخرف میگن بعد ما هیچ وقت ماجرای این دو جزیره رو رسانه ای و مطرح نمی کنیم؟ الان مردم ایران چه تعدادشون در این مورد می دونن؟
  • abbas IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    17 1
    سوژه عالی برای محک ایران باید هر چه سریعتر این جزایر حتی با زورم ک شده پس گرفته بشن
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    13 1
    مجامع بین المللی اگر فرار بود کاری در احقاق حقوق ایران در ارتباط با این جزایر ایرانی می‌کردند تا کنون کرده بودند، حق را باید گرفت حق دادنی نیست گرفتنی است ..
  • گشتاسب US ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    11 1
    خودِ سرزمینی که در چند ده سال گذشته نامِ "امارات متحده عربی" بر آن ضرب شده است، به طور تاریخی بخشی از خاک ایران بوده است، چه برسد به جزایر سه‌گانه‌ی بوموسی و تنب‌ها و این دو جزیره‌ی عزیز ایرانی (آریایی و زرکوه) در خلیج پارس. با این نتیجه‌گیری پایانی مشرق از صمیم قلب موافقم: "باید از انجام هرگونه مدارایی در قبال خاک اشغالی کشورمان صرفنظر گردد". به نظر من هم بهتر است با اقتدار کامل از حق تاریخی میهنمان بر مالکیت این دو جزیره‌ی صددرصد ایرانی دفاع کنیم و به پیگیری‌های حقوقی بین المللی بی‌فایده اکتفا نکنیم. من مدتهاست پیگیر اخبار پیرامون این دو جزیره هستم و چندوقتی است که میبینم صحبت درباره‌ی آنها بیشتر شده است. این را به فال نیک بگیریم و امیدوار باشیم که شاهد اقدام مقتدرانه‌ای برای بازپس‌گیری آنها باشیم.
  • IR ۰۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    12 1
    چه عجب یادتان افتاد...
  • IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    8 1
    اعصابم خرد شد مماشات برای چی و تا کی؟
  • SE ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    13 3
    خدا لعنت کند محمد رضاپهلوی را. از ادعای ایران بر همه جزایر خلیح فارس صرفنظر کرد. اجازه فعالیت شارجه در ابوموسی را داد و بدتر از آن اینکه با افتخار نوشت جزایر فلان به اشغال ارتش شاهنشاهی ایران در آمد. جمله ای که چهل و اندی سال است شده سند امارات در خصوص اشغالی بودن این جزایر.
  • SE ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    19 2
    خدا لعنت کند محمد رضاپهلوی را. از ادعای ایران بر همه جزایر خلیح فارس صرفنظر کرد. اجازه فعالیت شارجه در ابوموسی را داد و بدتر از آن اینکه با افتخار نوشت جزایر فلان به اشغال ارتش شاهنشاهی ایران در آمد. جمله ای که چهل و اندی سال است شده سند امارات در خصوص اشغالی بودن این جزایر.
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    9 1
    به اشغال پایان دهید... آشغالهای یهودی (اماراتی) را بیرون بریزید...
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    7 20
    نمونه ای از طنزهای فاشیست های آریایی پندار نژادپرست
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      10 4
      شما پان...کها دشمن ایران و ایرانی هستید.
    • US ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      12 3
      برو مغولستان برو صحرای قابچاق برادران مغولت تو را میخوانند
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      7 2
      چی میزنی رجب؟! خخخ
    • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      10 0
      عزیزان اینها که علیه ایران و ایرانیان نفرت پراکنی می‌کنند ایرانی نیستند سایبری فارسی نویس بیگانه هستند وظیفه دارند در صفحات خبری و اجتماعی ما ایرانیان فحاشی کنن نفرت پراکنی کنن با هدف ایجاد اختلاف بین اقوام ایرانی .. هوشیار باشیم پاینده ایران
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    7 2
    درحال حاضرمیدان گازی آرش هم مورد تجاوز عرب ها قرارگرفته
  • GB ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 1
    موش تو سوراخ نميرفت به دمش جارو بست هههههههههه
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    3 0
    حق رو باید از دهن شیر گرفت، واقعا جای بسی تعجب است که هنوز عده ای فکر میکنند مجامع بین اللمی دنبال احقاق حق هستند، جای تاسف
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    4 0
    باید شبانه نیرو بفرستیم دو جزیره را آزاد کنیم ایران بعد از نادرشاه و آغا محمد خان همواره کوچک شده
  • ایرانی عصبانی AU ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    3 0
    اگر شیخ نشینان دوبی صحبتی در مورد جزایر ۳ گانه ایرانی به عمل اورند ملت ایران باید مالکیت خود بر این جزایر را در محافل قانونی و اینبار در سطح بین لمللی با قدرت مطرح کند و انرا در حلقوم این شیخ نشین بچپاند. و اگر این کافی نیست ملت و تاریخ مدون ان پشتوانه هر عملیات نظامی جهت بازگیری این مناطق دزدی شده در سطح جهانی خواهد بود.
  • ایرانی عصبانی ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    2 0
    دقیقا در چه سالی این تصرف نظامی صورت گرفت و چرا ما انرا در سطح دنیا اشکار نکردیم. برای من مهم نیست چون گذشت زمان مالکیت کشور را از عرظ خود مهروم نمیکند. مالکیت چین بر تایوان هیچ وقت از نظر قوانین بین المللی زیر سوال نبوده است. مهمترین راهبرد در مرحله اول انعکاس بین المللی ان و با پشتیاری از تاریخ نوشته میباشد تا دست دشمن را از ان مناطق کوتاه کنیم.
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    2 1
    حالا چه گلی به داشته هامون زدیم تا نوبت اینا شه....دریاچه اورمیه..هوالعظی.تالاب انزلی..کوه ها و جنگل ها
  • آرمان US ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    4 1
    حداقل ایران اجازه برداشت نفت به امارات نده تا تکلیف مشخص نشده تو این نیم قرن حکومت جمهوری حتی یک وجب خاکمونم پس نگرفتیم
  • مسعود بحیرایی FR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    0 0
    تأسیس استان خلیج فارس بامرکزیت بوموسی لازم وضروریست لازم به ذکر است که دولت و مجلس برای جزایر اشغال شده آریانا زرکو اقدام کند
  • peyman IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
    1 1
    عع بخدا خبر نداشتم بسلامتی جزیره هامونم گرفتن مبارکه ماشاالله نظام ما
  • امیر IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    من تا الان خبری از این جزایر نداشتم وحتی با وجود اینکه تاریخ زیاد میخونم هیچ کجا مطلبی از این اشغال جزایر نوشته شده باشه ندیدم ولی با این وجود بشدت پشتیبان این موضوع ام که از زمان قاجار تا به الان چشم خیلیا به دنبال دست درازی به ایران هستند از جمله این اعراب جنوب خلیج همیشه فارس و اینکه الان زمان بسیار مناسبی برای طرح ادعا در مورد این دو جزیره هستش
  • ناشناس IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
    0 0
    جزایر اشغالی زرکوه واریانا متعلق به ایران است اگر مجلس درمورد بازپس گیری جزایر بیانیه میداد امارات نصف سبیل در مورد جزایر سه گانه زبون درازی نمی کرد اگر ایرانی هستید به امارات اجازه برداشت منابع نفت وگاز زرکوه واریانا ندهید درمورد بازپس گیری جزایر اشغالی تا اخرین نفس با امارات میجنگیم هرچند که با 10فروند قایق توپدار میشه کل امارات تصرف کرد
  • عباس IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    0 0
    مجامع بین‌المللی یعنی آمریکا و انگلیس و اینها هرگز حق مالکیت ایران را تایید نخواهند کرد. فقط تعیین ضرب‌الاجل و اقدام قاطع نظامی در ضمن اقدامات حقوقی و دیپلماتیک بهترین راهکار میباشد. تعامل وزارت امور خارجه با وزارت دفاع و قوای نظامی ضروری میباشد.
  • ایوب IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
    0 1
    لعنت بر محمد رضا ورضا پالان زن باره
  • عبدالرسول IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    0 0
    هرگونه انفعال ضعف تلقی میشود و امارات راگستاختر می کند یک جنگ تمام عیار با حامی اصلی اش آمریکا چشم زهره همه کشورهاست. ایران باید نشان دهد چی تو چنته دارد جنگ خوب نیست چهره کریهی دارد اما گاهی باید ضربه شستی نشان داد.
  • رسول اسعدی IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    0 0
    باید برای باز پس گرفتن آنها از سوی کشور اقدام شود از دولت خواه‌مندیم اقدام نماید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس