کد خبر 1394018
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
گاز

بریتیش پترولیوم از رشد ۳.۱ درصدی تولید گاز طبیعی ایران در سال ۲۰۲۱ خبر داد و ایران را چهارمین تولیدکننده و چهارمین مصرف‌کننده بزرگ گاز طبیعی در جهان طی این سال معرفی کرد.

به گزارش مشرق، شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم در بخشی از گزارش جدید خود موسوم به گزارش مرور آماری انرژی جهان ۲۰۲۲ از رشد ۴.۸ درصدی تولید گاز طبیعی جهان طی سال ۲۰۲۱ خبر داده است. کل تولید گاز طبیعی جهان در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۳۸۶۱.۵ میلیارد مترمکعب بوده که این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۴۰۳۶.۹ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

*ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ گاز جهان شد

ایران با تولید ۲۵۶.۷ میلیارد مترمکعب که معادل ۶.۴ درصد کل تولید گاز طبیعی جهان در سال ۲۰۲۱ است به عنوان چهارمین تولیدکننده بزرگ گاز جهان در این سال شناخته شده است.

آمریکا با تولید ۹۳۴.۲ میلیارد مترمکعب گاز و اختصاص سهم ۲۳.۱ درصدی از کل تولید جهانی بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی در جهان شناخته شده و روسیه با تولید ۷۰۱.۷ میلیارد مترمکعب و سهم ۱۷.۴ درصدی از تولید گاز جهان در رتبه دوم و چین با تولید ۲۰۹.۲ میلیارد مترمکعب و سهم ۵.۲ درصدی از کل تولید جهانی سومین تولیدکننده بزرگ گاز جهان در سال ۲۰۲۲ شناخته شده‌اند.

*رشد تولید گاز طبیعی ایران بیش از ۲ برابر متوسط جهانی با وجود تحریم‌ها

 بر اساس این گزارش تولید گاز طبیعی در ایران از سال ۲۰۱۱ همواره روندی صعودی را طی کرده و تحریم‌های آمریکا که به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای علیه ایران وضع شده نتوانسته رشد تولید گاز در ایران را متوقف یا معکوس کند. طی این سال‌ها تولید گاز طبیعی در ایران به طور متوسط سالانه ۵.۴ درصد رشد کرده است که بیش از دو برابر رشد متوسط جهانی بوده است. تولید گاز طبیعی جهان در این دوره ۱۰ به طور متوسط ۲.۲ درصد در سال رشد داشته است.

بیشتر بخوانید:

نفت گران و نیاز اورژانسی غرب به توافق با ایران

در سال ۲۰۲۱ نیز تولید گاز طبیعی ایران نسبت به سال قبل از آن رشد ۳.۱ درصدی داشته و از ۲۴۹.۵ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۲۰ به ۲۵۶.۷ میلیارد مترمکعب طی این سال افزایش یافته است.

*ایرانی‌ها به اندازه نصف کل قاره اروپا گاز مصرف کردند

این گزارش همچنین از رشد ۳.۲ درصدی مصرف گاز طبیعی در ایران طی سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل از آن خبر داده و کل مصرف گاز طبیعی در ایران طی سال ۲۰۲۱ را ۲۴۱.۱ میلیارد مترمکعب اعلام کرده است. بنابراین رشد مصرف گاز طبیعی در ایران طی این سال از رشد تولید بیشتر بوده است. ایران در سال پیش از آن ۲۳۴.۳ میلیارد مترمکعب گاز مصرف کرده بود. متوسط رشد ۱۰ ساله مصرف گاز طبیعی در ایران بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ بالغ بر ۴.۶ درصد در سال بوده است.

در سطح جهان ۴۰۳۷.۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی طی سال ۲۰۲۱ مصرف شده که این رقم با رشد ۵.۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. ایرانی‌ها ۶ درصد از کل گاز مصرفی جهان در این سال را مصرف کرده‌اند و چهارمین مصرف‌کننده بزرگ گاز جهان در این سال شناخته شده‌اند.

تنها سه کشور آمریکا، روسیه و چین مصرف گاز بیشتری نسبت به ایران در سال ۲۰۲۱ داشته‌اند که وسعت و جمعیت هر یک از این کشورها چند برابر ایران است. مصرف گاز طبیعی در ایران حدوداً معادل نصف کل مصرف گاز طبیعی در قاره اروپا بوده است (۴۲ درصد). کشورهای اروپایی در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۵۷۱.۱ میلیارد مترمکعب گاز مصرف کرده‌اند.

آمریکا ۸۲۶.۷ میلیارد مترمکعب گاز در سال ۲۰۲۱ مصرف کرده که معادل ۲۰.۵ درصد از کل گاز مصرفی جهان است. این کشور بزرگترین مصرف‌کننده گاز جهان طی این سال بوده است و روسیه با سهم ۱۱.۸ درصدی از کل گاز مصرفی جهان و چین با سهم ۹.۴ درصدی به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار داشته‌اند.

*ایران ۱۷.۳ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در سال ۲۰۲۱ صادر کرد

بریتیش پترولیوم در بخش دیگری از گزارش خود کل تجارت جهانی گاز طبیعی در جهان از طریق خط لوله طی سال ۲۰۲۱ را ۷۰۴.۴ میلیارد مترمکعب اعلام کرده است که فقط ۲.۴ درصد از این رقم سهم ایران بوده است. ایران با وجود این که سهم ۶.۴ درصدی از کل تولید گاز طبیعی در جهان را داراست به دلیل بالا بودن مصرف داخلی تنها توانسته است سهم ۲.۴ درصدی از بازار جهانی گاز را تصاحب کند.

کل صادرات گاز طبیعی ایران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۷.۳ میلیارد مترمکعب محاسبه شده است که ۹.۱ میلیارد مترمکعب از این رقم به ترکیه و ۷.۷ میلیارد مترمکعب به عراق صادر شده است. ۰.۵ میلیارد مترمکعب از صادرات گاز ایران نیز به مقصد کشورهای CIS بوده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 0
    با یک نوآوری کوچک در بخش مصرف انرژی صرفه جویی های میلیارد دلاری بدست می آید متاسفانه هنوز بسیار بسیار از این رویه دور هستیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس