وقتی رئیس شورای امنیت ظریف را به حضور نپذیرفت/ مذاکرات ۵۹۸ را چه کسی نوشت؟

وزیر امور خارجه دولت دوازدهم می‌گوید: من موضوع بمباران شیمیایی را نزد رئیس شورای امنیت بردم، اما رئیس شورای امنیت گفت: چون شما مقررات شورای امنیت را رعایت نمی‌کنید، من هم حاضر نیستم حرف تو را گوش کنم.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف که تجربه مذاکرات قطعنامه ۵۹۸ و برجام را دارد، درباره نحوه ورودش به سازمان ملل در کتاب «نقبی بر درس‌ها و دستاوردهای جنگ» بیان می‌دارد: تجربه من به عنوان شخصی که در تمام دوران جنگ تحمیلی، چه در دوران دانشجویی و چه در دورانی که در نمایندگی ایران در آمریکا در حال کار بودم، ممکن است با تجربه دوستانی که در داخل بودند و مسائل روزمره جنگ را مدیریت می‌کردند، متفاوت باشد. اولین تجربه من در حوزه سیاست خارجی تصمیم‌گیری درباره مواجهه با صدور قطعنامه شورای امنیت درباره آتش‌بس میان ایران و عراق بود.

تفاوت ظریف با دیگر انقلابی‌ها در آمریکا!

او با اشاره به حال وهوای آن روزهای نمایندگی ایران در نیویورک بعد از آزادسازی خرمشهر می‌افزاید: هم‌زمان با آزاد شدن خرمشهر من به نیویورک رفتم. تفاوتی که من با دوستان دیگر داشتم این بود که من تنها فردی بودم که هم ریش داشتم، هم انگلیسی می‌دانستم و هم حقوق بین‌الملل خوانده بودم. در آن زمان (دوران مرحوم آقای رجایی خراسانی)، وجود همزمان تمام این ویژگی‌ها در یک شخص تقریباً یک استثناء به شمار می‌رفت. برای همین بود که سریع وارد حوزه نمایندگی ایران در آمریکا شدم.

وقتی رئیس شورای امنیت ظریف را به حضور نپذیرفت/ مذاکرات ۵۹۸ را چه کسی نوشت؟

پیشنهاد یک جوان ۲۲ ساله برای مقابله با هجمه علیه ایران 

ظریف درباره راهکارش برای واکنش به قطعنامه‌های ضدایرانی در آن دوران، اظهار می‌دارد: آقای رجایی دوباره من را صدا کرد و گفت: چه کار کنیم؟ من گفتم پیشنهاد من این است که بگوییم چون شورای امنیت به رغم اینکه وظیفه‌اش حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است، زمانی که کشور ما ۲ سال در اشغال بود، به این مسأله رسیدگی نکرد و آن را تهدیدی علیه صلح بین‌الملل ندانست، ما هم الان که کشور را آزاد کرده‌ایم این شورای امنیت را قبول نداریم و قطعنامه آتش‌بس آن را نمی‌پذیریم. پیشنهاد من به عنوان جوانی ۲۲ ساله که فوق لیسانسش را تازه گرفته بود، این بود.

باید از قدسی کردن سریع سیاست‌هایمان اجتناب کنیم

او درباره فضای سیاسی آن روزها در داخل و خارج کشور ادامه می‌دهد: قصدم این نیست که بگویم اقدامی درست یا اشتباه انجام دادیم، اما ما در آن زمان به رغم اینکه شرایط به نفع ما بود، شتابزده و بدون تدبیر و فقط برای اینکه از بار معضلی خود را رها کنیم، اینگونه عمل کردیم. درسی که به عنوان یک تجربه می‌خواهم در این زمینه بیان کنم این است که ما باید از قدسی کردن سریع سیاست‌هایمان، دست کم در حوزه سیاست خارجی که من حضور دارم، اجتناب کنیم. 

وقتی رئیس شورای امنیت ظریف را به حضور نپذیرفت/ مذاکرات ۵۹۸ را چه کسی نوشت؟

در نمایندگی، بسیاری از امور تحت‌الشعاع تفسیر شخصی بود

وزیر امورخارجه دولت دوازدهم خاطرنشان می‌کند: امام فرموده بودند باید جنگ را دنبال کنیم. در نمایندگی هم بسیاری از امور تحت‌الشعاع تفسیر شخصی بود. برای مثال، ممکن بود وزارت خارجه به گونه‌ای فکر کند و آقای دکتر رجایی خراسانی به گونه‌ای دیگر. هم‌افزایی هم در این حوزه وجود نداشت، مثلاً در زمان مذاکرات درباره قطعنامه ۵۹۸، وزارت خارجه تمایل داشت نمایندگی مداخله کند تا از منفی بودن آن بکاهد، این در حالی بود که شورای امنیت هنوز از جانب ما در تحریم قرار داشت. 

وقتی رئیس شورای امنیت حاضر به پذیرش ظریف نبود

او می‌گوید: فکر می‌کنم بعد از فتح فاو بود که ما تصمیم گرفتیم به‌گونه‌ای عمل نکنیم که باعث شویم قطعنامه‌های صادر شده صددرصد علیه ما باشند. در این زمینه من تجربه‌ای در سازمان ملل داشتم. زمانی که ۲۵ ساله بودم، سمتم کاردار بود؛ یعنی کارمند رسمی وزارت خارجه نبودم، بلکه کارمند محلی بودم. ولی چون زمانی که آقای رجایی خراسانی تهران می‌آمد، هیچ کارمند رسمی نبود که بتواند این مسؤولیت را قبول کند، من مسؤولیت نمایندگی را به عهده می‌گرفتم. در همین زمان من موضوع بمباران شیمیایی را نزد رئیس شورای امنیت بردم، اما رئیس شورای امنیت گفت: چون شما مقررات شورای امنیت را رعایت نمی‌کنید، من هم حاضر نیستم حرف تو را گوش کنم.

وقتی رئیس شورای امنیت ظریف را به حضور نپذیرفت/ مذاکرات ۵۹۸ را چه کسی نوشت؟

تفاوت آرا درباره قطعنامه از داخل تا خارج کشور

ظریف بیان می‌دارد: این شیوه تا زمان مذاکرات قطعنامه ۵۹۸ ادامه یافت. نظرات کسانی که در داخل کشور بودند درباره مذاکرات قطعنامه ۵۹۸ با نظرات کسانی که در خارج بودند، متفاوت بود. در تهران اعتقاد بر این بود که قطعنامه باید به‌گونه‌ای تدوین شود که به رغم عدم مشارکت ما، حداقل منافعی از ما را تأمین کند. اما مرحوم دکتر رجایی خراسانی اعتقاد داشت این قطعنامه باید به قدری بد باشد که به راحتی بتوانیم آن را رد کنیم. این ۲ نظر کاملاً در مقابل هم قرار داشتند. در آن زمان، من مسؤول مذاکره بودم، چون بیش‌تر مواقع آقای رجایی برای دعوا بر سر این موضوع به تهران می‌رفت.

تعهدی که ظریف به سفیر ژاپن نداد

او می‌افزاید: اکثر نگارش مذاکرات ۵۹۸ را هم من انجام دادم. البته من دستورالعملی را که تهران صادر می‌کرد، انجام می‌دادم و اختیار کامل نداشتم. یادم می‌آید یکی از بحث‌هایی که در مذاکرات ۵۹۸ بود، مسؤولیت تعیین متجاوز بود. در آن زمان من نزد سفیر ژاپن رفته بودم که بگویم عراق را مسؤول جنگ تعیین کنید. ۲ ساعت با او مذاکره کردم. سفیر ژاپن که آدم تیزی بود، به من گفت: اگر ما بگوییم عراق متجاوز است، شما الان تعهد می‌دهی آتش‌بس را بپذیری؟ اما من که اجازه نداشتم چنین تعهدی بدهم، با سردرد جلسه را ترک کردم، اما بعدها با تلاش توانستم این هدف را محقق کنم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    20 24
    گذشته اصلا مهم نیست ملاک زمان فعلی افراداست ولی حتمابایددرباره ی ضرراتی که ظریف بخاطربتن ریزی واوردن دوربین ولی ندیدن همزمان داروهای بیماران خاص ودیدن اثرات کالایی رفع تحریم انجام نددمصادره اموال بصورت جریمه شود
  • بختیاری IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    9 11
    امیدوارم خداوند یا یک شخص همه کارها واتفاقات زندگی امریکایی جنابعالی را بصورت مستند به همه ملت نمایش بده تا نسل دیروز و امروز وفرداها با واقعیات خدمات شما آشنا بشه! تا بصورت واقعی ومناسب وهمانطورکه لایق هستید از شما یاد کنند.!
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    7 11
    ای کاش من هم مثل ایشون می تونستم سربازی برم خارج و 2 سال کارمند محلی می شدم البته نه یک لیسانسه بلکه دکترا!
  • IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    11 11
    ظریف آخرین میخهایش را بر تابوت شکسته سیاسی اش می زند.
  • IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    10 17
    پس تو ما رو بیچاره کردی؟! هر جا مذاکره است پای طریف در میان است . عزیزم بازنشسته شو تا یک فرد دیگر بیاید . 22 ساله بودی و چه کارها که نکردی! ماله کشیدن بس است . . آن 598 هم هیچ آب و نانی نداشت برای ایران
  • وحید نادر شاگرد اتوبوس IR ۰۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    1 7
    ایشان نفرمودند که چه کسی ابتدا قطعنامه را می پذیرد و سپس با نامه آن پذیرش را پس میگیرد؛ ایشان از نامه مرحوم سید احمد خمینی اطلاع ندارند و یا از خاطرات مرحوم هاشمی رفسنجانی و صحبتهای سردار محسن رضایی و همچنین خاطرات آقای سحابی در مجله ایران فردا دوران سازندگی(که آقای سحابی مشاور اقتصادی رئیس جمهور وقت(مرحوم هاشمی) بودند ؛ را نخوانده اند تا نظر امام (ره) در خصوص دفاع مقدس در آزاد سازی خرمشهر بدانند و آنوقت خودش را سیاست مدار دارای قدرت تشخیص و... می پندارد؛ کاش یک دهم سفیر ایران در شوروی سابق(آقای نوبری) قدم مفید و موثر برمیداشتند که مثلا جلوی موشک باران تهران را بگیرد و یا دستور تحویل پدافندی از گورباچف بگیرد که طرح حمله اعراب به جزایر ایرانی بعد جنگ اول خلیج فارس در نطفه خفه شود و........
  • IR ۰۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    13 12
    ولی در موضوع برجام دیدیم که نکات مهم رهبری را ایشان رعایت نکردوکشور ما را در برجام لعنتی گرفتار کرد
    • ناشناس IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      7 2
      نه ظریف و نه هیچ مقام دیگری اختیار ندارند در غیر از چهارچوب تعیین شده کاری کنند!
  • IR ۰۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    11 6
    آمریکایی ها تما جنگ ها با کشور ها را به بهانه ترویج آزادی و مرام لیبرالیسم راه می اندازند این یعنی چاشنی ایدئولوژی در سیاسیت خارجی جنگ طلبانه شان یعنی قدسی کردن سیاست خارجه که شما آنرا نفی میکنید
  • مهدی ایلام ابدانان IR ۰۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    1 1
    دوستان خوبم ما همه در یک کشتی نشسته ایم کشتی ایران سیاسی حرف نزنیم ظریف یک ایرانیست و انسان با دانش و باهوشی است و مسلط به امور خارجه در این شکی نیست این یک نعمت الهی است که خداوند اونو به ما داده سعی نکنیم او را تخریب کنیم اون هم به خاطر جناح سیاسی که داریم الان وقت دو دستگی نیست وقت جنگ داخلی نیست جنگ سیاست نیست به اندازه کافی بیرون ایران و با تمام دنیا جنگ داریم هر کس به ظریف حرف بزند به یک شخصیت برجسته ایرانی حرف زده است و این اصلا وجدان نیست او قلب بزرگی دارد و افکار بزرگی هیچ وقت با حرفهایتان خاطر نازنین او را آزرده نکنید ممنون
    • ایرانی IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      5 2
      خاطر کسی که به شهدا توهین میکنه نازنین نیست. برجام فقط برای رای اوردن روحانی واصلاحات بود که هیچ اعتقادی به مرام حاج قاسم ندارن وظریف هرچندروزیک باربه شهید سردارسلیمانی وشهید فخری زاده توهین میکنه . امثال شما دوست عزیز چشماتونو به روی حقایق بستید. برجام مشکلی برای کشور شده که معلوم نیست کی حل میشه .
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      1 3
      ما می‌توانیم از آقای ظریف انتقاد کنیم اما این را هم بدانیم که ایشان با صرف انواع هزینه‌های گزاف به یکی از سرمایه‌های کشور بدل شده و اتلاف این سرمایه‌ها در این شرایط مطلقا به نفع کشور نیست.
  • IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    2 1
    چون همه تون در کارتون خبره بودین مملکت به این روز افتاده شما دلتون خوشه که وکیل و وزیر و رییس هستین
  • IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    1 1
    ریشه داشتی؟
  • CA ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    3 2
    دولت 13 هم داره تو برجام داره همون مسیر رو میره ، کوتاه اومدن بدجور
  • ابوالفضل FR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    4 5
    انقدر کثیف هستین که هم وطن خودتون رو میخواید خراب کنید به هر قیمتی
  • ی م IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    5 5
    هی نظرات بیجا می نویسید انهایی درباره ظریف امسال ان می نویسند خودشان چه کارکردند خودشان بدتر از کثیف تر بی عرضه تر ازظریف وغیره هستند
  • CA ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    5 4
    جای ساستمدار خبره مانند ظریف چقدر امروز خالی است
  • ebi IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    2 9
    خائنین همیشگی
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    2 5
    598 را به فنا داید و برجام را هم بی هیچ دست اوردی تحمیل کردی ! جوان بی تجربه فقط بخاطر ریش ظاهری کاردار و سفیر شد!! زمان روحانی اگر ادامه می یافت ریش به سبیل می رسید! هرچه حرف می زند بیشتر گندش در می اید!!
  • محمد IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    1 1
    چرا تصویری رو منتشر کردید که چهره نظامیان مشخص هست؟ این افراد می تونن توسط تروریستها و سرویس های جاسوسی شناسایی بشن
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    3 7
    انصاف ظریف دیپلماتی با سواد و کار کشته بود ما سیاسی کار ی میکنیم به خاطراینکه حزب خودمون را بلد کنیم دیگری را هر چه هم خدمت کرده باشه تخریب میکنیم
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      2 1
      تعصب خشک هم اندازه دارد چرا این قدر افراط و تفریط می کنید ظریف سواد سیاسی ندارد تصویر او از سیاست خارجی رفیق بازی با نیویورکی ها است با این فرق که ایشان (جواد)خیلی ساده لوح هستنداونا سوء استفاده چی ببین همان ژاپنی چقدر مسخره اش می کرده گفته تو حاضری آتش بس را بپذیری - اولا/ او می فهمیده تو اختیار این کاررا نداری ثانیا / بازیرکی تمام پیام خودش را از طریق یک ساده لوح مثل ظریف منتشر می کند تا امروز - ثالثا / برفرض محال بدوا می پزیرفتی مثل برجام با تو عمل می کردند
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      0 0
      تعصب خشک هم اندازه دارد چرا این قدر افراط و تفریط می کنید ظریف سواد سیاسی ندارد تصویر او از سیاست خارجی رفیق بازی با نیویورکی ها است با این فرق که ایشان (جواد)خیلی ساده لوح هستنداونا سوء استفاده چی ببین همان ژاپنی چقدر مسخره اش می کرده گفته تو حاضری آتش بس را بپذیری - اولا/ او می فهمیده تو اختیار این کاررا نداری ثانیا / بازیرکی تمام پیام خودش را از طریق یک ساده لوح مثل ظریف منتشر می کند تا امروز - ثالثا / برفرض محال بدوا می پزیرفتی مثل برجام با تو عمل می کردند
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    7 0
    تو به آن فرد ژاپنی تعهد می دادی و اونا رفتار امر عاص با ابوموسی را برای تو تکرار می کردند مستر نیویورکی عیب تو این است که خودت را فعال مایشاء می دانی و خودت را عقل کل می دانی - تو در حال و هوای نیویورگ بزک شده ای برای بقول خودت تقدیس زدایی از مرام پاک یک ملت آن هم ملتی چون ملت ایران - تو در سیاست خارجی همان ابوموسی اشعری ما شیعیان ایران هستی
  • ابوالفضل JP ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    5 3
    انقدر کثیف هستین که هم وطن خودتون رو میخواید خراب کنید به هر قیمتی
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      2 1
      خخخخخخخخخخخخخ هم وطنی که به شهدای وطن اهانت می کند به توان ملی و قدرت دفاعی کشور پوزخند می زد و اهانت می کرد توکل او بر کری بود و..
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    2 1
    نا کارآمدی فضولهایی امثال ظریف در سازمان ملل عامل تاخیر در شناسایی عراق به عنوان متجاوز بود نمایندگی ایران در سازمان ملل منحصر به این مستر نیویورکی عوام الدوله شده بوده آنگاه صدها حقوقدان بین المللی مصل اقای دکتر میر عباسی و.. در داخل ..بماند آقای ظریف تو تصویری از همان چپهای افراطی هستی که..
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    1 0
    این چی میگیه چرا هر وقت ما میخاهیم از غرب امتیاز بگریم این جماعت پیدا میش
  • محمود IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    1 0
    کشورهای بیگانه دارای انسان های ماورالطبیعه نیستند‌‌‌‌.‌.‌‌ولی باور کنید آنها هم نسبت به اعتقاداتشان از خداوند کمک میگیرند ویاری میطلبند هیچ ربطی هم به میزان تحصیلات دانشگاهی شون نداره....ولی بعضی از ما به صرف تحصیل در یک دانشگاه وجمع کردن مقداری آگاهی دیگه خدا را میذاریم کنار وفقط به دانش وتجربه خودمون تکیه میکنیم واز خدا محوری دور میشیم ..اونام فهمیدند دو دوتای خدا با ما انسان ها چقدر فرق داره ولی من مسلمون نفهمیدم.. فقط دنبال چها رتا ی ریاضی هستم که بعضا صفرم دستم ونمیگیره ..بابا یکم روی قدرت لایتناهی الهی هم حساب کنید بد نیست به خدا...
  • رضا IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    2 3
    ظریف دیپلماتی کارکشته و آگاه به مسائل سیاسی روز دنیاست و از اوائل انقلاب همیشه در دستگاه دیپلماسی کشور نقش داشته. ممکنه انتقاداتی بهش وارد باشه اما نباید اجازه داد سرمایه های کشور را یکی یکی از گردونه خارج کنند.
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      3 0
      مرده شور ببرد این سرمایه را که هنرش اهانت به شهدا و توان ملی کشوری مثل ایران است که نان آن را می لمباند -
  • مهدی IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    1 0
    گذشته ظریف هم دیگه نمیتونه وضعیت فعلیش رو کمرنگ کنه یا بپوشونه هرچند گذشته درخشانی هم نداره
  • رسول عباس زاده IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    1 0
    ظریفی که در آمریکا خواهان اش بیشتر بود کجاست
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    1 0
    دیدار ما سر پل صراط در قیامت، میبینمت اونجا جواب قهقهه هات وقهوه خوردنهات وگز کردن خیابانها با قاتلین شهدامون،رو چطوری میدی................
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    1 0
    دیدار ما سر پل صراط در قیامت، میبینمت اونجا جواب قهقهه هات وقهوه خوردنهات وگز کردن خیابانها با قاتلین شهدامون،رو چطوری میدی................
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    1 0
    این نوع تعابیر و حرف‌هایی که امروز آقای ظریف درباره شهید فخری‌زاده می‌زند، در رویکرد و حرف‌های دولت و در هنگام شهادت او نیز وجود داشت؛ باید دید چرا یک جریانی وجود دارد که می‌خواهد شهید فخری‌زاده کمرنگ شود. :آقای ظریف از واژه «بی مبالاتی» استفاده کرده است؛ بی مبالاتی برای چه کسی؟ فردی که ۲۰ سال در لیست ترور موساد بود و تمام آسایش و آرامش خود و اطرافیانش را برای هدفش فدا کرد. :حتی با آسیب‌هایی که جریان توافق و مذاکره به کشور وارد ساخت مخالفت کرد و در مقابلش ایستاد.
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    2 0
    درخواست مؤکد ما اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    وای بر کشوری که ظریف سال ها وزیر اش بوده این کشور در کره مریخ است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس