از هزینه سرسام‌آور سوخت تا نقش ضروری بانک غذا در انگلیس

مردم انگلیس این روزها در پی افزایش افسارگسیخته تورم و هزینه‌های زندگی، دوران بشدت دشواری را سپری می‌کنند. بهای هر لیتر سوخت به مرز ۲ پوند رسیده و بانک‌های غذا به یکی از مراکز مهم در انگلیس تبدیل شدند.

به گزارش مشرق، بهای هر لیتر بنزین امروز (سه‌شنبه) از مرز ۱۸۰ پنس عبور کرد و گازوئیل هم به ۱۹۰ پنس در هر لیتر رسیده است. این بدین معناست که پرکردن یک باک خودرو با بنزین حدود ۹۸ پوند و با گازوئیل حدود ۱۰۱ پوند هزینه دارد.

ناظران معتقدند که به دلیل پیامدهای ناشی از جنگ اوکراین و تلاش غرب برای قطع وابستگی به منابع انرژی روسیه، امیدی به کاهش قیمت‌ها در آینده نزدیک وجود ندارد.

«سیمون ویلیامز» سخنگوی یک شرکت خدمات خودرو در انگلیس موسوم به RAC در این باره گفت:‌ «با پیش‌بینی تحلیل‌گران مبنی بر اینکه نفت به‌طور متوسط ۱۳۵ دلار در هر بشکه در سال جاری خواهد بود، رانندگان باید خود را برای افزایش متوسط قیمت سوخت به ۲ پوند در لیتر آماده کنند. این بدان معناست که پر کردن باک خودرو تا ۱۱۰ پوند افزایش می‌یابد».

وی افزود: قیمت نفت به دلیل افزایش تقاضا برای سوخت در سراسر جهان در حال افزایش است. چین محدودیت‌های کرونایی را کاهش داده و آمریکا و اروپا هم وارد فصل اوج رانندگی تابستانی می‌شوند. این موارد درکنار کاهش ارزش پوند به معنای افزایش هزینه‌های سوخت برای خرده‌فروشان است.  ویلیامز از دولت خواست تا برای جلوگیری از خطر بحران، «اقدامات جدی انجام دهد.»

دولت انگلیس در متمم بودجه امسال که چند هفته پیش به پارلمان ارائه شد، مالیات هر لیتر سوخت را پنج پنس کاهش داد تا کمی از فشار بر مردم بکاهد. اما کارشناسان می‌گویند که این کاهش قطره‌ای در اقیانوس است.

انگلیس به اندازه اتحادیه اروپا به نفت روسیه وابسته نیست، اما تقریباً یک پنجم کل مصرف گازوئیل این کشور در سال ۲۰۲۰ از روسیه تامین شد. گازوئیل از طریق پالایش نفت خام تولید می شود و قبل از جنگ، با تانکر از روسیه به انگلیس حمل می شد.

انگلیس در تلاش است تا پایان سال جاری میلادی به واردات محصولات نفتی از روسیه پایان دهد. اما شرایط جدید اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین گزینه‌های پیش روی دولت را محدود کرده است.

جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی در انگلیس، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است. این واقعیت که دورنمایی از بهبود اوضاع دیده نمی‌شود و مقامات رسمی هم درباره تشدید اوضاع هشدار می‌دهند، مردم کشور را شوکه کرده است.

قیمت‌ها در انگلیس به دلیل تبعات برگزیت، بحران کرونا و شرایط ناشی از جنگ در اوکراین، طی ماه‌های اخیر تا ۶۰ درصد افزایش یافته است. بانک مرکزی انگلیس ماه پیش، با افزایش نرخ بهره بین بانکی به بالاترین سطح در ۱۳ سال گذشته، در بیانیه ای خطر رکود اقتصادی را پیش بینی کرد.

شاخص نرخ تورم در انگلیس بر اساس تازه‌ترین گزارش اداره آمار ملی این کشور به ۹ درصد در ماه گذشته میلادی (آوریل) رسیده است. این رقم علاوه براینکه بالاترین میزان در ۴۰ سال گذشته بشمار می‌رود، در واقع یک جهش دو درصدی را در عرض یک ماه نشان می‌دهد.

پیش از جنگ اوکراین پیش‌بینی می‌شد که نرخ تورم با وجود فشارهای ناشی از برگزیت و بحران همه‌گیری کرونا در محدوده ۲ درصد سیر کند. اما اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ تورم به دلیل افزایش بهای انرژی، تا پایان سال‌جاری میلادی به بالای ۱۰ درصد می رسد.

دولت انگلیس از سوی احزاب مخالف سیاسی و افکار عمومی تحت فشار زیادی قرار دارد تا از طریق تخصیص بودجه اضطراری، حداقل دستمزدها و کمک‌ هزینه‌های معیشتی برای دهک‌های پایین را افزایش دهد؛ اما هنوز گام‌های معناداری که فشار از روی مردم را کاهش دهد برنداشته است.

داده‌های آماری جدید حاکی از آن است که این روزها هزینه غذا برای سه چهارم مردم انگلیس "نگرانی اصلی" بشمار می‌رود. این در حالی است که تعداد افرادی که از بانک غذا استفاده می کنند از یکی در ۱۰ نفر به تقریباً یکی از هر شش نفر رسیده است.

بر اساس تحقیقات منتشر شده توسط آژانس استانداردهای غذایی (FSA)، ۲۲ درصد مردم یک وعده غذایی را حذف کرده یا حجم وعده های غذایی خود را کاهش داده اند، زیرا پول کافی برای خرید ندارند. برای حدود ۷۶ درصد هم هزینه غذا یک نگرانی عمده در آینده بشمار می‌رود.  طبق آمار منتشر شده، تعداد افرادی که از بانک غذا یا خیریه مواد غذایی استفاده می کنند از ۹ درصد در مارس سال گذشته به ۱۵ درصد در مارس امسال افزایش یافته است.

پروفسور «سوزان جب» رئیس آژانس استانداردهای غذایی انگلیس گفت: بانک های غذا در مواجهه با فشارهای فوری بر مردمی که برای خرید غذا با مشکل مواجه هستند، نقشی حیاتی ایفا می کنند.

«گوردن براون» نخست وزیر اسبق انگلیس هم در اظهارنظری، خواستار تلاش دولت برای پایان دادن به فقر در کشور شد و گفت: این یک مسئله سیاسی حزبی نیست، بلکه یک موضوع بشردوستانه است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    0 1
    آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر برطبل جنگ می کوبد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور قیمت نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی ، بایکوت ورزشی و .... مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : اروپای ساحل آرامش را طوفان زده نموده و در نتیجه 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
    • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      0 1
      خدا این گاو بووولووووند چشم آبی رو شفا بده!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس