کد خبر 1371669
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۶
جدیدترین چرخش سیاسی اردوغان و همگرایی با ریاض

سفری که اخیرا رئیس جمهور ترکیه به عربستان داشت اهداف پشت پرده آن به شدت توجه ناظران امور منطقه ای و بین المللی را به خود مشغول کرده است.

به گزارش مشرق، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در رأس هیئتی عالی‌رتبه به مدت دو روز به عربستان سفر کرد و در جریان آن با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی دیدار کرد. این سفر درحالی انجام شد که از سال ۲۰۱۷ تا کنون اردوغان به عربستان سفر نکرده بود و از سویی قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی موجب شده بود تا روابط این دو کشور دچار تنش شود.

سفر اردوغان سبب آب شدن یخ روابط میان دو طرف شده است و پس از این سفر بود که اعلام شد هواپیمایی عربستان پروازهای خود به استانبول را که از مارس ۲۰۲۰ متوقف کرده بود از سر می‌گیرد و از شنبه ۱۷ اردیبهشت دو پرواز از جده و ریاض به استانبول و از روز یازده ماه مه نیز پروازهای خود از مدینه منوره به استانبول را برقرار می‌کند. پروازهای جده و مدینه منوره هر روزه خواهد بود و پروازهای ریاض هم سه روز در هفته انجام خواهد شد.

عربستان به دنبال خرید پهپادهای بیرقدار ترکیه

علاوه بر آن روزنامه «خبر ترک» در گزارش (دوشنبه، ۲ می) خود، از تمایل عربستان سعودی برای خرید ۶۰ فروند پهپاد پیشرفته از آنکارا در چارچوب همکاری دو کشور در زمینه صنایع دفاعی و توسعه افق‌های همکاری دو جانبه در این بخش، خبر داد.

در همین راستا، عربستان سعودی خواهان خرید ۲۰ فروند پهپاد پیشرفته در کوتاه مدت و ۴۰ فروند در بلندمدت از ترکیه و توسعه همکاری در صنایع دفاعی بین دو کشور است.

مختومه کردن پرونده خاشقجی و در پیش گرفتن همگرایی با ریاض

اردوغان چندی پیش با مختومه اعلام کردن پرونده قتل خاشقجی و سرپوش گذاشتن بر اسنادی که دال بر لزوم پیگیری پرونده و احتمال مجازات ولیعهد عربستان است، به تنش در روابط ریاض و آنکارا پایان داد، به همین دلیل گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد توقف روند قضائی پیگیری قتل خاشقجی، عامل اصلی سفر اردوغان به ریاض بوده است. این روزنامه‌نگار در داخل ساختمان سرکنسولگری عربستان سعودی در استانبول به طرز فجیعی کشته شد.

اردوغان قاطعانه اعلام کرده بود همه بانیان قتل خاشقجی در استانبول باید محاکمه شوند. اما با تصمیم غیرمنتظره‌اش، حکم به تبرئه ولیعهد سعودی داد و نشان داد پاشنه سیاست اردوغان بر همان دری می چرخد که منافعش باشد. این بار ولیعهد عربستان همان فردی بود تا به همه ثابت کند هر سیاستمداری یک قیمتی دارد وقتی اردوغان به پول عربستان محتاج باشد چرخش‌های سیاسی اردوغان دور از انتظار نیست تا قبل از این اردوغان قاطعانه اعلام کرده بود همه بانیان قتل خاشقجی در استانبول باید محاکمه شوند. اما با تصمیم غیرمنتظره‌اش، حکم به تبرئه ولیعهد سعودی داد و نشان داد پاشنه سیاست اردوغان بر همان دری می چرخد که منافعش باشد. این بار ولیعهد عربستان همان فردی بود تا به همه ثابت کند هر سیاستمداری یک قیمتی دارد وقتی اردوغان به پول عربستان محتاج باشد چرخش‌های سیاسی اردوغان دور از انتظار نیست. رئیس‌جمهور ترکیه به سیاق سابق که در برابر ناملایمات چرخش سیاسی نشان می‌داد، تغییر موضع داد.

نگاهی به چالش‌های داخلی ترکیه و رویکرد این کشور در قبال تحولات منطقه و فرامنطقه‌ای می‌تواند تصویر روشن‌تری از اهداف ترکیه در زمینه‌عادی سازی مجدد روابط با عربستان سعودی ارائه کند.

چالش‌های اقتصادی شکننده ترکیه که با کاهش قابل ملاحظه ارزش لیر، واحد پول این کشور همراه بوده ضمن اینکه موجب افزایش تنش‌های اجتماعی در این کشور شده، تقویت موقعیت مخالفان اردوغان را نیز به همراه داشته است.

رئیس جمهور ترکیه که بحران اقتصادی جدیدی را تجربه می‌کند در تلاش است تا با جذب سرمایه‌گذاری خارجی ضمن مدیریت بحران موجود، عقب ماندگی‌های اقتصادی ناشی از بحران اخیر را جبران کرده و بتواند جایگاه خود را تقویت کند.

اقتصاد ترکیه که به طور خاص در بخش گردشگری بر اثر ویروس کرونا آسیب دیده بود اکنون به علت جنگ اوکراین و کاهش شدید گردشگران روسی با مشکلات تازه‌ای روبرو شده و ناچار از گرایش به سمت پتانسیل‌های اقتصادی جدید است.

یکی از اهداف ترکیه در روند عادی سازی روابط با عربستان، رفع ممنوعیت ۴ ساله صادرات کالاهای ساخت این کشور به عربستان برای خارج کردن تولید این کشور از رکود است. در حوزه گردشگری و توریسم نیز خطوط هوایی عربستان که در دوران شیوع کرونا خسارت دیده بودند، چشم انتظار ازسرگیری پروازها به مقصد شهرهای توریستی ترکیه است.

آنچه این روزها برای آنکارا و اردوغان مهم است، نه پیگیری پرونده قتل خاشقجی (نسبت به عربستان) و نه موضوع جنایت علیه فلسطینیان (نسبت به اسرائیل) است، بلکه آنکارا در رؤیای کسب منابع اقتصادی کلان، جذب سرمایه‌گذاران سعودی و صادرات کالا به عربستان است؛ حتی اگر به قیمت سرپوش گذاشتن بر جنایت سعودی‌ها یا صهیونیست‌ها باشد.

اردوغان با تداوم سیاست خارجی پاندولی، تلاش می‌کند با بهبود روابط با عربستان در کنار کشورهایی همچون امارات، قطر و تا حدودی رژیم صهیونیستی، ضمن کاهش مشکلات اقتصادی خود، موقعیت مخالفین داخلی را نیز تضعیف کند. سیاست او مانند پاندول در حالِ چرخش، برای زمان‌ها و فرصت‌هایی کوک شده است.

اردوغان با تداوم سیاست خارجی پاندولی، تلاش می‌کند با بهبود روابط با عربستان در کنار کشورهایی همچون امارات، قطر و تا حدودی رژیم صهیونیستی، ضمن کاهش مشکلات اقتصادی خود، موقعیت مخالفین داخلی را نیز تضعیف کند. سیاست او مانند پاندول در حالِ چرخش، برای زمان‌ها و فرصت‌هایی کوک شده است.

سفر اردوغان به عربستان سعودی در واقع راهبردی به منظور احیای اقتصاد ترکیه در راستای آمادگی برای انتخابات سال آینده از هم اکنون است.

اگر نگاهی به سفر اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به عربستان از زوایه برد و باخت بیاندازیم در واقع برنده آن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی بود و بازنده آن هم اخوان المسلمین و تا درجه کمتری قطر متحد بارز رئیس جمهور ترکیه بود. قطر قادر به برآورده کردن همه مطالبات مالی اردوغان نبود به ویژه که قبلاً با تزریق دلار، لیره ترکیه را نجات داده بود.

در واقع می‌توان گفت که عامل اقتصادی در حال حاضر تعیین کننده سیاست خارجی ترکیه است به ویژه که تبعات جنگ اوکراین هم آن‌را تشدید می‌کند.

اردوغان با نزدیک شدن به انتخابات به عنوان سیاستمدار حرفه‌ای به هر ریسمانی برای ماندن خود و حزبش در رأس قدرت ترکیه چنگ می‌زند و در واقع پشت پرده امتیازاتی می‌دهد.

آیا سیاست بازگشت به «صفر مشکلات» اردوغان با همسایگان جدی است؟

رئیس جمهور ترکیه از مرحله‌ای سخن می‌گوید که به گفته او مرحله به دست آوردن دوست است نه دشمن تراشی و به دنبال توسعه روابط با همسایگان منطقه‌ای است. از نگاه برخی ناظران امور بازنگری جدی سیاست خارجی ترکیه از سوی اردوغان شاید کمی با تأخیر انجام شده است و به عبارت دیگر، دیر شده باشد.

به اعتقاد این ناظران بازگشت اردوغان به سیاست صفر مشکلات با همسایگان، با تردیدهایی روبرو است و اینکه این چرخش سیاسی جدید موفق شد، با تردیدهایی همراه است.

رأی الیوم درباره روابط عربستان و ترکیه آورده است: «برخی کارشناسان امور عربستان و ترکیه از طرح سه جانبه سعودی، مصر و امارات برای فشار اقتصادی بر ترکیه با هدف تضعیف اقتصاد آن و بهره برداری از این ضعف برای به زانو درآوردن منطقه‌ای آن و دور کردن آنکارا از قطر پرده برداشتند زیرا از نگاه این کشورها، عامل ایستادگی قطر در برابر ائتلاف سعودی-اماراتی، مصری و بحرینی که هدفشان تغییر نظام دوحه بود، حمایت ترکیه و پایگاه‌های نظامی این کشور در قطر و برقراری پل هوایی ترکیه به قطر برای شکستن محاصره دوحه از سوی چهار کشور عربی مذکور بود».

به هر حال آنچه می‌توان در پایان گفت این است که محرک اساسی تحرکات اردوغان به سمت عربستان، اقتصادی محض بود به ویژه که تورم در ترکیه اردوغان را به تکاپوی اقتصادی انداخته است.

در بعد سیاسی نیز ترکیه که در تحولات پس ازسال ۲۰۱۱ با حمایت از اخوان المسلمین به دنبال ایجاد خاورمیانه متفاوتی بود اکنون سعی دارد تا با توسعه روابط با کشورهای عربی، نقش خود در آینده خاورمیانه را تثبیت کند.

ریاض با ممانعت از ورود محصولات ترکیه به بازارهای سعودی و محروم کردن شرکت‌های ترکیه‌ای در پروژه‌های سعودی، آنکارا را تنبیه کرد و ضربه مهم را با ممانعت از حضور گردشگران سعودی در ترکیه زد.

اینکه عربستان سعودی موفق شده است ترکیه را نسبت به راهبردهای خود در منطقه نسبت به اخوان و برخی موضوعات دیگر به عقب براند، در واقع می‌تواند ترکیه را به عنوان رقیب منطقه‌ای خود در آینده کیش و مات کند، این سفر کوتاه مدت جایگاه بن سلمان را نیز تقویت خواهد کرد و اردوغان را نیز در داخل کشور خود نیز باانتقادات شدیدی مواجه خواهند کرد. در واقع سعودی‌ها خود را پیروز می‌دانند زیرا از نگاه آنها این اردوغان بوده که به سوی آنها آمده است و از بلندپروازی‌های منطقه‌ای خود دست برداشته است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    14 13
    بن سلمان ارباب جدید ترک های غیر ایرانی، از اول هم معلوم بود پانترک هم مثل النصره بازیچه اقوام مختلف، روزی النصره فقط برای عراق و اعتقادش امد الان باید در اکراین بجنگد.
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    6 17
    ترک های غیر ایران، ترک های یتیم هستند.
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    6 7
    اردوخان مرد بزرگی است و عملگراست به این میگن سیاستمدار
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      0 1
      رفتار منافقین هم مثل اردوغان بود و هست. 1. در حمایت از فلسطین سینه چاک بود 2. در حمایت از داعش کوتاهی نکرد.3. سعی کرد خودش را انقلابی و ضد صهیونیست ها نشان دهد 4. در پشت سر هیچ وقت با صهیونیست ها قطع رابطه نکرد و دست بوس انها بود و هست.
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    12 8
    الان منافقای مارمولک کویر نشین و بزهای کوهی تروریست بیان از شدت بخالت چرندیات تعریف کنن,// یاشاسین آذربایجان یاشاسین تورکیه
    • وطنم ایران IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      7 7
      در جنگ اول قره باغ به رژیم پدر الهام کمک کردیم سربازان آذری رو آموزش دادیم آوارگان آذری رو اسکان موقت دادیم (که البته وظیفمون بود چرا که اونا هم وطن ما هستن) اما جریانات پانترک و فاشیستی بهمون خیانت کردن (الان پانترکای داخل ایران هستن که جاش بیوفته مثل آب خوردن به وطن خودشونم خیانت میکنن) اما جمهوری اسلامی ایران هم چنان به صیانت از حقوق مردم مسلمان آذربایجان پایبنده اسناد پاندورا نشون داد رژیم الهام یکی از فاسد ترین رژیم های جهانه و اصلا به فکر ثروت مردم آذری جدا افتاده از ایران نیست. اجازه نمیدیم جریانات پانترک فاسد و عثمانی با مستقر کردن تکفیری دوباره آذری کشی راه بندازن. فرمانده آذری سپاه قدس وجودش هنوز از غیرت خالی نشده که آذری های حاشیه دریای خزر رو رها کنه عثمانی و صهیونیستی هر غلطی خواستن بکنن. فرزندان شاه عباس هنوز نمردن راه پدرشون رو در قطع کردن دستان ناپاک عثمانی ادامه خواهند داد.
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      7 3
      کشتار عثمانی در آذربایجان یک‌هولوکاست بود......عثمانی تفگ و توپ داشت. خبر رسیده بود بابا آخه عثمانی اروپا رو شکست داده..... ایرانی فقط شمشیر داشتند......... ولی پای ناموس هموطن درمیان بود. شاه عباس همه ایران را فراخواند.... ارتش تشکیل شد......دفاع آغاز شد..... خون ریخته شد خون کرمانی خون خراسانی خون عرب خون کورد خون تورک خون فارس خون آذری ......تا اینکه ناموس آذری در آغوش مادرمان ایران ارامش گرفت.
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      1 2
      حتی مغول هم اینگونه به افراد توهین نمیکرد که این پانترک ها توهین میکنند
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      2 0
      حتی مردانگی آغا محمد خان قاجار رو هم نداری که به عثمانی نگویی یاشاسین.
    • US ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      5 1
      مثل دانه های شن مانند دسته مورچه گان از زاهدان خوی سراب کرمان شیراز اصفهان مشهد یزد تبریز اردبیل ارمیه قزوین کرمانشاه مرند رشت اهواز شهرکرد ساری زابل زنجان خرم آبادبه سراغ عثمانی خواهیم آمد و انتقام هولوکاست عثمانی در آذربایجان گرفته خواهد شد.
    • پاپک آذری IRAN IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      3 2
      بعنوان یک ایرانی آذری از خطه آذربایجان ایران عزیزم پاسخ تو نادان و بی خرد رجب پرست طورکیه ای رو میدهم : بزرگان آذربایجان ایران عزیز بر اساس همین شناخت بود که فرمودند : پانترکیسم مغلمه ای است از بیسوادی و بیشعوری و بی خردی ! زنده باد ایران ، یاشاسین گوزل ایرانیمیز ، ایرانیمیز وار اولسون صفح دوشمن لری کور اولسون انشاالله < پاپک آذری ایران زمین >
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      1 1
      رجب اشکدوغان ترکیه دستبوسی پا بوسی بن سلمان سعودی رفته خخخخخ تبریک به پانترکیسم صهیونیستی عمله های رجب اشکدوغان طورکیه
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      0 0
      آذر تبادکان من جان جانان من است قیمت خون ارس رگ ایران من است
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    9 5
    رجب اردوغان انسان هزار چهره متقلب منافق که شخصیت متزلزلی دارد ، مردم ترکیه به شدت از رجب اردوغان ناراحت و عصبانی هستند
  • CA ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    6 3
    به هر حال هیچ کارشناس یا سیستمداری در دنیا در هرزگی سیاسی اردوغان شک نداره. نزدیکیش به سعودی هم بیشتر برای سعودی مضر هست و فکر نمیکنم کسی باشه که دوزار از تاریخ و سیاست اطلاع داشته باشه و از رویای دوغی برای بازسازی حکومت خونخوار مغول و حکومت بر حجاز بی خبر باشه . سیاست جالبی داره سعودی اون از اسراییل که باهاش رابطه خوب داره که داره نیوم رو لب دریای سرخ کنار اسراییل به عنوان بندر و راه ورود به دریای سرخ در محلی که ادعا داره حضرت موسی بعد از عبور از نیل بنی اسراییل رو اول اونجا مستقر کرد میسازه و به نصف شهرهای سعودی به عنوان شهرهای اجدادی و وعده داده شده نگاه میکنه. روزی که این حکومت سلطنتی موروثی از هم بپاشه که به نظرم فقط مساله زمان هست و قطع به یقین مثل تمام سلطنت های موروثی دنیا از بین خواهد رفت جنگ و دعوا و قسمت کردن خاک و حکومت حجاز توسط اینها دیدنی خواهد بود. همین الان هم شروع خواهد شد منتهی زیرپوستی و سیاسی.
  • یاسین US ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    6 6
    لطفا منتقدین سعودی اول نون رو سر سفره بیارن و فقر مردم رو ریشه کن که نه کمتر کنن دوما من آلبانی نیستم به خدا از شما ایرانی ترم و با خداتر و مثل اونایی که همش لاپوشانی میکنن نیستم و از خدا میترسم بدون شک عربستان در چند سال دیگه ابرقدرت جهانی خواهد شد اعتبار سعودی کجا و ما کجا نون باگت ۱۰ تومنی و کوپنی نوش جونمون و هی بگیم مرگ بر مرگ بر تا ببینیم چی میخاد کوپنی بشه
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      2 6
      خخخح جناب ایرانی خداترس!!! عرعرستان سقوطی از پس چندتا یمنی گرسنه پابرهنه برنیومد میگی ابرقدد جهانی میشه؟!!!!خخخخخخخ آره میشه ولی در خواب خوش خیالهایی مثل تو خخخخخ
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      2 0
      اشتباه شد منظورم ابرقُدقُد جهانی بود خخخخخخخخخ
    • US ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      7 1
      ذهن شما اینطوری تجزیه تحلیل میکنه که قدرت فقط نظامی درحالی که قدرت اصلی اقتصاد هست در بین همسایگان ما پاکستان فقط قدرت نظامی داره عربستان فقط قدرت اقتصادی داره و ترکیه هر دو اینا رو داره اقتصاد ترکيه 2.4 تريليون دلار هست و دقیقا پشت فرانسه در رده 11 جهان قرار داره در حالی که اقتصاد ایران 1.08 تريليون هست (کمتر از نصف ترکيه). از نظر نظامی هم دقیقا ترکيه بالا سر ماست.
  • IR ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    5 5
    اردوغان خودفروشه
    • ایران iran IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      1 1
      رجب اشکدوغان طورکیه مهره عمله و سرباز یهود و اسرائیل در منطقه است
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    5 1
    خاشقچی یاد و نامت ادامه دارد
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    6 0
    خخخ این نشون میده دنیا طبق منافعش سیاستهاش رو تنظیم میکنه و جاعش طبق حماقتهاش
  • CA ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    2 2
    به هر حال هیچ کارشناس یا سیستمداری در دنیا در هرزگی سیاسی اردوغان شک نداره. نزدیکیش به سعودی هم بیشتر برای سعودی مضر هست و فکر نمیکنم کسی باشه که دوزار از تاریخ و سیاست اطلاع داشته باشه و از رویای دوغی برای بازسازی حکومت خونخوار مغول و حکومت بر حجاز بی خبر باشه . سیاست جالبی داره سعودی اون از اسراییل که باهاش رابطه خوب داره که داره نیوم رو لب دریای سرخ کنار اسراییل به عنوان بندر و راه ورود به دریای سرخ در محلی که ادعا داره حضرت موسی بعد از عبور از نیل بنی اسراییل رو اول اونجا مستقر کرد میسازه و به نصف شهرهای سعودی به عنوان شهرهای اجدادی و وعده داده شده نگاه میکنه. روزی که این حکومت سلطنتی موروثی از هم بپاشه که به نظرم فقط مساله زمان هست و قطع به یقین مثل تمام سلطنت های موروثی دنیا از بین خواهد رفت جنگ و دعوا و قسمت کردن خاک و حکومت حجاز توسط اینها دیدنی خواهد بود. همین الان هم شروع خواهد شد منتهی زیرپوستی و سیاسی.
  • قادر IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    2 3
    دنیا راه خودش را می‌رود سیاست یعنی این سیاست یعنی اردوغان یا بن سلمان سیاست یعنی چرچیل ریگان ترامپ سیاست یعنی این که هر جا منافع کشور و ملتت ایجاب کند باید بچرخی باید در راستای منافع ملت حرکت کنی چه با نرمش چه با جنگ اردوغان هر جا لازم باشد می‌زند می‌کوبد جنگ می‌کند و در عین حال فردای جنگ با قدرت صلح هم می‌کند کاش ایران هم یکی مثل ا دوغان داشت نه اینکه مثل شما شمال و خزر. را به روس و جنوب و خلیج را به چین بفروشد و ملتش منتظر نان کوپنی باشند ما چنان عقب افتاده ایم که دیگر آن پراید هم از یادمان رفت الان دغدغه دولت و ملت شده نون و ماکارونی اینجا سرزمین نا امیدی هست اینجا عقب مانده ترین جای دنیاست با این همه امکانات من مطعنم اینجا مستعمره ویرانی هاست مستعمره چپاول ها هر کسی از راه میرسه میلیاردهای بر میداره فلنگ و میبنده فرار و شما هم نشستین دارین روابط اردوغان بن سلمان را واکاوی میکنید دنیا بهتان می‌خندد شما شدین کارشناس ترکیه
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      12 2
      گور پدر اردوغان و علی اف اگر ایران میخواست سیاست منافقانه مثل اردوغان در پیش بگیره و رونق اقتصادی خودش رو از رژیم کودک کش صهیونیستی و ماشین کشتار مردم بیگناه یمن آل سقوط گدایی کنه قطعا از نظر اقتصادی وضعیت ملت بهتر میشد اما اینجا ملت امام حسین هست نه ملت معاویه امثال تو فقط فکر شکم و شهوت هستند و با واژه های آزادگی و مردانگی ایستادگی در برابر استکبار و دفاع از مظلوم بیگانه اند ان شاءالله اردوغان و علی اف هم مثل یزید و معاویه به زباله دان تاریخ فرستاده خواهند شد چون این وعده الهی است
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      1 2
      علیف و اردوغان رونق اقتصادی ندادند به مردمشون که، همین اتخادیه اروپا اهلام کرد نزدیک۴۰درصپ مردم ترکیه در سال نمیتوانند گوشت سفید و قرمز‌بخورند. مردم باکو هم که با این مشکلات ایران باز برای خرید و گدایی به ایذان میدآند.
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      3 2
      اردوغان غرور ترکیه رو جلوی عربستان قربانی مرد تا خودشون دامادهاش در قدرت بمونند و بتونند بیشتر از مردم مظلوم ترکیه بدزدند. کلا دموکراسی همینه. __ دنبال سلطان ترکها میخوای بگردی برو ببین کدام ترک همیشگی هست و هر۴سال گدایی رای نمیکنه
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    2 1
    اردوغان ی بیغیرتیه ک برای در قدرت ماندن خاندانشو هم دو دستی تقدیم دیگرات میکنه و اگ ب جاش برسه ب ملت خودشم رحم نمیکنه (البته باید بگم ب طرفدارهای خودشم رحم نمیکنه ) خیانت میکنه
  • DE ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    2 1
    اردوغان سیاست باز فرصت طلبی هست . هر جا نون و آب توش باشه به اون طرف متمایل می شده و اخلاق مداری براش بی معنا است. تورم 70 درصدی نتیجه سیاست های متوهمی اوست. شاید الان هنوز روز های خوشش باشه
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    1 1
    اردوغان كاملا سياستمدار زبده اي هست. تو ليبي پدر عربستان و مصر و امارات رو در اورد تو سوريه حرفشو به كرسي نشوند و تو قطر نزاشت كسي كاري بكنه و نيرو فرستاد به قطر تا همه كارهاشو كامل انجام بده و الان با امتياز قاشقچي كه كاملا آبروي عربستان رو برد و همه دنيا رو اگاه كرد كه كار عربستان بود و براش تو امريكا پرونده باز كردن رفت پرونده اي رو داد دست عربستان كه تمام نتايجش معلوم شد براي دنيا و در عوض ميلياردها دلار پول مفت گرفت از عربستان. اين يعني كار بلدي.
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      6 1
      اردوغان در‌لیبی شکست خورد ضایع شد. در سوریه و عراق هم متحد عربستان در هدایت داعش بود. پول و تروریست میرفت ترکیه و از مرز ترکیه داعش وارد عراق سوریهدمیشد. یک درگیری سر پرونده خاشغچی پیش اومد که آخرش اردوغان تسلیم شد. _____ ولی ازنظر سیاست، هر سیاستمداری میدپنه که نباید با همسایه هاش دمشنی بکنه. ______ از نظر اقتدار برو به جزایر یونان نگاه کن یونان تا ساحل و درون آبهای ترکیه،‌جزیره داره و اردوغان نتونسته این جزایر رو پس بگیره._____ اقتصاد ترکیه رو هم که دیدیم. ______ اردوغان فقط یکم به امثال شما پول خرج میکنه براش تبلیغات دروغ انجام بدید
    • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      0 0
      ليبي كه والله مستقيم از اردوغان دستور ميگيره همين الانش و حفتر و حاميانش مثل روسيه و فرانسه و عربستان و مصر هي تقاضاي اتش بس ميكردن به تركيه كه توروخدا بسه. تو سوريه كه شمالش دستشه. تو يونان كه داره حفاري ميكنه تركيه و يونان هم كه اميدش به فرانسه بود باز نتونست كاري بكنه و الانشم دارن تو مديترانه اكتشاف ميكنن و يونان هم از دور پارس ميكنه. اون جزاير هم ايشالله ٢٠٢٣ يه كاري ميشه . اعتبار قرارداد لوزان تموم بشه معلوم ميشه. چطور شمال عراق و سوريه دست تركيه هست اونجا هم به وقتش. خلاصه تركيه با يه پرونده كه ابروي عربستان رو برد تو دنيا الان با همون ميلياردها دلار پول به جيب ميزنه. جالب نيست!!
    • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      0 0
      لیبی مستقیم از اردوغان دستور‌نمییگره‌کل دنیا مستقیم از اردوغان دستور‌میگیره همه دنیا روزی سه بار‌میان دور اردوغان‌میچرخند.‌ پانترک ها که دروغ میکن بهتر بگن
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 1
    فارس ها سیاوشان ایران و ترک ها سهراب های ایران هستند. حتی اسفندیار هم اسمی ایرانی است.
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    5 0
    امریکا و اسراییل دیدند زشت است که بین دو تا از نوکرهایشان اختلاف باشد. انها را اشتی دادند تا بین منافقین ال سعود و اردوغانی وحدت ایجاد کنند. باید منتظر جنگ احزاب جدیدی باشیم. انها به فکر ایجاد داعشی جدید هستند
  • علی IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    0 0
    مرد بزرگ اردوغان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس