کد خبر 1399950
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
قمه

حکم قصاص جوان ۱۹ ساله معتادی که در جریان یک حادثه وحشتناک، انگشتان دست زنی را با قمه قطع کرده بود، به تایید قضات دیوان عالی کشور رسید و این مجرم مخوف به تحمل دو سال زندان و پرداخت دیه محکوم شده است.

به گزارش مشرق، ظهر هجدهم آبان سال ۹۹، «فردین» جوان معتادی که گاهی یکی از بستگانش را مجبور به پرداخت پول می‌کرد، بار دیگر به سراغ زنی از اقوامش رفت که آن روز در منزل روستایی تنها بود.

«فردین» که شاید تحت تاثیر «خماری» ناشی از استعمال مواد مخدر قرار داشت ناگهان قمه ترسناکی را به دست گرفت و به سوی زن جوان حمله ور شد.

او که به قول معروف «خون جلوی چشمانش را گرفته بود!» بی رحمانه ضربات وحشتناک قمه را روانه پیکر زن جوان کرد و همانند تبری که بر تنه درخت فرود می‌آمد، تیغ برنده قمه را از هر سو بر نقاط مختلف پیکر زن بی دفاع می‌کوبید. او در میان وحشت و خون دستش را بالا برد تا از ضربات بیشتر قمه جلوگیری کند، ولی مهاجم افیونی انگشتان دست او را قطع کرد به طوری که حتی انگشت کوچک او در مقابل چشمان وحشت زده‌اش روی زمین افتاد.

با وجود این مهاجم خطرناک دست بردار نبود و همچنان ضربات هولناک قمه را بر سر و بدن وی فرود می‌آورد. جیغ و فریادهای دلخراش زن جوان فضای سرد روز پاییزی را می‌شکافت، اما کسی از اهالی روستا صدایش را نمی‌شنید. انگشتان هر دو دست زن جوان آویزان و قسمتی از استخوان کف دست نیز قطع شده بود که بر اثر خون ریزی شدید روی زمین افتاد و...

طولی نکشید که همسایگان و اهالی روستا در جریان این حادثه تلخ قرار گرفتند و بدین ترتیب زن جوان به مرکز درمانی انتقال یافت و تحت مداوا قرار گرفت. پزشکان اگرچه تعدادی از انگشتان قطع شده این زن را پیوند زدند، اما برخی ازاندام وی دچار معلولیت‌های حرکتی شد و مشکلات حادی را برای این زن به وجود آورد.

از سوی دیگر همسر مصدوم که غم سنگینی را تحمل می‌کرد به دستگاه قضایی پناه برد تا قانون در این باره قضاوت کند.

پس از بررسی‌های مقدماتی در پاسگاه انتظامی آبروان و دستگیری جوان افیونی، وی به دادسرای عمومی و انقلاب مشهد معرفی شد و تحقیقات قضایی با اقاریر متهم ادامه یافت.

با صدور کیفرخواست و تکمیل تحقیقات در شعبه بازپرسی، پرونده این حادثه وحشتناک با توجه به اهمیت و حساسیت آن به شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی ارسال شد و زیر نظر قضات با تجربه دادگاه ویژه پرونده‌های جنایی مورد بررسی‌های دقیق قضایی قرار گرفت در جلسات دادگاه که با حضور وکلای مدافع برگزار شد متهم تلاش کرد تا خود را به خاطر مصرف مواد مخدر فردی مسلوب الاراده معرفی کند این درحالی بود که ادعای «جنون» نیز بخشی از دفاعیات متهم را به خود اختصاص می‌داد.

در همین حال و با صدور دستوری از سوی قاضی «محمد شجاع پور فدکی» متهم مذکور برای انجام معاینات دقیق به پزشکی قانونی معرفی شد، اما کارشناسان و پزشکان متخصص پس از بررسی‌های علمی، او را مسئول اعمال خود دانستند.

در نهایت قضات شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی با استنادات ریزبینانه قضایی عمل مجرمانه متهم را به اثبات رساندند چرا که طبق دلایل مستند قضات دادگاه، آن چه موجب سلب مسئولیت کیفری افراد می‌شود نداشتن اراده کامل یا به عبارت دیگر (جنون در هر درجه ای) است نه اختلالاتی که بر اثر استعمال مواد مخدر بر فرد عارض شود.

این درحالی است که متهم نیز در مراحل دادرسی اعتراف کرده که هنگام ارتکاب جرم تحت تاثیر هیچ مواد افیونی یا الکلی نبوده است به همین دلیل و با توجه به شواهد و دلایل محکم قانونی قضات دادگاه پس از مشورت با یکدیگر، جرم این جوان ۱۹ ساله را محرز دانستند و او را درحالی به قصاص انگشت کوچک دست تا بند انتهایی محکوم کردند که طبق قانون و به دلیل این که قصاص قسمتی از استخوان کف دست به صورت تساوی دچار مشکل بود شاکی به دریافت دیه در این بخش رضایت داد.

در همین حال براساس رای صادر شده از سوی قضات شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی «فردین» به جرم شکستن بخشی از جمجمه زن جوان، جراحات عمیق سروصورت، شکستگی استخوان «زنداعلی» راست که به طور معیوب التیام یافته است و همچنین قطع حدود یک پنجم استخوان کف دست راست، محدودیت حرکتی انگشتان اول تا پنجم دست راست و محدودیت حرکتی چهار انگشت دست چپ و...

به پرداخت دیه محکوم شد. از سوی دیگر نیز قضات (موحدی راد و شجاع پورفدکی) متهم مذکور را به دلیل به کارگیری قمه و با رعایت بند الف ماده یک و بند ب ماده ۱۸ قانون کاهش مجازات‌های حبس به تحمل دو سال زندان و با استناد به مواد قانونی به خاطر ورود به عنف به منزل به تحمل یک سال و نیم حبس محکوم کردند که با توجه به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد (حبس دو سال) قابلیت اجرا خواهد داشت.

با اعتراض متهم و وکیل مدافع وی به رای صادر شده از سوی دادگاه، این پرونده در شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور نیز مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت قضات با تجربه دیوان عالی بر رای دادگاه کیفری مهر تایید زدند و بدین ترتیب با ابلاغ رای از سوی تقی پور (رئیس دفتر شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی) به طرفین پرونده، به زودی مقدمات اجرای حکم در معاونت اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب مشهد فراهم می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    43 0
    یک شرور با ورود به عنف به منزل با قمه یک زن بی پناه رو قصابی و معلول کرده بعد فقط 2 سال حبس ؟!!!
    • محمد IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      3 0
      واقعا انتظار داری حکم عدالت اسلامی رو اجرا کنن؟
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      6 0
      قبول کنید که جزای جرائم ما بازدارنده نیستند! همین که طرف مست کرده یا تحت مصرف افیون بوده جرمش 10 سال زندان است حال درآن حال به خانه دیگری تجاوز کرده و انگشت زن دیگری را قطع کند باید به 20 سال یا بیشتر زندان محکوم شود تا دیگر کسی از این غلط ها نکند افسوس
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      6 0
      ینی ممکنه من که یک شهروندم یه نفررباقمه بهم هزارتا ضربه بزنه منم سعی کنم با دستم جلو تیزی رو بگیرم بعد مهاجمو دوسال شاید زندانی کردن .اگه اینطوریه خودم میخام عدالتو اجرا کنم
    • میثم IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      2 0
      توقع داشتی چیکارش کنند؟ طبق قانون اسلام این کثافت مفسد فی الارض هست، چون دست به سلاح گرم یا سرد برده و فردی را تا سرحد مرگ زده
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      0 0
      قصاص براي مجازات عامل هست و پرداخت خسارت براي حادثه ديده، متاسفانه دو مورد باهم ديده مي شودند و دستگاه قضايي يا قصاص يا ديه را عنوان مي كند، عليرغم اينكه اجراي همزمان قصاص و پرداخت خسارت مشكل شرعي نيز ندارد
    • محمد IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      0 0
      هیچ وقت عدالت در کشور ما اجرا نشده و نمیشه. چند روز بعد هم آزاده
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    10 1
    خدا لعنتش کنه باید به سزای عمالش برسه
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    2 0
    قانون کاهش مجازات‌های حبس.....
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    3 0
    ورود به عنف، ضرب و جرح با سلاح سرد و قطع عضو و ایجاد معلولیت: پرداخت دیه و 2 سال حبس...!
  • htn IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    4 0
    فقط دو سال بسیار کم است، این آدم وحشی حداقل ۵ سال باید زندان می رفت
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    5 0
    اگه این مفسد فی الارض نیست پس کی مفسده!؟
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    4 0
    همش 2 سال !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! کم کم باید 10 سال میرفت حبس اینکارش کم از قتل نداشت !!! فقط طرف شانس آورده و زنده مانده ولی ناقص شده !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • محمد IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    2 0
    با توجه به نوع وحشی گری صورت گرفته ،قطع انگشتان و شکستگی استخوان وجمجمه و...فقط دوسال.من فقط یک سوال دارم اگه قربانی، فرزند یا یکی از مسئولین دسته چندم نظام و در ساعت غیر اداری این اتفاق افتاده بود ،خدایی همین حکم رو میدادین،فقط با شرافت جواب بدین.
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    15 0
    2 سال دیگه میاد بیرون یکی میکشه دیگه بعد یه بدبختی برا 10 میلیون 5 سال میره زندان !! این چه قانون ما داریم
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    0 0
    فقط دو سال؟این وحشیان بعد یکی دوسال آزاد میکنمن دوباره بلای جان شخص دیگری میشن.کسی که قمه کشید فقط باید از رو زمین محو بشه.
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    8 0
    کلا دو سال ؟!!! زیر ده سال کنه برا این شیطان .
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    2 0
    مسخره ترین قوانین جزایی را در قبال اعمال خشن را داریم
  • ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    3 0
    حکم قصاص جوان ۱۹ ساله معتادی که در جریان یک حادثه وحشتناک، انگشتان دست زنی را با قمه قطع کرده بود، به تایید قضات دیوان عالی کشور رسید و این مجرم مخوف به تحمل دو سال زندان و پرداخت دیه محکوم شده است.
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    1 0
    فقط 2 سال زندان برای این بی شرف؟؟؟؟؟
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    3 0
    قصاص
  • FR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    14 0
    فقط دوسال زندان؟ قاضی خجالت نکشیده؟
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    10 0
    و چهار سال بعد یک نفر دیگه رو به خاک سیاه میشونه
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    5 3
    مشرق لطف کن کنار این همه خبر جنایت که از مشهد میذاری چند تا خبر هم از زیبایی ها و قشنگی های مشهد و مشهدی ها هم بذار. ملت از مشهد و امام رضا ع فراری نشن.
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    7 1
    یعنی این زن کسی رو نداشته که این حروم لقمه این بلا ها رو سرش آورده!!؟
  • CA ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    0 0
    جرم : شکستن بخشی از جمجمه زن جوان، جراحات عمیق سروصورت، شکستگی استخوان «زنداعلی» راست که به طور معیوب التیام یافته است و همچنین قطع حدود یک پنجم استخوان کف دست راست، محدودیت حرکتی انگشتان اول تا پنجم دست راست و محدودیت حرکتی چهار انگشت دست چپ و...زن جوان. به حکم قضات دیوان عالی کشور این مجرم مخوف به تحمل دو سال زندان قطع انگشت کوچک دست و پرداخت دیه محکوم شده است!!!
  • DE ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    0 0
    اف بر شما بخاطر این رای حداقلی. تمام زورتون برای مجازات این شرورها همینه؟
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    2 0
    این چه حکمی است که قاضی پرونده صادر کرده ، بیچاره زن جوان درمنزل خود ش مورد سوءقصد واقع شده وبدون هیچ دفاعی مادام العمر دچار نقص عضو گردیده حالا چندرغازدیه ودوسال زندان متهم می تواند عضوسالم این بدبخت را به وی بازگرداند ؟ مجازات اینگونه معتادان متجاهر وخشن فقط اعدام است ...
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    1 1
    چرا حرف از اسلام میزنید و عمل نمی کنید ؟ روز و ساعتی نیست که معتادها دزدی نکنند. جنایتی نکنند. انوقت اعتیاد را بیماری می دانید ؟ یکی از بیماری ها قانقاریا است و باید عضو را قطع کرد. معتاد بیماری قانقاریا دارد. امروز دست این خانم را قطع میکنند فردا که از زندان بیرون بیاید شخص دیگری را خواهد کشت.
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    0 0
    خجالت بکشید با این حکم دادنتون
  • US ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    0 0
    این اگه همون دو سال رو بکشه ،یه مدت کم دیگه با یه بهانه ای ازادش میکنن
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    0 0
    مشهد چه خبره؟!!!
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    0 0
    طرف رو سلاخی کرده فقط دو سال حبس؟
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    1 0
    اگر این شرور بعد از 2 سال دو باره مرتکب جرمی بشه این قاضی هم در جرم قطعا شریک خواهد بود !
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    1 0
    باید زنده زنده آتیشش میزدن
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    0 0
    این هم از افراد روستایی ک مثلا جرم اونجا کمتر ،،،حالا روزانه چقدرجنایت، سرقت ، قمه کشی ،،، خیلی از مردها بعضی جاها جرات بیرون رفتن ندارن،،،، حتی منکرین اینگونه حوادث، یا خودشون فریب میدن ، یا مطالعه ندارن، یا فکر و توهم دارن و چون تا حالا برای اونها اتفاقی نیوفتاده،پس برای هیچ کس هم نیوفتاده، یا ذهنشان توی تبلیغات ک میشه بتن ریزی شده،، واقعا بعضی ملت ها باید دستگاهها ی قضایی سرسخت، مثل اعدام، تبعید با کار شاغه، هر روز عذاب دادن به اونها، و ترساندن با نشان دادن در تلویزیون،،، ک جرات نکنن،،، ما ک دم از فرهنگ، مهمانوازی،،،،میزنیم نباید این باشه،،،، حالا عده ای کوتاه فکر میگن همه جای دنیا اینطوره،، برای مسائل منفی همه جای دنیا، نکات مثبت یا میگن فقط ماهستیم، یا از ما یاد گرفتن، یا هیچکی مثل مانمیشه،،،
  • علی IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    2 0
    عید فطر سال بعد ازاده.ان شا الله.دیشم خیرین میدن بلاخره بچه باباشه
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    1 0
    کمتر از اعدام، هر حکمی برای این اقدام، ناکار آمد و غیر بازدارندگی دارد.
  • رضا IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    1 0
    این حکم کجاش عادلانه است؟؟؟؟؟ دم از عدالت علی نزنید فقط دوساااااااال
  • حمید IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    1 0
    اینهمه فسفر خرج شد تا میزان محکومیت فرد ضارب تعیین شود. این جور ادمها بدلیل ایجاد ناامنی در کشور باید اعدام شوند نه اینکه قاضی صبح تا شب بنشیند درصد جراحت و میزان اسیب را تعیین کند و ضارب سال بعد هم با استفاده ار رافت اسلامی عفو بخورد دوراره کار نو
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    معتاد پولش کجا بود دیه بده..حالا صب کنن اگه نداد....انگشتشو قطع کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس