تنش کم آبی سد اکباتان

معاون دفتر منابع آب و خاک سازمان محیط زیست بر لزوم اجتناب از راه‌حل‌های پوپولیستی برای مشکل کشاورزان کم‌آب تأکید کرد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

لزوم اجتناب از راه‌حل‌های پوپولیستی برای مشکل کشاورزان کم‌آب

وقتی چپ‌های سالخورده تحمل جوانی نظام اسلامی را ندارند!/ حفاظت پلیس از کودکان در مقابل سگ‌ها

تورج فتحی، معاون دفتر منابع آب و خاک سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به وضعیت کمبود آب در کشور گفته است: در زمان شیخ بهایی جمعیت اصفهان به ۲۰ هزار نفر رسید و زمین‌های کشاورزی زیر کشت کمتر از ۱۰ هزار هکتار بود با این حال همچنان در آن دوره مشکل تأمین آب وجود داشته است و به همین دلیل شیخ بهایی به عنوان میرآب تعیین شد و ایشان با محاسبه میزان آب و سهم جمعیت و کشاورزی سند آب تدوین کرد. هنوز هم برخی از کشاورزان منطقه اصفهان می‌گویند، این سندها را دارند. البته امروزه برخی از کشاورزها هم می‌آیند و بر پایه این سند ادعا دارند که باید به آن‌ها آب داده شود، حتی اگر آبی موجود نباشد به اعتقاد آن‌ها دولت باید برود از هر جایی که می‌تواند آب برای آن‌ها تهیه کند. اما آبی وجود ندارد و هزاران سند هم داشته باشند دولت نمی‌تواند کاری انجام دهند.

او می‌افزاید: سوالی که وجود دارد این است که چرا زمین‌های زیرکشت را در آنجا مدیریت نمی‌کنند و همچنان اصرار دارند بازهم از کارون آب به اصفهان منتقل کنند؟ از نظر کارشناسی نه عاقلانه و نه منطقی است از جایی که به دلیل تغییر اقلیم منابع آبی آن کاهش پیدا کرده و این روند کاهشی همچنان تداوم دارد و پدیده خشکسالی در آن تشدید شده است، آب انتقال دهیم.

فتحی گفته است: متأسفانه افرادی که اصرار به انتقال آب دارند، اصرار بیهوده و غیر کارشناسی دارند. به جای آن باید الگوی کشاورزی را در این حوضه آبریز تغییر دهند و کشت محصولاتی مانند برنج، چنار، یونجه و محصولات آب‌بر را کنار گذاشته تا ۳۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی شود. اگر در بخش کشاورزی حوضه زاینده‌رود این میزان آب صرفه‌جویی شود بیش از ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب مازاد پیدا می‌کنیم.

او می‌افزاید: در این شرایط کم آبی می‌خواهند پروژه انتقال آب بهشت‌آباد را اجرا کنند. اگر آبی وجود داشته باشد که بخواهند در این پروژه آن را انتقال دهند نهایتا ۲۲۰ میلیون متر مکعب آب منتقل می‌شود اما همانطور که اشاره شد اگر ۳۰ درصد مصرف آب کاهش پیدا کند، ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب داشته و می‌توان این آب را به گاوخونی هم برسانیم و در تمام ماه‌های سال آب در زاینده رود آب جریان داشته باشد این کار فقط با صرفه‌جویی آب در حوزه کشاورزی به وسیله تغییر الگوی کشت و ارتقای نظام آبیاری از سنتی به بارشی، قطره‌ای و تحت فشار حاصل می‌شود.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست تأکید می‌کند: به جای صرف ۱۲ هزار میلیارد تومان برای پروژه انتقال آب بهشت آباد اگر ۳ هزار میلیارد تومان در حوزه کشاورزی برای تغییر الگوی کشت و نظام آبیاری وام دهیم می‌توان حتی تا ۴۰ درصد یعنی حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون متر مکعب آب را ذخیره کرد و همه مشکلات اصفهان را حل کرد.[1]

**طبعا کارشناسان امر بایستی درباره این سخنان اظهار نظر کنند و باید شاهد یک اجماع نخبگانی بر سر مشکلات کشاوران مناطق کم‌آب باشیم.

در اقتفای صحبت‌های این مقام مسئول همچنین لازم به یادآوری است که آقای مهرعلیزاده؛ استاندار وقت اصفهان نیز در مقطعی این اظهار نظر را داشت که در مناطقی از اصفهان دیگر آبی برای کشاورزی به روش‌های سابق وجود ندارد.

از طرفی فرض بر وجود اتقان لازم در صحبت‌های آقای فتحی؛ این منطق نیز منطقی صحیح است که هنگامی که آبی وجود ندارد یا آب کم است؛‌ بایستی مباحث انتقال آب در ابتدا بصورت فلسفی حل شود.

و اگر تفکر فلسفی می‌گوید انتقال آب صرفا برای راضی‌سازی مطالبه‌گران غلط است؛ هرگز نباید به آن تن داد و بایستی به راهکارهای دیگری مثل تغییر شغل، تغییر کشت و... اندیشید.

***

 

وعده امن شدن فضای پارک‌ها برای کودکان و خانواده‌ها چه زمانی عملی می‌شود؟

حفاظت پلیس از کودکان در مقابل سگ‌ها

وقتی چپ‌های سالخورده تحمل جوانی نظام اسلامی را ندارند!/ حفاظت پلیس از کودکان در مقابل سگ‌ها

سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ اخیراً در سخنانی که مشرق آنها را منتشر کرد در خصوص سگ گردانی برخی افراد در معابر و بوستان‌ها گفت: این اقدام جرم است و اگر شهروندی این موضوع را به سامانه ۱۱۰ اعلام کند حتما طبق قانون با صاحب سگ برخورد می‌شود.

وی تاکید کرد: به تازگی طرحی در ورودی بوستان‌ها در حال اجرا است که از ورود سگ به پارک‌ها جلوگیری می‌شود و این طرح در بیشتر بوستان‌های پایتخت در حال اجرا است.

سردار رحیمی افزود: در آپارتمان‌ها نیز اگر شهروندی از حضور سگ دچار ناراحتی و ترس شودف می‌تواند به سامانه ۱۱۰ اعلام کند و قطعا پلیس در این زمینه اقدام فوری خود را انجام می‌دهد.[2]

**این دستور و این اقدام قانونی یک الزام مهم عقلانی بود زیرا سلامت و آسایش مردم و جان کودکان به شدت تحت خطر سگ‌ها و سگ‌گردانی قرار داشت.

البته این نکته نیز پر واضح است که "به عمل کار برآید" و اکنون همه منتظرند تا ببینند دلاوران فراجا اقتدار خود را چگونه در اجرای این قانون به ظهور می‌رسانند.

چه اینکه حکما فرماندهان محترم فراجا مطلع هستند که "اعلام بدون برخورد یا با برخورد ضعیف" آسیبی است که تبعات آن به این زودی از دامن پلیس کشور برطرف نمی‌شود.

در بحث مبارزه قانونی با سگ‌گردانی البته لزوم تجهیز ابزاری نیروهای محترم فراجا و حمایت‌های قانونی از پلیس برای جلوگیری از رخدادهای تلخ نیز ضروریست.

تجهیزاتی مثل تفنگ‌های مخصوص دور کردن حیوانات، سلاح گرم، پوزه بند برای سگ‌ها، قفس و حمایت‌های قانونی.

مسدود کردن پارک‌ها برای جلوگیری از ورود سگ‌ها در تمام ساعات شبانه‌روز با روش‌های حفاظت قانونی و فیزیکی و برخورد شدید پلیس نیز از ضرورت‌های اجرای این قوانین مطلوب است.

***

وقتی چپ‌های سالخورده تحمل جوانی نظام اسلامی را ندارند!

وقتی چپ‌های سالخورده تحمل جوانی نظام اسلامی را ندارند!/ حفاظت پلیس از کودکان در مقابل سگ‌ها

محمد صدر، فعال چپ و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی از یک مصاحبه با شرق گفته است:

"در زمان جنگ وضعیت اقتصادی خیلی بدتر از الان بود یعنی اکثر کالاها موجود نبود و بقیه هم کوپنی بودند. با این حال مشکلات کنونی در ایران وجود نداشت برای اینکه یک رابطه دوستانه و اعتمادساز بین دولت و ملت وجود داشت. متاسفانه به مرور زمان به دلیل عملکردهای اشتباه، سوءاستفاده‌ها، دروغ ‌ و اختلاس‌ آن رابطه اطمینان بخش خدشه‌دار شد و اعتماد مردم از بین رفت"!

او می‌افزاید: در نهایت مجموعه این عوامل باعث شد که موتور اصلی توسعه یعنی همان «سرمایه» به خارج از کشور منتقل شود. بنابراین برای اینکه ما این مشکل را حل کنیم باید به‌خصوص در همین برنامه توسعه هفتم، یک انقلاب فرهنگی داشته باشیم که هم روش‌های دولت و حاکمیت تغییر کند و هم اینکه مردم تغییر کنند و به مرور زمان همان روحیه همدلی که در زمان انقلاب و جنگ بین دولت و ملت وجود داشت دوباره احیا شود."[3]

*این پدیده جای تأسف دارد که یک مقام رسمی کشور که در سطوح بالا نیز عضویت دارد بی‌هیچ احتیاطی و بدون اینکه درست و غلط سخنش را بسنجد اما ابراز کند که "و اعتماد مردم از بین رفت..."!

در واقع آقای صدر گویا متوجه نیستند که تبعات این سخن غلط یعنی تبدیل شدن ایران به لیبی و سوریه!

و گویا نمی‌دانند در کشوری که مردمش به نظامش بی‌اعتماد باشند هیچ قانونی رعایت نمی‌شود، کمک‌های مردم به نهادهای خیریه عمومی افزایش نمی‌یابد، بانک‌ها تعطیل می‌شوند و مهمتر از همه اینکه حاکمیت در مقابل کوچکترین تهدید بیرونی یا درونی فروپاشیده می‌شود.

اکنون مشخص نیست محمد صدر کدامیک از این نشانه‌ها را در ایران دیده است که مدعی بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام اسلامی شده است.

آن‌هم بی‌اعتمادی مردمی که پیکر سردار سلیمانی را بصورت میلیونی روی دست‌های خود تشییع کرده‌اند و اثر تحریم‌های 100 درصدی دشمن را به کمتر از میانگین 20 درصد کشانده‌اند.

آیا این نشانه‌ها حاکی از جوانی و رشد روزافزون یک نظام سیاسی معتمد مردم نیست؟

مقام معظم رهبری پیش از این هشدار مهم "رسوخ محاسبه غلط در ذهن مسئولان کشور" را ارائه کرده‌اند و اگر در این زمینه به صحبت‌های صدر و امثال او توجه نشود خسارت‌های بزرگی دامان مردم و کشور را خواهد گرفت.

ارائه جهانبینی درست و تحلیل صحیح به مردم از جانب مسئولان و خواص از مراقبت‌های بزرگی است که برای پیشرفت حکمرانی مطلوب به آن نیاز مبرم داریم.

***

1_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1269184

2_ mshrgh.ir/1410983

3_ https://www.sharghdaily.com/fa/tiny/news-853955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    4 1
    برای سگ واحد کناری من ،پلیس 110 امدند والحق عالی توجیهش هم کردند.ولی چون اون آقا میدونست پلیس قدرت اجرائی نداره، اهمیتی نداد وسگش همچنان در حال جویدن اعصاب ماست.
  • سید IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    3 0
    به آقای محمد صدر عرض می کنیم خداوند لعنت کناد جماعتی را که وقتی در دولت یا مجلس بودند با رفتار خودی سبب رنجش و بی اعتمادیِ بخشِ عوامِ جامعه به نظام شدند!!!!!
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    7 4
    پلیس داره کوتاهی می کنه
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      4 0
      جنگ را با 20 ساله ها بردیم اقتصاد را با پیرمردان 60 ساله ی اصلاح طلب باختیم محمد صدر عوامفریبی نکند.
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    3 0
    محيط زيست که به فنا رفته،مسئولين عين خيالشون نيست
  • SE ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    2 0
    بصیرت لازمه ادامه حیات انسانی است و نباید خود را از آن محروم کنیم
  • حسن IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    3 0
    در پارک قیطریه سگ گردان حکومت می کند واثری از پلیس نییت
  • محمدایوب IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    1 0
    این بی چیزهای اصلاح طلب سرمایه های اسراییل راباید از تمام کارها بیندازند بیرون حرام خواران دربین مردم نیستند
  • محمدایوب IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    3 0
    جناب سردار افاضه می‌فرمایید همسایه ما سگ داشت در آپارتمان یکی از همسایه ها به کلانتری مراجعه کرد رییس کلانتری لطف کردند گفتند به ما مربوط نیست بروید دادسرا شکایت کنید حالا شما می فرمایید به 110زنگ بزنند
  • بهنام IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    3 0
    سلام مشرق جان در شهرها سگ های ولگرد تعدادشان بسیار زیاد شده سالهای قبل معمولا شهرداری ها به روشهای مختلف سگهای ولگرد را جمع می کردند ولی الان ظاهرا متولی این قضییه کسی نیست
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    0 0
    چی میشه گفت. حرف نزنیم بهتره
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    4 4
    در مورد مطلب "وقتی چپ‌های سالخورده تحمل جوانی نظام اسلامی را ندارند!" جرا اصرار دارید که هرکس نقدی بر روشهای حکمرانی مطرح کرد را بکوبید؟
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      3 1
      القای اینکه مردم بی اعتماد شده اند نقد نیست. دشمنی و کینه توزی است.
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      3 0
      کسانی که از ۴۳ سال بعد از انقلاب حدود ۳۵ قدرت را در دست داشتند و جزو مسببان وضع فعلی هستند و حالا باید پاسخگو باشند غلط میکنند با زدن ماسک منتقد حرفهای مفت و عوام فریبانه بزنند
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    5 3
    من در وسط این جامعه زندگی میکنم. هم زمان شاه رو درک کردم هم جمهوری اسلامی. یعنی اون زمانی که جناب صدر میگن رو هم دیدم. قسم جلاله می خورم وضع اقتصادی مردم به نسبت بسیار بهتر از اون سالهاست. رفاه عمومی و امکانات اجتماعی به مراتب بیشتر از اون سالهاست. سطح فرهنگ عمومی هم خیلی بالاتر از اون سالهاست. اما اینکه دولتمردان خیانت کردن به ملت این رو هم باید قبول کنیم
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      1 3
      آفرین به انصاف شما
  • یوسف IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    1 0
    الان که داریم به زمستان نزدیک می شیم برجام هم تصویب خواهد شد اون وقت این اسمش تزویر نیست نمی تونید ار خودتون بپرسید چرا تاحالا خبری از کمکهای اروپا نبود ولی الان باهاتون خوب شدن اونها نفت مفتی می خان متوجه می شید می فهمید پولی نخواهند داد
  • زکی زاده IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    0 1
    والا من با بچه ام تو پارک بودیم سگ این سگ بازها دائما میومدن تو زمین بازی بچه ها منم دوبار زنگ زدم پلیس ۱۱۰ هیچ اقدامی از سوی پلیس صورت نگرفت
    • . IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
      0 0
      چی بگم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس