توضیح بلینکن به همتای اوکراینی درباره تماس تلفنی‌اش با لاوروف

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با دیمیرو کولبا وزیر خارجه اوکراین درباره گفتگوی تلفنی روز جمعه خود با سرگئی لاوروف همتای روسی‌اش توضیح داد.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد بلینکن در مورد تماس خود با وزیر خارجه روسیه به همتای اوکراینی توضیح داد و بر حمایت قاطع واشنگتن از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است: بلینکن با همتای اوکراینی خود بصورت تلفنی گفتگو کرد تا مرگ بیش از ۵۰ زندانی اوکراینی در دونتسک تحت کنترل روسیه را تسلیت بگوید.

در این بیانیه ادعا شده است: بلینکن بر تعهد آمریکا برای پاسخگو ساختن روسیه به دلیل جنایت های نیروهای این کشور علیه مردم اوکراین تاکید کرد.

بر اساس این بیانیه، وزرای خارجه دو کشور همچنین بر لزوم اجرای سریع توافقنامه حمل و نقل غلات که با میانجیگری سازمان ملل میان روسیه، ترکیه و اوکراین امضا شده است، تاکید کردند.

وزیر  خارجه آمریکا ادعا کرد که ادامه محاصره صادرات دریایی مواد غذایی اوکراین توسط روسیه، ناامنی غذایی جهانی را تشدید کرده است.

بلینکن ابراز امیدواری کرد که نخستین کشتی‌ها بتوانند بدون تاخیر بیشتر بنادر اوکراین را ترک کنند.

وزیر خارجه آمریکا در حساب کاربری خود نیز گفتگو با همتای اوکراینی اش را خوب توصیف کرد.

بلینکن روز جمعه به وقت محلی برای نخستین بار پس از جنگ اوکراین با سرگئی لاوروف همتای روسی خود گفتگو کرد؛ گفتگویی که دیپلمات آمریکایی آن را "صریح و مستقیم" می داند.

بر اساس گزارش ها، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه مدعی شد که در گفتگو با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، به او فشار آورده است تا پیشنهاد واشنگتن برای آزادی بریتنی گرینر و پل ویلان آمریکایی های دو شهروند آمریکایی بازداشت شده در روسیه را بپذیرد.

بلینکن گفت که او اوایل روز جمعه گفتگوی "صریح و مستقیم" با لاوروف داشته و به همتای روس خود گفته است که مسکو باید به تعهداتی که تحت توافق صادرات غلات از اوکراین داده، عمل کند.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: به لاوروف توضیح دادم که ما قبول نخواهیم کرد روسیه سرزمین های اوکراین را به خود الحاق کند.

به گزارش جمعه شب "اسپوتنیک"،سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفتگوی تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پیشنهاد بازگشت به «دیپلماسی بدون هیاهو» در مورد تبادل زندانیان را مطرح کرد.

به گفته وزارت خارجه روسیه، در این گفتگو، لاوروف از بلینکن خواست تا از گمانه زنی ها و توجه به اخبار جعلی در رسانه ها خودداری کند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس