تغذیه مناسب ذخایر آبی کشور از سیلاب‌های اخیر

سخنگوی صنعت آب گفت: ذخیره‌سازی خوبی تاکنون در استان‌های جنوب شرق کشور اتفاق افتاده و با تداوم بارش‌ها در استان‌های دیگر از جمله تهران و خوزستان هم برنامه‌ریزی لازم برای ذخیره‌سازی منابع آبی وجود دارد.

به گزارش مشرق از شرکت مدیریت منابع آب ایران، "فیروز قاسم زاده " از رصد بدون وقفه وضعیت سامانه بارشی مونسون هند در کشور خبر داد و خاطرنشان ساخت: وضعیت این سامانه بارشی بصورت مداوم رصد می شود تا اگر تاسیسات یا زیر ساختی از آب و برق در سطح کشور تحت تاثیر قرار گیرد، توصیه های لازم به استان ها صادر شود.

وی  گفت: سامانه های بارشی مربوط به سامانه مونسونی هند یا بارش های موسمی ازنیمه دوم تیرماه به بعد در کشور فعال بوده که این سامانه ها از جنوب شرق کشور شروع شده و در گذر زمان توسعه یافته و با نفوذ در عمق کشور از فلات مرکزی تا دامنه های البرز و زاگرس کشیده شده است.

سخنگوی صنعت آب با تشریح اعلام هشدارهای هواشناسی در مورد این سامانه بارشی و توصیف کیفیت آن، گفت :با توجه به حساسیت موضوع ،جلسات در سطح وزارت نیرو با حضور وزیر نیرو برگزار و توصیه های لازم به بخش آب و برق کشور صادر شد.

قاسم زاده افزود: در بخش آب برای بهره برداری و حفاظت از تاسیسات آبی، آمادگی لازم فراهم و پیش بینی های لازم برای پیشگیری از وقوع حوادث و اتفاقات در تاسیسات صورت پذیرفت تا در صورت بروز حوادث، تیم های عملیاتی در اسرع وقت وارد عمل شده وساماندهی لازم را صورت دهند .

وی با تشریح نشست های ستاد فرماندهی سیل در وزارت نیرو ، بیان داشت : این جلسات بصورت روزانه برگزار و بدون وقفه وضعیت سامانه را در کشور ارزیابی می کنند تا اگر تاسیسات یا زیر ساختی از آب و برق در سطح کشور تحت تاثیر قرار گیرد، توصیه های لازم به استان ها صادر شود.

سخنگوی صنعت آب کشور ادامه داد : در چارچوب این توصیه ها ، مدیریت بحران استان ها در سطح استانهای درگیر سیل به ریاست استانداران تشکیل و به مسائل آب و برق نیز پرداخته شده که تاکنون باوجود، وقوع سیلاب های بسیار شدید، حداقل آسیب به زیر ساخت ها در بخش آب و برق وارد شده است .

 قاسم زاده گفت :پس از هر گونه حوادث در زیر ساخت‌های آب و برق ، تیم های عملیاتی بلافاصله موضوع را برطرف کردند و تقریبا می توانیم ادعا کنیم که حداقل اختلال در تامین آب و برق را در طول این سامانه بارشی داشتیم .

وی خاطرنشان کرد : یکی از موضوع های مهم در این سامانه بارشی ،بهره گیری از این نعمت الهی برای تغذیه ذخایر آبی است.

 سخنگوی صنعت آب افزود: همین امر باعث شد که ما بصورت روزانه وضعیت ورودی مخازن را رصد کنیم و اگر سناریو هایی برای تخلیه نیاز بود با حساسیت دنبال کردیم تا حداکثر بهره برداری و ذخیره سازی از این منابع آبی برای کشور صورت پذیرد .

 قاسم زاده ادامه داد:  تا الان ذخیره سازی خوبی در استانهای جنوب شرق کشور اتفاق افتاده و با تداوم بارش ها در استانهای دیگر از جمله تهران و خوزستان هم برنامه ریزی لازم جهت ذخیره سازی منابع آبی وجود دارد و بصورت روزانه سناریوهای لازم طراحی و عملیاتی می شوند .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 0
    اون کی بود می گفت امیدوار نباشید که آب جمع شده باشد اینا سیل هست آبی جمع نشده ..فکر کنم نماینده ی مجلسی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس