کد خبر 1401224
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۰
تخم بلدرچین

تخم بلدرچین سرشار از کلسترول، سدیم، پروتئین، ویتامین D، کلسیم، آهن و پتاسیم است که برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید خواهد بود.

به گزارش مشرق، تخم بلدرچین کوچک و غنی از مواد مغذی است. بلدرچین پرندگان با جثه متوسط هستند که در آسیا و اروپا یافت می‌شوند و با نام علمی Coturnix japonica شناخته می‌شوند. تخم بلدرچین از بسیاری جهات برای سلامت انسان مفید است. آن‌ها بیشتر در طب چینی برای درمان بسیاری از مسائل بهداشتی و سلامتی استفاده می‌شوند. این تخم مرغ‌ها به عنوان غذای پایدار در کشورهای توسعه نیافته شناسایی شدند. فواید تخم بلدرچین با محتوای بالای مواد مغذی آن‌ها برای سلامتی شناخته شده است. بدنسازان از این تخم مرغ‌ها به عنوان مکمل‌های غذایی استفاده می‌کنند.

تخم بلدرچین سرشار از کالری، چربی کل چربی اشباع شده، کلسترول، سدیم، پروتئین، ویتامین D، کلسیم، آهن و پتاسیم است. آن‌ها همچنین سرشار از آنتی اکسیدان ها، سلنیوم، لسیتین، ید و کولین هستند.

تخم بلدرچین برای بهبود ایمنی، تقویت سلامت استخوان، مدیریت دیابت، تقویت پوست سالم و جلوگیری از ریزش مو شناخته شده است. همچنین ادعا می‌شود که آن‌ها به کنترل افسردگی و بهبود سلامت جنسی و بینایی کمک می‌کنند.
تخم بلدرچین غنی از مواد مغذی است

تخم بلدرچین سه تا چهار برابر بیشتر از تخم مرغ مغذی است. تخم بلدرچین حاوی ۱۳ درصد پروتئین می‌باشد در حالی که تخم مرغ فقط ۱۱ درصد پروتئین دارد. آن‌ها همچنین ۳ برابر ویتامین B۱ بیشتری دارند و ویتامین B۲ و ویتامین A را دو برابر تخم مرغ معمولی دارند. بر اساس پایگاه داده ملی مواد مغذی USDA، تخم بلدرچین سرشار از ویتامین E، اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب، آهن و روی است. در موارد خاص، تخم مرغ می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک با علائمی مانند تهوع، استفراغ، معده درد و بثورات پوستی شود. از طرف دیگر تخم بلدرچین ضد حساسیت بوده و مصرف آن بی خطر است.
درمان اختلالات تنفسی

روش‌های پزشکی باستانی شامل استفاده از تخم بلدرچین برای درمان آسم و برونشیت بود. یک مطالعه منتشر شده در Food Science & Nutrition بیان نمود که یک مکمل غذایی حاوی تخم بلدرچین در کاهش علائم رینیت آلرژیک موثر است.
کمک به درمان آلرژی

گفته می‌شود تخم بلدرچین به درمان آلرژی کمک می‌کند، زیرا دارای اووموکوئید، یک مهارکننده آنزیم (تریپسین) است. مطالعه‌ای که در چین روی موش‌ها انجام شد نشان داد که تخم بلدرچین می‌تواند به تسکین علائم آلرژی غذایی کمک کند. از طرفی آن‌ها فعالیت فاکتورهای رونویسی را که مسیرهای درگیر در التهاب مری را تنظیم می‌کنند، مهار کردند. با این حال، برای اثبات این مزیت، تحقیقات روی انسان نیاز است.
 کمک به کنترل دیابت

تخم بلدرچین در کنترل دیابت نقش دارد. مطالعه‌ای که بر روی موش‌های دیابتی انجام شد بیان نمود که تخم بلدرچین سطح گلوکز و کراتینین خون را کاهش می‌دهد. بر علاوه اثرات مثبتی بر عملکرد کلیه نشان داد. خوردن منظم این تخم مرغ‌ها همچنین قادر است خطر ابتلا به دیابت و اختلالات کلیوی را کاهش دهد. تخم بلدرچین دارای شاخص گلیسمی پایینی می‌باشد. بنابراین، قند را به آرامی در خون شما آزاد می‌کند، که به تنظیم سطح گلوکز خون کمک می‌کند.
کاهش خطر کم خونی

آهن جزء ساختاری مهم گلبول‌های قرمز ما است که اکسیژن را به تمام سلول‌های بدن حمل می‌کند. تخم بلدرچین منبع غنی آهن است. کمبود آهن می‌تواند باعث کم خونی شود. بنابراین، گنجاندن تخم بلدرچین در رژیم غذایی می‌تواند سیستم گردش خون شما را بهبود بخشد. تخم بلدرچین ۵ برابر بیشتر از تخم مرغ پتاسیم دارد. پتاسیم یک ماده معدنی ضروری است که در چندین عملکرد مهم بدن نقش دارد. از طرفی یک گشادکننده عروق طبیعی است، بنابراین می‌تواند رگ‌های خونی شما را باز و شل کند. علاوه بر این به کنترل فشار خون کمک می‌کند و فشار خون را تنظیم می‌نماید.
کمک به سم زدایی

تخم بلدرچین حاوی آنتی اکسیدان‌هایی مانند بتاکاروتن و ویتامین‌های A، C و E است. آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مضر (سموم) مبارزه می‌کنند و در حذف آن‌ها از بدن شما اثربخشی فوق العاده‌ای دارد. محتوای آب در تخم بلدرچین نیز زیاد است. این به دفع سموم از سیستم کمک می‌کند. مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد نشان داد که تخم بلدرچین می‌تواند از سلول‌های کبد در برابر آسیب‌های ناشی از مواد شیمیایی در موش‌ها محافظت کند. ترکیبات موجود در تخم بلدرچین باعث تثبیت آنزیم‌هایی مانند آلانین آمینوترانسفراز و آلکالین فسفاتاز در کبد می‌شود. این واکنش محافظ کبدی تخم بلدرچین باید در انسان مورد مطالعه قرار گیرد تا بفهمیم چگونه در جلوگیری از تخریب سلول‌های کبدی نیز کمک می‌کند.
 تسکین درد معده

تخم بلدرچین برای قرن‌ها به عنوان یک درمان خانگی برای درمان ورم معده مورد استفاده قرار گرفته است. آن‌ها حاوی آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای آمینه هستند. گفته می‌شود که این ترکیبات سلول‌های مخاطی پوشش معده را بازسازی می‌کنند. طبق تحقیقات مصرف منظم تخم بلدرچین می‌تواند به درمان اختلالات شکمی مانند درد معده و زخم معده کمک کند. با این حال، هیچ تحقیقی برای قطعی در این مورد وجود ندارد.
بهبود بینایی

تخم بلدرچین سرشار از ویتامین A است. ویتامین A توانایی حفاظت از چشمان شما در برابر انحطاط را دارد؛ و خطر ابتلا به آب مروارید و گلوکوم را نیز به حداقل می‌رساند.
بهبود ایمنی و افزایش متابولیسم

تخم بلدرچین سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین B است. این مواد مغذی ممکن است متابولیسم را بهبود بخشد. زیرا در فرآیندهای سلولی مختلف، مانند رشد سلولی و تنظیم سلولی نقش دارند. لوسین، اسید آمینه‌ای که برای حفظ سیستم ایمنی قوی ضروری است، در تخم بلدرچین نیز یافت می‌شود.
کاهش کلسترول و خطر بیماری‌های قلبی

تخم بلدرچین حاوی حدود ۶۰ درصد چربی‌های ضروری است، یعنی لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول خوب. این چربی سالم سطح کلسترول بد یا LDL را در بدن شما کاهش می‌دهد. لیپوپروتئین کم چگالی اضافی (LDL) می‌تواند شریان‌ها را مسدود کرده و باعث تصلب شرایین شود. پس، مصرف تخم بلدرچین ممکن است به پیشگیری از بیماری‌های مختلف قلبی کمک کند. با این حال، شواهد علمی کافی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد.
پیشگیری از سرطان

غلظت بالای آنتی اکسیدان‌ها در تخم بلدرچین به دفع سموم از بدن شما کمک می‌کند. وجود آنتی اکسیدان‌ها در غلظت‌های بالا می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند. وقتی رادیکال‌های آزاد کنترل نمی‌شوند، خطر جهش در DNA و سرطان را افزایش می‌دهند. زرده تخم بلدرچین حاوی لسیتین است. لسیتین در ترمیم سلولی و مبارزه با آسیب سلولی نقش دارد. این تخم مرغ همچنین حاوی ovomucoid است، یک عامل ضد سرطانی است که از رشد تومورها جلوگیری می‌کند.
بهبود سلامت پوست

همان طور که قبلا ذکر کردیم، تخم بلدرچین حاوی آنتی اکسیدان است. این آنتی اکسیدان‌ها ممکن است به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های خورشید و مبارزه با علائم پیری کمک کنند. تخم بلدرچین حاوی لیزین، یک اسید آمینه است. لیزین با تولید کلاژن اشتراک دارد. کلاژن برای سلامت پوست ضروری است، زیرا مسئول خاصیت ارتجاعی آن است. بنابراین، تخم بلدرچین به احتمال زیاد به کنترل آکنه و بهبود چهره کمک می‌کند. شواهد حکایتی همچنین نشان می‌دهد که آفتاب سوختگی را می‌توان با استفاده موضعی از تخم بلدرچین خام درمان کرد.
بهبود کیفیت مو

تخم بلدرچین حاوی روی، آهن، سلنیوم، اسیدهای آمینه و ویتامین‌های A، B، C و E است که برای سلامت مو و پوست سر و جلوگیری از ریزش مو مفید می‌باشد. این‌ها همچنین حاوی آنتی اکسیدان هستند. ممکن است به جذب رادیکال‌های آزاد سمی و کاهش ریزش مو و سفیدی زودرس آن کمک کنند. به غیر از گنجاندن تخم بلدرچین در رژیم غذایی خود، می‌توانید آن را به موهای خود بمالید تا به موهای شما حالت بدهد.
مفید برای دوران بارداری

تخم بلدرچین برای زنان باردار موثر است، زیرا مقادیر زیادی کولین و ویتامین B۱۲ دارد. کولین برای رشد مغز جنین اهمیت دارد. این تخم مرغ‌ها همچنین سرشار از پروتئین‌ها و مواد مغذی ضروری مانند روی، سلنیوم و آهن هستند. تخم بلدرچین به طور سنتی توسط زنان در دوران بارداری و پس از آن مصرف می‌شود. زیرا اعتقاد بر این است که برای شیردهی مفید می‌باشد.

تحقیقات در مورد تاثیر تخم بلدرچین بر روی موش‌های شیرده بیان نمود که علیرغم محتوای کلسترول بالای آن‌ها، بر پروفایل لیپیدی یا وزن بدن موش‌ها تأثیری نداشت. تحقیقات بیشتری برای انسان در این زمینه مورد نیاز است. در مقایسه با تخم مرغ، که می‌تواند حامل عفونت‌هایی مانند سالمونلا باشد، تخم بلدرچین جایگزین مطمئن تری است. با این حال، باید از مصرف تخم بلدرچین خام در دوران بارداری اجتناب نمایید.
کمک درمان اختلالات جنسی

تخم بلدرچین در طب سنتی چینی برای درمان اختلالات جنسی و بهبود قدرت مردانگی استفاده می‌شد. گفته می‌شود که مواد مغذی موجود در تخم بلدرچین برای غده پروستات مفید است، اگرچه تحقیقات در این زمینه کمیاب است. مطالعه‌ای که روی موش‌های دیابتی انجام شد نشان داد که زرده تخم بلدرچین می‌تواند به ترمیم آسیب‌های بیضه کمک کند.
درمان اختلالات کلیه و جلوگیری از سنگ مثانه

تخم بلدرچین سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که فلزات سنگین سمی و رادیکال‌های آزاد را از بدن به کلی حذف می‌کند. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند از تشکیل سنگ در کلیه‌ها و مثانه جلوگیری کنند.
تقویت استخوان ها، دندان‌ها و ناخن‌ها

گفته می‌شود که مصرف منظم تخم بلدرچین باعث تقویت استخوان‌های شما می‌شود. آن‌ها حاوی مواد مغذی ضروری برای رشد استخوان هستند، مانند ویتامین D و لیزین. ویتامین D میزان سایر مواد معدنی دخیل در سلامت استخوان مانند فسفر و کلسیم را نیز تنظیم می‌کند. بنابراین، گنجاندن تخم بلدرچین در رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهد.

همچنین ادعا می‌شود که این مواد مغذی باعث تقویت دندان‌ها و ناخن‌ها می‌شوند. از آن جایی که تخم بلدرچین منبع غنی پروتئین است، می‌تواند به جلوگیری از شکنندگی ناخن‌های شما کمک کند. مصرف پوسته تخم بلدرچین غنی از کلسیم نیز به جلوگیری از کمبود کلسیم کمک می‌کند. با این حال، تحقیقات کافی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.
 کمک کاهش افسردگی

تخم بلدرچین حاوی مواد مغذی مانند کولین و ویتامین D است که برای سلامت مغز ضروری است. کولین برای سنتز انتقال دهنده‌های عصبی مهم است. ویتامین D ممکن است در کاهش علائم افسردگی موثر باشد، اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است. شواهد حکایتی همچنین نشان می‌دهد که تخم بلدرچین می‌تواند اثرات افسردگی پس از یائسگی را کاهش دهد.

عوارض جانبی تخم بلدرچین

مصرف تخم بلدرچین در حد اعتدال بی خطر است. اگر علائمی مانند نفخ، یا درد معده را تجربه کردید، با پزشک متخصص مشورت کنید. اگرچه تخم بلدرچین برای زنان باردار بی خطر تلقی می‌گردد، اما قبل از گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید.

هیپوگلیسمی و فشار خون پایین

افرادی که دچار افت قند خون یا افت فشار خون هستند باید از خوردن بیش از حد تخم بلدرچین خودداری کنند. زیرا می‌تواند سطح قند خون و فشار خون شما را کاهش دهد.

افراد مبتلا به آلرژی

افرادی که به تخم بلدرچین حساس هستند باید از خوردن آن پرهیز کنند. زیرا گزارش شده است که باعث واکنش افیلاکتیک می‌شوند. تخم بلدرچین کوچکتر و مغذی‌تر از تخم مرغ است. آن‌ها سرشار از پروتئین، مواد معدنی، ویتامین‌ها و ترکیبات زیست فعال هستند. فواید تخم بلدرچین بسیار زیاد می‌باشد. آن‌ها به کنترل دیابت، بهبود گردش خون و تسکین درد معده کمک می‌کنند.

تخم بلدرچین همچنین با تقویت بینایی، ایمنی و متابولیسم مرتبط است. ماهیت کم حساسیت تخم بلدرچین آن‌ها را به یک جایگزین ایده آل برای افراد مبتلا به آلرژی تبدیل می‌کند. کودکان، زنان باردار و سالمندان برای تغذیه بهینه باید از تخم بلدرچین استفاده کنند. با این وجود، مصرف بیش از حد این تخم مرغ‌ها ممکن است سطح قند خون و فشار خون شما را به میزان زیادی کاهش دهد. در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس