تجارت ۹میلیارد دلاری کشور درخرداد/تراز تجاری درآخرین ماه بهار مثبت ۲۰۴میلیون دلار

در نتیجه ۹ ماه دیپلماسی اقتصادی، سطح توافقات اقتصادی ایران با ۱۳ کشور به ۱۱۰ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت:در این‌باره روزنامه ایران گزارش داد: از ابتدای سال جاری با ورود هیات‌های اقتصادی بـه ایـران و اعـزام هیأت‌های تجاری از ایران به کشورهای مختلف و همچنین مذاکرات گسترده‌ای که دولتمردان با سیاست‌گذاران کشورهای همسایه و غیرهمسایه آغاز کردند، فصـل جدیدی از همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران حداقل با ۱۳ کشور شروع شده و پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که به زودی ایران به تجارت بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار دست پیدا می‌کند. 

براساس آمارها در ۱۰ ماهه گذشته روابط اقتصادی ایـران بـا کشورهای همسایه ۴۵۰ درصد رشد داشته است. در این میان دولت از امکان دیگری هم برای توسعه روابط تجاری استفاده کرده که تهاتر است؛ سال گذشته تجارت کشور بدون نفت بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار بوده که بخش قابل توجهی از آن از طـریـق تهاتر (بدون سوئیفت) انجام شده است.

پیگیری برای افزایش سطح مبادلات تجاری با قطر به ۲ میلیارد دلار، با قزاقستان به ۳ میلیارد دلار، با پاکستان به ۵ میلیارد دلار، بلاروس به یک میلیارد دلار، عمان ۴ میلیارد دلار، ترکیه ۳ میلیارد دلار و عراق به ۲۰ میلیارد دلار، از جمله اولویت‌های دیپلماسی اقتصادی دولت در چند ماه اخیر بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • خسرو IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 0
    اصلاح طلبان بی دین از تجارت با همسایگان وحشت داشتند و به هر روی با توجه به تعهدی که به غرب داشتند میخواستند با تصویب fetf جلو آنرا بگیرند که ناکام شدند و اگر موفق میشدند جلو هر گونه تجارت گرفته میشد و حتی گندم هم نمی توانستیم وارد کنیم چون تمامی راههای نقل و انتقال شناسایی میشد ای لعنت بر ذات شما
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 0
    با سلام راهبردی همسایگی فصل نوینی از پیشرفت ملی است. بنظر می رسد این راهبرد در بطن خود از یک ظرفیت وسیعی خبر می دهد که می تواند ج اا را به مرکز این راهبرد تبدیل نموده و حجم مبادلات را به آستانه تریلیون دلاری نیز برساند. یک غفلت صد ساله صورت گرفته است و تازه ابتدای تغییر ریل هستیم. چقدر تغییر دولت در سرنوشت موثر است‌ روحانی و دولت مزخرف متبوع وی همه چیز را در غرب خلاصه کرده بودند و همه مقدرات ملی را به این تصور و آرزو گره زده بودند ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس