محمدرضا خباز

محمدرضا خبّاز، فعال اصلاح‌طلب و از مقامات دولت روحانی اخیرا طی یادداشتی پیرامون برجام وعده داده است که امضای برجام در دولت رئیسی موجب ارزانی می‌شود!

سرویس سیاست مشرق -   «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"برجام" موجب ارزانی می‌شود!

یک امتیاز  "برجام رئیسی" نسبت به "برجام روحانی" / ایرلاین‌ها گران می‌فروشند و پاسخگو نیستند

محمدرضا خبّاز، فعال اصلاح‌طلب و از مقامات دولت روحانی، طی یادداشتی در شماره چهارشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی پیرامون برجام نوشته است:

"همین الان اگر موافقتنامه برجام امضا شود، دستاوردهایی که به دست می‌آید به اندازه 1399 نیست و کمتر است و هرچه طولانی‌تر شود رقمی معادل یکصد تا دویست میلیون دلار ضرر فروش نفت می‌کنیم. چون نزدیک به چهار میلیون بشکه سهمیه اوپک داریم و اگر دو میلیون بشکه هم صادر کنیم معادل دویست میلیون دلار در روز است. از طرفی سرمایه‌گذاری‌ها و هزینه‌های جانبی و فشارهایی که روی خریدها وارد می‌آید نیز مطرح است که نزدیک به 30 درصد گرانتر به‌خاطر تحریم است. حتی کالاهایی که وارد ایران می‌شود بیمه‌های سنگین‌تری بر ما تحمیل می‌کند. لذا سرعت عمل در اینجا و به دست گرفتن ابتکار عمل کار بسیار مهمی است و وزارت خارجه باید آن را انجام دهد. همان‌طور که بازار نسبت به قیمت‌ها واکنش نشان می‌دهد خودبه‌خود روی سایر قیمت کالاها هم به مرور زمان اثر خواهد گذاشت."[1]

*مردم، دولت و فعالان سیاسی کشور باید بدانند که این حرف‌ها و این وعده ها از ابتدای زمزمه های شکل‌گیری برجام تاکنون بارها زده شده و البته آنچه که در فرجام این سخنان در سبد دولتهای وقت و مردم قرار گرفته چیزی جز گرانی بیشتر و تحریم بیشتر نبوده است.

فلذا آزموده را آزمودن خطاست و هیچکس نباید با این وعده‌های رنگ وارنگ فریفته شود.

خباز و هرکس که به برجام دل بسته است باید بداند آمریکا هرگز آخرین سلاحش علیه ایران اسلامی (یعنی تحریم و فشارهای اقتصادی) را بر زمین نخواهد گذاشت و کسانی که فکر می‌کنند از قبل توافق نهایی قرار است نانی در سفره آنها قرار گیرد را باید خدا از خواب بیدارشان کند!

تأکید می‌شود که مسئله مهم اینست که این حرف‌های فریبای حامیان برجام -که در حالت خوشبینانه از سر نادانستگی و تحلیل غلط مدافع آن شده‌اند- موجب فشار بر تیم مذاکره‌کننده ایرانی نشود، تحلیل غلط ایجاد نکند و مهمتر از همه اینکه بازار و مردم را در حالت سمی "انتظار" قرار ندهد.

جهاد تبیین خواص کشور در امر "بیدستاوردی برجام برای مردم" از مهمترین عواملی است که می‌تواند جلوی آسیب‌های مذکور را بگیرد.

لازم به ذکر است که "وعده ارزانی" یکی از پررنگ‌ترین وعده‌های حامیان برجام در ایام دولت روحانی بود که البته هرگز محقق نشد.

***

یک امتیاز "برجام رئیسی" نسبت به برجام روحانی

یک امتیاز  "برجام رئیسی" نسبت به "برجام روحانی" / ایرلاین‌ها گران می‌فروشند و پاسخگو نیستند

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه طی سخنانی در نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور در محل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیرامون برجام رئیسی گفت: هیچکس نمی‌تواند تضمین دهد که در صورت لغو احتمالی برجام در آینده، کشورهای دیگر با ما همکاری کنند یا نکنند اما با روند کنونی احساس نمی‌کنیم که کشورهای چین و روسیه بخواهند مانند غربی‌ها مروادات خود با ما را کاهش دهند. 

به گزارش ایرنا، وی افزود: ما با غرب برخورد بد نداشتیم اما آنان با ما برخوردهای منفی داشتند و برخی پروژه‌ها را گروگان گرفتند و در نهایت اینگونه بیان کردند که امریکایی‌ها اجازه نمی‌دهند این همکاری را داشته باشیم. 

صفری درباره تضمین‌های اجرای توافق هسته‌ای گفت: جزییات این موارد در مصاحبه کاملی از سوی اعضای ارشد تیم مذاکره کننده توضیح داده شده است، اما به طور کلی می‌توان گفت که توافق جدید به طور حتم از امتیازاتی نسبت به قبل برخوردار است که در آینده نزدیک اعلام خواهد شد از جمله اینکه در صورت بروز هر مشکلی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند تا سه سال به فعالیت خود ادامه دهند. 

وی اضافه کرد:  تغییرات دولت‌ها یکی از عوامل تاثیرگذار در اجرای توافق است و دولت سیزدهم می‌کوشد منافع حداکثری از این توافق را به دست آورد البته دولت فعلی منتظر برجام نشد و به توان داخلی تکیه کرد. 

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: تا زمانی که مذاکرات نهایی نشده متن توافقنامه بطور دائم تغییر می‌کند برای مثال برای آزمون راستی‌آزمایی تعهدات زمانی ۱۰ میلیون پس از آن ۲۰ میلیون بشکه نفت تعیین شده بود که اکنون به ۵۰ میلیون بشکه افزایش یافته است، بنابراین برای اعلام اطلاعات نهایی باید منتظر توافق نهایی بود.[2]

*ما قضاوت درباره اظهارات معاون اقتصادی وزیر خارجه پیرامون برجام را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم.

***

پرواز به سمت گرانی

ایرلاین‌ها گران می‌فروشند و پاسخگو نیستند

یک امتیاز  "برجام رئیسی" نسبت به "برجام روحانی" / ایرلاین‌ها گران می‌فروشند و پاسخگو نیستند

محمد سرگزی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با ایسنا گفته است: امروز ما احساس می کنیم ایرلاین ها خیلی تابع مجموعه سازمان هواپیمایی کشوری نبوده و از سیاست های این سازمان تبعیت نمی‌کنند. در خیلی از برنامه ریزی‌هایی که از سوی ایرلاین ها صورت می گیرد نیز سیاست‌های مجموعه سازمان هواپیمایی رعایت نمی شود.

او با اشاره به ضرورت نظارت بر نرخ ایرلاین‌ها به ویژه در ایام اربعین تصریح می‌کند: مسئولان سازمان هواپیمایی که در نشست های کمیسیون حاضر می شوند توضیحاتی ارائه کرده و از برنامه های خود برای کنترل قیمت ها و ساماندهی پروازها در مسیرهای مختلف صحبت می کنند اما در عمل اتفاقی نمی افتد. امروز به نحوی شده است که خیلی از ایرلاین‌های ما به دلیل ضعف عملکرد دستگاه های اجرایی پاسخگوی این دستگاه‌ها و حتی دستگاه های نظارتی مرتبط با حوزه هواپیمایی نیستند.

نماینده مردم زابل در مجلس تصریح کرد: کمیسیون عمران طبق رسالت خود مکررا مسئولان سازمان هواپیمایی را به کمیسیون دعوت کرده و پیرامون موضوعات به آنها تذکراتی داده شده است. قطعا این روند نظارتی باید ادامه پیدا کند. در خصوص قیمت بلیت پروازها برای اربعین نیز باید یک نرخ ثابت تعیین شده و جلوی نوسانات در قیمت بلیت‌ها گرفته شود. کمیسیون عمران نیز این موضوع را دنبال خواهد کرد.[3]

*مسئله گرانی بلیط در ایرلاین‌ها داخلی علیرغم تذکرات مختلف، همچنان به مثابه استخوان لای زخم؛ جان مردم را آزار می‌دهد.

برخی ایرلاین‌های داخلی طی یکسال اخیر در مقاطع مختلفی از جمله اربعین سال گذشته، ماجرای کف‌قیمتی[4]، ماجرای فروش بلیط دلاری به اتباع خارجی و نیز قیمت بلیط‌های اربعینی امسال نشان داده‌اند که تابع قانون و هشدارهای مسئولان وزارت راه نیستند فلذا باید برای درمان این مسئله فکر عاجلی بشود.

به سخره گرفتن قوانین کشور و دستورات شخص وزیر کشور هرگز تبعات خوبی نخواهد داشت.

***

1_https://www.armanmeli.ir/fa/main/detail/340334

2_https://irna.ir/xjKjk5

3_https://www.isna.ir/news/1401052619395/

4_mshrgh.ir/1332795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    5 1
    هواپیمایی ها !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • سید IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    11 4
    وقتی اظهارنظرهای امثال خباز و حضرتی و مرعشی را می خوانیم و می شنویم، به بی سوادی امثال زیباکلام و تاجزاده و عبدی رضایت می دهیم!!!!!!
    • علی IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      4 5
      اگر خودتان می خواهید به خواب بزنید حرجی و فرجی نیست! اما خودتان به خوبی می دانید بخشی از گرانی ها روانی است لذا تا بحث های توافق مثبت می شود بازار اعم از بورس(سبز و پر قدرت صعودی می شود) و بازار کالا خودرو طلا - دلار واکنش نشان می دهند و موجب ریزش قیمت ها می شود لذا اگر می خواهید این تنشها کماکان باشند ... که فبها المراد!
  • DE ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    11 7
    برجام رو به سر انجام برسانید و کشور رو از گروگان گیری به اسم تحریم و کاسبانش رها کنید اسمش رو بزارید سید ابراهیم رییسی و شش دانگ هم به اسم جبهه پایداری بزنید
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      5 4
      به قول آقای عراقچی نتیجه برجام تحریم بیشتر بود رویکرد غلط دولت روحانی نباید تکرار بشود.
    • FR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      4 3
      بابا مشکل مملکت برجام نیست زمان احمدی نژاد و خاتمی هم تورم گرانی داشتم حتی زمانی که نفت صدبیست دلاری می فروختیم وتحریم نبودیم مشکل بانکهای خصوصی هستند هرچی بانکهای خصوصی بیشتر بشوند مشکل مملکت بیشتر می شود کره شمالی و سوریه هم تحریم هم در حالت جنگن ولی انقد تورم ندارند مشکل جای دیگست درامد صدربارم بشه تا وقتی خرج یکسریها همیشه ده برابر درامد مشکل تا ابد ادامه داره
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      2 1
      مگر حسنک وزیر به سرانجام نرساند!؟ بالمرّه!! بگذار افتخار شش دانگش برای هم او باشد! خاصّه خرجی ازجیب او می کنی؟!!!
    • IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      1 0
      فعلا دولت دو دستی به لاشه متعفن برجام چسبیده چون اسم توافق هم آرامش به بازار و ارزش پول ملی میده
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    4 5
    آره آقاجون . شما خیلی عزتمندانه مذاکره کردید . فقط تمومش کنید.
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    9 3
    آقای خباز " اگر را کاشتند جایش بادمجان درآمد". اگر برجام شما این خاصیتها را داشت چرا زمان سردار دیپلماسی چنین نشد؟؟؟؟!!!!
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    7 1
    چراواقعاجوابگوی گران فروشی نیستندحقوق بگیران حراست وتعزیرات وبازرسی بایددخالت کنند
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    3 3
    فقط و فقط پول نفت ایران باید به مردم ایران داده شود و قیمت دلار زیر ده هزار تومان بیایید . نشود همه اش دلقک بازی است
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    4 4
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    4 2
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    2 3
    فقط از خدا می خوام خودش کمک اقای رییسی کنه چون واقعا اعتقاد دارم که ایشون انسان شریف وراستگو و صادق با مردم هستند ودغدغه ی مردم رو دارند انشاالله مادرشون حضرت زهرا س کمکشون کنه
  • ایرانی IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    1 1
    اگر قرار اتفاق و گشایشینشه اصلا چرا مذاکره می کنید. چرا برجام را پاره نمی کنید.اگر قرار صنعت هسته ای محدود بشه و گشایشی در زندگی مردم نشه پس مذاکره برای چیه؟
  • رضا IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    1 0
    کاش یکی لغت خجالت رو برای وزیر ارتباطات معنی کنه. احتمالا تاحالا به گوشش هم نخورده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس