اذعان کارشناسان آمریکایی به شکست‌ بایدن در سفر به عربستان‌

در حالی که دولت آمریکا توقع خروجی بهتری از سفر بایدن به خاورمیانه داشت، اما رفتار مقامات آمریکایی و گفته‌های کارشناسان این کشور، از داستان دیگری حکایت دارد.

به گزارش مشرق به نقل از یو اس ای تودی، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به خاورمیانه آمد و در این مسیر تلاش کرد تا از محل بهبود روابط با خاندان سعودی چاره‌ای برای حل بحران اصلی حال حاضر کشورش که همان بالا رفتن قیمت بنزین است، پیدا کند.

افزایش قیمت بنزین باعث شده تا نرخ تورم در آمریکا به بالاترین میزان ۴۰ سال گذشته برسد.

بایدن روز جمعه و در خلال سفر به سرزمین‌های اشغالی و عربستان گفت: من هر کاری را که بتوانم انجام می‌دهم تا عرضه نفت و بنزین در آمریکا را افزایش دهم و انتظار چنین اتفاقی را دارم.

اما کارشناسان می‌گویند حتی اگر سعودی‌ها ظرفیت عرضه بیشتر بنزین را داشته باشند احتمالا تمایلی برای صادرات نفت بیشتر از خود نشان نخواهند داد.

بایدن در بدو ورود به عربستان با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه، و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، دیدار کرد و گفت گفت‌وگوهای مثبتی در رابطه با عرضه کافی نفت و پایداری عرضه نفت به بازار جهانی با آن‌ها داشته است.

ناکامی بایدن در رسیدن به نتایج این سفر تا حدودی در صحبت‌های جیک سالویان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نمود پیدا کرد.

وی در سخنانی که نشان می‌داد توقعات آمریکا از این سفر بسیار پایین آمده و قرار نیست به این زودی‌ها شاهد افزایش صادرات نفت صعودی‌ها باشیم، گفت: من فکر نمی‌کنم که بیانیه‌ای در این زمینه در این سفر از سوی عربستان صادر شود.

وی افزود: هر پیشرفتی در روند افزایش عرضه نفت به بازار جهانی، طی هفته‌های آینده و از نشست گروه اوپک پلاس بیرون خواهد آمد.

بایدن به خاطر بالا رفتن نرخ تورم در آمریکا به شدت تحت فشار است و اصلی‌ترین دلیل رشد تورم به خاطر بالا رفتن قیمت بنزین، مواد غذایی و اجاره‌بها بوده است.

* کارشناسان چه می‌گویند؟

برخی کارشناسان در واکنش به موضوع تمایل یا ظرفیت عربستان برای عرضه بیشتر نفت به بازار جهانی صحبت‌های قابل توجهی داشته‌اند.

پائول پیلار، استاد ارشد غیرمستقر مرکز مطالعات امنیت دانشگاه جورج تاون، در این باره می‌گوید: سعودی‌ها بازی خوبی را در زمینه رساندن تولید خود به رقم ۱۲ میلیون بشکه در روز پیش می‌برند، آنها هم‌اکنون حدود ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز تولید دارند و دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد آنها ظرفیت تولید بیشتر از ۱۲ میلیون بشکه برای مدت زمان طولانی ندارند.

بن کاهیل، کارشناس مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل، نیز بر این باور است که عربستان سعودی می‌خواهد به جای آنکه به شکل خودمحور پیش برود، همچنان در قالب گروه اوپک به مدیریت بازار جهانی نفت بپردازد.

وی تاکید کرد: در حالی که عربستان به شکل حقیقی بزرگ‌ترین تولیدکننده گروه اوپک پلاس نیز به شمار می‌رود، عمل کردن همگام با دیگر کشورها به عربستان کمک کرده تا طی سال‌های گذشته نوسانات بازار نفت را مدیریت کند.

کاهیل می‌گوید: آنها نمی‌خواهند در این باره خودمحور عمل کنند، حفظ هماهنگی با دیگر کشورهای عضو اوپک پلاس واقعا یکی از اولویت‌های اصلی آنهاست.

گروه اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفتی در قالب گروه اوپک پلاس ماه ژوئن اعلام کردند که در ماه جولای و آگوست ۲۰۰ هزار بشکه در روز به تولید نفت خود خواهند افزود.

مارتین ایندایک، سفیر سابق آمریکا در سرزمین‌های اشغالی، نیز طی مصاحبه‌ای با یک رسانه صهیونیست گفت: سعودی‌ها تمایلی برای اعلام بیانیه شفاف درباره بالا بردن صادرات نفت خود ندارند.

وی تأکید کرد: در حالی که عربستان تنها کشور صادرکننده نفت است که ظرفیت عرضه نفت بیشتری دارد، اما در عین حال با روس‌ها توافق دارند تا در صادرات نفت خود محدودیت اعمال کنند.

کارن یانگ، کارشناس موسسه خاورمیانه نیز بر این باور است، حتی اگر عربستان موافقت کند که صادرات نفت را افزایش دهد بعید است این مسئله بتواند به سرعت قیمت بنزین برای رانندگان آمریکایی را کاهش دهد.

وی می‌گوید: نفت وارد شده به بازار باید پالایش شود و اوضاع کنونی بیش از آنکه یک مسئله خارجی باشد، نتیجه یک موضوع اقتصادی داخلی است، ما ظرفیت کافی برای پالایش بنزین نداریم و نمی‌توانیم تقاضا را پاسخ دهیم.

مایک سامرز، دبیر موسسه امریکن پترولیوم، که نماینده صنعت نفت و گاز آمریکاست، نیز می‌گوید: اگر دولت آمریکا برای افزایش تولید نفت جدی است، آنها باید به جای رفتن به سمت دولت‌های خارجی با تولیدکنندگان داخلی گفت‌وگو کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • mojtaba SE ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    0 0
    امریکائی ها که 20 سال است میگن ما نفت شل داریم و نیازی به نفت کسی نداریم؟؟؟پاشنه آشیل امریکا خلیج فارس است ,برای همین هم خفه خون گرفتن در مقابل رزمایش نظامی ایران و روسیه و چین. در دریای کارائیب...پاینده رهبر عزیزم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس