کد خبر 1384579
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳
تست کرونا برای حجاج الزامی است

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: تست کرونا برای حجاج الزامی است.

به گزارش مشرق، سید علی مرعشی با اشاره به پوشش درمانی مراسم حج توسط جمعیت هلال احمر، گفت: از زمانی که دولت عربستان ظرفیت حج را اعلام کرد، زمان زیادی نگذشته است و به همین علت با فشردگی و تلاش‌های شبانه‌روزی، کار سنگینی صورت گرفت و سلامت حجاج مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: امسال حداکثر سن مجاز حجاج ۶۵ سال است و دستورالعمل‌های دیگری نیز از سوی عربستان صادر شده که نیاز به هماهنگی‌های زیادی داشت. فردا ۴۵ نفر در قالب نخستین تیم پزشکی به عربستان اعزام می‌شوند تا مقدمات را برای حج امسال فراهم کنند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: تزریق واکسن فلج اطفال جزئی از دستورالعمل مسئولان عربستان سعودی است. با وجود این که فلج اطفال سال‌هاست در ایران ریشه‌کن شده است اما مسئولان عربستان سعودی به ۲۶ کشور گفته‌اند که باید این واکسن را تزریق کنند. چندین سال قبل یک گزارش ابتلا در شرق کشور وجود داشته است و همین امر سبب شده تا این واکسیناسیون در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: در سال جاری تقریبا ۴۰ هزار نفر به همراه عوامل به حج اعزام می‌شوند و برای این افراد واکسن مننژیت تهیه شده و در اختیار استان‌ها قرار گرفته و روند واکسیناسیون از هفته گذشته آغاز شده است. داروهای ممنوعه نیز از سوی مسئولان عربستانی اعلام شده و به مراکز حج اعلام شده و پلیس فرودگاه نیز آموزش کافی را دیده است تا از خروج این داروها جلوگیری کند. این داروها بیشتر شامل مخدرها و کدوئین است. این قبیل داروها برای بیماران به صورت عمومی به عربستان ارسال می‌شود تا در صورت نیاز از سوی پزشک تزریق شود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر تصریح کرد: عربستان سعودی تاکنون ۱۰ واکسن را مورد تایید دانسته که ۳ واکسن از آن‌ها در ایران تزریق شده و طبق جلسات برگزار شده و هماهنگی با وزارت بهداشت، آن دسته از حجاجی که واکسنی به غیر از این سه مورد را تزریق کرده‌اند، واکسینه خواهند شد تا بدون مشکل به حج اعزام شوند. تعداد این حجاج که نیاز به واکسن مجدد دارند کم است و با تزریق دو دز واکسن اجازه سفر به عربستان داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه متخصصین درمان و بهداشت در تیم‌های پزشکی هلال احمر حضور دارند، گفت: در محل اسکان تمامی حجاج پزشک و درمانگاه وجود دارد و اگر نشانه‌ای از بیماری آبله میمونی مشاهده شود، اقدامات لازم انجام می‌شود. باید توجه داشت که غالب حجاج ایرانی در سن و سالی هستند که غالبا واکسن آبله دریافت کرده‌اند و این بیماری در ایران از بین رفته است. طبق نظر برخی کارشناسان افرادی که واکسن آبله را دریافت کرده‌اند تا ۹۰ درصد در مقابل ویروس جدید ایمن هستند اما به علت سفر حجاج از کشورهای مختلف، تمهیدات لازم در دستور کار قرار گرفته است تا درمان در اسرع وقت صورت گیرد.

مرعشی افزود: افرادی که در سال ۹۹ واکسن مننژیت تزریق کرده‌اند باید کارت ممهور خود را ارائه دهند تا دیگر نیاز به تزریق مجدد نباشد. ایمنی این واکسن سه سال است و دیگر نیاز نیست امروز مجددا واکسن تزریق کنند. حجاجی که کارت زرد ممهور ندارند باید مجدد واکسن تزریق کنند. قیمت واکسن نزدیک به ۱۴ یورو است و از حجاج با توجه به هزینه حمل، نگهداری و تزریق نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان در این خصوص دریافت می‌شود.

وی با اشاره به کنترل حجاج در مبادی ورودی و خروجی کشور گفت: سلامت زائر در مراسم حج همواره مورد کنترل قرار می‌گیرد و گزارش‌ها به مسئولان عربستانی و وزارت بهداشت ارسال می‌شود و تمام اطلاعات رد و بدل می‌شود تا مشکلی در این حوزه وجود نداشته باشد. در عربستان در فضای باز الزامی برای استفاده از ماسک وجود ندارد اما همچنان در فضای بسته توصیه می‌کنند تا زائران از ماسک استفاده کنند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر اظهار کرد: تمهیداتی برای مقابله با گرمازدگی زائران در دستور کار قرار گرفته است و فیلم‌های آموزشی برای حجاج به نمایش درمی‌آید. به حجاج توصیه می‌شود در گرما و آفتاب کم‌تر به بیرون مراجعه کنند و در زمان‌هایی که مشکل شرعی ندارد، از چتر استفاده کنند. زائران ضرورت دارد تا از مایعات به وفور استفاده کنند و داروهای مخصوص خود را به اندازه ۴۰ روز به همراه داشته باشند.

وی با اشاره به این که برای زائران پرونده الکترونیک سلامت ایجاد شده است، گفت: با ایجاد پرونده سلامت برای حجاج مشخص شده است که چه تعداد به چه بیماری مبتلا هستند و برای این عزیزان نیز تمهیدات لازم در نظر گرفته شده است. غالب زائران بین ۵۰ تا ۶۵ سال سن دارند و به همین علت بیشترین بیماری مربوط به فشار خون و دیابت است. با این وجود حدود ۵۰ زائر زیر ۱۸ سال سن نیز در حج امسال حضور دارد که کوچک‌ترین آن‌ها ۶ سال سن دارد.

مرعشی افزود: علی‌رغم مکاتبات زیادی که با مسئولان عربستان صورت گرفته است اما هنوز نحوه ارسال دارو را اعلام نکرده‌اند و صرفا هزینه‌های گزاف باربری را اعلام کرده‌اند. داروها به اندازه ۴۰ هزار زائر با این وجود آماده شده و از روز آینده در سه مرحله به عربستان منتقل می‌شود. هماهنگی با طرف عربستانی نیز صورت گرفته است تا اگر نیاز بود از عربستان در محل نیز دارو خریداری شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص فوت احتمالی برخی حجاج تصریح کرد: اگر در مراسم حج سال جاری یکی از زائران جان خود را از دست دهد در ابتدا با خانواده متوفی تماس گرفته می‌شود و به علت اینکه تمام زائران بیمه هستند، هزینه‌ها توسط بیمه پرداخت می‌شود و به ایران بازگردانده می‌شود. خوشبختانه امکانات خوبی فراهم شده و به ازای هر ۴۰۰ زائر یک پزشک نیز اعزام می‌شود که در حدود ۹۵ نفر است. علاوه بر این ۱۲۳ پزشک در حوزه‌های مختلف نیز در مرکز درمانی مکه حضور دارند تا به زائران خدمت‌رسانی کنند.

مرعشی خاطرنشان کرد: زائرانی که استطاعت حضور در مراسم حج را نداشتند در یک کمیسیون مجددا مورد بررسی قرار گرفتند و از اعزام اشخاصی که بیماری سرطان فعال، بیماری قلبی پیشرفته، زنان باردار و بیماران اعصاب و روان و افرادی که تست اعتیاد مثبت داشتند، جلوگیری شد که تعداد این افراد بسیار کم بود. باید توجه داشت که حجاج برای ورود به عربستان باید تست pcr داشته باشند که مربوط به زمانی کم‌تر از ۷۲ ساعت باشد زیرا در مقصد کنترل می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس