علی اف

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان گفت، اگر ارمنستان تمامیت ارضی ما را به چالش بکشد ما هم زمینه‌های تاریخی لازم برای به چالش کشیدن اراضی این کشور را داریم.

به گزارش مشرق، «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان به ارمنستان درباره ادعاهای ارضی در قره باغ هشدار داد و آن را برای ایروان بسیار خطرناک خواند.

براساس گزارش پایگاه خبری ینی شفق، علی اف که در آیین افتتاحیه «انجمن جهانی باکو» سخنرانی می‌کرد گفت: «اگر ایروان به زیر سوال بردن تمامیت ارضی آذربایجان ادامه دهد، باکو هم همین کار را انجام خواهد داد و تمامیت ارضی ارمنستان را زیر سوال می‌برد.»

وی تاکید کرد، اگر ارمنستان تمامیت ارضی ما را به چالش بکشد ما هم گزینه‌ای نداریم جز اینکه تمامیت ارضی این کشور را زیر سوال ببریم. این اقدام بی فایده و خطرناک است و حکومت ایروان باید این را بفهمد و بازسازی تاریخ را متوقف کند.

بیشتر بخوانید:

آمریکا عامل بی ثباتی در قره باغ و بسیاری از کشورها است

رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان در ادامه افزود، به عبارت دیگر باکو زمینه‌های تاریخی لازم برای به چالش کشیدن قلمروی ارمنستان را دارد.

وی در سخنرانی خود با بیان اینکه آذربایجانی‌ها در مناطق وسیعی زندگی کرده‌اند مدعی شد، «تاریخ در قرن گذشته به خوبی نشان می‌دهد که اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال ۱۹۲۰ زنگزور، منطقه تاریخی آذربایجان را برید و آن را به ارمنستان تقدیم کرد. بنابراین اگر ارمنستان مدعی جایگاهی برای ارامنه در قره باغ است چرا باکو نباید این ادعا را برای آذربایجانی‌ها در قره باغ داشته باشد؟»

علی اف همچنین خطاب به ایروان افزود: این موضوع می‌تواند به بن بست منجر شود. دولت ارمنستان نباید درس های جنگ دوم قره باغ را فراموش کند. این درس ها را به خوبی بیاموزید و از هرگونه ادعای ارضی علیه آذربایجان خودداری کنید.

روابط میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان از سال ۱۹۹۱ و بعد از فروپاشی شوروی دچار تنشهای فزاینده است و دو طرف بر سر منطقه قره باغ دارای درگیری ارضی هستند.

آخرین درگیری نظامی دو کشور به سپتامبر ۲۰۲۰ برمیگرد که ارتش جمهوری آذربایجان موفق شد بخشهایی از قره باغ را از کنترل ارمنستان آزاد کند. پس از پایان این جنگ توافقی سه جانبه با وساطت روسیه برای برقراری آتش بس امضا شد که طبق این توافق ارمنستان و جمهوری آذربایجان، قرار شد ارمنستان اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و همچنین توافق شد که ارتباط بین نخجوان با سایر بخش‌های جمهوری آذربایجان تسهیل شود. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. بنابر این توافق، روسیه نیروهای حافظ صلح خود را در مناطق همجوار قره‌باغ کوهستانی و مناطق مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان مستقر کرده است.

تنش در مناطق مرزی میان دو کشور طی هفته های اخیر اندکی افزایش یافته است هرچند که دو طرف خواستار حفظ آرامش و ثبات مرزی هستند. وزارت دفاع ارمنستان اوایل ماه جاری از کشته شدن یک نظامی ارمنستانی در خطوط مرزی با شلیک نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان و محکومیت این اقدام خبر داد و خواستار ایجاد یک پست دیدبانی در منطقه شد.

رئیس مجلس ارمنستان نیز اخیرا در دیدار با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران در تهران با تاکید بر این که کشورش در مسیر صلح آمیز در منطقه حرکت می‌کند، خواستار مساعدت و کمک جمهوری اسلامی ایران برای انعقاد معاهده دوجانبه صلح با جمهوری آذربایجان شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • GB ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    16 10
    قره باغ جزئی آذربایجان هست طبق حقوق بین‌الملل وسازمان ملل متحد.....زنگه زور غربی .هم جزئی از آذربایجان هست.....
    • رضا IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      13 8
      منطقه اذربایجان در 100اندی سال جز کدام کشور بوده و وکتیبه اشکانیان و .....نشان هویت امروز چه کشوری است ؟؟؟؟؟
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      7 13
      استان آذربایجان شمالی، ملک ایران و بخشی از استان آذربایجان ایران است و طبق قرارداد ترکمنچای بعد اتمام زمان قرارداد بایستی به ایران بازگردانده شود.
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      15 1
      رضا جان شما دیگه رفت سمت باستان گرایی این داره از 30 سال گذشته حرف میزنه
    • Gholgholi DK ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      8 1
      در مورد آذربایجان باید صحبتهای اردوغان را نقل قول کرد که گفت : به خاطر خدا مگر یک مذاکره 30 سال طول می کشد دوست عزیز وکمی محترم ، کشور ارمنستان در سرزمینهای تاریخی آذربایجان و تورکها تشکیل شده است چه برسد به قره باغ که قلب تپنده ی اوست . صرف اینکه چندین هزار نفر در یک منطقه ای ارمنی باشد مگر جمهوری تشکیل می شود؟ یک جستجوی ساده انجام دهید کدام کشور چنین کاری می کند که آذربایجان انجام دهد؟ درمورد ارمنستان همه ی ساکنان بروز شده ی قره باغ فرارمی کنند و می گویند چرا باید به خاطر سرزمینی که مال ما نیست بجنگیم وکشته شویم .درمورد نسل کشی دروغین ارامنه هم رئیس جمهور ترکیه گفته که آرشیوها و مدارک و شواهد وهرآنچه که ارمنی ها برای ادعایشان دارند رو کنند و در یک دادگاه بی طرف به همه ی آنها رسیدگی شود اگر ادعایشان ثابت شد کارهایی که لازم است را انجام می دهیم. درمورد روسیه هم باید گفت شاید تنها کاردرستی که تابه حال انجام داده است همین بی طرفی در جنگ حاضر است با اینکه تمامی سلاحها را مجانی در اختیار ارمنی ها قرارداده است . در مورد ایران هم تمامی نوشته هایت دروغ است تازمانی که اطلاعات درست دست ایران نبود حرفهای شما راتکرار می کرد ولی وقتی به اطلاعات درست دست پیدا کرد واقعیات را نوشت وگفت با اینکه رسانه هایی مانند همین سایت مقالات نادرستی مثل همین مقاله را دوباره درج کرده اند . خلاصه اینکه تمامی نوشته هایت نادرست است البته غیر ازاین هم انتظار نمی رود.
    • Gholgholi DK ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      5 1
      قضیه واقعی اینه که اصلا کشور مستقلی به اسم ارمنستان نداریم ی متطقه ای کاملا تحت السلطه روسها هستش کلا تاریخ ارامنه همین بوده که در خدمت روسها بودند حالا قبل از قره باغ همین همین بوده اما اکنون خواهید دید روسها چطور ارمنستان را خواهند فروخت.اما به چه دلیل؟ روسها به دلیل مقابله با امریکا در منطقه قدرت قبلیش را ندارد برای همین تصمیم گرفت با یک دولت قوی یعنی ترکیه متحد شود انرا به طرف خودش متمایل کند این کار را هم کرده خواهید دید روسها چطور ارمنستان را ندیده خواهند گرفت
  • مورخ ایرانی IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    4 9
    قره باغ و آذربایجان واس ماس!
    • Gholgholi DK ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      6 2
      به کوری چشم بدخواهان ارمنستان محو شدن خواهد شد. به دوستانی که طرفداری ایرانیان از آذربایجان را چندش آور می بینند می گویم که دوست عزیز قسمت مهم تر وبزرگتر آذربایجان این طرف وجزئی از هموطنان شما ایرانی ها هستند البته اگر ایرانی باشید ، و بدانید در صورت لزوم در کنار آذربایجانیهای آن سوی آرازودر مقابل وحشیهای ارمنی خواهیم بود و بدانید قره باغ آذربایجان است وبس
    • Gholgholi DK ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      9 4
      آنهایی که به آذربایجان خرده میگیرند چرا با اسراییل رابطه دارد در واقع دخالت در امور داخلی یک کشور مستقل میکنند،،،از آن گذشته تمام دنیا بغیر از چند کشور عربی بی خاصیت با اسراییل رابطه دارند، وحتی ایران همزمان با ترکیه در ابتدای تأسیس اسراییل آنرا برسمیت شناختند۱۹۴۸،، واز ۱۹۲ کشور سازمان ملل بیش از ۱۶۸ کشور با اسراییل رابطه سیاسی دارند،وهیچ مشکلی ندارند،،وحالا مگر آنها که با اسراییل رابطه ندارند،چه شاهکاری کرده اند که بقیه نکردند، اولا خود فلسطینیان اسراییل را بر طبق محدوده سال ۱۹۶۷ را قبول دارند وبقیه سرزمینهای مورد مناقشه به اندازه جزیره کیش هم نمیباشد،،،یعنی در حدود 002/در صد قره باغ. و001/در صد سرزمین ترکستانشرقی،و002/سرزمین کشمیر،و5در صد سرزمین چچنستان، و10در صد سرزمین روهینگیا در برمه،،،خوب مگر در بین مسلمانان وسرزمینشان فرقی قید شده که ما نمیدانیم،چطور شده برای بعضی مسلمانان دو آتشه وکاسه داغ‌تر از آش فلسطین اینقدر مهم شده وکشمیر نشده. آیا مردم کشمیر در مسلمانی شأن ایرادی است...واتفاقا موضوع فلسطین بیش از حد لازم مورد حساسیت قرار گرفته تا توجه مسلمانان به جاهای دیگر،معطوف نگردد،واذربایجان هم برای دفاع از سرزمینش از اسراییل لوازم نظامی میخرد واین هم شاید به مذاق ارمنستان وایران خوش نیاید،، ولی اینها همه اش بهانه است،به مثال داستان گرگ وبزغاله در چشمه اب،که گرگه گیر داده بود بزغاله آب را آلوده کرده،ولی بزغاله هم می‌گفت من صدها متر پایین تر تو هستم چطور ممکن است ،ایا آب به طرف سر بالایی میرود مصداق حال ماست ،بازبان بی زبانی به آذربایجان میگویند سرزمینت را بده به ارمنستان،تا ما مسلمانان ناب محمدی خوشحال شویم. واقعا بعضی‌ها فکر می‌کنند خیلی زرنگند، ولی نشان از بی عقلی شأن می‌باشد که اینجور بهانه تراشی میکند. وله غیر خودشان هیچ کس را نمی‌پسندند وفکر میکنند بعلت والایی هستند،که درواقع در نزد جهانیان از صفر هم بی ارزش هستند.
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    2 2
    یه مدت ساکت شده بودااااااااااااا
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    12 2
    قره باغ مال آذربایجان هست .ارمنستان تنش میخاره
  • مردم IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    9 2
    ایروان خااااااااااااک آذربایجانه منتظر روزی باشید که تورکها صبرشان طاق شود انوقت لانه موش دونه ای یک میلیون
  • CA ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    0 0
    روز به روز سعی میکنن اختلافات بینشون رو بزرگنمایی کنن که بگن ما اینیم اونا با ما فرق دارن این مال ماست اون مال ماست. مرزهای دروغین درگیری های پوچ
  • CA ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    0 2
    قفقاز ما رو تجزیه کردن حالا تا سالها مردمی که قرنها و هزاره ها هموطن دوست با تاریخ مشترک و با روابط فامیلی و خانوادگی و همسایگی بودن و در کنار هم با دشمنان خارجی مثل روم و قوم خزر و عثمانی و روس و .. جنگیدن و خون دادن، درگیر جنگ و دعوا و تاریخ سازی و ملت سازی با تکیه بر اختلافات هستند و روز به روز سعی میکنن اختلافات بینشون رو بزرگنمایی کنن که بگن ما اینیم اونا با ما فرق دارن این مال ماست اون مال ماست. مرزهای دروغین درگیری های پوچ
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    0 3
    ساده‌نباشبد نه ارمنستان از روی زمین حذف میشه نه آذربایجان برنده میشه نه ارمنستان برنده میشه، این جنگ باکو و ایروان تا اخر دنیا هست چون اصلا هدف تشکیل کشورهای کوتوله همینه، دایم باهم بجنگند تا غربی ها حکومت کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس