کد خبر 1410902
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۰
روایت الجزیره از جزئیات پیشنهاد اروپا برای احیای برجام

نشریه رسمی کنگره آمریکا نوشت: به سختی می‌توان تصور کرد که بازگشت به برجام، منافعی برای ایران داشته باشد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: تارنمای هیل در تحلیلی، ضمن اشاره به سابقه مخالفت برخی اعضای کنگره آمریکا با برجام پیش‌بینی کرد که هر چند ممکن است بازگشت این کشور به توافق هسته‌ای با مخالفت سنا و مجلس روبه‌رو شود، با این حال تا زمان به روی کار آمدن یک رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه، بایدن می‌تواند با وتوی مخالفت احتمالی کنگره، آمریکا را به برجام بازگرداند.

هیل در عین حال می‌افزاید: به دشواری می‌توان منافع بازگشت به برجام برای ایران را تصور کرد آن هم در حالی ‌که این توافق به‌شدت در آمریکا سیاسی‌ شده و احتمال دارد جانشین احتمالی جمهوری‌خواه بایدن در نخستین روز زمامداری‌اش آن را پاره کند.

نویسنده هیل با توجه به سابقه اعمال‌نظر کنگره در دوران باراک اوباما رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا نوشت: زمانی که دولت اوباما در حال مذاکره بر سر برجام بود، کنگره قانون بررسی توافق هسته‌ای ایران (اینارا) را تصویب کرد و با امضای اوباما، دارای اختیار نظارت بر برجام شد.

براساس اینارا، قوه مجریه باید گزارش‌های هر سه ماه یک‌بار در مورد پایبندی ایران به برجام را به کنگره ارائه دهد. اینارا همچنین رئیس‌جمهوری آمریکا را ملزم می‌سازد تا هرگونه توافق مرتبط با برنامه هسته‌ای با ایران را برای بررسی ۳۰روزه به کنگره ارائه دهد. در این مدت اگر کنگره رای مخالف دهد، رئیس‌جمهوری امکان برداشتن تحریم‌های برجامی ایران را نخواهد داشت. اینارا اساساً به کنگره قدرت وتوی برجام یا هر توافق جدید یا اصلاح‌شده با ایران را می‌دهد.

به نوشته هیل، از لحاظ قانونی عبارت توافق جدید تعریف واضحی ندارد ولی از لحاظ سیاسی به دشواری می‌توان تصور کرد که دولت بایدن بتواند نظارت کنگره بر چنین موضوع حساسی را دور بزند. راب مالی نماینده ویژه کاخ سفید در امور ایران، مه گذشته در کمیته روابط خارجی سنا گفته بود که هر توافق جدیدی که دولت بایدن به آن دست یابد طبق اینارا به کنگره ارسال خواهد شد و قوه مقننه ۳۰ روز فرصت خواهد داشت تا آن را بررسی کند..

سؤال اینجاست که در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای و ارسال آن به کنگره، احتمال بقای آن تا چه حد است؟ پاسخ این است که چنین احتمالی وجود دارد ولی پرزحمت خواهد بود.

هر سناتوری می‌تواند درخواست مخالفت با تصویب توافق را به سنا ارائه دهد که رأی‌گیری در این مورد ۶۰ روز طول خواهد کشید. در صورتی که توافق هسته‌ای جدید از سد سنا عبور کند، نظر مجلس نمایندگان چه خواهد بود؟ در سال انتخابات میاندوره‌ای احتمال دارد که مجلس با توافق هسته‌ای مخالفت کند. در ‌آوریل، ۱۸ نماینده دموکرات، نامه‌ای را امضا کرده و در آن از بازگشت به برجام ابراز نگرانی کردند. همنوایی ۱۸ دموکرات با جمهوری‌خواهان برای رد توافق اخیر در مجلس کافی است.

با این وجود، در صورت مخالفت سنا و مجلس با توافق جدید، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند این تصمیم کنگره را وتو کند. لغو وتوی رئیس‌جمهوری به ۶۷ رای در سنا و ۲۹۰ رای در مجلس نیاز دارد. در حال حاضر تقریباَ به‌طور قطع می‌توان گفت که کنگره از چنین آرائی برای لغو وتوی رئیس‌جمهوری برخوردار نبوده و آمریکا می‌تواند به برجام بازگردد. چنین وضعیتی نیز در سال ۲۰۱۵ به وجود آمد و با وجود آنکه ۲۵ نماینده دموکرات علیه برجام رای دادند، آرای کافی برای لغو وتوی اوباما وجود نداشت.

فارغ از تحلیل هیل، گفتنی است که هر دو حزب در کنگره موافق کارشکنی در مقابل حقوق ایران در برجام و بازگرداندن تحریم‌ها بوده‌اند؛ چنان که کنگره با قانون «اینارا» در سنا با ۹۸ رای موافق و تنها یک رای مخالف به تصویب رسید. اینارا در مجلس نمایندگان هم، با ۴۰۰ رای موافق و فقط ۲۵ مخالف تصویب شد. قانون پسابرجامی کاتسا (مادر تحریم‌ها که همچنان مانع توقف تحریم‌های اصلی خواهد بود) هم که سال ۲۰۱۷ با ۹۸ رای سناتورها (فقط

دو رای منفی) تصویب شد، با ۴۱۹ رای موافق و ۳ رای مخالف، از تصویب مجلس نمایندگان گذشت. قانون دیگری که مانند کاتسا تعهدات برجامی آمریکا را منتفی می‌کند، قانون ISA می‌باشد که سرمایه‌گذاری بیش از ۴۰ میلیون دلار در سال برای توسعه بخش نفت و گاز در ایران را ممنوع می‌کند و به شکل مشابه تصویب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    8 3
    کنگره امریکا " شکر " خورد با تو !
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      3 3
      عجب داداش شما خودت می توانی با عقل دولت خودت زیر بار برجام ننگین نری . شکر خورد شکر خور ادای از دوره
    • علی IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      3 1
      امریکا و اروپا به برجام نیازمندند.....یخ بندان اروپا شوخی ندارد.....
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      6 0
      امیدوارم برجامچای زیر هزاران تن لجن دفن شود
  • نظر خان IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 4
    واقعا این چی بود واقعا شده کیهان ؟یک نظر مثبت بدهید نقدا یعنی هم دیدن مثبت وهم منفی که مسئولین وکارشناسان متوجه محاسن ومعایب کارشان شوند وامور به پیش رود آخر ماداریم درباره اوضاع یک کشور بزرگ اظهار نظر میکنیم ،،،
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    3 4
    خدایا خودت کمکمون کن الان یک پونزده درصدی ارز برای ما ارزون شده و با امضای برحام ممکنه چهل درصد دیگه هم بریزه اما اگر زیرش بزنن تجربه میگه سه برابر میشه و باز ما میمونیم و تورم و سو استفاده بازار و ناتوانی دولت!!
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      9 1
      همه این بازیهای آمریکا و شل و سفت کردن ها برای شرطی کردن جامعه و اقتصاد ایران به برجام و دلار هست. متاسفانه ما هم همیشه بازی میخوریم!
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    13 1
    دیگه ججوری باید به ایران بگن ما بدرد توافق کردن نمی خوریم که ایران بفهمه این موضوع رو او یعنی یک بار دیگهباید مار گزیده شین پس بسم اله
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      1 3
      مذاکره نکردن مگر اینقدر ساده ست؟ خودتونو بزارید جای دولتها. بعضی از ما وایستادیم گوشه گود میگیم لنگش کن!
  • علی IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    1 5
    باسلام حرف بی خود می زنند ترامپ با ان قلدرس ش هم یکسالی التماس مذاکره داشت .. بنابر این تا زمانیکه مافع طرفین حفظ شود بعید به نظر می سر مثل دوره گذشته اتفاق بیفتد چون هر دو کشور تجربه تلخ ان را دارند.
  • حمید IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    9 0
    بمب بساز بیخیاال برجام تحریم که همیشه هست
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    4 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.
    • NL ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      1 3
      ...... پتو یخ کرد !!!
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    1 1
    خب کیهان جان الان که دولت دست خودتونه،این حرفها را بهشون بگو
  • NL ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    0 4
    اونایی که مخالف برجام اند یا کاسب تحریم اند ، یا دو زار از اقتصاد و سیاست چیزی نمیدونند!! مکانیسم ماشه ، تحریم سازمان ملل و....نمیدونند چی هست!! بهترین کار همین کاریه که داره میشه ، برگشت به توافق ۲۰۱۵ !!
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    1 0
    به سختی می توان تصور کرد که تازمانی که غرب در گرداب بحران انرژی فرو نرود ایران بتواند از برجام منتفع شود چرا که اتحاد صهیونیزم وهابیت وتندروهای امریکاو با سخنگویی معاندان خارج نشین کمر به برندازی نظام دارند
  • حسین IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    3 0
    امریکا هیچ گاه تحریم ها رو لغو نمیکنه و لابی های اسراییل اجازه انتفاع اقتصادی به مردم ایران رو نمیدهم ،اما متاسفانه در ایران بعضی مسئولین ساده لوح و اونهایی که بدنبال رانت و دلار های حاصل از برجام هستند اویزون امریکا و اروپا هستند ،کاش کمی غیرت شهدا در وجود شما مسئولین بود.
    • نام IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
      0 0
      تنها راه ساخت بمب اتم و سپس مذاکره است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس