اتحادیه اروپا: به توافق نهایی بسیار نزدیکیم اما هنوز به خط پایان نرسیده‌ایم

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد دستیابی به توافق نهایی از اجرای کامل برجام اطمینان حاصل می‌کند اما هنوز به خط پایان نرسیده‌ایم.

به گزارش مشرق، پیتر استانو امروز سه‌شنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه مذاکرات درباره ازسرگیری اجرای برجام همچنان جریان دارد، تصریح کرد: به توافق نهایی خیلی نزدیک هستیم.

وی گفت: دستیابی به توافق نهایی از اجرای کامل برجام اطمینان حاصل می‌کند اما هنوز به خط پایان نرسیده‌ایم.

استانو اضافه کرد که هنوز برای تلاش‌های آخر در راستای از سرگیری اجرای برجام فرصت باقی مانده و «به همین خاطر جوزپ بورل و تیم او در تلاش هستند تا مذاکرات وین را به جمع‌بندی برسانند».

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که جوسپ بورل «نهایت تلاش خود را می‌کند تا اطمینان حاصل کند که به اجرای کامل این توافق بسیار مهم برگردیم»

وی در خصوص اقدامات جبرانی ایران در پی تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفت: «ما نگران هستیم و به همین خاطر است که باید به اجرای کامل برجام برگردیم.»

استانو گفت: تنها زمانی که تعهدات به طور کامل اجرا شود، زمانی که فعالیته‌های اتمی ایران ۱۰۰ درصد تحت نظر باشد و مشارکت کنندگان تعهدات خود را تحت برجام اجرا کنند این توافق به طور کامل فعال می‌شود.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این سئوال که مانع رسیدن به توافق نهایی از ناحیه ایران چیست گفت که اتحادیه اروپا درباره موضع طرف‌های مشارکت کننده در گفت‌وگوها اظهارنظر نمی‌کند.

وی افزود: ما بعنوان هماهنگ کننده تمام تلاش خود را به‌کار می بندیم تا به مشارکت کنندگان کمک کنیم که به توافق برسند و اطمینان حاصل کنیم که برجام به طور کامل اجرا می‌شود. اما این یک روند دیپلماتیک است و ما درباره محتوای گفت‌وگوها نظر نمی‌دهیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان چند روز قبل در تماس تلفنی با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن قدردانی از تلاش های آقای بورل برای رسیدن به توافق و انتقاد از اقدامات غیر سازنده و شتابزده آمریکا در صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، و در پاسخ به درخواست تداوم مذاکرات اظهار داشت: تهران از مذاکره منطقی و مبتنی بر نتیجه همواره استقبال کرده است اما برای رسیدن به توافق خوب و پایدار، ضروری است طرف مقابل رفتارهای دوگانه و متناقض خود را کنار بگذارد.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: ایران هیچگاه از میز مذاکره فاصله نگرفته است. به همین دلیل همواره در گفتگوها، ابتکارات مهمی را برای رسیدن به توافق مطلوب ارائه کرده ایم. اما باید مذاکره نتیجه بخش باشد.

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  نیز در این گفتگوی تلفنی با ابراز تمایل برای تداوم ایفای نقش مثبت در رسیدن به توافق نهایی اظهار داشت: راه برون رفت از شرایط کنونی، پیگیری دیپلماسی و اجتناب از اقدامات غیر سازنده است.    

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    2 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • ناصر US ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    0 1
    مزاکرات خدا کنه به سر انجام خوب برسد...پ حتمی بشود بلکه مردم یک مقدار نفس راحت ..در مورد اقتصاد بکشند الهی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس