به گزارش مشرق، خانم نعیمه اشراقی در گفتوگویی اعلام کرده است که حجاب فقط برای گرانبها شدن زن در برابر مردان است.
خانم اشراقی در ادامه گفتوگوی خود با سایت خبری جماران وابسته به موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) مسائل گوناگونی و البته متفاوتی را درباره معقوله حجاب و عفاف مطرح کرده است .
سایت جماران، در این بررسیها به مصاحبه با شخصیتهای گوناگونی از جمله نعیمه اشراقی خواهر زن محمدرضا خاتمی پرداخته است.
خانم اشراقی در این مصاحبه که با عنوان 'خطا و صواب در عفاف و حجاب' است، خود به بیان خاطرهای که منبع آن را امام خمینی (ره) مینامد، پرداخته و میگوید،"به خاطر دارم که در پاریس، در خانه، من بلوز و دامنی تنم بود و روسری بر سر داشتم. از امام پرسیدم که آیا این حجاب، حجاب کاملی است. ایشان هم فرمودند بله. البته تذکر دادند که حجاب برای محیطی هم که استفاده میشود، مهم است. در پاریس این حجاب اشکالی ندارد، اما شاید این حجاب برای شهری مانند قم حجاب کاملی نباشد. "
این نقل قول نعیمه اشراقی در حالی بیان شده که امام راحل درباره حجاب فرمودهاند که "حجاب ایران، حجاب اسلام، همین مقدارهاست. اسلام اینجا و آنجا ندارد." (صحیفه نور؛ج3 -499)
اشراقی در بخش دیگری از مصاحبه خود میگوید که "اما این مسئله که حکومت بیاید و حجاب را اجباری کند، از نظر شرعی برای من جای شک است."
در سخنان امام راحل و آنجایی که ایشان به قلدریهای رضاخان در مبارزه با حجاب و ترویج بیبند و باری میکنند، میفرمایند:آن شقىّ جنایتکار( رضا قُلدر) دست به یک جنایت زد و آن جنایت کشف حجاب بود و به جاى اینکه نیمى از جمعیت ایران را فعال کند آن نیم دیگرى هم که نیمه مردان بود، بهطور بسیار زیادى از فعالیت انداختند و این عروسکهایى که درست کردند و در همه ادارات جا دادند و در همه خیابانها راه انداختند، آنهایى که در ادارات بودند، سایر افرادى که در ادارات بودند را هم از کارهاى خودشان بازداشتند و آنهایى که در خیابانها رها بودند، جوانهاى ما را به فساد کشاندند و فعالیت جوانهاى ما را از دست آنها گرفتند.(صحیفه نور؛ ج17- 59)
نعیمه اشراقی البته میگوید که "به نظر من بسیار بهتر بود که ما حجاب را اجباری نمیکردیم."؛ احتمالا نظر خانم اشراقی این نیست که در جامعه اسلامی و جمهوری اسلامی زنانی بتوانند بدون حجاب و بدون روسری در جامعه حضور داشته باشند.
پیش از این زهرا اشراقی خواهر نعیمه اشراقی که همسر محمدرضا خاتمی دبیرکل حزب منحله مشارکت نیز هست، بارها طی مصاحبههایی با رسانههای خارجی در سخنان مشابهی بااعلام "انزجار از چادر و حجاب"، گفته بود که «بخاطر شرایط خانوادگی مجبور به استفاده از چادر هستم وگر نه به آن اعتقادی ندارم.»
اینگونه سخنان در این خانواده مسبوق به سابقه است؛ آنجا که محمد خاتمی رئیس دولت موسوم اصلاحات طی سخنانی در مخالفت با حجاب و عفاف زن، گفته بود که "اگر حجاب مانع آزادی زن در جامعه شود قطعاً مضر است."
نعیمه اشراقی در بخش دیگری از مصاحبه با سایت جماران گفته است که "زن، حیا و حجاب و ستر و پوشش را به عنوان تدبیری برای گرانبها شدن در برابر مرد اندیشیده و آن را پذیرفته است."
در مفاهیم اسلامی از حجاب به عنوان یک پوشش الهی نام برده میشود و آیتالله جوادی آملی در بیان اهمیت حجاب، حجاب را 'حقالهی' دانسته و آن را امری معرفی میکنند که زنان نمیتوانند بنا بر میل خود آن را کنار بگذارند.
در همین زمینه و در خطبه معتبر و شریفه "فدکیه"، آنجایی که حضرت صدیقه طاهره خروج از منزل به منظور تذکر دادن به غاصبان فدک را قصد میکنند، حجاب حضرت "جلباب" معرفی میشود.
جلباب نوعی پوشش اسلامی است که در آن زن چندین پوشش از جمله چادر به سر میکنند.
خواهرزن خاتمی در پایان گفتوگوی خود با بیان اینکه استفاده از چادر برای کسی که فعالیت اجتماعی میکند، پوشش سخت و نامناسبی است زیرا عملا یک دست را از او گرفته است، اعلام میکند که به چادر علاقه ندارد و چادر در خانوادهاش، "مسئلهای سمبلیک است."
شبکههای اجتماعی وابسته به محافل غربی و سایت معلومالحال بالاترین با حمله به حجاب زن در جامعه ایرانی، خواستار کشف حجاب زنان شده و کمپینی موسوم به " نه به حجاب" راه انداختاند.
برخی کارشناسان بر این باورند که همزمانی این اظهارات با آن اقدامات در سایتهای وابسته به غرب، نشان از اقدامی هماهنگ برای ضربهزدن به حجاب دارد، اقدامی که بستر ان این بار از سایتی آغاز میشود که خود را وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار امام راحل معرفی میکند.
کد خبر 139134
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۴
- ۱۰ نظر
- چاپ
عضو هیئت مدیره شرکت خدمات مهندسی نفت کیش که وابسته به بیت امام(ره) محسوب میشود، درباره حجاب به سایت جماران گفته است: حجاب به این شدتی که بعضی علما بر آن پافشاری میکنند، نیست و ما یک کم غلظت آن را زیاد کردهایم. مثلاً حجاب زنان پیغمبر با حجاب زنان دیگر فرق میکرده، و برای بقیه سختگیرانه نبوده است و ما خودمان، حجاب را سخت کردیم. برای مثال، استفاده از چادر برای کسی که فعالیت اجتماعی میکند، پوشش سخت و نامناسبی است، زیرا عملاً یک دست را از او گرفته است، زیرا یک دست او باید به چادرش باشد. البته نمیتوان به طور کلی گفت که چادر خوب است یا بد.