ایتالیا، سرزمین احیای ستارگان رانده شده لیگ جزیره

در سال‌های اخیر ستاره‌های افول کرده زیادی با کوچ از لیگ برتر انگلیس به سری‌آ بار دیگر توانایی‌های خود را به اثبات رساندند.

به گزارش مشرق، در حالی که در یک دهه اخیر لالیگای اسپانیا با ۲ غول همیشگی خود و تیم همیشه مدعی دیگو سیمئونه و حتی متخصص لیگ اروپا یعنی سویا فوتبال قاره سبز را به تصرف خود درآورده و لیگ برتر انگلیس با مانورهای تبلیغاتی، جذابیت و هیجانی بیش از پیش نگاه‌های فوتبال دوستان را در سرتاسر دنیا به خود خیره کرده، سری‌آ ایتالیا با روندی ثابت و سبک فوتبال مثال‌زدنی ایتالیایی، خود را در رقابت بزرگان اروپا حفظ کرده و عاشقانه از مخاطبان خاص خود در سراسر جهان دلبری می‌کند. فشردگی زیاد رقابت‌های لیگ برتر و اضافه شدن هر روز ستاره‌های جدیدی که به دنبال ماجراجویی خود در انگلیس هستند، رقابت را به حدی رسانده که عرصه بر ستارگان نامدار تیم‌های بزرگ تنگ شده و در این میان بسیاری از آن‌ها با انتخاب سری‌آ و حضور در رقابتی جدید در سطح اول فوتبال اروپا توانایی و قابلیت های خود را بار دیگر به رخ کشیده‌اند و به بازیکنان کلیدی تیم‌های جدید خود در سرزمین چکمه تبدیل شده‌اند.

روملو لوکاکو

آقای ترانسفر فوتبال جهان که با جابه‌جایی های متعدد خود مجموع ارقام انتقالی‌اش از مرز ۳۳۳ میلیون یورو گذشته، شاید بارزترین نمونه از ستارگانی باشد که ارزش خود در مستطیل سبز و قدرت تمام کنندگی‌اش در محوطه جریمه حریفان را در سری‌آ به رخ کشید. با وجود بازگشت مجدد او به جمع آبی‌های شهر میلان مسئولان این تیم می‌دانند روی وفاداری بازیکنی که بیش از ۳ فصل در هیچ تیمی بازی نکرده، نمی‌توانند حساب کنند اما تکرار آمار روزهای طلایی او در ۲ فصلی که پیراهن نراتزوری را بر تن داشت، می‌تواند برای آن‌ها راضی کننده باشد. ستاره بلژیکی که با رقم سنگین ۷۵ میلیون پوند به منچستریونایتد پیوسته بود، خیلی زود روند نزولی را در پیش گرفت و در فصل ۲۰۱۹-۲۰۱۸ فقط ۱۵ بار موفق به گلزنی برای شیاطین سرخ شد. به ثمر رساندن بیش از ۳۰ گل در هر فصل در طی ۲ سال حضور در اینتر و اثرگذاری بر روی ۸۰ گل در مجموع ۲ فصل، رکوردی بود که «بیگ روم» برای اولین بار در دوران بازی خود با لباس افعی‎‌ها به ثبت رساند و حالا با انتقال قرضی اخیر امیدوار به بهبود آن در فوتبال ایتالیاست.

الکسیس سانچس

ستاره بی‌چون و چرای سال‌های آخر دوران حضور آرسن ونگر در آرسنال که علاوه بر درخشش در ترکیب توپچی‌ها ۲ کوپا آمریکا متوالی را به ویترین افتخارات کشورش با فرم فوق‌العاده خود اضافه کرد، برای جاه‌طلبی و شاید کسب عناوین تیمی و فردی بیش‌تر در ژانویه ۲۰۱۸ راهی منچستریونایتد شد. الکسیس سانچس یونایتد اما انگار به شبهی از آنچه در لباس آرسنال نشان داده بود، تبدیل شد و آمار ۵ گل و ۹ پاس گل او طی ۴۵ بازی در اولدترافورد به قدری فاجعه‌بار بود که هواداران بهترین عملکردش در لباس یونایتد را پیانو زدن او در مراسم معارفه‌اش می‌دانستند! عملکرد و آمار فردی الکسیس در ۳۰ سالگی برای نراتزوری همانند روزهای اوج او درخشان نبوده و در ۱۰۸ بازی خود برای این تیم روی ۴۳ گل اثرگذار بوده اما شاید هواداران اینتر به خاطر تک گل دقیقه ۱۲۰ او در دیدار سوپرجام فصل گذشته مقابل رقیب سنتی خود یوونتوس به این انتقال نمره قبولی بدهند.

اولیویه ژیرو

بازیکن خوش‌یمن دنیای فوتبال که با حضور در آرسنال به طلسم یک دهه بی‌جامی توپچی‌ها پایان داد با فرانسه به مقام قهرمانی جام جهانی رسید و با چلسی پس از ۹ سال فاتح لیگ قهرمانان شد با انتقال خود به میلان و به ثمر رساندن ۲ گل در هفته پایانی سری‌آ، میلان را پس از ۱۰ سال به اسکودتو رساند. مهاجم فرانسوی در ترکیب آبی‌های لندن به یک یک نیمکت‌نشین مطمئن و موثر تبدیل شده بود و کم‌تر کسی انتظار داشت با انتقال به میلان در سن ۳۴ سالگی در ۲۹ بازی سری‌آ برای این تیم به میدان برود و پس از ۵ سال بار دیگر تعداد گل‌های خود در رقابت‌های لیگ را دو رقمی کند و در مجموع بر روی ۱۵ گل تاثیرگذار باشد اما ژیرو بدون سروصدا ماموریت خود را با موفقیت پشت سر گذاشت تا جام قهرمانی سری‌آ هم به کلکسیون افتخارات رنگارنگ او اضافه شود.

هنریک مخیتاریان

سوی دیگر معامله باخت-باخت بین ۲ باشگاه آرسنال و منچستریونایتد در ژانویه ۲۰۱۸ مرد اول فوتبال ارمنستان در یک دهه اخیر بود که در ازای پیوستن سانچز به یونایتد، راهی آرسنال شد. مخیتاریان در هیچ کدام از ۲ باشگاه بزرگ انگلیسی موفق به تکرار درخشش‌های خود با پیراهن دورتموند نشد و در مجموع ۴ فصل حضور در انگلیس ۲۲ گل و ۲۴ پاس گل به نام خود ثبت کرد. اونای امری سرمربی وقت آرسنال که اعتقاد چندانی به بازی ستاره ارمنی خود نداشت با پوستن او به رم موافقت کرد تا میکی ضمن جبران دوران بد خود در جزیره علاوه بر ۲۹ گل و ۲۸ پاس گل طی سه فصل، عصای دست آقای خاص در فتح اولین دوره لیگ کنفرانس اروپا شود. ماجراجویی مخیتاریان در سن ۳۳ سالگی کماکان ادامه دارد و امسال با امضای قراردادی ۲ ساله با اینتر قرار است زیر نظر سیمونه اینزاگی برای کسب جام‌هایی معتبرتر در این تیم شانس خود را آزمایش کند.

ادین ژکو

یکی از کم‌حاشیه‌ترین گلزنان سال‌های اخیر فوتبال اروپا که هیچ‌گاه شخصیت موردعلاقه رسانه‌های مختلف دنیای فوتبال نبوده است، شاید ستاره بوسنیایی حال حاضر اینتر باشد. ادین ژکو که با عنوان آقای گل بوندس‌لیگا در میانه فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۰ راهی منچسترسیتی شد با وجود آمار خوب گلزنی با حضور سرخیو آگوئرو هیچ‌گاه نتوانست انتخاب اول مربیان سیتی برای حضور در نوک پیکان حمله این تیم باشد تا جایی که افت محسوس او در فصل پایانی حضورش در انگلیس باعث شد تا فقط ۶ بار در تمامی رقابت‌ها برای سیتیزن‌ها گلزنی کند. انتقال به رم در آستانه ۳۰ سالگی برای ژکو مانند یک سکوی پرتاب بود تا او بار دیگر نگاه‌های اهالی فوتبال را به سمت خود خیره کند. تنها یک فصل حضور در ایتالیا برای او کافی بود تا توانایی‌های خود را با کسب عنوان آقای گلی سری‌آ به همه اثبات کند و سران اینتر پس از جدایی لوکاکو او را مناسب‌ترین گزینه برای جایگزینی او بدانند. با بازگشت مجدد لوکاکو به جمع افعی‌ها بعید است ژکو ۳۶ ساله فرصت زیادی برای بازی در فصل پیش رو به دست بیاورد اما تاثیر مستقیم او روی ۲۸ گل در فصلی که سپری شد خاطره خوبی از او در ذهن هواداران نراتزوری باقی خواهد گذاشت.

بازیکنان دیگر

شاید بازیکنان دیگری چون ماریو بالوتلی، الکساندر کولاروف و حتی اشلی یانگ هم شایستگی حضور در این لیست را داشته باشند اما مهم‌تر از عملکرد ستاره‌های پا به سن گداشته فصول قبلی سری‌آ، ستارگانی چون پول پوگبا و روملو لوکاکو هستند که با امید به تکرار موفقیت ستاره‌های افت کرده لیگ برتر فصل آینده برای اثبات مجدد خود به هواداران، با پیراهن‌های مختلف در سری‌آ توپ خواهند زد و امیدوارند تا نام خود را نه فقط به عنوان گران‌قیمت ترین‌های تاریخ فوتبال که در فهرست برترین‌های این رشته به ثبت برسانند.

منبع: فوتبال ۳۶۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس